بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


روند انجام کار در کارگاه سرویسکاری بانک ماشین آلات

 

روند انجام کار در کارگاه سرویسکاری بانک ماشین آلات

 

آنچه در زیر می آید روند انجام کارهای سرویسکاری و اجرای PM در واحد سرویسکاری تعمیرگاه حمل و نقل سنگین است . لازم به ذکر است که روند فعلی خالی از عیب و ایراد نیست و در بسیاری از بخش ها با چک لیست هایی که سازنده دستگاه پیشنهاد کرده است MSS check list  مطابقت ندارد .

در اینجا ضمن شرح کامل روند موجود ، همزمان پیش نهادهایی هم برای بهبود وضعیت داده شده است . با این توضیح که اصلاح روند فعلی منوط به نوشتن برگه های بازبینی  = جک لیست های تازه ای  است که با توجه به ملاک های زیر  تهیه و تنظیم خواهد شد :

 

-          وضعیت فعلی ماشین ها و خودروهای سنگین

-          روند فعلی سرویس و نگهداری کارگاه تعمیرات ستگین

-          وپیشنهادهای سازنده دستگاهها  MSS  

 

 

کارها براساس دو نوع دستور کار work order = w/o  انجام می گیرد :

1-    براساس برنامه زمان بندی ( ماهانه و سه ماهه .. ) که معمولا ماهی یکبار هستند

2-    ساعت کار دستگاه که اندکی قبل از  100 ساعت  دستور کار w/o صادر می شود و با یک اختلاف زمانی کوتاه کار انجام می گیرد.

 

برنامه زمان بندی برای ماشین آلات مختلف به شرح زیر است :

الف – لیفتراک --›› برنامه زمان بندی سه ماهه است که در صورت لزوم درخواست اضطراری            EM صادر می شود .

ب- تریلر های بنز --›› ماهانه

ج- تریلرهای ولوو --›› سه ماهه

د- ماشین های آتش نشانی --›› که برنامه زمان بندی PM آنها در اختیار آتش نشانی است و خودشان اقدام به صدور دستور کار می کنند

 

علت این اختلاف هم این است که ظاهراً در زمان پروژه ها لیفتراک ها کمتر کار می کردند برنامه زمان بندی شده سه ماهه برای آنها صادر می شد و بیشترین کار مربوط به بنزهای کمپرسی های بنز بوده است  ولی تریلر های ولوو که کار کمتری انجام می دادند برنامه سه ماهانه داشتند ! که این روند الان حتی معکوس هم شده که  یکی از علت های اصلاح برنامه های زمان بندی pm همین موضوع است .

 

کارهای سرویس کاری به شرح زیر است

 

تعویض فیلتر روغن : در هر دو بار تعویض روغن یک بار فیلتر روغن عوض می شود .

فیلتر گازوئیل : در هر سه بار تعویض روغن یک بار فیلتر سوخت ( گازوئیل ) عوض می شود. (برخی از دستگاهها امکان چک کردن چشمی visual  فیلتر سوخت وجود دارد )

فیلتر هوا : 

دو نوع فیلتر هوا در خودروهای سنگین وجود دارد :

1- – نوع روغنی – که بر حسب نیاز هر موقع که کثیف باشد تعویض می شود

2-- نوع خشک که دو نوع است :

الف – تک فیلتر : مثل فیلتر هوای لیفتراک است که این تک فیلتر هر بار با تعویض روغن عوض می شود

ب- فیلتر دو تایی : مثل بیل مکانیکی و لودر جرثقیل های ژاپنی  تادانو و کاتو که بسته به وضعیت آن در هر 4 یا 5 بار تعویض روغن فیلتر بیرونی و داخلی با هم عوض می شوند.

 

 

ترتیب بیشترین مراجعه خودروهایی که برای سرویسکاری می روند :

1-      لیفتراک و جرثقیل های گالیونی rough train crane  + وکیوم لاری ( که زمستانها مورد استفاده فراوانی دارد )

2-       جرثقیل های ماشینی + تریلی ولوو + لودر و بیل

3-      کمپرسی + خاور + بوم تراک + بالا بر اداره برق

 

 زمان تعویض فیلترهای خودرو

-          فیلتر روغن 200 ساعته عوض می شود ( در هر دو بار تعویض روغن )

-          فیلتر گازوئیل .... 300 ساعته

-          فیلتر هیدرولیک + فیلتر گیر بکس + فرمان ... هر 500 ساعت

-          فیلتر هوا : که بیشترین میزان تعویض را دارد با هر تعویض روغن عوض می شود

 

 

زمان تعویض سیالات ( روغن های ) مورد استفاده در موتور :

-          روغن گیربکس ..... هر 1000 ساعت عوض می شود

-          روغن هیدرولیک .... هر 2000 ساعت تعویض می شود ( که بدلیل تعمیرات متعددی که بر روی جک ها و قسمت های هیدرولیک انجام می گیرد معمولا خیلی قبل از اینکه این زمان پر شود روغن تعویض شده است ! ) در ضمن هر از چند گاهی کاهش روغن هیدرولیک جبران ( سرریز ) می شود

-          روغن فرمان .... فیلتر هر 500 ساعت عوض می شود و روغن هم معمولا سرریز شده و عوض نمی شود .

-          روغن ترمز .... که سرویسکارهای این کار را انجام نمی دهند و  وظیفه چک کردن و سرریز کردن آن با مکانیک هاست !

-          روغن دیفرانسیل : ... 1000 ساعت یک بار عوض می شود ( بصورت دوره ای هم سطح روغن بازدید می شود تا اگر کم شده باشد( بخاطر نشتی )  اضافه ( سر ریز ) شود . ولی اگر بدون علت مشخصی کم شده باشد تعویض می شود .

 

گریسکاری :

یک سرویس 50 ساعته در حمل و نقل سنگین انجام می شود با هر PM   نیز گریسکاری ماهانه یا 100 ساعته صورت می گیرد . تمامی بخش هایی که پستانک Nipple  هایی برای گریسکاری دارند با گریس پمپ گریسکاری می شوند

 

 

سرویس کاری بر اساس ساعت کار :

در حال حاضر تنها جرثقیل ها دارای ساعت کار هستند و بقیه ماشین آلات بر اساس برنامه زمان بندی سرویسکاری می شوند . که لازم است ساعت بر روی بقیه دستگاهها ه نصب شود تا زمان تعویض روغن و فیلترهای آنها و نیز سایر کارهای تعمیرو نگهداری بر اساس همین ساعت کار که دقیق تر است انجام گیرد .

چون برخی از دستگاهها ( مثل کرین های و ماشین آلاتی که در تعمیرات اساسی مشغول کار هستند ) نیاز دارند زودتر سرویسکاری شوند و برخی که مدتها خوابیده اند یا کار کمتری را انجام می دهند نیاز به تعویض روغن و فیلتر دیرتری دارند و نصب ساعت کاری بر روی همه ‹‹ ماشین آلات حمل و نقل سنگین ›› این مشکل را تا حد زیادی حل می کند.

  سایر کارهایی که در واحد سرویسکاری تعمیرگاه سنگین انجام می شود عبارتند از :

1-      به هنگامی که خودروهای سنگین بر روی ‹‹ چاله سرویس ›› برای تعویض روغن و فیلتر و گربسکاری قرار می گیرند تمامی بخش هایی که با چشم دیده می شوند از جمله : فنرها – پیچ گاردان و چهارشاخه گاردان – نشتی هایی که وجود دارند چک می شوند و به رابط کارگاه و مسئولین وناظران بانک ماشین آلات اعلام می شود ( هم ناظران پیمانکار و هم شرکتی ها )

2-      در واقع یک بازدید کامل هم از زیر ماشین بعمل می آید تا اگر عیب و ایرادی که قابل مشاهده باشد دیده شد گزارش داده شود البته این کاری است که بصورت جنبی در واحد سرویسکاری انجام می گیرد و جزء وظایف آنها نیست !  از این رو لازم است که یک نفر متخصص و آگاه به همه قسمت های خودرو در  واحد وجود داشته باشد که بطور سیستمی این کار را انجام داده و نوعی از ‹‹ مدیریت تعمیرات یکپارچه ›› را در تعمیرگاه سنگین انجام دهد .

 

 

چند پیشنهاد :

 

1-      ‹‹ ایجاد مدیریت تعمیرات یکپارچه در تعمیرگاه سنگین ››

 

هر بار که خودرو برای تعمیرات  به تعمیرگاه فرستاده می شود لازم است که جهت جلوگیری از مراجعات مکرر بعدی ( که اغلب بصورت اضطراری  هستند )  یک بازدید کامل هم از زیر ماشین بعمل می آید تا اگر عیب و ایرادهای دیگری هم در این دستگاه وجود دارد  که  با چشم قابل مشاهده است  گزارش داده شود این کار را می توان بر روی همان چاله سرویس بصورت یک کار جنبی  در واحد سرویسکاری انجام داد  و همانجا دستگاه مورد نظر بسته به نوع خرابی که دارد به واحدهای مربوطه ( مکانیک و برق و صافکاری و آهنگری .... ) ارجاع داده شود و شرح کارهای انجام شده هم در پرونده دستگاه و نیز دستور کار W/O آن نوشته شود .

از این رو لازم است که یک نفر متخصص و آگاه به همه قسمت های خودرو در  واحد سرویسکاری تعمیرگاه  وجود داشته باشد که بطور سیستمی این کار را انجام داده تا نوعی از ‹‹ مدیریت تعمیرات یکپارچه ›› را در تعمیرگاه سنگین ایجاد  شود که نتیجه اش ارتقاء قابلیت اطیمنان دستگاهها Reliability و نیز کاهش مراجعات دستگاهها به تعمیرگاه و افزایش زمان آماده به سرویس بودن این تجهیزات است .  

 

2-      ایجاد کارواش صنعتی :

  برای شستشوی موتور خودروهای سنگین ( که برای عیب یابی و انجام تعمیرات روی آنها بسیار ضرروی است ) لازم است که یک کارواش صنعتی در محل کارگاه ایجاد گردد و همه خودروهای سنگین قبل از انجام تعمیرات و PM بطور کامل شستشو داده شوند تا انجام کارهای تعمیرات پیشگیرانه بر روی آنها راحت تر صورت گیرد و نیز  محل های نشتی روغن  مایعات  هم بهتر مشخص شوند .

ناگفته پیداست که کثیف بودن زیر خودروها ( که متاسفانه همه خودروها بشدت کثیف و مملو از روغن و گریس هستند ) ضمن اینکه مانع ازعیب یابی دقیق آنها می شود کار تعمیرات آن را هم مشکل می کند .

 

3-      ساخت آشیانه برای ماشین های آتش نشانی شرکت :

 

 چون محل استقرار آنها بدلیل اینکه در مجاورت دپوی نمک واحد نمک Salt Plant – SA  و نیز در معرض وزش گاز کلر از واحد CA = کلرآلکالی  قرار دارد باید تغییر داده شود . چون بخش  عمده ای از پوسیدگی و خرابی ماشین های آتش نشانی بخاطر همین موقعیت بشدت نامناسبی است که ایستگاه آتش نشانی فعلی دارد .

لازم به ذکر است که چندین سال پیش که نماینده خارجی شرکت سازنده  ماشین های آتش نشانی به متجمع آمده بود گزارش مفصل چند صفحه ای تهیه کرده بود که در ضمن آن پیشنهادهایی برای تغییر وضعیت ماشین آتش نشانی داده بود از جمله تغییر جهت محل استقرار ماشین ها ... که متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته که لازم است این موضوع مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد .

 

 

.....نوشته : محمد توکلی – بانک ماشین آلات خوارزمی – KH – BIPC    16 تیرماه 1394

Written by: Mohammad Tavakoli- machinery bank – kharazmi – BIPC

 


محمد توکلی

چک لیست لیفت تراک

Tuesday, June 30, 2015

چک لیست  لیفت تراک

PMMFLE05

 

شماره مرحله

مشاهدات

 مناسب

 نامناسب

غیر قابل اجراء

005

 گرفتن پرمیت برای چک کردن در حال کار

 

 

 

010

چک کردن بیرینگ های چرخ سیستم فرمان

 

 

 

015

چک کردن جعبه دنده GEAR BOX

 

 

 

020

چک کردن لوله های سیستم ترمز

 

 

 

025


چک کردن دیفرانسیل

 

 

 

030

اگر این تجهیز در اولین چک کردن دارای مشکل لرزش  بود با بخش لرزه نگاری تماس گرفته شود و دستور کار W/O صادر گردد(EM  ) و پرمیت جهت انجام کار روی دستگاه خاموش گرفته شود و مشکل حل شده و سپس موارد زیر بررسی گردد .

 

 

 

035

چک کردن اتصالات جعبه دنده از نظر اینکه شل نشده باشند

 

 

 

040

اتصالات ترمز و سیستم ترمز چک شود

 

 

 

045

کاسه ترمزها سیستم ترمز را چک کنید

 

 

 

050

لنت ترمزها را چک کنید

 

 

 

055

پمپ انژکتور را چک کنید

 

 

 

060

سر سیلندر را چک کنید

 

 

 

065

فیلتر هوا را چک کنید

 

 

 

070

فیلترها را چک کنید

 

 

 

075

پرمیت  را ببندید و دستور کارهای بلاتکلیف را نگه دارید .

 

 

 

080

فیدبک اولیه و نهایی را کامل کنید

 

 

 

 

 


محمد توکلی

Slewing bearing

  

 

 

Slewing bearing بیرینگ های با حرکت آهسته = اسلو بیرینگ

 

این  بیرینگها  شامل دو رینگ متصل بوده که ضمن تحمل انواع نیروهای محوری و شعاعی، توان چرخش در یکدیگر را نیز دارد. اسلوینگ رینگ ها در جرثقیل ها و در دستگاههای حفاری و نیز تاور کرین ها کاربرد دارند

Rotek is the North American manufacturing leader of slewing bearings.

شرکت روتک در آمریکای شمالی پیشرو ساخت اسلو بیرینگ است . این شرکت در ایالات متحده قرار دارد و اسلو بیرینگ هایی از  12 اینچ تا 50 فوت را می سازد

Rotek slewing bearings are machine elements which absorb all axial and radial forces and the resulting tilting moments in a single self-retaining and ready-to-install unit.

Their low profile and an excellent weight/performance ratio, open center, and the possibility of an integrated gearing make Rotek slewing bearings ideal structural components.

Rotek manufactures slewing bearings from 12 inches to 50 feet as non-segmented and segmental slewing bearings.

Rotek slewing bearings are manufactured in the U.S.A.

http://www.rotek-inc.com/images/pool/images/RE774_1.jpg

اسلو به معنی چرخیدن بدون تغییر مکان است . اسلو بیرینگ ها نوعی بیرینگ غلطشی چرخشی هستند که عمدتا برای نگهداری بارهایی که سنگین و در عین حال با حرکت آهسته هستند مورد استفاده است و این امکان را می دهد که بار را با حرکات آهسته کنترل و اغلب در جهات افقی و بر روی سطحی مثل کرین های معمولی یادستگاههایی که چرخش دارند یا سکوهایی با محور افقی در آسیاب های بادی که با وزش با مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرند

To "slew" means to turn without change of place; a "slewing" bearing is a rotational rolling-element bearing that typically supports a heavy but slow-turning or slow-oscillating load, often a horizontal platform such as a conventional crane, a swing yarder, or the wind-facing platform of a horizontal-axis windmill.

Slew ring bearingSlew ring bearing for tower cranes and excavators [1

اسلو بیرینگ که در بیل های مکانیکی و نیز کرین های برجی tower cranes = تاور کرین مورد استفاده است

Compared to other rolling-element bearings, slewing bearings are thin in section and are often made in diameters of a metre or more; the slewing bearings on the Falkirk Wheel are 4 metres diameter and fit over a 3.5 metre axle. Slewing bearings resemble oversize aircraft control surface bearings.

در مقایسه با سایر رولینگ بیرینگها ، اسلو بیرینگ ها سطح مقطع نازکی دارند و اغلب قطر آنها به یک متر یا بیشتر هم می رسد مثلا اسلو بیرینگ فالکیرک ویل حدود 4 متر قطر دارد و روی محوری که که 3.5 متر است قرار داده شده است  اسلو بیرینگ ها  شبیه بیرینگ های با اندازه بزرگ هستند که برای کنترل سطح هواپیما مورد استفاده است

Slewing bearings often use two rows of rolling elements. They often use three race elements, such as an inner ring and two outer ring "halves" that clamp together axially.

اسلو بیرینگ ها از دو ردیف قطعه غلتشی استفاده می کنند  و اغلب دارای سه شیار هستند که مثل حالتی که یک حلقه اخلی و دو حلقه خارجی وجود دارد نیمه هلای آنها بطور محوری به هم چفت می شود

Slewing bearings are often made with gear teeth integral with the inner or outer race, used to drive the platform relative to the base.

اسلو بیرینگ ها اغلب با دندانه های داخلی ساخته می شوند که درون و بیرون آنها شیارهایی وجود دارد که برای به چرخش در آوردن سکو نسبت به پایه مورد استفاده است .

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Slewing_bearing.jpg/220px-Slewing_bearing.jpg

 

.............ترجمه از محمد توکلی 3 تیرماه 1394 – خوارزمی – بانک ماشین آلات BIPC

منبع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Slewing_bearing

http://www.rotek-inc.com/sPage.asp?pId=29&sId=38

 


محمد توکلی

کیسه هوا ( ایربگ) اس آر اس چیست ؟

کیسه هوا ( ایربگ) اس آر اس چیست ؟

What an SRS Airbag Stands For

January 27, 2012

مترجم : محمد توکلی – 17 مه 2015

 =SRS مخفف supplemental restraint system به معنی سیستم بازدارنده تکمیلی است

مقدمه :

داشتن کیسه هوا و ترمز ای بی اس از جمله الزاماتی است که هر خودرویی باید داشته باشد ولی متاسفانه در این جا سازندگان خودرو تا همین چندی پیش این اقلام را جزء انتخاب های خریدار = آپشنال  Optional  ! قلمداد کرده و از نصب آن روی خودروها خودداری می کردند . حال آنکه اینها جزء استانداردهای ایمنی خودرو است که اجباری است !

بهرحال داشتن دست کم دو ایربگ برای سرنشینان جلو ( راننده و نفر کناری اش ) باید اجباری باشد . حالا بگذریم که خودروهایی چون سوناتا و آزرا دارای کیسه های هوای جانبی هم هستند .

امروز صبح که با ماشین همکارم به شرکت می امدم حروف SRS Air bag  نظرم را جلب کرد متن زیر در همین زمینه است :

Restraint Device: Supplemental Restraint System (SRS) Airbag

سیستم کیسه هوای بازدارنده تکمیلی

ایربگ های اس آر اس بعنوان وسیله تکمیلی کمر بندهای ایمنی و برای بهتر کردن حفاظت سرنشینان در برابر انواع خاصی از تصادفات طراحی شده اند . این ایربگ ها ایمنی سرنشینان را در برابر انواع خاصی از برخورد افزایش می دهند. انواع مختلفی از کیسه هوا در طی سالهای اخیر طراحی و مورد تائید قرار گرفته اند :

-          کیسه های هوای جانبی راننده  1989 = Driver's side Airbag (1989),

-          کیسه هوای سرنشینان خودرو Passenger side Airbag (1992,

-          کیسه هوای جانبی سایر سرنشینان = Side Airbag (1996),

-          کیسه هوای پرده ای کناری=  Side Curtain Airbag (1998)

-          کیسه هوای زانو = Knee Airbag (2002).

The SRS Airbag System is designed to supplement the seatbelt system and improve occupant protection in certain type of crushes.
Airbags supplement the seat belt and enhance passenger safety in certain types of collision.
All kinds of airbags were developed and adopted, including Driver's side Airbag (1989), Passenger side Airbag (1992), Side Airbag (1996), Side Curtain Airbag (1998) and Knee Airbag (2002).

اما در مورد کیسه هوای SRS  ( سمت راننده ) حسگری وجود دارد که مقدار ضربه را آشکار کرده و شدت تصادف را محاسبه می کند و متناسب با آن کیسه هوا را باز می کند زمان لازم برای جاگذاری و تنظیم کیسه هوا 0.03  = سه صدم ثانیه است  زمان کل جاگیری و خالی شدن باد آن حدود 0.1  یک دهم ثانیه طول می کشد


In the case of the SRS Airbag (Driver's side), a sensor will detect the impact and calculate the collision intensity and deploy the airbag. The time it takes for the airbag to finish deploying is approximately 0.03 seconds. That deployed airbag will deflate and the total time it takes is about 0.1 seconds.

هر پلک زدن چشم انسان بین 0.1 تا 0.3 ثانیه طول می کشد . به همین دلیل کسانی که در نزدیکی ایربگ بوده اند بیان می دارند که باز شدن ایربگ را ندیده اند چون این اتفاق بسیار سریع تر از پلک زدن اتفاق می افتد.
The human eye blinks for about 0.1 -0.3 seconds. For this reason, some who have been near an airbag deployment report they didn't see the airbag expand because it happens so rapidly.

 

ایربگ های اس آر اس ایمن ترین کیسه های هوایی هستند که در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. حروف اس آر اس مخفف supplemental restraint system به معنی سیستم بازدارنده تکمیلی ( سامانه بازدارنده پساخت ) می باشد و به این منظور طراحی شده است که حفاظتی فراتر از کمربند ایمنی را به هنگام حادثه  ارائه می دهد.

An SRS airbag is an extra safety measure that’s commonplace in vehicles these days. The SRS stands for supplemental restraint system, and it’s intended to provide protection above that offered by the seatbelt in the event of an accident.

How it Works اس آر اس چگونه کار می کند ؟

هرگاه خودروی شما دچار حادثه شود و به خودروی دیگر یا به شئیی برخورد نماید که یا دیگران با شما برخورد نمایند حسگرهای کیسه هوا ( که به آن ای سی یو  ایربگ هم می گویند) سیگنالی را به ایربگ می فرستد که آن را باز کند. همه خودروهای مدرن حداقل یک ایربگ برای راننده دارند که  در وسط فرمان خودرو تعبیه شده است. و بسیاری از خودروها هم کیسه هوای دیگری هم برای مسافر دارند . کیسه هوا یک بالشتک پر از هوا است که به هنگام تصادف باز شده و از اصابت بدن و سر سرنشین به داشبرد و شیشه جلوی خودرو جلوگیری می کند . 

If your vehicle is in an accident where it hits another vehicle or object, or is hit, the airbag sensor (also known as the airbag ECU) will signal the airbag to open. All modern vehicles have at least one airbag for the driver, which is in the steering wheel, and many also have an airbag for the passenger. These are effectively large cushions that stop the person going forward into the wheel, dash, or through the windshield.

The System = سیستم اس آر اس

‹‹کیسه های هوای اس آر اس ›› به هنگام بازکردن سوئیچ خودرو ، توسط کامپیوتر ماشین مورد آزمایش قرار می گیرند و چراغی را در داشبورد ماشین روشن می کند که نماد یک شخص با کیسه هوا و یا فقط حروف SRS را نمایش می دهد هر موقع که کیسه هوا چک و بررسی شد این چراغ خاموش می شود . در صورتیکه این لامپ روشن باقی بماند خودرو به حرکت خود ادامه می دهد ولی در چنین مواردی کیسه هوا عمل نخواهد کرد .

The SRS airbag is tested by the car’s computer every time the vehicle is switched on. A light will come on in the dash. Either a figure of a person with an airbag or just reading SRS. Once checked and found to be fine, the light will switch off again. If the light remains on, the car can still be driven, but the airbag won’t operate.

برای چک کردن کیسه هوای SRS  لازم است عیب یابی از طریق ECU کیسه هوا صورت گیرد که کنترل وضعیت کیسه را بر عهده دارد و باید بعد از این مرحله چراغ کیسه هوا خاموش شود. این کار لازم است که توسط یک متخصص که دارای تجهیزات لازم است انجام گیرد .

برخی از خودروها دارای کیسه های هوای جانبی هم هستند که سرنشین ها را در برابر صدمات ناشی از تصادف از کناره ها هم محافظت می کند ولی  خودرو هایی که این کیسه های هوای جانبی را داشته باشند  بسیار معدود است.

To check the SRS airbag, a diagnostic must be run on the airbag ECU, which is the control module. It then needs to be cleared in order for the light to go off. This work needs to be done by a trained professional with the proper specialized equipment. Some vehicles do offer side airbags which can keep the driver and passengers safer in the event of being hit side on by a vehicle. So far, however, these are only on a minority of vehicles.

Bits of Knowledge = چند نکته علمی

The airbags expand at the same speed as the Shinkansen Bullet Train!

سرعت باز شدن ایربگ به اندازه سرعت قطار شینکانسن است

سرعت باز شدن کیسه هوا 100 تا 300 کیلومتر در ساعت است که معادل سرعت قطارشینکانسن است که به گلوله تفنگ مشهور است .

The airbags deploy at speeds of 100 to 300 km/h, the latter of which being the highest speed of the Shinkansen Bullet Train.

Souse : National Agency for Automotive Safety and Victim's Aid (NASVA) website

منبع : موسسه ملی ایمنی خودرو و کمک به قربانیان

Do the airbags open in any crash?

آیا کیسه هوا در هر حادثه ای باز می شود ؟

کیسه هوا هنگامی باز می شود که خودرو با سرعتی بیش از 20 تا 30 کیلومتر در ساعت تصادف کند . بنابراین در اثر ضربه ها و تصادفات جزیی نیازی به باز شدن ندارد

Airbags deploy when the vehicle crashes at speeds greater than 20 to 30 km/h.Therefore, it won't needlessly expand during weaker impacts.

From where do the airbags expand? کیسه هوا از کجا بیرون می آید ؟

کیسه هوای راننده از داخل فرمان بیرون می آید و کیسه هوای مسافر جلو از درون داشبرد بیرون می زند.  

The driver's airbag expands from the steering wheel, while the front passenger's deploys from the dashboard.

علاوه بر آن کیسه های هوای پرده ای  جانبی از صندلی ها و سقف بیرون می آیند
In addition, side and curtain shield airbags open from the seat and ceiling.

 

http://www.toyota-global.com/innovation/safety_technology/safety_technology/technology_file/passive/images/sft_32_02.jpg

 

 

...............ترجمه از محمد توکلی – 27 اردیبهشت ماه 1394 – BIPC خوارزمی

منابع :

http://www.toyota-global.com/innovation/safety_technology/safety_technology/technology_file/passive/airbag.html

http://www.carsdirect.com/car-safety/what-an-srs-airbag-stands-for

 


محمد توکلی

چک لیست سه ماهه برای کرین زنجیری

 

Saturday, June 20, 2015

چک لیست  سه ماهه برای کرین زنجیری  

PMMCRN25

شماره مرحله

مشاهدات

 مناسب

 نامناسب

غیر قابل اجراء

005

 گرفتن پرمیت برای چک کردن در حال کار

 

 

 

010

چک کردن سطح روغن در هر یک از مخازن روغن که روغن تا حد بالایی باشد . چک کردن روغن از نظر بوی نامناسب یا وجود ذرات خارجی معلق در آن

 

 

 

015

چک کردن نحوه کار همه اجزاء هیدرولیک از این نظر که آیا بطور مناسبی بدون اینکه گیر کنند کار می کنند یا نه

 

 

 

020

چک کردن قسمت سویینگ ( چرخش ) بالایی از نظر عدم وجود ترک ؛ تغییر شکل دادگی و هر گونه نقص دیگر

 

 

 

025

چک کردن سیستم ترمز سویینگ از نظر اینکه بدرستی کار می کند یا نه

 

 

 

030

چک کردن قسمت های مختلف گاردان از نظر هر گونه تغییرات غیرعادی . چک کردن سطح روغن

 

 

 

035

چک کردن تراک و چهارچوب گاردها از نظر تغییر شکل دادگی و ترک

 

 

 

040

چک کردن قسمت های هیدرولیک تحتانی از نظر عملکرد صدمه ندیدن  خوردگی و غیره ...

 

 

 

045

چک کردن ترمز گاردان قسمت تحتانی از نظر عملکرد درست

 

 

 

050

چک کردن بوم و هوک متصل به جلوی دستگاه از نظر اینکه صدمه ای ندیده باشند و ترک نداشته باشند ودر شرایط مکانیکی خوبی باشند

 

 

 

055

چک کردن  دقیق همه سیم بکسل ها که به جلوی دستگاه متصل شده اند از نظر شکستگی وایرهای آن و یا سایر مشکلاتی که باعث ضعیف شدن سیم بکسل می شود

 

 

 

060

چک کردن وضعیت کار کردن بخش های جلویی متصل به دستگاه از اینکه به آرامی حرکت کنند وتعادل خود را از دست ندهند

 

 

 

065

چک کردن وضعیت سنجش گر بار و وسایل ایمنی از نظر صدمه ندیدن و

 

 

 

 


محمد توکلی

چک لیست تعمیرات پیشگیرانه تراک سنگین

Saturday, June 20, 2015

چک لیست تعمیرات پیشگیرانه تراک سنگین

اقلام زیر را برای انجام یک چک کردن pm انجام داد . چک لیست های بیشتر را در صورت نیاز بسته به شرایط کاری یا نوع دستگاه می توان تهیه کرد :

زیر کاپوت خودرو under hood

O    روغن موتور روغن فرمان

O   سطح آب رادیاتور و شلینگهای آن

O  نشتی لوله های سوخت

O  میزان کشیدگی تسمه ها

O   سطح سوخت

O   باتری ها

O   آب شیشه شور

 

بخش های داخلی interior

O    ترمزها

O    فرمان

O   بوق و وسایل ایمنی

O   برف پاک کن و کنترل

O    آینه ها

O   سنجشگرها کیلومترشمار و آمپر حرارت و سوخت ... . کنترلرها

O   بخاری

O   صندلی و کمربند ایمنی

O   کلاچ

 

بخش های خارجی exterior

O     چراغهای خطر

O   چراغهای جلو چراغهای راهنما

O   چراغهای اخطار

O   بدنه و شیشه های ماشین

O   منعکس کننده ها

O   کوپلینگ ها

O   لوله های هیدرلیک

O   چرخ ها لاستیک ها و پیچ های آنها

O   مخزن روغن هیدرولیک

O   فرنها و مکانیسم فرمان

O   گاردان و چهارشاخ گاردان

O  شیر  تخلیه ( آب ) در مخزن هوای فشرده

 

بخش های عمومی  general

O    سیستم خروج دود و اگزوز

O   موتور

O   سیستم اطفای حریق

O   مثلث خطر

O   جعبه کمکهای اولیه

 

..................30 خرداد ماه 1394 – خوارزمی – بانک ماشین آلات  BIPC  محمد توکلی


محمد توکلی

چک لیست PMMCRN35

چک لیست PMMCRN35

چک لیست سه ماهانه  کرین های تادانو

3 monthly maint. OF MOB crane

PMMCRN35

شماره مرحله

مشاهدات

 مناسب

 نامناسب

غیر قابل اجراء

001

 اخذ پرمیت برای  چک کردن های در حال کار  

 

 

 

005

 چک کردن روغن ، سوخت و آب موتور

 

 

 

010

چک کردن تسمه پروانه موتور از نظر صدمه ندیدن و نیز میزان کشیدگی تسمه

 

 

 

015

چک کردن درب رادیاتور از نظر صدمه ندیدن و کثیف بودن یا زنگ زدگی

 

 

 

020


چک کردن آب رادیاتور

 

 

 

025

چک کردن فیلتر هوای موتور

 

 

 

030

چک کردن استارت موتور

 

 

 

035

چک کردن اگزوز موتور 

 

 

 

040

چک کردن فشار روغن موتور

 

 

 

050

چک کردن صدای موتور

 

 

 

055

چک کردن فشار هوای موتور و در صورت لزوم تنظیم میزان آن

 

 

 

060

چک کردن صدا خفه کن اگزوز

 

 

 

065

چک کردن بدنه رادیاتور

 

 

 

070

چک کردن مخزن روغن هیدرولیک از نظر سالم بودن 

 

 

 

075

چک کردن سطح مخزن روغن هیدرولیک

 

 

 

080

چک کردن مخزن روغن هیدرولیک از نظر نشتی

 

 

 

085

چک کردن روغن هیدرولیک از نظر اینکه آلوده نباشد و نیز سطح روغن

 

 

 

090

چک کردن فیلتر روغن هیدرولیک

 

 

 

095

چک کردن پیچ و مهره های نگه دارنده مخزن ذخیره روغن

 

 

 

100

چک کردن تسمه های نگهدارنده مخزن روغن هیدرولیک

 

 

 

105

 چک کردن پمپ هیدرولیک از نظر نداشتن صدای غیرعادی

 

 

 

110

چک کردن سیلندر هوای محرک پمپ از نظر نداشتن نشتی

 

 

 

115

چک کردن صدای پمپ

 

 

 

120

چک کردن پمپ روغن از نظر نشتی

 

 

 

125

چک کردن پیچ و مهره های نگه دارنده پمپ

 

 

 

130

چک کردن مدار روغن شاخکها ( اوت ریگر )

 

 

 

135

چک کردن روغن شیر کنترل شاخکها

 

 

 

140

چک کردن سیلندر روغن افقی و عمودی

 

 

 

145

چک کردن روغن  پیلوت ولو  شاخکها

 

 

 

150

چک کردن محفظه و تیرهای شاخکها

 

 

 

155

چک کردن پین تنظیم شاخکها

 

 

 

160

چک کردن چشمی  شاخکها از نظر نداشتن هر گونه آسیب دیدگی

 

 

 

165

چک کردن سطح سنج شاخکها

 

 

 

170

چک کردن نحوه کارکردن شاخکها

 

 

 

175

چک کردن اهرم های حرکت دهنده شاخکها از نظر اینکه دچار آسیب نشده باشند

 

 

 

180

چک کردن کابل های کنترل کارکردن دستگاه

 

 

 

185

چک کردن اهرم کلاچ و نیز اهرم قفل کننده دستگاه

 

 

 

190

چک کردن پدال آزاد کار کردن دستگاه

 

 

 

195

چک کردن پدال قفل کننده دستگاه

 

 

 

200

چک کردن درجه نشان دهنده فشار آکومولاتور

 

 

 

205

چک کردن گاز نیتروژن درون آکومولاتور

 

 

 

210

 چک کردن اهرم پارک کردن دستگاه

 

 

 

215

چک کردن ترمز اصلی کار کردن دستگاه

 

 

 

220

چک کردن اهرم قفل کننده درام از نظر ایمن بودن

 

 

 

225

چک کردن قفل کننده درام از نظر صدمه ندیدن و نیز نداشتن خوردگی

 

 

 

230

 چک کردن قفل کننده سیم بکسل از نظر ایمن بودن و عملکرد کاری مناسب

 

 

 

235

چک کردن پین قفل کننده ایمنی دستگاه

 

 

 

240

چک کردن سیم بکسل  آشکار ساز محدود کننده بلند کردن بار بیشتر از حد مجاز

 

 

 

245

چک کردن  آشکار ساز محدود کننده بلند کردن بار بیش از حد مجاز

 

 

 

250

چک کردن زنگ هشدار بلند کردن بیش از حد بار مجاز Over hoisting

 

 

 

255

 چک کردن سیم بکسل های از نظر پیچش غیر عادی و ایمنی

 

 

 

260

چک کردن وسیله ایمنی آشکار ساز بلند کردن بار از جلو

 

 

 

265

چک کردن شیر نگهدارنده و شیر متعادل کننده counterbalance valve

 

 

 

270

چک کردن علائم ایمنی  تابلو سنجش گرها

 

 

 

275

چک کردن همه  از نشانگرهای ایمنی

 

 

 

280

چک کردن نشانگرها از نظر کم رنگ شدن

 

 

 

285

چک کردن طناب  قرقره از نظر عملکرد

 

 

 

290

چک کردن شیر ایمنی  طناب  قرقره

 

 

 

295

چک کردن شیر ایمنی  لامپ پایلوت

 

 

 

300

چک کردن وضعیت کاری کلید انتخابی از نظر ایمنی

 

 

 

305

چک کردن کلید لغو کننده  توقف خودکار

 

 

 

310

چک کردن صفحه ال سی دی نمایش دهنده

 

 

 

315

چک کردن کنترل کننده ترتیبی طول بوم

 

 

 

320

چک کردن لامپ نشان دهنده درام

 

 

 

325

چک کردن میزان محکم بودن پیچ و مهره های اسلو بیرینگ ها SLEW bearing

 

 

 

330

چک کردن  اسلو بیرینگهای برای نداشتن صدای غیرعادی و نیز از نظر روانکاری

 

 

 

335

چک کردن موتور اسلوینگ slewing  و چرخ دنده کاهنده از نظر نداشتن نشتی و صدای غیرعادی

 

 

 

340

چک کردن نشت بند چرخشی دستگاه slewing

 

 

 

345

 چک کردن جاروبک های چرخان از نظر هم مرکز بودن و نیز پیوستگی الکتریکی ضعیف و سست شدن پیچ نگهدارنده

 

 

 

350

چک کردن جدول اسلوینگ دستگاه slewing

 

 

 

355

چک کردن بوم و بچه بوم

 

 

 

360

چک کردن بوش های بوم و بچه بوم

 

 

 

365

چک کردن ردیف سیم بکسل ها sheave   وغلطک هدایت کننده بوم و بچه بوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

370

چک کردن محفظه بوم و  بچه بوم

 

 

 

375

چک کردن میزان کشش میله بوم و بچه بوم

 

 

 

380

چک کردن سیم برق بوم بچه بوم

 

 

 

385

چک کردن ورقه های لغزنده slide plate  بوم و بچه بوم

 

 

 

390

چک کردن سیم های بیرون رونده و داخل شونده بوم و بچه بوم

 

 

 

395

چک کردن همه جک ها از نظر نشتی ندادن و خوردگی نداشتن

 

 

 

400

چک کردن لوله های اتصال

 

 

 

405

چک کردن محفظه قرقره

 

 

 

410

چک کردن مفصل چرخان محفظه قرقره

 

 

 

415

چک کردن لنت های کلاچ و ترمز درام

 

 

 

420

چک کردن اتصال حمل کننده کلاچ

 

 

 

425

چک کردن سیلندر روغنی کلاچ قدرت

 

 

 

430

چک کردن کوزه گردان rotary joint  و لوله های متصل به کلاچ و ترمز

 

 

 

435

چک کردن ترمزها از نظر سالم بودن عملکرد انها

 

 

 

440

چک کردن جک های قدرتی و لوله های متصل به ان

 

 

 

445

چک کردن سیستم ترمز سفت کردن پیچ ومهره های نگهدارنده آن

 

 

 

450

چک کردن درام وینچ winch drum

 

 

 

455

 چک کردن موتور وینچ و لوله های متصل به آن

 

 

 

460

چک کردن جعبه دنده کاهنده وینچ از نظر اینکه صدای غیرعادی ندهد و نشتی نداشته باشد

 

 

 

465

چک کردن سیم بکسل های وینچ

 

 

 

470

چک کردن پیچ و مهره های برگرداننده وینچ

 

 

 

475

چک کردن تسمه نگهدارنده هوک  hook of slinger  

 

 

 

480

 چک کردن سیم نگهدارنده slinger  

 

 

 

485

Sheaves  و  slinger   ها را چک کنید

 

 

 

490

محور چرخاننده slinger  را چک کنید

 

 

 

495

محفظه هوک  slinger  را چک کنید

 

 

 

 

500

پیچ و مهره های محکم کننده محفظه هوک slinger  را چک  کنید

 

 

 

505

بست های نگهدارنده  سیم slinger  را چک کنید

 

 

 

510

بست سیم slinger  را چک کنید

 

 

 

515

روغن شیر کنترل را چک کنید

 

 

 

520

گردگیر شیر کنترل را چک کنید

 

 

 

525

پیچ و مهره های محکم کننده شیر کنترل را چک کنید

 

 

 

530

پین اتصال دهنده و clevis  شیر کنترل را چک کنید

 

 

 

535

لوله های را چک کنید

 

 

 

540

اتصالات لوله ها را چک کنید

 

 

 

545

شیلینگ های لوله ها را چک کنید

 

 

 

550

عملکرد همه کلیدهای الکتریکی را چک کنید

 

 

 

555

فیوزها و همه تجهیزات الکتریکی را چک کنید

 

 

 

560

جعبه فیوز تجهیزات الکتریکی را چک کنید

 

 

 

565

بست سیم ها و اتصالات تجهیزات الکتریکی را چک کنید

 

 

 

570

پدال کلاچ خط قدرت را چک کنید

 

 

 

575

لوله ها ی کلاچ و بوستر را چک کنید . 

 

 

 

580

کلاچ و خط قدرت  را چک کنید

 

 

 

585

مدار محدود کننده گشتاور خط توان را چک کنید

 

 

 

590

پوسته جعبه دنده در خط قدرت را چک کنید

 

 

 

595

عملکرد جعبه دنده در خط قدرت را چک کنید

 

 

 

600

قطعات اتصالی میل گاردان را چک کنید

 

 

 

605

بیرینگ مرکزی خط  قدرت را چک کنید

 

 

 

610

کوپلینگ میل گاردان را در خط قدرت چک کنید

 

 

 

615

چک کردن spline   میل گاردان

 

 

 

620

چک کردن روغن محور جلو و عقب و در صورت لزوم اضافه کردن روغن به آن

 

 

 

625

چک کردن پیچ و مهره نگهدارنده محور جلو و عقب

 

 

 

630

چک کردن لاستیک ها از نظر نداشتن ترک و صدمات دیگر و نیز فشار باد آن و تنظیم فشار باد در صورت نیاز

 

 

 

635

چک کردن استد بولت ها و مهره آن ( پیچ دو سر رزوه 

 

 

 

640

چک کردن میله اوکوآلایزر ( میل تعادل )equalizer

 

 

 

645

چک کردن میله گشتاور torque rod

 

 

 

650

 چک کردن فنر تعلیق suspension spring

 

 

 

655

چک کردن جک تعلیق هیدرولیک hydraulic  suspension cylinder

 

 

 

660

  چک کردن لوله روغن سیستم تعلیق

 

 

 

665

چک کردن سیستم  تعلیق هیدرولیک و تنظیم فشار آن در صورت نیاز

 

 

 

670

چک کردن فرمان

 

 

 

675

چک کردن جعبه دنده فرمان

 

 

 

680

چک کردن هیدرولیک فرمان

 

 

 

685

چک کردن پدال ترمز

 

 

 

690

چک کردن لوله های ترمز و پایه آن

 

 

 

695

چک کردن کاسه ترمز و کفشک های آن   brake drum and shoes

 

 

 

700

 چک کردن مخزن هوای ترمز

 

 

 

705

چک کردن عملکرد ترمز و ترمز دستی parking brake

 

 

 

710

 چک کردن سطح روغن ترمز و در صورت لزوم اضافه کردن و یا تعویض روغن ترمز

 

 

 

715

چک کردن عملکرد ترمز اگزوز exhaust brake

 

 

 

720

 چک کردن سطح  آب باتری و اضافه کردن آن در صورت نیاز

 

 

 

725

چک کردن ترمینالهای باتری

 

 

 

730

چک کردن رله باتری

 

 

 

735

چک کردن دینام از نظر درست کار کردن

 

 

 

740

چک کردن موتور استارت

 

 

 

745

چک ردن رله استارت از نظر درست کار کردن

 

 

 

750

چک کردن سیم های برق

 

 

 

755

چک کردن سلونوئید هوا و هیدرولیک

 

 

 

760

چک کردن عملکرد کلید ها

 

 

 

765

چک کردن عملکرد لامپ های هشدار و گیج ها

 

 

 

770

چک کردن وضعیت بوق  و سیگنالهای هشدار دهنده turn signal

 

 

 

775

چک کردن وضعیت لامپ ها

 

 

 

780

 چک کردن برف پاکن ها و عملکرد شستشوی آنها windshield wiper

 

 

 

785

چک کردن تیغه برف پاکن ها wiper blade

 

 

 

790

 چک کردن جام هر یک از لامپ ها lamp lens

 

 

 

795

چک کردن بوق هشدار دهنده warning buzzer

 

 

 

800

 چک کردن آفتاب گیر sun visor

 

 

 

805

 چک کردن صندلی راننده

 

 

 

810

چک کردن عملکرد تنظیم کننده های پنجره و تنظیم مجدد انها در صورت لزوم

 

 

 

815

چک کردن وضعیت در و قفل آن

 

 

 

820

چک کردن  گلگیرها و سپر   fenders

 

 

 

825

 بستن پرمیت

 

 

 

 

اسلو slew  به معنی چرخیدن بدون تغییر مکان است . اسلو بیرینگ ها نوعی بیرینگ غلطشی چرخشی هستند که عمدتا برای نگهداری بارهایی که سنگین و در عین حال با حرکت آهسته هستند مورد استفاده است و این امکان را می دهد که بار را با حرکات آهسته کنترل و اغلب در جهات افقی و بر روی سطحی مثل کرین های معمولی یادستگاههایی که چرخش دارند یا سکوهایی با محور افقی در آسیاب های بادی که با وزش با مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرند

To "slew" means to turn without change of place; a "slewing" bearing is a rotational rolling-element bearing that typically supports a heavy but slow-turning or slow-oscillating load, often a horizontal platform such as a conventional crane, a swing yarder, or the wind-facing platform of a horizontal-axis windmill.

Slew ring bearing Slew ring bearing for tower cranes and excavators [1

اسلو بیرینگ که در بیل های مکانیکی و نیز کرین های برجی tower cranes = تاور کرین مورد استفاده است

 

Clevis pin = پین رزوه دار = پینى که یک طرف ان رزوه شده تا بتوان مهره ای رو آن بست  

Sheave= قرقره شیار دار

 Slinger =

کوزه گردان rotary joint  

.....................2 تیرماه  1394 – بانک ماشین آلات خوارزمی BIPC


محمد توکلی

MSS مخفف چیست ؟

MSS مخفف چیست ؟

MSS    Maintenance Service Supplier = ارائه کننده خدمات تعمیر و نگهداری

که یکی از این خدمات همان ارائه چک لیست هایی است که بطور دوره ای یا بر حسب ساعت یا کیلومتر کارکرد دستگاه ( ماشین ) باید وضعیت آن بررسی شود . تا از بروز خرابی در دستگاه پیشگیری بعمل آید .

Manufacturing Services Sector= MSS = بخش خدماتی سازنده

Maintenance Subsystem= MSS = سیستم های فرعی تعمیر و نگهداری = نت

Maintenance Service Support= MSS = خدمات پشتیبانی تعمیر و نگهداری

 

 

.............ترجمه از محمد توکلی – 2 تیرماه 1394 – خوارزمی – بانک ماشین آلات   BIPC

منابع :

http://acronyms.thefreediction http://www.allacronyms.com/MSS/Maintenance_Service_Supportary.com/MSS

http://www.allacronyms.com/MSS/Maintenance_Service_Support

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0