بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


مشخصات کاکس - مگاوک koks megqavac

 مشخصات کاکس - مگاوک koks megqavac

شاسی  : مرسدس بنز یورو 3 مدل Acros4141 k8*4/4

 سیستم مگاوک کاکس که از نوه جابجایی هواست برای کاربردهای سنگین صنعتی طراحی شده است و برای مکش ، جابجایی ، حمل و نقل و تخلیه مواد خطرناک خشک و تر از قبیل انواع مختلف کاتالیست ها ؛ سنگریزه ، پودر، خاکستر و لجن مناسب است . این دستگاه بخصوص برای کار با مواد خطرناک و آلاینده طراحی شده است .

سیستم به شکل های PED یا ADR و ATEX ( پمپ ) موجود می باشد و در نمونه هایی که با استانداردهای کاربردی ایمنی تطابق دارد ساخته شده است .

موارد استفاده :

کاکس مگاوک سیستم کاملی با استفاده از جابجایی هواست که برای حمل و جابجایی در صنایع ساخت و ساز و پتروشیمی و برای همه کاربردهای صنعتی عمومی مورد استفاده است .

مشخصه ها :

دمنده جابجایی هوایی که در مگاوک مورد استفاده است قدرت مکش قوی را ایجاد کرده که می تواند کمیت های بالایی از مواد مایعات ؛ شن و ماسه و غیره را در زمان کوتاهی  جابجا کند. استفاده کننده ها از این دستگاه صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه ها می کنند .

نمونه های مختلف :

سیستم جابجایی هوا کاکس مگاوک می تواند متناسب با نیازهای شما به انواع مختلف کیت ها مجهز شود تا هم برای کاربردهای صنعتی و هم برای تمیزکاری فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد.

سودمندی های این دستگاه :

  • مکش 8100 تا 10 هزار مترمکعب در ساعت
  • حداکثر 96% زیر فشار اتمسفر با ایجاد 1050 میلی بار فشار بالای اتمسفر
  • سطح فیلتر خیلی بزرگ 46 متر مکعب
  • تخلیه بالا که می تواند از بیرون انجام گیرد به همراه درپوش فیلتری که بطور هیدرولیکی می تواند باز و بسته شود.
  • ارگونومیک
  • دارای تائیدیه PED یا ADR بر طبق استاندارد اروپا
  • ساخته شده بر اساس تازه ترین استانداردهای زیست محیطی
  • حمل و نقل مواد بر اساس مقررات ADR
  • موازنه بهینه بین شاسی و کمترین تعداد چرخ و حداکثر ظرفیت مخزن
  • بدنه و ساختار محکم برای داشتن قدرت بالا و حداکثر بارگیری
  • کیفیت بالا ، عمرکاری طولانی و قیمت خریدی که با صرفه است .

موارد استفاده دستگاه :

دستگاه را می توان برای مقاصد مختلف از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار داد :

1-      آب و فاضلاب

2-      صنایع شیمیایی

3-      صنایع نفت و گاز

4-      پالایشگاهها

5-      صنایع پتروشیمی

6-      صنایع کاتالیست

7-      فعالیت های پتروشیمیایی

8-      مکش و جابجایی مواد خشک و تر

 

.................

مشخصه های فنی استاندارد

بدنه این دستگاه برای نصب بر روی شاسی 4 محوری با حداقل قدرت موتور 400 اسب بخار طراحی شده است .

این دستگاه برای جابجایی ؛ حمل و نقل و تخلیه مواد خطرناک خشک و تر مانند لجن ، ماسه و خاکستر وپودر و انواع مختلف مایعات می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

ضمن اینکه استانداردهای PED = Pressure equipment directive  مربوط به دستگاههای تحت فشار بر اساس استاندارد :

EN 97/23/EC رعایت کرده است.

مخرن خلاء / فشار

حجم : 16 متر مکعب شامل محفظه فیلتر

جنس : استیل گرید AISI 304  شماره جنس 1.430.1

در پشت : بصورت هیدرولیکی باز و بسته و قفل می شود 

تخلیه : با کج کردن مخزن با زاویه 45 درجه یا فشار هوا

بارگیری : مکش از طریق دریچه ای که در بالای مخزن قرار دارد

ضمیمه ها " لوله مکش 8 اینچ به همراه ولو که با زانوی 8 اینچ مجهز است که ورقه ای قابل تعویض هم دارد . درپوش دمنده با سیستم تغییر سریع و کلید تعیین کننده سطح .

محفظه فیلتر :

درپوش فیلتر بطور هیدرولیکی باز می شود وبطور دستی قفل می شود .

سطح فیلتر : 62 متر مربع

ورق فیلتر : استیل ضد زنگ

تمیزکاری فیلتر : با استفاده از سیستم تمیز کننده با شوک هوا

دارای منهول جانبی و کلید آشکار کننده سطح

 

محفظه فیلتر استیل از جنس ضد الکتریسته ساکن و مناسب فیلترهای کیسه ای از جنس نمد پلی استر

پمپ وکیوم کننده :

نوع پمپ : KAESER  دمنده

ظرفیت جابجایی هوا : 8100 متر مکعب ( 212 کیلووات )

حداکثر وکیوم : 96%

حداکثر فشار اضافی ایجاد شده : 1050 میلی بار

نوع تحریک پمپ : OMSI با جعبه دنده انتقال دهنده و تسمه V شکل.

حاوی : صدا خفه کن

ابعاد :

طول : 10800 میلی متر

عرض : 2500 میلی متر

ارتفاع : 3950 میلی متر

وزن : بسته به نوع شاسی ونوع دستگاه تقریبا 21 تن

حداکثر وزن مجاز : 37 تن به همراه شاسی .

................

مشخصات شاسی دستگاهذ :

مدل : Acros4141

 میزان انتشار گازهای آلاینده : یورو 3

موتور : 6 سیلندر خطی

قدرت موتور : 408 /300 اسب بخار

گشتاور : 2000

جعبه دنده : دستی 12 دنده ای

Pto : مخصوص بحرکت در اوردن پمپ وکیوم . و نیز مناسب چرخاندن دستگاههای دیگر .

پایه چرخ ها : 4100 میلی متر

تعداد محورها : 4

وزن ناخالص : 41000

ترمز : ABS  دیسکی

رنگ : سفید یخچالی

 

  • اصطلاحات و کلمات کلیدی :
  • PED = Pressure equipment directive  مربوط به دستگاههای تحت فشار
  •  

...............ترجمه از محمد توکلی – 27 بهمن 1394 – KHBIPC ممکو

منبع :

http://www.koksspecialproducts.com/koks-ecovac-pressure-vacuum-truck-2

 


محمد توکلی

مشخصات دستگاه مکنده صنعتی درخواستی به همراه کامیون کشنده

 

 مشخصات دستگاه مکنده صنعتی درخواستی  به همراه کامیون کشنده

1-      دارای استانداردهای رعایت ایمنی در حمل و نقل جاده ای ADR باشد

2-      قابلیت مکش مواد تر ؛ لجن و مایعات خطرناک و هیدروکربنی  را داشته باشد .

3-      حداقل قدرت مکش 3 تا 4 هزار مترمکعب درساعت را داشته باشد .

4-      نام تجارتی مورد تائید باشد

5-      میزان وکیوم بالای 90% را داشته باشد .

6-      دبی پمپ 50 لیتر در دقیقه و فشار 120 بار باشد

7-      جنس مخزن  استینلس استیل

8-      حجم مخزن 13 متر مکعب

9-      قطر دریچه مکش حداقل 6 اینچ

10-  نوع فیلتراسیون سیکلونی

11-  نوع درایو پمپ وکیوم PTO از کامیون کشنده

12-  برند مورد تائید کامیون از نوه بنز ولو و اسکانیا

13-  حفاظ گذاری تجهیزات دور دستگاه با رعایت کلیه نکات ایمنی

14-  نوانایی مکش از عمق 10 متری 

 

 

مشخصات دستگاه وکیوم کاکس KOKS ECOVAC PRESSURE / VACUUM TRUCK

1-      قدرت شاسی باید 320 اسب بخار باشد

بدنه این دستگاه برای نصب روی شاسی سه محور که حداقل قدرت موتورش

320 اسب بخار باشد مناسب است.

2-      متناسب با استانداردهای ADR است .

3-      جنس مخزن استیل است

4-      ظرفیت مخزن 12 متر مکعب شامل مخزن آب سرویس می باشد .

5-      لوله مکش و تخلیه 6 اینچ با شیر توپی Ball valve

6-       ظرفیت پمپ مکش 3 هزار مترمکعب در ساعت

7-      حداکثر میزان وکیوم 95%

8-      انتقال قدرت PTO   از طریق موتور

9-      کمپرسور از نوع روتاری

10-  ظرفیت کمپرسور 200 متر مکعب در ساعت با فشار 5/2 بار قدرت تحرک :  هیدرولیکی

11-  وزن خالی بسته به نوع شاسی 15 تن

12-  حداکثر وزن مجاز 28 تن با در نظرگرفتن 9 تن محور جلو

13-  مخزن آب تمیز کننده پرفشار با حجم 5/1 متر مکعب و از جنس استیل

14-  پمپ فشار قوی با ظرفیت 30 لیتر در دقیقه و 120 بار فشار شامل قرقره شلینگ به همراه شلینگ و نازل

15-  شاسی بنز مدل Actros 2636 6 سیلندر خطی با توان 360 اسب بخار جعبه دنده 12 حالته دستی دارای PTO  برای پمپ وکیوم و سایر کاربردها . سه محور با ترمز ABS دیسکی فنرهای بادی و قفل مرکزی


محمد توکلی

زمان تعویض آب رادیاتور

 

زمان تعویض آب رادیاتور

آب رادیاتور باید بدون املاح باشد ( آب مقطر یا آب بدون املاح DM ) که به نسبت یک سوم = 33%  و 40% . 50% و 60% به آب بدون املاح اضافه می شود که هر چه این نیست بیسشتر باشد نقطه انجماد را پائین تر می برد Down freezing point  و باعث بالا رفتن نقطه جوش increase boiling point   می شود .

 نکته مهم این است که سیستم خنک کننده ( شامل رادیاتور و بدنه موتور و شلینگها و حتی بخاری می شود باید قبلا ً تمیزکاری شود که عاری از رسوب و مواد آلاینده باشد )

1- برای خودروهای دیزلی متحرک در جاده ها ( مثل تریلی ها و اتوبوس ها ... ) هر 240 هزار کیلومتر یا دو سال یکبار

2- برای خودروهای دیزلی ساکن ( مثل دیزل ژنراتور ها و کرین ها ) هر 3000 ساعت یا دو سال یکبار .

3- برای خودروهای سواری و وانت هر 100 هزار کیلومتر یا سه سال یکیار باید آب رادیاتور عوض شود.

 

خیلی از خودروهای سنگین دیزلی مثل کاترپیلار ، کومینر ، دترویت دیزل ، ماک نیاز به افزودنی های مکمل آب رادیاتور  supplement coolant additive = SCA نیز دارند که باید به ضد یخ و ضد جوش اضافه شود .

اخطار :

ضد یخ و ضد جوش  حاوی اتیلن گلیکول جزء مواد سمی درجه 5 محسوب می شود و حدود 10pmm  بیترکس bitrex = denatonium benzoate  می باشد . این مایه رد صورت بلعیده شدن می تواند باعث تحریک پوست و چشم ها شود

مزایای استفاده از ضد یخ و ضد جوش در آب رادیاتور

1- حفاظت طولانی مدت : سیستم خنک کننده را از زنگ زدی و خوردگی و رسوب و الکترولیز شدن و خوردگی ناشی از حفره زایی = کاویتاسیون حفظ می کند. طولانی مدت از خوردگی جلوگیری می کند .

2- پائین آوردن نقطه انجماد: از منجمد شدن آب در بدنه سیلندر که باعث ترکیدن سر سیلندر یا  بدنه سیلندر و ترکیدن رادیاتور و شلنگها ( جنت ها !) یا از دست رفتن قدرت خنک کنندگی بخاطر داغ کردن بیش از حد آب رادیاتور جلوگیری می کند.

3- افزایش نقطه جوش : در طی فصل های گرم سال بخصوص برای ماشین هایی که از کولر استفاده می کنند یا بکسل کردن  کاروان گرمای ماشین بالا می رود استفاده از این ضد جوش ها مفید است .

4- خنثی بودن : ضد یخ باید خنثی باشد یعنی نباید روی لاستیک ها مصنوعی ( او رینگ ها ... ) اثر بگذارد.

5- فرمول سازگار با محیط زیست : ضد یخ باید عاری از آمین Amin و فسفات و نیترات باشد.

...............

دستور العمل تعویض آب رادیاتور :

  • سیستم خنک کننده را بررسی کنید که تمیز باشد واگر نیاز به تعمیرات دارد این کار را انجام دهید.
  • تمام آب سیستم خنک کننده را تخلیه کنید شامل بدنه موتور رادیاتور – بخاری و خنک کننده روغن و خنک کننده انتهایی after cooler  برای این کار دریچه تخلیه را باز کنید و درصورت نیاز شلینگ ها را باز کنید .
  • سیستم خنک کننده را با آب تمیز شستشو دهید ( فلاش کردن ) به طریق زیر :

همه تخلیه ها و شلینگها را ببندید سیستم خنک کننده را با آب بدون املاح تمیز ژر کنید بگذارید موتور کار کند تا به دمای معمولی برسد ( گرم بشود ) و بخاری هم روشن باشد

موتور را خاموش کنید و بگذارید سرد شود همه آب سیستم خنک کننده را تخلیه کنید . این کار را آنقدر انجام دهید که  سیستم تمیز و عاری از مواد آلاینده  و زنگ و رسوباتی که از آب رادیاتور قبلی بجا مانده است شود .

اگر سیستم دارای فیلتری است باید آن را عوض کنید .

سیستم خنک کننده را به نسبت 50 به 50 مخلوط ضد یخ ضد جوش پر کنید .

برای چک کردن غلظت درست این آب رادیاتور از دستگاه refractometer = انکسار سنج که می تواند میزان غلظت مواد را نشان دهد استفاده کنید/

 

عبارات تازه :

  • دستگاه refractometer = انکسار سنج
  •  

............محمد توکلی 11 بهمن 1394 – ممکو khbipc

منبع :

http://www.caltex.com.au/FPL%20PDS/Anti-Freeze%20Anti-Boil%20Coolant.pdf

 


محمد توکلی

مقایسه روغنهای سنتتیک ( ترکیبی ) با روغن های معمولی ( معدنی )

 مقایسه روغنهای سنتتیک ( ترکیبی ) با روغن های معمولی ( معدنی )

Synthetic oil vs. conventional oil

 

مقدمه :

روغن های ترکیبی بطور خلاصه 5 مزیت نسبت به روغن های معمولی دارند بشرح زیر :

1-      بهتر تمیرکردن موتور

2-      محافظت بهتر موتور در برابر سایش

3-      کارکرد بهتر در خیلی هوای سرد

4-      کارکرد بهتر در خیلی هوای داغ

5-      محافظت قطعات توربوشارژر .

البته نکته خیلی مهم در مورد روغن های سنتیک  این است که زمان تعویض آنها خیلی طولانی تر است مثلا از150 هزار کیلومتر.

 

اغلب مردم می دانند که روغن های سنتتیک از روغن های معمولی بهتر است چون محافظت بهتری از موتور می کند و اما ممکن است که دلیل این کار را ندانند . واقعا چه تفاوتی بین روغن های سنتتیک با روغن های معمولی وجود دارد؟

Most readers know that synthetic motor oils typically perform better than conventional motor oils in providing protection for your vehicle, but they might not know why. What’s the real difference between synthetic and conventional oil? Pretty much everything.

Conventional and synthetic oils begin in the ground. But that’s where the similarities end. 

روغن های سنتتیک با روغن معمولی شباهت هایی دارند ولی تفاوت هایی هم دارند . روغن های سنتتیک نه تنها تصفیه می شوند بلکه تقطیر هم شده و خالص سازی شده و به مولکولهای اصلی تجزیه می شوند . این فرآیند نه تنها باعث می شود که ناخالصی های موجود در نفت خام حذف شود بلکه هر کدام از مولکولها را قادر می سازد که بتوانند دقیقا همان نیازهایی را که با موتورهای جدید وجود دارد برآورده کنند . این مولکولهای فرآوری شده سطح بالاتری از عملکرد را نسبت به موتورهای معمولی ارائه می دهند . اما روغن های معمولی فقط بخشی از این نیاز را برآورده می کنند

Synthetic oil is not only refined but also distilled, purified and broken down into its basic molecules. This process not only removes more impurities from the crude oil but also enables individual molecules in the oil to be tailored to the demands of modern engines. These customized molecules provide higher levels of protection and performance than conventional oils. But the synthetic base oil is only half the story. The correct blend additives must go into the mix to create the oil.

ترکیب درست مواد موجود در روغن های ترکیبی یکی از مزایای منحصربفرد روغن های سنتیک است

Our Mobil 1™ brand of advanced full synthetic motor oils has a unique, balanced formulation to keep your engine running like new. So what are the benefits of Mobil 1 synthetic oil? Synthetics typically outperform conventional motor oils in providing more protection for your vehicle.

Here’s how all that chemistry translates to the real world.

1-       Keep your engine cleaner = بهتر تمیز کردن موتور

موقعی که روغن در داخل موتور گردش می کند رسوبات را تمیز می کند. در طی زمان روغن تشکیل لجن می دهد که این امر باعق کاهش کارآیی موتور و در نهایت کاهش عمر موتور می شود . روغن موتورهای سنتتیک در مقایسه با روغن های معمولی ناخالصی های کمتری دارند و به همین جهت قدرت بیشتری در برابر تشکیل لجن از خود نشان می دهند بنابر این از تشکیل رسوبات در موتور جلوگیری می کنند

As oil circulates through your engine it can pick up deposits. Over time, conventional oils can sometimes form sludge, which can reduce your engine's efficiency and, ultimately, reduce the life of your engine. Mobil 1 motor oils contain fewer impurities compared to conventional motor oils and can better resist the formation of sludge thereby preventing deposits from forming in your engine.

2-      موتور را در برابر سایش بهتر محافظت می کنند . Offer greater engine wear protection

 

قطعات موتور در تماس دائمی با هم هستند.ضمنا این قطعات با سرعت زیادی هم حرکت می کنند. در محیط نامناسبی که برای موتور وجود داردقطعات در معرض سایش و شکستگی قرار می گیرند. روغن موتور سدی محافظت کننده بین این قطعات ایجاد می کند. روغن موتورهای معمولی از هم گیسخته می شوند و توانایی آنها در برابر حافظت از سائیدگی از بین می رود . ولی روغن موتورهای سنتتیک این خاصیت خود را به مدت طولانی تری حفظ می کنند وباعث افزایش طول عمر موتور می شوند.

Engine parts are in constant contact with each other. They’re also moving at high speeds. In the extreme environment of your engine, components can wear and break down. Your motor oil is the protective barrier between these components. As conventional oils break down, their ability to prevent engine wear diminishes. Mobil 1 motor oils, on the other hand, retain their wear protection properties for a much longer time, increasing engine life.

3-       Flow better in low temperatures = در دماهای پائین تر روانکاری بهتری دارند

وقتی که ماشین برای مدتی به حال خود رها می شود ( مثلا در طول شب ) روغن موتور ته نشین می شود . اما وقتی که ماشین را روشن می کنی جریان خونی به سمت قطعات مهم موتور روانه می شود تا آنها را در برابر اصطکاک محافظت کند . در حالی که روغن های معمولی زمان بیشتری نیاز دارند تا روان شده وبه سمت موتور جریان پیدا کند. درطی ماههای سرد زمستان یا درزمانی که شما در مناطق خیلی سردسیر زندگی می کنید . این فرآیند جریان یافتن روغن طولانی تر می شود( یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد ) اما روغن موتور سنتیتک (Mobil 1 motor oils) طوری مهندسی شده است که سریعاً حتی در درجه حرارت های پائین ( سرما ) و بلافاصله بعد از اینکه ماشین رو روشن کردید موتور را در برابر سایش محافظت می کند

When your car sits for awhile (let’s say overnight) the oil settles. But, when you fire up the ignition, it begins flowing through critical engine parts to protect against friction. With conventional oils, it takes more time until they are able to flow smoothly through the engine. During the cold winter months, or if you live in an extremely cold environment, this flow process takes even longer. Mobil 1 motor oils, however, are engineered to flow quickly even at low temperatures, and they start protecting your engine right after you start your car.

4-      محافظت موتور در دماهای بالا Protect better at high temperatures

وقتی که ماشین در حال کار کردن است موتور داغ می شود . واقعاً داغ می شود . با گذشت زمان و داغ شدن موتور روغن مونور های معمولی شکسته شده و تبخیر می شوند و موتور را در معرض سائیدگی قرار می دهند .اما روغن موتورهای سنتتیک طوری طراحی شده اند که در برابر دماهای بالا مقاومت داشته باشند که این موضوع بویژه به هنگام رانندگی درمناطقی که آب و هوای گرمی دارد ( مثل ماهشهر و ممکو ) اهمیت زیادی دارد

. When running, engines are hot. Really, really hot. Over time, the high temperatures in your engine can cause conventional motor oils to break down or evaporate exposing your engine to wear. Mobil 1 motor oils are engineered to resist these high temperatures, which is especially important if you’re driving in hot climates.

5-      محافظت قطعات مهم در توربوشارژر . Protect critical turbocharger parts

برای پاسخ دادن به نیازهای مشتری ، سازندگان خودرو  موتورهای کوچک تری می سازند ( بخاطر بالا رقتن کارآیی سوخت ) اما  به این ماشین ها توربوشارژر ( برای تقویت توان موتور) اضافه می کنند .  قبلا اشاره کردیم که موتور در دمای های بالا  کار کی کند که این دمای بالا می تواند باعث سریع تر  شکسته شدن روغن های معمولی می شود ولی توربوشارژر های امروزی وضعیت بدتری می کنند ( یعنی گرمای بیشتری تولید می کنند). محور درون توربوشارژر می تواند تا 200 هزار دور در دقیقه بچرخد . که این سرعت بقدری گرما تولید می کند که می تواند که نیاز دارد روعن موتور آن را سریعا خنک کند .

To meet consumer demand, automakers are building cars with smaller engines (for greater fuel efficiency) but adding turbochargers (to boost power). We already mentioned how engines run at high temperatures, which can break down conventional oils faster, but today’s turbocharged engines are even more aggressive. The shaft inside a turbocharger can spin upwards of 200,000 revolutions per minute, so it’s critical that your motor oil can get to that shaft and lubricate it properly very quickly.

روغن موتورهای معمولی زیر این شرایط سریعتر شکسته شده و باعث ایجاد رسوبات روی توربوشارژر می شود که این امر می تواند منجر خرابی توربو شارژر شود . اما روغن موتورهای سنتتیک اجزای توربوشارژر را بهتر از روغن های معمولی محافظت کرده و باعث می شوند که عملکرد آنها در حد عالی باشد و توان موتور را تقویت کند

Conventional oils can break down faster under these conditions and leave deposits on turbocharger components, which can lead to failure. Mobil 1 motor oils can protect these components much better than conventional oils, keeping them operating at peak performance and boosting your engine’s power.

با وجودیکه استفاده از روغن موتورهای سنتتیک محافظت بهتری را نسبت به روغن های معمولی از خود نشان می دهد عملکرد همه روغن موتورهای سنتتیک یکسان نیست . برخی از آنها که در آزمایشگاه تست شده اند عملکرد خوبی در جاده و روی خودروها از خود نشان داده اند .

While synthetics as a motor oil category provide better protection than conventional oils, not all synthetics are created equal. Learn about the science of Mobil 1 motor oils and see their amazing performance in the lab, on the road and on the track

..................

منبع :

https://mobiloil.com/en/article/car-maintenance/learn-about-motor-oil-facts/synthetic-oil-vs-conventional-oil

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0