بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


ویژگی های روغن موتور:

ویژگی های روغن موتور:


شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در 5000 ، 10000 کیلومتر و یا بیشتر ، باید تعویض نمود . دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد وغن چیست و چرا برای روغن های مختلف متفاوت است . مجموعه مطالبی که در خصوص روغن موتور ارایه خواهد شد ، اطلاعات مناسبی را در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد داد .
 

چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟
روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند . در این حالت خاصیت روانکاری ، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها ، کاهش می یابد .
 

آیا سیاه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعویض روغن است ؟
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد ، صحیح نمی باشد . اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا" سیاه نشود ، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا ، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد . در غیر این صورت ، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و ‌باعث جلوگیری از انتقال حرارت ، ساییدگی زودرس قطعات ، روغن سوزی ، کاهش راندمان و توان موتور می شود .
 

عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور :

  1. شرایط کاری موتور مانند : رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد ، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین ، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جاده های خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
  2. کیفیت احتراق موتور ( تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی )
  3. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
  4. کیفیت فیلتر های هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
     

نوع و کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد ؟
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد ، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است . بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود . استفاده از بنزین های سوپر متناسب با تکنولوژی موتور ، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند .


آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن ، موثر می باشد؟
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها ، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور ، نسبت تراکم بالا ، دمای احتراق بیشتر ، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است . لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغن هایی مستناسب با تکنولوژی موتور ها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند . امروزه با توجه به استاندارد های زیست محیطی ، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است .

از آنجا که در بازار انواع روغن ها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود می باشد ، پیشنهاد می شود با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده خودرو ، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده ، اقدام نمایید .


انتخاب روغن مناسب ، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:

برای انتخاب یک روغن موتور خوب ، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب ،‌دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست . ضمنا" روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود ؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی ،‌ خوردگی ،‌اکسیداسیون و سایش باشد .


وظایف روغن موتور به طور کلی شامل موارد زیر می باشد :

  1. کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
  2.  کاهش سایش قطعات موتور
  3. خنک نمودن قطعات داخلی موتور
  4. تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
  5. آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
  6. محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
  7. کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف


پایه گرانروی روغن :

ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تقسیم می شود .
 

  • الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade
  • ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade


امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند 30 یا 40 ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجهای (‌چهار فصل ) ،‌کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE ( انجمن مهندسی خودرو ) ، به صورت زیر تعریف می شوند . 20W50 , 10 W 40 . عدد قبل از W نشاندهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است . عدد بعد از W ، نشاندهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد ، روغن در دمای بالتر چسنده تر و سفت تر خواهد بود .

مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن ازلحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت د رتماس باشد . لذا ویسکوزیته روغن بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، ممکمم سازد . ضمن اینکه خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خودروده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .


مشخصات روغن :

انستیتو نفتی آمریکا APIبرای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )‌و حرف دوم ، نشاندهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت . مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست ازمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند . افزودنی های مختلف ، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .

روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از باتدا در روغن وجود دارد می شوند .


نکات مهم :

  1. سیاه نشده روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است .
  2. از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنهادرموتور خودداری نمایید .


معرفی و علائم شناسایی روغن های ایساکو :

  • معرفی روغن موتور SG 20 W 50
    این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژوآردی ، روآ ، پیکان و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

 

  • علائم شناسایی :
  1. دارای عبارات API SG/CD , SAE 20W50 , SG 015 بر روی برچسب ظرف 2- درج لوگوی فارسی ایساکو بر روی برچسب ظرف
  2. حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف 4 لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
  3. بر چسب با رنگ پس زمینه آبی روشن به همراه در آبی
  4. دارای سریال ردیابی محصول
  5.  دارای ظرف و در پلمپ شده
  6. بسته بندی شده در ظرف های 1 و 4 لیتری

 

  • معرفی روغن موتور SJ 20 W 50
    این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژو 405 ، پارس و سمند و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

 

  • علائم شناسایی :
  1. دارای عبارات API SJ/CF-4 , SAE 20 W 50 , SJ020 بر روی برچسب ظرف
  2. درج لوگوی فارسی ایساکو بر روی برچسب ظرف
  3. حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف 4 لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
  4. بر چسب با رنگ پس زمینه ابی روشن به همراه در خاکستری
  5. دارای سریال ردیابی محصول
  6. دارای ظرف و در پلمپ شده
  7. بسته بندی شده در ظرف های 1 و 4 لیتری

 

 

 


محمد توکلی

گازوئیل با گوگرد بالا

 

گازوئیل با گوگرد بالا

در حال حاضر خبرها از ان حکایت دارد که میزان گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی در ایران 100 برابر استلاندارد جهانی است و این  در حالی است که  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام می کند که  گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است.

گازوئیل با گوگرد بسیارکم Ultra Low Sulfur Diesel

آژان حفاظت از محیط زیست امریکا EPA با وضع قوانین و استانداردهای سخت گیرانه در مورد مقدار گوگرد موجود در گازوئیل باعث شده است که میزان انتشار گازهای آلاینده توسط خودروهای دیزلی به حداقل کاهش پیدا کند .

در این میان بحث از گازوئیل با گوگرد فوق العاده کم Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) است . که این مقدار که قبلا 500 PPM  بوده است هم اکنون به 20 PPM  کاهش پیدا کرده است .

U.S. Environmental Protection Agency (EPA) standards now require a major reduction in the sulfur content of diesel fuels and emission levels from diesel engines and vehicles. To meet the EPA standards, the petroleum industry is producing Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) fuel, a cleaner-burning diesel fuel containing a maximum of 15 parts-per-million (ppm) sulfur.

At least 80 percent of the highway diesel produced or imported is now ULSD fuel, replacing most Low Sulfur Diesel (LSD) fuel, which contains a maximum of 500 ppm sulfur. Used in combination with cleaner-burning diesel engines and vehicles, ULSD fuel is improving air quality by significantly reducing emissions. By December 1, 2010, all highway diesel fuel offered for sale must be ULSD fuel. Both ULSD fuel and Low Sulfur Diesel fuel will be available through 2010. Some retail outlets will sell ULSD fuel, others Low Sulfur Diesel fuel, and some will sell both.

 

میزان گوگرد موجود در گازوئیل کشور به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هفت هزار PPM است که با توجه به استانداردهای جهانی برای گوگرد گازوئیل که 50 PPM است با این حساب میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی ایران 140 برابر استانداردهای جهانی است.

. بیش از 600 دستگاه اتوبوس بالای 15 سال عمر در تهران وجود دارد..

تولید بنزین پتروشیمی و بنزین حاوی MTBE کم بود موضوع بالا بودن میزان گوگرد گازوئیل هم به این داستان اضافه شده است . حقیقت این است که اغلب پالایشگاههای ایران فرسوده و قدیمی هستند و گازوئیلی که تولید می کنند میزان گوگردش خیلی بالاتر از استاندارد جهانی است . لازم به توضیح است که هم اکنون به مطرح شدن مشکل آلودگی محیط زیست و نیز رواج خودروهای سواری دیزلی موضوع کم گوگرد بودن گازوئیل = OIL GAS  اهمیت زیاد پیدا کرده بطوریکه این روزها همه کشورهای بدنبال گازوئیل با گوگرد خیلی پائین Ultra low sulphor oil gas   هستند

در حال حاضر  محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4000 تا 9000 ppm است که این با استاندارد جهانی که حدود 20 ppm  است فاصله خیلی زیادی دارد .

و این در حالی است که  بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران  ناشی از همین ا گوگرد تولیدی در موتورهای دیزل است و نیز باید توجه کنیم که  سازمان بهداشت جهانی دود خروجی از اگزوز این موتورهای دیزل را سرطان زا اعلام نموده است .

جدیدترین پالایشگاههای ما مثل پالایشگاه بندرعباس و شازند گازوئیلی که تولید می کنند بالای 500 ppm  گوکرد دارد

 

چند نکته آماری :

-          در دو پالایشگاه تهران و شازند گازوئیل یورو4 و یورو5 به میزان 24 میلیون لیتر در روز توزیع می‌شود.

-          بر اساس استاندارد یورو4، گوگرد موجود در گازوئیل باید کمتر از 50 ppm باشد  

-          دو پالایشگاه تهران و شازند، مجموعاً حدود 20 تا 25 درصد گازوئیل کشور را تولید می‌کنند و این یعنی اگر کل این گازوئیل در کشور توزیع شود، باز هم حداقل 75 درصد گازوئیل‌ها غیراستاندارد هستند.

-          گازوئیل نمونه‌گیری‌شده از جایگاه آزادگان تهران در تاریخ 25 شهریور 1391، حاوی گوگرد با غلظت 8084 ppm  بوده است

-          تازه ترین استاندارد اجرایی دیزل اروپا یعنی یورو5، حد مجاز را 10 ppm اعلام نموده .

-          تفاوت اصلی موتورهای  بنزین و گازوئیل از نظر  آلایندگی  محیط زیست مربوط به ایجاد ذرات معلق است که عامل ان همان موتورهای دیزلی است .

-          علت اصلی بالا بودن گوگرد گازوئیل بخاطر تکنولوژی عقب مانده  پالایشگاه‌های کشور است .

-          ما حتی نمی توانیم خودروهای دیزلی مدرن را وارد کنیم چون این خودروهای با گازوئیلی که گوگرد آن فوق کم است کار می کند . تامین این گازوئیل منوط به تغییر ساختار پالایشگاههای کشور است .

-          خودروسازان مجبورند از  ابتدای سال 1394 با استاندارد یورو3، از ابتدای سال 1396 با استاندارد یورو4 و از ابتدای 1399 با استاندارد روز اروپا خودروهای دیزلی را به بازار بفرستند .

-          همچنین موتورهای دیزلی، هیدروکربن‌های نسوخته و  اکسیدهای ازت NOx و ذرات معلق  تولید می کنند

-          در دو ماهه اول امسال یروگاه‌های کشور هر روز  حدود 25 میلیون لیتر گازوئیل مصرف کرده‌اند.

-           مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها به باعث  آلایندگی فراوانی می شود  و باید این نیروگاهها گاز سوز شوند

-          ازطرفی استفاده از گازوئیل برای تولید برق مقرون به صرفه نیست  

-          حدود 40 درصد سبد مصرف فرآورده‌های نفتی را گازوئیل تشکیل می‌دهد

-          ارزان بودن گازوئیل باعث بالا رفتن روزافزون مصرف ان می شود بطوریکه مصرف گازوئیل از حدود 75 میلیون لیتر در روز در سال 1383، به مرز 100 میلیون لیتر و حتی بالاتر در ماه‌های اخیر رسیده است.

  قیمت گازوئیل از آب ارزانتر است 250 تومان برای هر لیتر گاروئیل باعث قاچاق ان به خارج و نیز حمل و نقل هایی می شود که هزینه ان را باید دولت بدهد ( مثلا انتقال آب معدنی از مشهد به خوزستان و قس علی هذا ... )

-          بالا بودن گوگرد در گازوئیل باعث می شود که درصد دی‌اکسید گوگرد نیز زیادتر شود و نتیجه اش این می شود که  مقدار ذرات معلق ثانویه که ناشی از واکنش‌های بین یون‌های سولفات و نیترات هستند هم به همان نسبت بیشتر می شود .

-          برای موثر بودن فیلترهای گیرنده آلایندگی لازم است که  حتماً گازوئیل  با گوگرد  زیر 50 ppm داشته باشیم تا این فیلتر بتواند عملکرد درستی داشته باشند

 

ارتباط گازوئیل با گوگرد بالا  و آلودگی هوا

با توجه به اینکه 6  آلاینده اصلی هوای مناطق شهری عباراتند از :

1-      منواکسید کربن،

2-      ازن ozone

3-       دی‌اکسید نیتروژن،   N2O2

4-       دی‌اکسید گوگرد،co2

5-       ذرات معلق کمتر از 2.5  میکرون و particle

6-      ذرات معلق کمتر از 10 میکرون.

 

در این میان اما  بالا بودن درصد گوگرد در گازوئیل، هم باعث افزایش  مقدار دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌شود و هم سبب افزایش ذرات معلق در هوا می گردد .

 

 

..................ترجمه و تحقیق محمد توکلی – 30 دیماه 1393 – ممکو

منبع :

http://www.api.org/oil-and-natural-gas-overview/fuels-and-refining/diesel/ulsd

 

 


محمد توکلی

روشن شدن فن خنک کننده پراید

روشن شدن فن خنک کننده پراید

چهارشنبه، ۱٩ آذر ۱۳٩۳  - ۳:۵۸ ‎ق.ظ

 علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

 باسلام..از مطالب خیلی لذت بردم..دوست من..

من یه مشکل دارم والا هرجا مطرح کردم یه چیز گفتن..

من یه پراید 93 موتور hp+ یورو4 به حساب ارتقاء یافته گرفتم...الان 2100 تا کارکرده..والا از روزی که گرفتم فنش زود روشن میشد و امپر همون وسط جا خوش میکرد و فن هم یکسره روشن..گاهی هم خاموش..اوایل میگفتم تابستونه و گرمه هوا...مطرح میکردم به اهل فن میگفتن ماشینت خشکه و هنوز تو اب بندیه..

یکی میگفت سیم اتصال بدنه رو عوض کن...نمایندگی بردم وارد نشده گفتن یورو4 های پراید همه اینجورین..الان که هوا سرد شده امپر بعداز یه ربع میره کم کم وسط.. فن هم روشن میشه زیاد...اما خوبیش اینه زود خاموش میشه و مثل تابستون نیست که یکسره روشن بمونه و درجه از وسط پائینتر نیاد..البته الانم درجه وسط که بره دیگه پایین نمیاد..مگه اینکه موتور یه ده دقیقه خاموش باشه..درجه هیچ وقت از وسط بالاتر نمیره...اما موتور خیلی داغه...اب رادیاتم با اب مقطر و ضد یخ 50..50 ریختم...هواگیری هم کردم...ماشین اب کم نمیکنه.. پراید صفری که سال 90 گرفتم اصلا اینجوری نبود...به نظر شما مشکل از کجاست؟ اصلا طبیعی هست این مشکل به گفته نمایندگی که اصلا وارد نیستن؟

خدا خیرتون بده.. نویسنده: علی [ali_3017@yahoo.com]

نه این طبیعی نیست

-          البته شما چیزی در مورد ترموستات نگفتین ممکنه که ترموستات اشکال پیدا کرده و مثلا گاهی گیر می کنه ... به همین جهت بهت پیشنها می کنم اول ترموستات رو چک کن و یا عوضش کن و یا یه مدتی بذار ماشین بدون ترموستات کار کنه !

-          ممکنه لقی بین سوپاپهای ماشین خیلی کم باشه و نیاز به فیلر گیری داشته باشه ...

-          موتورهایی که نو هستند چون لقی بین سیلندر و پیستون کمه ممکنه روزای اول یه کم مشکل داشته باشن ولی باید بعد از مدتی مشکل برطرف بشه .

-          اگه ماشین خیلی داغ نمی کنه و آب رادیاتور هم کم نمیشه باید فشنگی آب رو هم چک کنی شاید ایراد داره ...

-          نسبت آب رادیاتور و ضد یخ باید دو سوم آب مقطر و یک سوم  ضد یخ باشه نه 50 / 50

-          موتورهای جدید حتی تا 90 درجه هم گرم میشن مثه 206 و اگه درجه تا وسط می مونه موتور بیش از حد داغ نیست و ایرادی نداره و حساسیت زیادی نشون ندین

-          ضمنا روغن موتور هم خیلی مهمه یه روغن موتور خوب توی ماشین بریزید .

...............محمد توکلی – 8 دیماه 1393 – ممکو


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0