بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


انواع مختلف روغن ترمز

 انواع مختلف روغن ترمز

What are the different types of brake fluid?

مقدمه :

با وجود همه پیشرفت های که در ترمزها خودرو صورت گرفته است همچنان برای انتقال نیرو ازپدال ترمز تا لنت ها از روغن استفاده می شود . ولی این روغن ترمز باید سه ویژگی عمده داشته باشد :

1-  نقطه جوشش بالا باشد

2-  نفطه ذوبش پائین باشد

3-  با آب ترکیب نشود .

4-  باعث خوردگی رنگ خودرو نشود.

در آب و هوای مرطوب ماهشهر اهمیت استفاده از این روغن ترمزها بیشتر حس می شود چون روزهایی که هوا شرجی است امکان وارد شدن رطوبت در روغن ترمز و اختلال در کار آن زیاد است و نیز در مناطق سردسیر که امکان یخ ردن روغن ترمز وجود دارد ...

روغن ترمز در خودروهای با ترمز ABS خیلی اهمیت دارد چون گرمای زیادی تولید می شود و روغن باید تاب تحمل این گرمای زیاد را داشته باشد . آنچه در زیر آمده است ترجمه مطالبی در همین زمینه است :

روغن ترمزهایی که در بازار هستند باید براساس یکی ازسه  فرمول بندی DOT باشند که بخش حمل و نقل آمریکا وضع کرده است. روغن ترمز باید نقطه جوش بالا داشته باشد تا به هنگام داغ شدن تبخیر نشود و باید نقطه انجمادش پائین باشد تا در آب وهوای سرد ویخبندان , یخ نزند .

لازم است هر بار که روغن ماشین را عوض می کنید روغن ترمز را هم وارسی کنید در اغلب ماشین ها مخزن روغن ترمز نیمه شفاف است و از بیرون بدون باز کردن درب مخزن می توان سطح روغن را وارسی نمود . دو تا علامت LOW و HIGH  هم معمولا روی این مخزن وجود دارد که روغن باید بین این دو محدوده باشد .

در ماشین هایی که ترمز دیسکی دارند بتدریج وبا سائیده شده لنت ترمز , سطح روغن ترمز هم پائین می رود .

ولی اگر سطح روغن ترمز بطور مداوم کم می شود دلیلش می تواند نشت در سیستم ترمز باشد و این سیستم باید در اسرع وقت توسط تکنسین سرویسکار ماهر وارسی شود .

در دفترچه راهنمای ماشین ها مدت زمانی که روغن ترمز کار می کند نوشته شده است بعد ازآن باید روغن تخلیه وبا روغن تمیز پر شود .

بهتر است که این کار را به عهده یک تکنسین واهر واگذار کنید .

خودروهایی که ترمز ضد قفل شدن ABS دارند نیاز به هواگیر ویژه دارند . در ضمن سیستم ترمز ABS گرمای خیلی زیادی تولید می کند که فشار زیادی روی روغن ترمزوارد کرده که می تواند خطرناک باشد .

اگر خودرو شما نیاز به وارسی سیستم هیدرولیک و یا ABS دارد برای این کار حتماً باید با سرویسکار حرفه ای مشورت کنید

Us department of transportation = DOT

شعبه حمل و نقل آمریکا مشخصاتی را برای روغن ترمز در نظر گرفته است که به اختصار دات DOT نامیده می شودذ. روغن ترمزهایی که قبلاً در بازار موجود بودند DOT3 و DOT4 بودند که روغن ترمزهای با پایه گلایکول glycol base fluids  می باشند ولی در حال حاضر  روغن ترمز DOT5  در بازار موجود است که برپایه سلیکون silicon base fluids می باشد .

مهمترین تفاوت بین روغن ترمز DOT5 با روغن ترمزهای DOT3  و DOT4 این است که DOT5 آب راجذب نمی کند .

یکی از مهم ترین مشخصه های روغن ترمز نقطه جوش آن است چون سیال مایع غیر قابل تراکم است با فشار وارد کردن روی آن درجه حرارتش بالا می رود و به همین جهت اگر نقطه جوشش پائین باشد تبخیر می شود و نمی تواند نیرو را منتقل کند و این کار باعث اختلال در کار ترمزها می گردد. و بخشی از عملکرد ترمزها و یا همه عملکرد آن را مختل می کند به هنگام ترمزهای مکرر ؛ و گرم شدن مایع ترمز این مشکل اتفاق می افتد . مثل زمانی که در یک جاده کوهستانی از سرازیری پائین می آئید .

DOT3 و DOT4 به دلیل اینکه آب را جدب می کنند نقطه جوش آنها کاهش پیدا کرده و آب موجود در آنها به هنگام گرم شدن تبخیر می شود به همین دلیل است که سطح روغن مخزن روغن ترمز همیشه باید بالا باشد که هوای وارد آن نشود.

روغن ترمز DOT5 آب را جذب نمی کند . این بدان معناست که نقطه جوش ثابت باقی می ماند ولی وارد شدن هر گونه آب به درون این روغن باعث می شود که آب بصورت قطرات در ریز باقی می ماند و می تواند باعث خوردگی سیستم ترمز شود .

دو عامل مهم دیگر که در مورد  در روغن ترمز باید بدانید این است که :

1-  DOT3 و DOT4 روی زنگ اثر می گذارند و باعث خوردگی رنگ بدنه ماشین می شوند.

2-  هیچیک از انواع روغن ترمز ها را نباید با هم مخلوط کرد چون با هم واکنش نشان می دهند وباعث خوردگی سیستم ترمز می شوند .

 

اصطلاحات کلیدی :

- دات =  Us department of transportation = DOT

- روغن ترمز گلیکول پایه = با پایه گلایکول glycol base fluids  

- روغن ترمز سیلیکون پایه = برپایه سلیکون silicon base fluids

 

......... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی آذرماه 1382

منابع :

www.carecarecanada.ca

Howstuffworks.com

 

 

 

 

 

 


محمد توکلی

لزوم نوسازی ناوگان بانک ماشین آلات

 لزوم نوسازی ناوگان بانک ماشین آلات

بانک ماشین آلات خوارزمی با در اختیار داشتن انواع کرین ها و تریلر و کامیون و لودر و بیل و بطور کلی ماشین آلات سنگین نفش مهمی را در انجام تعمیرو نگهداری واحدهای و نیز جابجایی و حمل و نقل دارد . با توجه به نیاز شدید به این ماشنی آلات در مواقع تعمیرات اساسی overhaul و نیز به هنگام از کارافتادن های غیر مترقبه واحدهای تولید shut down   , حساسیت سالم بودن و در سرویس قرار داشتن این تجهیزات بیشتر نمایان می شود

 متاسفانه تقریبا تمامی ماشین آلات موجود اعم از ژاپنی و ساخت داخل ؛ عمری بیش از 24 سال دارند و این تجهیزات سالهاست که از رده خارج هستند و تمامی ماشین آلات موجود در بانک باید از رده خارج شده و با دستگاههای نو جایگزین شوند .واقعاً در شاًن و مرتبه شرکت پتروشیمی بندرامام بعنوان بزرگترین واحد پتروشیمی کشور و یکی از مراکز مهم صنعتی ایران نیست که با مشتی ماشین آلات فرسوده و از رده خارج به کار خود ادامه دهد و ادامه استفاده از این ماشین آلات  به دلایل زیر پذیرفته و به صلاح  نیست :

1-      مقرون به صرفه نبودن : ماشین آلات بدلیل عمر طولانی فرسوده شده اند و تعمیرات آنها مقرون به صرفه نیست . چون اگر هزینه تمعیر و نگهداری این ماشین و دفعات مراجعه آنها به تعمیرگاه سنگین را محاسبه کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد .

2-      قابلیت اطمینان پائین : ماشین هایی که الان در حال انجام کار هستند بدلیل فرسودگی , میزان خرابی های آنها بیشتر از حد معمول است و این قابلیت اطمینان reliability  این ماشین ها را پائین می آورد . اگر به هنگام تعمیرات اضطراری و یا حتی یک تعمیر معمولی این دستگاهها از کار بیفتند در روند تعمیر واحدها وقفه ایجاد می شود و ضرری که بخاطر توقف تولید به شرکت وارد می شود دهها و شاید صدها برابر پولی است که برای خرید ماشین آلات نو باید هزینه شود !

3-      تعمیرات مداوم و بی پایان : میزان کارهای تعمیراتی به کارگاه تعمیرات سنگین بسیار زیاد است وماشین آلان سنگین بدلیل فرسوده بودن بطور مدام به تعمیرگاه رفت و آمد می کنند که خود همین موضوع بودجه ای زیادی را به شرکت تحمیل می کند چرا که پیمانکار هزینه های تعمیر ماشین آلات را به تمام و کمال از شرکت می گیرد .

 

در حال حاضر انبوهی از ماشین آلات قراضه و فرسوده در محوطه کارگاه و تعمیرگاه بانک ماشین آلات وجود دارد که باید در اسرع وقت سامان دهی شوند و محوطه کارگاه از این تجیهزات اضافی پاکسازی شود  :

1-      ماشین آلاتی که قابل بازسازی هستند بازی شده و ازطریق مزایده به فروش برسند

2-      ماشین آلاتی که غیر قابل بازسازی هستند هم جمع آوری و آنها هم از طریق مزایده بفروش برسند .

3-      ضمنا حجم زیادی قطعات فرسوده ماشین آلات از قبیل دینام و استارت و پمپ انژکتور و ... در انبار داغی کارگاه وجود دارد که اینها هم باید بکار شرکت نمی آیند ولی دربیرون از شرکت می توانند خریدار داشته باشند .

 

نظر نهایی اینجانب این است که :

1-      اولاً با توجه به نیازهای واحدها فهرستی از کرین ها و کامیون ها و تریلی ولودر و نظائر آن  با ظرفیت های مختلف تهیه شود و از سفارش خرید آنها داده شود و در این مورد لازم است کار کارشناسی انجام گیرد تا بهترین گزینه ممکن انتخاب شود

2-       سپس  مجموعه ماشین آلات  موجود در بانک فهرست شوند و از طریق مزایده عمومی بفروش برسد .

3-       با پول حاصل ازفروش این ماشین های فرسوده  و نیز تخصیص بودجه ای کافی ؛  برای خرید ماشین آلات جدید اقدام شود .

 

اگر این کار صورت گیرد بطور قطع برای چندین سال از بابت تعمیرو نگهداری این ماشین آلات مشکلی نخواهیم داشت و این دستگاهها جز برای سرویس های  دوره ای  ( مثل تعویض روغن و فیلتر ... ) به کارگاه مراجعه نخواهند کرد هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد  و بهره وری آنها هم بالاتر خواهد رفت در مجموع این اقدام از همه جهت به نفع شرکت تمام خواهد شد .

 

............4 آذرماه 1392 – تعمیرگاه بانک ماشین آلات خوارزمی- محمد توکلی


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0