بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


استفاده از نانو سیال خنک کننده در رادیاتور خودروهای سبک و سنگین

استفاده از نانو سیال خنک کننده در رادیاتور خودروهای سبک و سنگین

 

جوش آوردن موتور کمترین ضررش سوختن واشر سرسیلندر و تاب برداشتن آن است که همین مورد خودش هزینه زیادی دارد و اگر در نهایت به جام کردن موتور ( سوختن موتور ) هم منجر شود که هزینه بسیار  هنگفتی رابه شما تحمیل  خواهد نمود

بخش عمده ای از گرمای تولید شده در موتورهای احتراق داخلی (از جمله خودروها )تلف می شود و باید  برای حفاظت قطعات متحرک موتور نظیر یاتاقان ها و پیستون ها و ... این گرمای اضافی هرچه سریعتر دفع شود .

وظیفه دفع این گرما به عهده سیستم خنک کننده خودرو است رادیاتور است که البته یک سری وسایل جنبی هم دارد که شامل واتر پمپ و شیلنگ های اتصالی و ترموستات می باشد .

در این میان قلب سیستم خنک کننده همان رادیاتور و سیال درون آن است که به آن اصطلاحاً : مایع مبرد = coolant و یا در زبان عامیانه : آب رادیاتور می گویند .

آب رادیاتور و افزودنی های آن :

بیاد داشته باشید که ما هیچگاه از آب معمولی و یا حتی آب خالص در  رادیاتور ماشین استفاده نمی کنیم .

بلکه این آب باید  حتماً مخلوطی از:

1-     آب بدون املاح = DM ( آب مقطر = DW )  70%

2-     ضد یخ ( که به عبارتی ضد جوش هم هست ) 30%  باشد.

3-    استفاده از نانو سیال خنک کننده ( که این مورد اخیر بتازگی وارد بازار شده و جنبه مکمل دارد) درصدی که نانو سیال اضافه می شود خیلی کم است و مقدارش 25/ گرم در لیتر است.  

 

استفاده از آب معمولی در رادیاتور باعث زنگ زدگی و خوردگی قسمت های داخلی موتور جداره بیرونی سیلندرها سر سیلندر و نیز خرابی زود هنگام واتر پمپ می شود و انباشته شدن این زنگارها سبب مسدود شدن لوله های رادیاتور و در نهایت گرفتگی رادیاتور و جوش اوردن موتور می کند . استفاده نکردن از ضد یخ هم باعث می شود که در زمستان ها موتور ماشین در سرمای زیر صفر درجه ( برای مناطق سردسیر وشمالی ایران ) یخ بزند .

- ولی این دلیل نمی شود که در مناطق گرمسیر مثل ماهشهر که هوا اغلب اوقات گرم و داغ است از ضد یخ استفاده نشود چون ضد یخ خاصیت ضد جوش هم دارد واز جوش اوردن آب رادیاتور جلوگیری می کند ( چون همانگونه که نقطه انجماد آب را پائین می برد نقطه جوش آن را هم افزایش می دهد !)

در میان اما استفاده از نانو سیال خنک کننده می تواند با  بالا بردن توان حرارتی آب رادیاتور از گرم شدن بیش از اندازه آب رادیاتور هم جلوگیری کند .

ویژگی های نانو سیال خنک کننده :

 

1-      این محلول باید حالت مکمل دارد و جای ضد یخ را نمی گیرد .

2-      از این سیال می توان در کلیه ماشین آلات سبک و سنگین – ژنراتورهای نیروگاهی – ماشین آلات راه سازی – چیلرها و کولرها – کلیه مبدل های حرارتی نیروگاهی شامل کولینگ تاورها = برجهای خنک کننده ؛ مبدلهای پوسته ای لوله ای ... استفاده کرد

3-      استفاده از ان باعث کاهش دفعات روشن شدن فن خنک کننده ماشین می شود

4-      باعث می شود وقتی کولر خودرو را روشن می کند درجه حرارت بالا نرود .

5-      لازم است به همراه این سیال از ترموستات دمای پائین استفاده کنید .

6-      استفاده از نانو سیال خنک کننده در مبدل ها ( رادیاتورهای ) مسی و برنجی و آلومینینومی باعث ایجاد یک لایه = فیم سطحی باعث حفاظت آنها می شود .

 

..............محمد توکلی 20 مرداد ماه 1392 – خوارزمی -  BIPC


محمد توکلی

جعبه دنده های متغیر پیوسته CVT

جعبه دنده های متغیر پیوسته CVT

Continuously   Variable Transmission –CVT

مقدمه :

مدتهاست که استفاده از دنده های اتوماتیک در خودروهای سواری مرسوم شده است چون این نوع جعبه دنده ها مزایای زیادی دارند دست کم برای راننده های ایرانی که حتی بعد از دهها سال رانندگی بازهم دنده اشتباه به ماشین می دهند ! و به موتور ماشین صدمه می زنند استفاده از این جعبه دنده های اتوماتیک خیلی مفید است و نیز برای راه بندانهای تهران و همچنین خانم هایی که رانندگی با ماشین های دنده ای معمولی برایشان مشکل است .  ولی چه باید کرد که عقب ماندگی صنایع خودروسازی ایران از فناوری روز دنیا و ساخت خودروهای غیر استاندارد و از رده خارج باعث شده است که هنوز امکاناتی چون کیسه هوا و ترمز ABS و حتی فرمان هیدرولیک و جعبه دنده اتوماتیک بصورت جنبه های لوکس دیده شوند و آپشنال باشند ! ( چون هزینه اش را می خواهند از مشتری بگیرند )

حالا آن جعبه دنده اتوماتیک قدیمی هنوز در ایران مرسوم نشده ؛ مدتی است که با پیشرفت فناوری استفاده از نوع تازه ای از جعبه دنده که بهتراست نامش را جعبه ماسوره بگذاریم تا دنده چون بجای چرخ دنده از پولی Pulley  و تسمه در آن استفاده شده است و در این حالت آن وضعیت سوئیچ کردن از یک دنده به دنده دیگر کنار گذاشته شده است و بسته به سرعت چرخش موتور و وضعیت جاده نسبت های مختلفی بین دو پولی اینجاد می شود و یک تغییر دنده یکنواخت و پیوسته را بوجود می آورد و مثل این است که ماشین بی نهایت دارد ! البته این فناوری جدید نیست و طرح اولیه آن به حدود 500 سال پیش و لئوناردو داوینچی بر می گردد ولی اولین کاربرد عملی آن در دوران اخیر به دهه 1950 بر می گردد ولی در آن زمان فناوری هنوز اینقدر پیشرفت نکرده بود که استفاده از این سیستم  در خودروهایی با اسب بخار بالا فراگیر شود  تا اینکه در دهه 1990 دوباره ایده این کار مطرح شده و امروز بسیاری از خودروهای مدرن از این مزیت بهره مند شده اند .

در ایران خودروهایی چون رنواسکالا  که مدتی است وارد بازار شده است از این سیستم استفاده می کنند .

صنایع خودروسازی ما اگر بخواهد سرپا بماند هیچ چاره ای جز این ندارد که خود را به آخرین فناوری روز دنیا مجهز کند تا حرفی برای گفتن داشته باشد وبتواند محصولاتش را صادر کند وگرنه همینطور باید شاهد ساخت خودروهای منسوخ وبا راندمان و ایمنی پائین باشیم که استانداردهای جهانی را هم ندارند .

 تعریف :

CVT نوعی از جعبه دنده (انتقال دهنده نیرو از موتور به دیفرانسیل) اتوماتیک است که توان بهتری را انتقال می دهد در مصرف سوخت صرفه جویی می کندو رانندگی روان تری را نسبت به جعبه دنده های اتوماتیک مرسوم فراهم می کند.

رانندگی با خودروهای دارای CVT :

کنترل و هدایت ماشین با استفاده از این نوع جعبه دنده درست مانند همان جعبه دنده های اتوماتیک معمولی است . ماشین کلاچ ندارد و فقط دو پدال دارد و دنده های آن دارای همان الگوی  پنج حالت : P-R-N-D-L  می باشند.با این تفاوت که جعبه دنده های خودکار دارای تعدادی دنده هستند که مثلا 4 یا 5 یا 6 دنده . ولی CVT نسبت بین سرعت موتور و سرعت ماشین را نه در چند دنده ثابت بلکه بصورت پیوسته انجام می دهد .

وقتی با خودرو CVT رانندگی می کنید هیچگاه صدا عوض شدن دنده را نمی شنوید و حس نمی کنید فقط می بینید که دور موتور متناسب به نیاز کم و زیاد می شود دور بالاتر برای برای شتاب بیشتر و دور کمتر برای مواقعی که دارید آهسته گشت می زنید .

برخی از افراد وقتی برای اولین بار با این جور خودروها رانندگی می کنند ممکن است بخاطر صدایی که دارد . وقتی شما روی پدال گاز فشار می دهید ماشین بدون اینکه کلاچی گرفته شود و یا واماندن ناشی از دنده اتوماتیک عمل می کند این طبیعی است چون CVT سرعت موتور را طوری تنظیم می کند که بالاترین توان را برای شتاب گرفتن ماشین داشته باشد .

CVT چگونه کار می کند ؟

جعبه دنده های سنتی از مجموعه ای از چرخ دنده ها استفاده می شود که نسبت های مختلف دنده را بوجود می آورد راننده بسته به وضعیت ماشین دنده های مختلفی انتخاب می کند دنده سنگین برای حرکت کردن و دنده نیمه سبک برای شتاب گرفتن و دنده سبک برای گاز دادن و مصرف سوخت کمتر .

اگر چه انواع مختلفی از CVT  وجود دارند ولی اغلب خودروها از یک جفت پولی با قطرهای متفاوت استفاده میکنند که شکل هر کدام شبیه یک مخروط است که روبروی هم قرار گرفته اند که تسمه ای فلزی و یازنجیری بین آنها قرار دارد .یکی از پولی ها با متور متصل است (پولی محرک ) ودیگری به چرخها متصل می شود ( پولی متحرک ). نیمهد هر یک از پولی ها متحرک است وقتی این نیمه های متحرک به هم نزدیک می شوند تسمه به روی پولی بالاتر می رود و قطر پولی بطور موثری بزرگ تر می شود .همین تغییر قطر پولی باعث تغییر نسبت حرکت انتقالی می شود.همان طوری که یک دوچرخه دنده دنده با تغییر دنده هایی که قطر های متفاوت دارند قدرت وسرعت دوچرخه را تغییر می دهد

اگر پولی ورودی کوچکتر و پولی خروجی بزرگتر باشد و تندتر چرخیدن موتور باعث آهسته تر چرخیدن چرخهای خودرو می شود تا خودرو بتواند شتاب بگیرد .

همچنان که خودرو شتاب می گیرد پولی قطرش تغییر می کند تا سرعت بالاتر را ایجاد کند این همان چیزی است که در خودروهای دنده اتوماتیک معمولی انجام می گیرد ولی این تغییر دنده بصورت پله پله ومرحله ای است ولی در جعبه دنده های CVT این تغییر دنده بثورت مستمر و پیوسته انجام می گیرد به همین دلیل اسمش را گذاشته اند انتقال متغیر پیوسته .

 

مزایای استفاده از CVT

موتور خودرو در سرعت های مختلف توان یکسانی را ارائه نمی دهد . چون CVT این امکان را به خودرو می دهد که در سرعت های مختلف کار کند . چون در این سیستم هیچ چرخ دنده ای وجود ندارد که سرعت معینی را مشخص کند بلکه بر اساس نیازهایی که جاده دارد حداکثر توان رابا حداقل مصرف سوخت ارائه می دهد .

همین امر به CVT این امکان را می دهد که نسبت به جعبه دنده های خودکار معمولی  نیز جعبه دنده دستی سریع تر شتاب بگیرد و سوخت کمتری را هم مصرف کند .

معایب جعبه دنده CVT

 

 بزرگترین عیب این جعبه دنده ها این است که باید مورد قبول مصرف کننده باشد.چون cvt به موتور این امکان را می دهد که در هر سرعتی بچرخد صدایی که از موتور می آید به گوش راننده متفاوت از صدایی است که ماشین های دنده دستی و دنده اتوماتیک معمولی دارند . این تغییرات تدریجی صدای موتور برای خودروهای دنده دستی و اتوماتیکی معمولی نشانه بروز اشکالی در موتور است ولی برای خودروهایی با CVT کاملاً طبیعی است .

در ماشین های دنده دستی و اتوماتیک معمولی ما با چرخش ناگهانی و انفجاری قدرت مواجه هستیم در حالیکه در خودروهای CVT این تغییر توان بصورت تدریجی و یکنواخت است . این وضعیت برای برخی از رانندگان ممکن است آهسته به نظر برسد . در حالیکه CVT دارای شتاب یک خودروی دنده اتوماتیک است .

خودروسازان سعی زیادی کرده اند که طوری CVT را بسازند که کاملاً احساس خودورهای دنده معمولی را داشته باشد . بسیاری از  خودروهای CVT طوری تنظیم شده اند که وقتی پای راننده روی پدال ترمز فشار داده می شود خزشی به سمت جلو Creep forward داشته باشند تا همان احساسی را که هنگام رانندگی را خودروهای معمولی وجود دارد ایجاد کند و برخی از cvt ها حالت دنده دستی دارند که تغییرات دنده دستی را شبیه سازی می کند .

چون cvt های قدیمی از نظر مقدار اسب بخاری که می توانستند ارائه دهند محدودیت داشتند بعضی های در مورد قابلیت اطمینان آنها در دراز مدت نگران بودند .

ولی فناوری جدید باعث شده است که cvt های جدید به مقداز زیادی قدرتمند تر شوند . هم اکنون شرکت نیسان حدود یک میلیون خودروی CVT در سراسر دنیا دارد مثل نمونه ای که  خودری  قدرتمند ماکسیما  با 290 اسب بخار نصب شده اس و قابلیت اطمینان بلند مدت آن به اندازه همان جعبه دنده های معمولی است .

تاریخچه CVT  :

اولین طرح CVT را لئوناردو داوینچی در سال 1490 ارائه داد. خودروساز هلندی DAF اولین خودرویی را که سیستم CVT در آن بکار رفته بود را دراواخر دهه 1950 ساختند ولی محدودیت های  فناوری در آن زمان به گونه ای بود که این  CVT ها فقط برای خودروهایی تا 100 اسب بخار مناسب بود .

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 سوبارو اقدام به  عرضه CVT در خودروهایی کوچک خود mini car کرد در حالی که شرکت هوندا آن را خودروی پر قدرت خود = High mileage  هوندای سیویک Honda civic HX  مورد استفاده قرار داد . بهبود وضعیت CVT این امکان را فراهم آورد که انتقال قدرت  موتورهای قوی تری  را در دهه 90 و 2000 ایجاد نماید و استفاده از CVT  بر روی خودروهای نیسان - آئودی – هوندا – فورد – جی ام و سایر خودروسازان را فراهم شود .

جعبه دنده = Transmission  به محفظه ای گفته می شود که در خودروهای عادی حاوی تعدادی زیادی دنده با فطرهای مختلف است و ترکیب آنها باعث می شود دور موتور و دور گیربکس با هم متفاوت باشد . البته جعبه دنده معادل گیربکس gearbox   است و برای ترانیسمیشن  معادل پارسی خاصی نداریم می توان آن را " انتقال دهنده "  نامید .

...............مقدمه وترجمه از محمد توکلی – 15 تیرماه 1392 – خوارزمی BIPC

منبع :

http://cars.about.com/od/thingsyouneedknow/a/cvt.htm


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0