بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


شدندواحدبانک ماشین آلات هم برقش قطع پر از آب شد و تعطیل شده

در جریان آتش سوزی عصر روز جمعه 13 مردادماه 1391 ساعت حدود 15  در لوله تامین خوراک برای یکی از واحدهای پتروشیمی بندر امام BIPC  رخ داد  16 نفر زخمی و یک نفر کشته شد که حال چهار نفر وخیم گزارش شده است.

: این آتش سوزی بر اثر نشت گاز در ساعت 15 و 25 دقیقه روز جمعه 13 مرداد ماه 1391 بر اثر نشت گاز از مسیر خط لوله 30 اینچ خوراک ورودی مجتمع پتروشیمی بندرامام  رخ داده است .

مکان شروع آتش سوزی دقیقاً در چند قدمی واحد شماره 2 آتش نشانی شرکت پتروشیمی روی داد که در اثر آن 16 نفر از پرسنل این واحد دچار آتش سوزی شدند که یک نفر از آنها جان سپرد و شش نفر دیگر به طور سرپایی مداوا شدند و 9 نفر دیگر به مراکز درمانی اهواز اعزام شدندواحدبانک ماشین آلات هم برقش قطع پر از آب شد و تعطیل شده


محمد توکلی

آفت روغن موتورهای دیزل !

 

Diesel-OilPest

آفت روغن موتورهای دیزل !

What is important to know about micro-organisms in diesel fuel and lubrication oil?

مطالب مهمی که لازم است راجع به میکروارگانیسم های موجود در روغن و سوخت دیزل بدانید چیست  ؟

 

انواع غیر قابل شمارشی از باکتریوم ( میکربهای گیاهی )  و سیانوباکتریوم به همراه قارجها و جلبکها وجود دارند که روی هم رفته گروه میکرو ارگانیسم ها را تشکیل می دهند .

میکرو ارگانیسم ها را تنها می توان از طریق آزمایشگاههای بیولوژیکی مورد بررسی و آزمایش قرار داد .

آلودگی بوجود آمده در سوخت و روغن دیزل از طرق گوناگون صورت می گیرد از طریق تجهیزاتی که برای جابجایی سوخت مورد استفاده است تا شیوه نگهداری سوخت و منافذی که در مخازن وجود دارند وباعث آلودگی سوخت می شوند .

میکرو ارگانیسم ها  تنها می توانند در فاز مایع و در هر محیطی ، زنده مانده ، رشد و تکثیر پیدا کنند .

بقا ، رشد و تکثیر باکتریوم ، قارچها و انواع دیگر میکروارگانیسمها در سوخت و روغن های روان کننده تنها به این دلیل امکان پذیر است که می توانند بخوبی با محیطی که مورد حمله قرار داده اند تطابق پیدا کنند .

 

 

Fig. 1 and Fig. 2:

میکروارگانیسم ها موجوداتی هستند که مواد غذایی کمی مصرف می کنند و فقط به کربوهیدارتها ، نیتروژن ، فسفات ، گوگرد و مقادیر بسیار جزیی از عناصر دیگر برای رشد و تکثیرشان  نیاز دارند .

عواملی که در رشد و گسترش میکروارگانیسم ها موثرند بسته  به نوع آب ، درجه حرارت ، پروتئین ، قند ، چربی ، ویتامین و انواع مختلف عناصر معدنی ( ریز مغزی های ) بعلاوه نور ؛ مقدار PH و میزان اکسیژن موجود در محل دارند .

 

Fig. 3:
Germ-concentration in a storage tank

اما  این حملات میکروارگانیسمی پی آمدها و عواقب متعددی دارند . میکرو ارگانیسمها باعث خرابی کیفیت روغن و سوخت موتور دیزل می شوند و فرآورده های جانبی حاصل از متابولیسم میکرو ارگانیسم باعث نابودی جداره مخازن ، لوله ها ، فیلترها و نظایر آن می شود . همچنین هیدروژن گوگرد دار  که از دیگر فرآورده های جنبی میکروارگانیسم ها است می تواند  سبب تشدید خوردگی گردد و باعث تشکیل لجن گردد که آن هم می تواند باعث مسدود شدن فیلترها ، لوله های سوخت رسان ، سیستم جدا کننده آب water separators و از همه مهم تر ، پمپ انژکتور گردند .

بطوریکه ، مسدود شدن فیلتر سوخت و لوله های سوخت و رسان و وجود مخازنی که رسوب لجن گرفته اند پدیده های کاملا شناخته شده و رایج می باشند . اما تنها در همین سالهای اخیر بوده است که موضوع مشکلات ناشی از آلودگی سوخت و روغن و حملات میکرو ارگانیسمی در کشتی ها و نیروگاهها مورد توجه قرار گرفته است .

شرکت المانی :  NFV, Norddeutsche Filter Vertriebs دلایل این آلودگی را موارد زیر ذکر می کند :

در هر بار که مخزن اینگونه تجهیرات پر می شود میکرو ارگانیسمهایی مانند : باکتریوم ( باکتری های گیاهی ) ، مخمرها و قارچهای کپکی که امکان دارد در داخل سوخت وجود داشته باشند این فرصت را پیدا می کنند که باعث آلودگی سیستم سوخت تجیهزات و نیروگاه شوند چیز که ما ان را بنام :

آفت روغن دیزل " می نامیم .

اینکه آیا این میکرو ارگانیسم ها می توانند باعث ایجاد و تشکیل لایه ای بیولوژیکی شوند و باعث بروز مشکلاتی برای روغن گردند بستگی به شرایط خاص محیط اطراف دارد .

شرط اصلی برای تولید و تکثبر میکروارگانیسم ها وجود آب و جزء مورد عمل substrate می باشد . بعلت اینکه سوخت  روغن می تواند بعوان  ماده ای آلی برای میکروارگانیسم ها عمل کند مقدار آب موجود در سوخت می تواند به عنوان عاملی محدود کننده برای رشد این میکرو ارگانیسم ها محسوب شود  .

در هر مخزنی امکان وجود آب وجود دارد که منشائ این اب می تواند رطوبت موجود در هوا باشد که بصورت مایع در امده است .

مقدار آب موجود در مخزن می تواند رقمی بین 60 تا 100 PPM  که این امر می تواند باعث رشد سریع میکرو ارگانیسمها شود . و پی آمد این تکثیر میکرو ارگانیسمی می تواند گسترش لایه ای بیولوژیکی باشد که سب مسدود شدن فیلترها ، لوله ها و سایر بخش های سیستم می شود که آنها را به اختصار : آفت های روغن دیزل " می نامیم .

How can the “Diesel-oil pest” be prevented?

چگونه می توان از آلودگی روغن پیشگیری کرد ؟

حث

 

 

................

وجود آب در سوخت دیزل ها باعث دامن زدن به تاخیر احتراق در موتور می شود

....................................محمد توکلی ممکو

منابع :

http://www.nfv-gmbh.de/sites/englisch/highlights07.html

http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=146717&page=1

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0