بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


لاستیکهای ای پی دی ام

لاستیکهای ای پی دی ام

EPDM Rubber

 

 

مقدمه :

استفاده از لاستیکهای طبیعی دیرزمانی است که مورد استفاده بشر قرار گرفته است ولی تولید لاستیک های مصنوعی از طریق صنایع پتروشیمی باعث شد که نوع تازه ای از لاستیک مصنوعی وارد بازار شود که ضمن داشتن خواص لاستیک طبیعی ویژگیهایی دیگری هم داشته باشد که برتر از لاستیک طبیعی است و از آن برای ساخت تجهیزات صنعتی استفاده شود از جمله در ماشینری و دستگاههایی چون توربین و کمپرسور و پمپ و نظائر آن از این لاستیک های به شکل اورینگ و  واشر و بطورکلی نشت بند استفاده می شود . و اینجا در بانک ماشین آلات این لاستیکها در نشت بندی قطعات موتورهای دیزل مورد استفاده هستند یکی از کاربردهای آن همین اورینگ o- ring  دور لاینر موتور های ولوو   liner seal است که برای نشت بندی از لاستیک EPDM استفاده می شود .

این لاستیکها کاربردهای بسیار گسترده ای دارند از استفاده در کامیونها و وسایل نقلیه گرفته تا ماشینری و توربین و کمپرسور و پمپ و تا سطوح سالن های ورزشی و استخرهای شنا و سطوح ضد لغزش .

برای ما که منابع عظیمی از گاز داریم و یک واحد بزرگ تولید لاستیک مصنوعی هم در bipc ماهشهر داریم بسی جای تاسف است که بخواهیم یک اورینگ ساده از جنس EPDM را بخواهیم از ژاپن و.. سوئد وارد کنیم !

در اینجا سازنده سعی کرده است با برهان و دلیل بگوید که اگر چه همه چیز طبیعی و اوریجینالش خوب است ولی در این مورد یک استثناء هم وجود دارد که آنهم همین لاستیک مصنوعی ای پی دی ام است !


محمد توکلی

قطعات الکترونیکی مربوط به برد مانیتورالکتریکی کرین های تادانومدل 1994

 قطعات الکترونیکی مربوط به برد مانیتورالکتریکی کرین های تادانومدل 1994

آی سی  ...............AN5416 .......... 1 عدد

آی سی ...............AN5512 ............1 عدد

.............................................

خازن الکترولیت ...............47 میکرو فاراد – 35 ولت

خازن الکترولیت ...............220 میکرو فاراد – 16 ولت

خازن الکترولیت ...........2200 میکرو فاراد – 35 ولت

خازن الکترولیت ...........470 میکرو فارد – 16 ولت

خازن الکترولیت ............10 میکرو فاراد – 16 ولت

خازن الکترولیت ............33 میکروفاراد – 160 ولت

خازن الکترولیت ............1 میکرو فارد – 50 ولت

خازن الکترولیت .............1000 میکروفاراد – 16 ولت

خازن الکترولیت ............1 میکرو فارد – 160 ولت

خازن الکترولیت ...........220 میکرو فاراد – 25 ولت

.............................................

پتانسیومتر با شماره بدنه ............. P-33X

پتانسیومتر با شماره روی بدنه ..... p-22h

.................20 آذرماه 1390 – ممکو


محمد توکلی

قاطی کردن آب و روغن موتور دیزل ای وان آتش نشانی E- ONE -1

 

قاطی کردن آب و روغن موتور دیزل ای وان آتش نشانی  E- ONE -1

موتور ابتدا افت فشار روغن داشت که برای عیب یابی متوجه شدیم که موتور آب و روغن هم قاطی کرده است .

اولاً موتور دیزل  ابتدا افت فشار روغن داشت که با باز کردن پمپ روغن = OIL PUMP  و تعویض شیر فشار شکن Relief valve   و  رگلاتور ولو = regulator valve   متاسفانه   بازهم  مشکل همچنان باقی ماند .

در بررسی  وضعیت موتور بدنبال علت نشت آب در داخل روغن بودیم .

سر سیلندر باز شد. مشاهده شد که واشر سر سیلندر که به شکل اورینگ است خراب شده است و نشتی می دادند و مشکل مهمتر اینکه رینگ دور بوش که دفعه قبل شکسته شده بود و آن را ساخته بودند به مقدار یک دهم میلی متر با رینگ اصلی اختلاف اندازه داشته است که همین موضوع باعث شده بود که سرسیلندر بدرستی روی سیلندرها ننشسته است و از همین محل نشتی می داده است و واشرهای زیر فنر های سوپاپ ها را هم بدلیل غفلت مکانیک قرار نداده بودند .

این عوامل دست به دست هم داده و باعث نشت آب بدرون سیلندر شده بود

که البته این موضوع در ابتدای تعمیر موتور مشخص نشد .

تعمیر قبلی  ماشین مربوط به مهرماه 1389 بوده است که حدود 13 ماه از آن زمان می گذرد . ولی چون میزان نشت کم بوده است این مدت طولانی این عیب خودش را نشان نداده است .

نظریه ای که در این مورد ارائه شده است این بوده است که چون وقتی روغن  داغ است مقدار آبی که  نشت می کرده بخار می شده و به این جهت  نشتی آب مشاهده نمی شده است و چون مقدارش هم کم بوده است موتور کمبود آب هم پیدا نمی کرده این گونه بوده است که این همه مدت این عیب بروز نکرده است . "

الان موتور باز شده :

سر سیلندرها بیرون آمده اند و به تراشکاری فرستاده شده اند تا در صورت تاب داشتن ترمیم شوند

بلاک سیلندر را در حال شستشو برای تست ترک PT

بوش سیلندر بخاطر ترک داشتن باید تعویض شوند .

پیستونها بدلیل اینکه زیر نشیمنگاه و زیر گژن پین مشکل پیدا کرده و قابل تعمیر نیست باید عوض شوند .

............29 آبان 1390

سپس کلیه پیستونها و کلیه بوش های سیلندر تعویض شدند یاتاقانها ثابت و متحرک همگی تعویض شدند و نیز یاتاقانهای گژن پین هم عوض شدند .

یکی از سر سیلندرها بعلت وجود اعوجاج و تاب برداشتگی کف تراشی شد ولی دیگری سالم بود سرسیلندرها بوسیله گازوئیل شسته شدند و لوازم روی سر سیلندر ( سوپاپها گایدها اسبکها ... ) نصب شدند .

بوش های سیلندر به همراه پیستونها در داخل بلوک سیلندر جا زده شدند .

یاتاقانهای ثابت نصب گردیدند .

تقریباً کار قسمت پائین موتور در حال اتمام می باشد .

..........صبح 30 آبان ماه 90

-         سرسیلندرها بر روی بلاک سیلندر نصب شدند کلیه یاتاقانهای ثابت و متحرک و همچنین پیچهای سر سیلندر بوسیله آچار ترکمتر به اساس اندازه های داده شده سفت شدند. کلیه شیلنکها و اتصالات مربوط به گازوئیل و آب بر روی سیلندر نصب گردیدند .

-          رادیاتور دستگاه نصب گردید و با استفاده از آب رادیاتورآماده پر شد .

-         لوازم برقی موتور از قبیل ECM و اتصالات برقی و الکترونیکی بر روی موتور نصب گردیدند

-         کلیه تنظیمات مربوط به سوپاپها و همچنین سوزنهای انژکتور بوسیله آچارهای مخصوص انجام گردید .

-         سپس روغن موتور در درون کارتل ریخته شد.

-         موتور آماده تست گردید واستارت زده شد .

-         خوشبختانه در حال حاضر  مشکل نشتی آب به روغن و همچنین افت فشار روغن  برطرف شده است و فعلاً که وضعیت دستگاه خوب است و مشکلی ندارد .

-         لوازم مربوط به تودورزی و سقف دستگاه در جای خودش  بسته شد.

-         درپوش های روی موتور هم در جای خود نصب شدند .

 

.............محمد توکلی 29 آبان ماه 1390 –

با تشکر از همکاران آقای  مهندس مورانی و آقای مهندس مکوندی که جزئیات کارهای انجام شده روی دیزل دیترویت   را در اختیار من قرار دادند


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0