بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تفاوت بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

تفاوت  بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

The difference between superchargers and turbocharger What is

کاری سوپر شارژر و توربوشارژر چیست "

 هر دوی آنها  جریان هوای ورودی به موتور  را فشرده می کنند

بهرحال توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در  مصرف بنزین و گازوئیل  و  سوخت صرفه جویی شود  واز همه مهم تر از فشار وارد شدن  به موتور نیز جلوگیری شوئ  که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود

 نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد  و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و حتی می تواند خطرناک باشد .

مزیت فشرده کردن هوا ی موتور چیست ؟

این است که موتور مقدار بیشترى هوا را وارد سیلندر مى کند.وارد شدن هواى بیشتر به معنای سوخت بیشتر در سیلندر است بنابراین  قدرت بیشترى نیز در هر انفجار از هر سیلندر بدست مى آورید.وجود توربو/ سوپر شارژر در موتور باعث تولید نیروی بیشترى نسبت به حالتى که موتور بدون شارژر است مى شود.میزان تقویت توربو/سوپر شارژر به اندازه 6تا 8 پوند بر اینچ مربع(psi) است.مى دانیم که فشار نرمال اتمسفر در سطح آزاد دریا 14.7 psi است.در نتیجه در مى یابیم که توربو/سوپر شارژر به اندازه 50% هوای بیشتر به داخل موتور و سیلندر مى فرستند.بنابراین شما انتظار 50% نیروى بیشتر نسبت به حالت عادى دارید.اما کاملا نیز به این مقدار نمى رسد بلکه بین 30 تا40 % بهبود مى یابد.تفاوت اساسی بین توربو/سوپر شارژر در محل تامین انرژى شان است .همان انرژى که باعث فشرده شدن هوا مى شود.در سوپر شارژرتامین انرژى توسط یک تسمه که به طور مستقیم به موتور متصل است انجام مى شود.مانند پمپ آب وژنراتورها در موتور خودرو که به همین صورت انرژى خود را بدست مى آورند. در توربو شارژر این انرژى توسط گازهای خروجی از اگزوز تامین مى شود.این گازها با سرعت و فشارى که دارند توربین را به حرکت در مىاورند ودر نتیجه توربین هم کمپرسور را به حرکت در مىاورد که باعث فشرده کردن هوا مى شود.

تفاوت سوپرشارژر با توربوشارژر چیست ؟

توربو شارژر طرحی هوشمندانه است به این شکل که با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.

افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

نصب کردن سوپر شارژر ها راحت تر است ولى گران  تمام مى شود.

در توربو شارژرها  همان گونه که از نامش پیداست یک تورین کوچک با پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپر شارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از دودهای  خروجی کار می کند

ولی سوپر شارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپر شارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .

کوپلینگ سوپر شارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپر شارژر روتس دو rotor  دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپر شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپر شارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپر شارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .

 


محمد توکلی

تفاوت بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

تفاوت  بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

The difference between superchargers and turbocharger What is

کاری سوپر شارژر و توربوشارژر چیست "

 هر دوی آنها  جریان هوای ورودی به موتور  را فشرده می کنند

بهرحال توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در  مصرف بنزین و گازوئیل  و  سوخت صرفه جویی شود  واز همه مهم تر از فشار وارد شدن  به موتور نیز جلوگیری شوئ  که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود

 نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد  و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و حتی می تواند خطرناک باشد .

مزیت فشرده کردن هوا ی موتور چیست ؟

این است که موتور مقدار بیشترى هوا را وارد سیلندر مى کند.وارد شدن هواى بیشتر به معنای سوخت بیشتر در سیلندر است بنابراین  قدرت بیشترى نیز در هر انفجار از هر سیلندر بدست مى آورید.وجود توربو/ سوپر شارژر در موتور باعث تولید نیروی بیشترى نسبت به حالتى که موتور بدون شارژر است مى شود.میزان تقویت توربو/سوپر شارژر به اندازه 6تا 8 پوند بر اینچ مربع(psi) است.مى دانیم که فشار نرمال اتمسفر در سطح آزاد دریا 14.7 psi است.در نتیجه در مى یابیم که توربو/سوپر شارژر به اندازه 50% هوای بیشتر به داخل موتور و سیلندر مى فرستند.بنابراین شما انتظار 50% نیروى بیشتر نسبت به حالت عادى دارید.اما کاملا نیز به این مقدار نمى رسد بلکه بین 30 تا40 % بهبود مى یابد.تفاوت اساسی بین توربو/سوپر شارژر در محل تامین انرژى شان است .همان انرژى که باعث فشرده شدن هوا مى شود.در سوپر شارژرتامین انرژى توسط یک تسمه که به طور مستقیم به موتور متصل است انجام مى شود.مانند پمپ آب وژنراتورها در موتور خودرو که به همین صورت انرژى خود را بدست مى آورند. در توربو شارژر این انرژى توسط گازهای خروجی از اگزوز تامین مى شود.این گازها با سرعت و فشارى که دارند توربین را به حرکت در مىاورند ودر نتیجه توربین هم کمپرسور را به حرکت در مىاورد که باعث فشرده کردن هوا مى شود.

تفاوت سوپرشارژر با توربوشارژر چیست ؟

توربو شارژر طرحی هوشمندانه است به این شکل که با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.

افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

نصب کردن سوپر شارژر ها راحت تر است ولى گران  تمام مى شود.

در توربو شارژرها  همان گونه که از نامش پیداست یک تورین کوچک با پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپر شارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از دودهای  خروجی کار می کند

ولی سوپر شارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپر شارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .

کوپلینگ سوپر شارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپر شارژر روتس دو rotor  دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپر شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپر شارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپر شارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .


محمد توکلی

مزیت استفاده از اینترکولر چیست ؟

 

مزیت استفاده از اینترکولر چیست ؟

What are the advantages of having an intercooler?

What is the purpose of an intercooler? what kind and size or we should I get?

مقدمه :

 

اینترکولر=INTERCOLER  یک مبدل حرارتی است که درهمه موتورهای  دیزلی  که در حاضر تولید می شوند و دارای توربوشارژر و یا سوپرشارژر هستند نصب می شود تا دمای هوای خروجی از این تجهیزات را که گرم شده است پائین بیاورد و خنک کند در جلوی اغلب رادیاتورهای موتورهای دیزل می توانید این اینترکولر را مشاهده کنید این خنک کردن  دو خاصیت دارد :

1-      از احتراق زودهنگام موتور جلوگیری می کند

2-      با خنک کردن هوا چگالی آن بیشتر شده و اکسیژن بیشتری داشته و احتراق بهتری صورت می گیرد

و با این اقدام هوشمندانه  می توان راندمان کاری موتور را افزایش داد بدون اینکه هزینه زیادی صرف شود

افت دما در اینترکولر می تواند حدود 100 درجه باشد .

 

 

اینترکولر در خروجی دمنده ها و یا دریچه های کنترل و توربو شارژر و سوپرشارژر نصب می شود و وظیفه اش خنک کردن هوایی است که بخاطر فشرده شدن داغ شده است . چه در غیر اینصورت این هوای بشدت داغ باعث می شود که موتور احتراق زودتر از موعد داشته باشد . Engine prone to detonate

ضمن اینکه این خنک کننده هوای میانی باعث می شود که با خنک کردن هوا چگالی هوا بیشتر و متراکم تر شود . و هوای چگالتر دارای اکسیژن بیشتری است و می تواند سوخت را بهتر از هوای داغ بسوزاند . به این طریق می توان زمان بندی موتور را زیاد کرد بدون اینکه احتراق پیش از موعد صورت گیرد

 

درجه حرارت خروجی یک دمنده ( یا سوپرشارژر و یا توربو و هر متراکم کننده دیگری حدود 200 درجه سانتیگراد است که بعد از خنک شدن به 100 درجه کاهش پیدا می کند.

Intercooler cools the air charge after it is compressed by a turbo or a supercharger, allowing for more boost and timing without detonation.. As far what to get...depends on the car.

 

. Discharge temps of a 8psi blower are in the 200 degree range, after cooling it is not uncommon to see a drop of over 100 degrees.

............مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 2 شهریورماه 1390 –BIPC خوارزمی

منابع :

http://www.querycat.com/question/2deffa2e9f5ae7d228a2efdd374654bb

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20060612162514AArmYWs

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0