بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


سنسور نشان دهنده وزن بار در کرین های 8 تن و 25 تن و 50 تن

 

سنسور نشان دهنده وزن بار در کرین های  8 تن و 25 تن و 50 تن

Weight sensor for tadano crane 8 TON, 25 TON & 50 TON

1-   360-227-79520> END ASSY, ROD – FOR TADANO CRANE 8 TONE-TS-75-M-11/P-02-  serial no 239003

2-   360-241-75000 > END ASSY,ROD  FOR TADANO CRANE 25 TONE- TR-250EX-2/P-01 serial no 530331

3-   360-204-39520 > END ASSY, ROD FOR TADANO CRANE 50 TONE-TR-500E-2-00202- serial no: 545118

 


محمد توکلی

توصیه هایی در مورد روغن سیستم هیدرولیک کرین های تادانو

توصیه هایی در مورد  روغن سیستم هیدرولیک کرین های تادانو

 

اولاً روغن هیدرولیک باید فوق العاده تمیز باشد وجود هر گونه آلایندگی می تواند باعث صدمه چدی به نشت بند های جک های هیدرولیک شود خسارات سنگینی را به بار آورد لذا ضمن اینکه باید روغنهای هیدرولیک در شرایط مناسب و بدون گرد و خاک نگهداری شوند به هنگام ریختن روغن در مخزن باید از ظرف های تمیز استفاده شود و نیز هوای اطراف عاری از گرد و خاک باشد .

-          لازم است هر ساله تمامی روغن هیدرولیک کرین ( برای تادانو 50 تن حدود 600 لیتر است ) تخلیه شود و پس از تصفیه و یا تعویض مجدداً در مخزن روغن هیدرولیک ریخته شود .

-          درپوش مخزن هیدرولیک حاوی یک شیر تنفسی   (Breather Valve) است که دارای فیلتری است که باید هر از چندگاهی با بنزین و یا مواد شوینده تمیز شود . چون ورود و خروج از مخزن از طریق همین شیر تنفسی صورت می گیرد .

-          نوه روغنی که در مخزن هیدرولیک ریخته می شود خیلی مهم است توصیه می شود که روغن هیدرولیک پارس بابک 125 یا بهران درفش 68 برای این منظور استفاده شود .

.................نوشته : محمد توکلی – 26 خرداد ماه 1390 – BIPC – خوارزمی  بانک ماشین آلات


محمد توکلی

دفعات تعویض روغن موتور

Oil Changes: How Often?

دفعات تعویض روغن موتور

 

Do you really need to change your oil every 3 months/3000 miles?

آیا لازم است که هر سه ماه یکبار یا 4700 کیلومتر ؛ روغن موتور را تعویض کنید ؟

Posted: Feb 24, 2009

by: Tom Torbjornsen

Translated to Persian by : Mohammad Tavakoli – BIPC

 مترجم : محمد توکلی

 

من از سال 1972 تا بحال تعمیرکار ماشین بوده ام یکی از دغدغه هایی که دارندگان خودرو دارند قاصله زمانی مناسب برای تعوبض روغن موتورoil change است .

 

برای سالیان متمادی فاصله زمانی تعویض روغن هر سه ماه یکبار یا حدود 5000 کیلومتر کارکردن خودرو بوده است ( هر کدام زودتر اتفاق افتاد ) علتش این بود  که روغنهای قدیمی هنگامی که در داخل موتور ریخته می شدند ودر معرض هوای محیط قرار می گرفتند  خیلی سریع تجزیه و. شکسته می شدند حتی زودتر از موعدی که برای آنها در نظر گرفته شده بود .

ترکیب گرما , اصطکاک و اکسیده شدن روغن در طی زمان باعث پدید آمدن پوششی بر روی قطعات داخلی موتور می شد که به آن آلودگی لجنی  sludge. می گویند .

و من به عنوان کسی که سالها ماشینیست اتومبیل بوده است به شما می گویم که این لجن ها برای موتور مهلک هستند لجن ها حالتی گریس مانند دارند و چیزی شبیه کیک بوجود می آورند که باعث مسدود شدن مجاری برگشت روغن شده و مانند یک اسفنج عمل می کنند و با جذب روغن موتور باعث می شوند که قطعات موتور را از رسیدن روغن  روان کننده محروم می کنند

هنگامی که این مواد شکل می گیرند گرمای موتور باعث کریستالیزه شدن آنها می شود و بصورت مواد سختی در می آیند . که گاهی لازم است ساعتها با استفاده از اسکنه آنها را تراش دهیم تا پاک شوند تا بشود به هنگام باز کردن موتور عملیات ماشینکاری را روی آنها انجام داد !

سر سیلندر , میل لنگ و بدنه موتور engine blockرا باید در چنین حالتی کاملا تمیز نمود .

اگر این لجن ها بخوبی پاک نشوند نتیجه اش از کار افتادن موتور است .

تمیز کردن این رسوبات و لجن های از این نظر اهمیت دارد که اگر تمیز نشوند ریختن روغن تمیز در موتور هم مشکلی را حل نمی کندو باعث از کار افتادن زود هنگام موتور premature engine failure. می شوند .

در حال حاضر بیش از همیشه موتورهای خودرو در گرمای بالا کار می کنند که در حد مرز تحمل است . دلیل اش این است که مقررات فدرال برای گازهای آلاینده به سازندگان خودرو اجبار کرده است که مواد آلاینده کمی تولید کنند . و به همین دلیل است که سازندگان خودرو مجبورند خودروهایی بسازند که در دمای بالا کار کنند تا انتشار گازهای آلاینده  آنها در حد استاندارد باشد . این کار مستلزم این است که درجه حرارت محفظه احتراق بیشتر باشد نسبت تراکم بالاتر باشد . زمان بندی پاشش سوخت دقیق تر شود مچاری آب حنک کننده باریک تر ساخته شوند و از همه مهمتر تحمل روغن موتور در برابر این شرایط بیشتر باشد .

 

 

همه اینها بدین جهت است که دمای کارکردن موتور بالاتر رود و میزان انتشار گازهای آلاینده در اگزوز کمتر شود . قرار دادن این شرایط در موتور ماشین لازمه اش این است که روغن روان کننده هم که برای خودرو بکار می رود توان پایداری در برابر این شرایط سخت کاری موتور را داشته باشد .

به همین جهت شرکت های نفتی دست بدست هم داده اند تا سازندگان خودرو بتوانند روغن های روان کننده ای را مورد استفاده قرار دهند که بتواند این شرایط را برآورده کند و برای نیروگاههای خاصی هم مورد استفاده باشد . و بتواند اسب بخار و میز گشتاور مورد نیاز را تامین کند .

تحقیق و توسعه بین سازندگان خودرو و شرکت های نفتی نتیجه اش ساخت روغن موتورهایی بود که بتوانند بخوبی موتور خودرو را روانکاری نمایند و درون موتور را از تشکیل لجن حفظ نمایند . و ضمنا زمان بین تعویض روغن های موتور را طولانی تر کنند

. Research and development between carmakers and petroleum companies has resulted in improved engine lubricants that properly lubricate your vehicle's engine as well as keep the inside clean of sludge buildup, AND CAN GO LONGER BETWEEN OIL CHANGES!

A pioneer in extending oil change intervals ...

پیشگام در طولانی کردن فاصله زمانی تعویض روغن

چندین سال قبل شرکت جنرال موتورGM سیستمی را عرضه نمود که بنام : پایش عمر روغن = OLM (Oil Life Monitor) system نامیده می شد ابن سیستم از سال 1984 مورد آزمایش قرار گرفت و در عمل در برخی ماشین های بیوک Buicks مورد آزمایش قرار گرفت .

هدف از این سیستم این بود که فاصله زمانی تعویض روغن را طولانی تر نماید و خودروهایی بی نیاز به تعمیر و نگهداری را به بازار عرضه نماید .

OLM اقدام به پایش درجه حرارت ، رطوبت و وضعیت محفظه احتراق می کرد ( این کارها به هنگام کارکرد موتور صورت می گرفت ) با پایش دقیق این موارد می شد عمر کاری روغن موتور استفاده در موتور را با خطای 10%  اندازه گیری نمود.

بعد از اینکه سیستم OLM بطور رسمی عرضه شد و هیچ گونه خرابی موتوری در ماشین هایی که با این سیستم مجهز بودند مشاهده نشد فاصله زمانی تعویض روغنی که توصیه می شد بنام برنامه زمان بندی تعمیرو نگهداری افزایش یافته  "Enhanced Maintenance Schedule."  نامیده شد .

با این برنامه نه تنها تعویض روغن بلکه دیگر مشخصه های سرویس کاری خودرو بر همان اساس بیان می شد

این روزها نه تنها روغن موتورها بهتر شده اند موتورهای خودرو نیز پیشرفت زیادی کرده اند ومثلاً دیگر خبری از کاربوراتور نیست که در زمستانها ترکیب سوخت را به شکلی ضعیف وارد موتور می کرد الان درجه حرارت کاری موتور بالاتر رفته است و این کمک می کند تا مواد زائد کمتری در درون موتور شکل بگیرد و به این وسیله فواصل تعویض روغن هم طولانی تر شده است . وقتی روغن های سوخته کمتر شوند ومحیط زیست هم پاکتر باقی می ماند .

با این وجود هنوز هم همان منطق قدیمی برای تعویض روغن مورد استفاده است هر وقت روغن موتور را تعویض می کنید از یک فیلتر روغن مناسب و با کیفیت هم استفاده کنید این فیلتر روغن همان جایی است که آلودگی های درون موتور را به خود جذب می کند و اگر نتواند وظیفه اش را بخوبی انجام دهد باعث می شود ذرات آلودگی در محفظه داخلی موتور و یاتاقانها و میل لنگ و میل سوپاپ رینگ پیستون و سایر قسمتها گردش کند و باعث کاهش فشار روغن و در نهایت از کار افتادن موتور شود .

الان روغنهای پایه نفتی هستند که باید آنها را هر 10 هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد و روغنهای ترکیبی = سنتتیکی به بازار آمده اند که باید آنها را هر 100 هزار کیلومتر یک بار عوض نمود !

So while yes, I have revised my thinking regarding extending oil change intervals:

با این تفاصیل در فاصله های زمانی تعویض روغن موتور تجدید نظر شده است و روغنهای موتور با پایه نفتی را باید از 4 تا 5 هزار مایل ( 7 تا 8 هزار کیلومتر ) تعویض نمود و روغنهای با پایه ترکیبی = سنتتیک synthetic را باید خر 5 تا 7 هزار مایل ( 8 تا 11 هزار کیلومتر ) تعویض نمود .

با این حساب هر چند شرکت های روغن سازی ممکن است از دست من ناراحت شوند شما می توانید خوشحال باشید که بیهوده پول اتان را هدر ندهید .

'Til next time ... Keep Rollin'

http://www.diymyride.com/wp-content/uploads/2011/01/oil_change4.jpg

...............ترجمه تکمیلی از محمد توکلی 26 خرداد ماه 1390 – BIPC – خوارزمی

منبع :

http://autos.aol.com/article/oil-change-intervals/

 

 


محمد توکلی

مشخصات لاستیک هواپیما

مشخصات لاستیک هواپیما

بنظر شما لاستیک های هواپیما تو پر است یا توخالی ؟

 

http://skyblueaviation.es/images/ampli/tires2.jpg

 

شاید خیلی ها تصور کنند که لاستیک های هواپیما توپر است ؟ ولی لاستیک های هواپیما هم مانند اغلب خودروها توخالی هستند ولی لایه های محافظتی بیشتری دارند و نکته جالب اینکه باد لاستیکها بجای هوای معمولی از نیتروژن پر شده است علتش این است که :

چون نیتروژن یک گاز خنثی و ارزان و در دسترس هست و از نظر جرم حجمی هم برای اینکار مناسب هست.ضمنن در صورت آتش گرفتن لاستیک یا ترکیدن آن به عنوان یک خاموش کننده در صورت نشت عمل میکند و در موقع  فرود آمدن هواپیما = Landing که فشار زیادی به لاستیکها وارد می شود و گرمای لاستیک بالا می رود بطوریکه دود آبی از آن بیرون می آید از بالا رفتن دمای لاستیک و آسیب دیدن و آتش گرفتنش جلوگیری می کند .

نیتروژن گاز سبگی بوده و نسبت به گازهای خنثی دیگر ارزان تر است در زمان داغ شدن موقع  فرود = LDG امکان ترکیدن آن کم است و در زمان آتش سوزی مثل اکسیژن مشتعل نمی شود

فشار باد آن حدود 17 بار است که از فشار باد  خودروی دوچرخه و حتی خودروی سواری کمتر است !

................محمد توکلی 17 خرداد 1390 – ممکو

http://www.sacskyranch.com/faqaircrafttire.htm

http://www.airporttech.tc.faa.gov/ATT2010/Pavements/Session9a/Fabre-Full%20Scale%20Aircraft%20Tire%20Pressure%20Tests.pdf

 

 


محمد توکلی

لزوم راه اندازی بخش تعمیرات رادیاتور بانک ماشین آلات

 

  لزوم راه اندازی بخش تعمیرات رادیاتور بانک ماشین آلات

 

لازم است که درکارگاه تعمیرات بانک ماشین آلات بخشی بعنوان : تعمیررادیاتور در نظر گرفته شود چون هر ماهه تعداد  زیادی رادیاتور برای تعمیر به بیرون از مجتمع فرستاده می شود که هدر دادن وقت و هزینه است با توجه به نقشی که رادیاتور در کارکردن درست موتور دارد و نظر به اینکه اغلب خودروهای سنگین از این نظر مشکل دارند و عمر طولانی آنها باعث شده رسوب بگیرند و سبب مراجعات مکرر به تعمیرگاه و بروز مشکلات دیگر شود راه اندازی این بخش ضرورت دارد.  

علت عمده خرابی رادیاتور :

به هیچ وجه نباید رادیاتورها  را با آب معمولی و یا حتی با آب خالص بدون املاح پر کرد چون آب معمولی باعث رسوب و گرفتگی مجاری رادیاتور می شود آب خالص هم خاصیت خورندگی شدیدی داردذ و باعث صدمه دیدن رادیاتور و اجزای دیگر موتور می شود ولی اگر رادیاتور بخوبی مورد استفاده قرار گیرند یعنی آب بدون املاح به همراه  ضد یخ (که حاوی مواد ضد جوش و مواد بازدارنده از خوردگی است  ) در آنها ریخته شود مدتها کار می کند و  نیازی به تمیزکاری ندارند

ولی متاسفانه  به دلایل مختلف از جمله همین سهل انگاری هایی که در مورد آب رادیاتور انجام می گیرد و مثلا آب شهری را که مملو از املاح است را در رادیاتور می ریزند

 

  به همین سبب بعد از مدتی شاهد رسوب املاح در جداره داخلی رادیاتور هستیم و نیز با خوردگی شدید لوله ها ی داخلی رادیاتور و حتی سوراخ شدن و از کار افتادن آن مواجه هستیم که اینها باعث می شوند حتی اگر رادیاتور از کار هم نیفتد دست کم کارآیی آن بعنوان یک مبدل حرارتی کاهش پیدا کند و سبب گرم کردن موتور و بالا رفتن درجه حرارت آن و اشکالات عدیده ای شود که شرح آن مفصل است و هزینه های زیادی را هم بوجود می آورد .

 

................

توضیح :

باید توجه کنید که  ضد یخ یک اصطلاح است که برای افزونی به آب رادیاتور مورد استفاده است و علاوه بر گلیکول که خاصیت پائین آورنده دمای انجماد را دارد مواد دیگری هم به ان اضافه شده که خاصیت ضد جوش  و ضد زنگ هم دارند به همین جهت نباید فکر کنید که در مناطقی مانند خوزستان و ماهشهر و ممکو که هوا گرم است و در زمستانها هم دما به زیر صفر نمی رود لابد  نیازی به ضد یخ ندارید !


محمد توکلی

ترکیب نسبت ضد یخ و آب رادیاتور

 

 ترکیب نسبت ضد یخ و آب رادیاتور

این ترکیب بستگی به حداقل دمایی دارد که موتور در آن شرایط آب و هوایی کار می کند یعنی مثلاً اگر دمای زمستان تا 30 درجه زیر صفر می رسد ( مثل مناطقی چون کانادا و یا همین فریدن و اراک و اردبیل خودمان ) این نسبت باید در بیشترین حالت خود یعنی 50/50 باشد نیمی ضد یخ و نیمی آب رادیاتور . ولی اگر دما تا این حد بالا نمی رود و مثلاً حول و حوش چند درجه زیر صفر است باید از نسبت دو به سه ( یعنی دو قسمت ضد یخ و سه قسمت آب رادیاتور استفاده شود در بقیه موارد هم مثل نقاطی چون ماهشهر و خوزستان  باید یک به سه باشد یعنی سه قسمت آب رادیاتور و یک قسمت ضد یخ .

آب بدون املاح  DM WATER

آبهای رادیاتوری که در بازار موجود هستند و معمولاً بصورت رنگی عرضه می شوند نمی دانم تا چه حد قابل اطمینان هستند و واقعاً عاری از املاح می باشند ولی برای ما که در BIPC هستیم با داشتن واحد UT-600  که در آن آب بدون املاح برای استفاده در دیگهای بخار تولید می کنیم فراهم کردن آب کاری بسیار ساده است کافی است مخزنی را تهیه کنیم و با استفاده از انبوه آب بدون املاحی که در این واحد تولید می شود آن را پر کنیم و برای استفاده در دستگاههای گران قیمتی چون کرین ها و لیفتراک ها و انواع خودروهایی که داریم مورد استفاده قرار دهیم این ارزان ترین و موثرترین کاری است که در رابطه باتعمیر و نگهداری دستگاهها می توان انجام داد . چون بسیاری از مشکلات بزرگ از همین موضوع کوچک و بظاهر ساده سرچشمه می گیرند .

 با توجه به اینکه خیلی از مشکلات موتور ناشی از کثیف بودن و خورنده بودن آب رادیتور است بایدهر ساله آب رادیاتور تمام خودروها را تخلیه نمود و آن را به شیوه ای که در زیر گرفته شده است پر کرد :

 

مراحل تعویض آب رادیاتور :

1-      ابتدا باید آب درون رادیاتور و اطراف موتور بطور کامل تخلیه شود .

2-      سپس این بخش ها را با جریان آب خوب شستشو دهید .

3-      سیستم خنک کننده را با آب بدون املاح و نیز یک ماده تمیز کننده رادیاتور پر کنید و موتور را روشن  کنید تا 10 دقیقه کار کند .

4-      آنگاه همه این آبهای کثیف تخلیه شوند

5-      آنگاه آب رادیاتور تمیز ( شامل آب بدون املاح و ضد یخ ) درون سیستم خنک کننده ریخته شود .

 

......................محمد توکلی – 9 خرداد ماه 1390 - BIPC


محمد توکلی

خدمات فنی دیزل ژنراتور

خدمات فنی دیزل ژنراتور

 

خدمات تخصصی دیزل ژنراتور:
ژنراتور دیزلی و گازسوز به عنوان مولد های برق در صنعت کشور نقش مهمی دارند. شرکت نیروآفرینان قدر افتخار دارد خدمات تخصصی خود را در زمینه مولد های برق به جامعه صنعتی کشور ارائه نماید:
-
فروش انواع دیزل ژنراتور نو یا دست دوم
-
معاوضه دیزل ژنراتور کارکرده شما با دستگاه نو
-
ارتقای سیستم های برقی دیزل ژنراتورهای قدیمی به جدید و پی ال سی
-
کوپله سفارشی انواع دیزل ژنراتور بنا به سفارش و نیاز مشتریان
-
اجاره انواع دیزل ژنراتور به صورت کوتاه و بلند مدت
-
تعمیر، نصب و راه اندازی انواع دیزل ژنراتور
قیمت فروش موتور ژنراتورهای قابل اطمینان ما مانند پرکینز، کمینز و ولوو در مقایسه با رقیبان چه به صورت نو و چه کارکرده خیلی رقابتی است. خدمات فنی ما در تعمیرات و تامین قطعات با استانداردهای بین المللی، بهترین تبلیغات ما در بین مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است. مشتری مداری شعار ماست.
با مشاوره رایگان با کارشناسان ما، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید!
خدمات ما را در وب سایت ما در آدرس www.kfgpower.com ملاحظه فرمایید و یا با ما با شماره های 56 – 88544054 و یا ایمیل info@kfgpower.com تماس حاصل فرمایید.


قیمت :
موقعیت : تهران
نشانی : خیابان شهید بهشتی خیابان مهناز ، هویزه شرقی پلاک 172 واحد 9


محمد توکلی

سنسورهای تشخیص دهنده موقعیت در خودروها

 

سنسورهای تشخیص دهنده موقعیت در خودروها

یک نوع آن که حاوی سه سیم است در لیفتراک برقی FM-20  ساخت آلمان مورد استفاده است که در انبارهای قطعاتی یدکی شرکت پتروشیمی بندرامام مشغول بکار است اسن سنسور دچار مشکل شده است و پیدا کردن آن نیز دشوار است . البته آدرس شرکت سازنده آن را که MCB فرانسه است پیدا کردم ولی این دردی از ما دوا نمی کند .

شاید بتوان از طریق فروشنده های داخلی مثل آنچه در زیر آمده است آن را تهیه کرد.

متاسفانه کسانی که  مسئول خرید این دستگاههای هستند به ساده ترین اصول خرید که همانا تهیه و فراهم کردن قطعات یدکی دستگاه باشد توجهی نمی کنند یک دستگاه صنعتی مانند لیفتراک  برقی وقتی قطعات یدکی اش فراهم نباشد چه ارزشی دارد ؟! یک دستگاه یک بار مصرف است !

باطری وسیستم کنترل لیفتراکها ی برقی, وسایر قطعات لیفتراک

1-فروش باطری هاوکر آلمان(HAWKER) جهت لیفتراک -پالت تراک واستکر وریچ تراک وسایر تجهزات با کار کرد مشابه در ولتاژ و آمپرهای مختلف بصورت کامل (با جعبه) وسل با یکسال گارانتی وفروش سیستم کنترل, برد لیفتراکهای برقی EU15, EU17.5 ,EU25, EU30

2-فروش انواع تیپ وسایز رولرهای پلی اورتان ساخت آلمان

3-فروش انواع صفحات کلاچ وترمز

4-فروش قطعات گیربکس آمریکائی بورگووارنرBORG WARNER) ودیفرانسیل هورث(HURTH)

5-فروش انواع فورک(شاخک)لیفتراک درتناژو طولهای مختلف شرکت VETTER آلمان

مشــخــصــات آگــهــی

نــام:      نورالدین رزاقی

ایمــیل:    

تلفن:      09141152378

موقعیت: آذربایجان شرقی

آدرس:    تبریز شهرک فن آوری شماره 297

...........محمد توکلی 6 خرداد ماه 1390 - BIPC

منبع :

http://www.mcbindustrie.com/capteurs_uk_mcb.html

 

 


محمد توکلی

ضدیخ ضدجوش ضدزنگ ضدیخ پارس

 

ضدیخ ضدجوش ضدزنگ ضدیخ پارس ضدیخ ایرانول ضدیخ سپاهان ضدیخ بهران

توزیع کننده انواع ضدیخ ضدجوش و ضدزنگ

فروشگاه مشتقات نقتی پارسیان کیش توزیع کننده انواع سیالات خنک کننده صنعتی و خودرویی اعم از ضدیخ و ضدجوش و ضد زنگ خودرو های سبک و سنگین و سیالات خنک کننده صنعتی از برندهای معتبر داخلی و خارجی همچون بهران پارس ایرانول سپاهان توتال پروفی کار سنان شیمی سمن شیمی کاسپین

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های رایگان 33655772 و همراه 09121167177 و یا به وب سایت رسمی فروشگاه www.parsiankish.com مراجعه فرمائید

مشــخــصــات آگــهــی

نــام:         lmohammad asadi tehranfar

ایمــیل:     

تلفن:        33655772 - 09121167177

موقعیت: تهران

آدرس:      http://www.parsiankish.com

 

ضدیخ سمن شیمی

ضدیخ ،ضد جوش وضدزنگ زدگی سمن شیمی مطابق با استاندارد ملی 338 بر پایه اتیلن گلیگول و با فرمولاسیون ویژه ای تولید می گردد. محافظت از سیستم خنک کننده موتور در برابر سرمایش وگرمایش شدید،جلوگیری از ایجاد خوردگی وزنگ زدگی قطعات موتور و رادیاتور و عدم تاثیر نامطلوب بر سختی و قابلیت ارتجاعی قطعات لاستیکی و واشرها از مزایای استفاده از ضد یخ سمن شیمی است. همچنین بدلیل ظرفیت بالای انتقال حرارت در تمام فصول سال این ضدیخ قابل مصرف می باشد.

این محصول در بسته بندی 1کیلوئی،2کیلوئی،4کیلوئی،20کیلوئی و210کیلوئی ارائه می گردد.

ضدیخ- ضد جوش - ضد خوردگی  L90  بر پایه اتیلن گلیکول و با استفاده از مواد افزودنی آمریکایی جهت جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی موتور و زنگ زدگی تولید گردیده است .

 

موارد کاربرد :

طراحی شده جهت استفاده در خودروهای بنزینی  جدید و دیزلی سبک همچنین مناسب در موتورهای درون سوز صنعتی که سیستم خنک کننده آنها نیاز به یک ممانعت کننده در مقابل خوردگی و زنگ زدگی دارد.

خصوصیات :

             دارای فرمولاسیون عمومی برای خودروهای بنزینی آلومنیمی  و دیزلی سبک مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI 338   واستاندارد ASTM  D-3306

             قابل استفاده در تمامی فصول با کارکرد 3 سال یا 100.000 کیلومتر

             محافظت سیستم های خنک کننده در مقابل زنگ زدگی و خوردگی

             خاصیت عالی انتقال حرارت

             سازگار با فیلترهای سیستم خنک کننده

             سازگار با واشرها ، بست ها و قطعات لاستیکی

 

استانداردها :

             استاندارد ASTM D- 3306    برای خودروهای بنزینی و دیزلی سبک

             استاندارد ملی ایران ISIRI 338

             ضدیخ  L90 در تمامی فصول قابل استفاده بوده و با تغییر فصل نیاز به تعویض ندارد با کارکرد 3 سال و 100.000 کیلومتر

زمان تعویض سیال خنک کننده براساس توصیه سازنده خودرو می باشد .

روش آزمون

ASTM

دانسیته در Kg/m³،20°C       125/1     D-1122

نقطه انجماد محلول 25% ،C °                5/12-     D-1177

نقطه انجماد محلول 3/33% ،C °            18-          D-1177

نقطه انجماد محلول50% ،C ° 37-          D-1177

نقطه جوش خالص ،C °          163         D-1120

PHمحلول50%       5/7          D-1298

قلیائیت ذخیره ،ml  16           D-1121

 

 


محمد توکلی

ضدیخ ضدجوش ضدزنگ

ضدیخ ضدجوش ضدزنگ

 ضدیخ پارس

 ضدیخ ایرانول

 ضدیخ سپاهان

ضدیخ بهران

توزیع کننده انواع ضدیخ ضدجوش و ضدزنگ فروشگاه مشتقات نقتی پارسیان کیش توزیع کننده انواع سیالات خنک کننده صنعتی و خودرویی اعم از ضدیخ و ضدجوش و ضد زنگ خودرو های سبک و سنگین و سیالات خنک کننده صنعتی از برندهای معتبر داخلی و خارجی همچون بهران پارس ایرانول سپاهان توتال پروفی کار سنان شیمی سمن شیمی کاسپین جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های رایگان 33655772 و همراه 09121167177 و یا به وب سایت رسمی فروشگاه parsiankish مراجعه فرمائید به امید توفیق خدمت رسانی مشــخــصــات آگــهــی نــام: lmohammad asadi tehranfar ایمــیل: تلفن: 33655772 - 09121167177موقعیت: تهرانآدرس: parsiankishقیمت: استعلامتاریخ ثبت آگهی:  دوشنبه 08 آذر 1389تاریخ انقضای آگهی:  شنبه 07 خرداد 1390تاریخ به روز رسانی:  دوشنبه 09 اسفند 1389بازدید:

ضدیخ ضدجوش ضدزنگ ضدیخ پارس ضدیخ ایرانول ضدیخ سپاهان ضدیخ بهران


محمد توکلی

شستشو و تمیزکاری سیستم های هیدرولیک

شستشو و تمیزکاری  سیستم های هیدرولیک

آلودگی روغنهای هیدرولیک از جمله مهمترین علل از کار افتادن و خرابی این سیستم هاست به همین جهت لازم است که نه تنها روغنهای هیدرولیک را هر ساله تصفیه و با تعویض کنیم بلکه مجاری و لوله ها و مخزن روغن هیدرولیک را هم شستشو دهیم تا از باقی ماندن هر گونه آلاینده در سیستم جلوگیری شود

کثیف بودن سیستم هیدرولیک می تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد از جمله اینکه باعث

خرابی فرمول  روغن،گرفتگی فیلترها، و صدمه دیدن اورینگ ها و پکنیگ هایی می شود که جهت نمشت بندی مورد استفاده بوده اند ضمن اینکه  ترکیب دو روغن ناسازگار و  همچنین امکان آلودگی میکروبی از جمله این دلایل هستند که لزوم دقت بیشتر در این امر را ضروری می کنند

 برای تشخیص زمان انجام عملیات فلاشینگ، می توان با مشاهده ظاهری سطوح داخلی جعبه دنده ها، سیستم های هیدرولیک، بلبرینگ ها و ... افزایش نامتعارف دمای مخزن و میزان سایش از طریق آنالیز روغن، زمان دقیق و ضرورت انجام عملیات فلاشینگ را بررسی کرد.

شیوه های فلاشینگ

فلاشینگ شامل فعالیت های مجزایی می شود که برای حذف رسوبات و مواد ناخواسته و معلق در سیستم انجام می پذیرد. همانگونه که در فهرست شیوه های فلاشینگ به آن اشاره خواهد شد، حذف آلاینده های مضر چه به صورت محلول و یا نامحلول در روغن نقش موثری در جلوگیری از تشکیل مواد لجنی و لعاب دارد. استفاده از یک شیوه نامناسب نه تنها بی فایده است بلکه ممکن است آثار جانبی منفی نیز ایجاد کند. استفاده از سیال شیمیایی نامتعارف، دما، فشار و یاسرعت سیال نامناسب روی دستگاه، آب بندی آن و حتی سیال روانکار اثر نامطلوبی بر جای می گذارد.

فیلتراسیون: در بعضی از دستگاهها که فیلتر، جزیی از سیستم نیست می توان با استفاده از یک فیلتر، تا حد زیادی میزان آلاینده های جامد و غیرمحلول در سیستم ها را کاهش داد.

ایجاد تلاطم: در سیستم های هیدرولیک و جعبه دنده ها با استفاده از یک سیال با ویسکوزیته پایین و سرعت بالا (عدد رینولدز۶۰۰۰-۴۰۰۰) که حدود۴-۲ برابر سرعت سیال روانکار بکار گرفته شده در سیستم است، می توان آلاینده ها را از سیستم خارج کرد.

روغن فلاش با دمای بالا: در این شیوه، علاوه بر استفاده از یک سیال ویسکوزیته پایین باافزایش دما، حلالیت رسوبات در روغن افزایش یافته و از سیستم تخلیه می شوند. محدوده دمای مورد نظر در این روش۹۰-۸۰ درجه سانتیگراد است.

دمای چرخه ای »گردشی« روغن فلاش: با ایجاد شوک حرارتی در دمای بالاتر از۳۸ درجه سانتیگراد، رسوبات به راحتی از سطوح جدا می شوند.

جریان ضربه ای روغن: با تغییر شدت جریان سیال فلاش، جریان ضربه ای سیال ایجاد می شود که به جدا شدن رسوبات از برآمدگی ها و یا شیارهای سطوح کمک می کند.

معکوس کردن جریان روغن: با تغییر جهت جریان سیال، رسوباتی که به یک سمت متمایل شده اند، از سطوح دستگاه به راحتی جدا شده و وارد جریان سیال می شوند.

باردار کردن ذرات: با استفاده از این روش رسوبات و مواد لجنی به راحتی مانند ذرات میکرونی از جداره سطوح جدا شده و وارد روغن می شوند.

فلاشینگ بوسیله پاک کننده ها و حلال ها: با توجه به میزان آلودگی مورد نظر برای کاهش آلاینده های سیستم، از حلال ها و پاک کننده های مختلفی استفاده می شود که با غلظت۱۵-۵ درصد به سیال فلاشینگ افزوده می شود. از جمله موارد مهم برای انتخاب حلال مناسب، سازگاری آن با روغن، آب بندها و سطوح دستگاه است.

تمیز کردن شیمیایی و مکانیکی: از دیگر شیوه های فلاشینگ استفاده از ترکیبات شیمیایی فعال مانند اسیدها و بازها است که به راحتی آلاینده های آلی و غیر‌آلی را در خود حل می کند.

همچنین در شیوه تمیز کردن مکانیکی با استفاده از کاردک ها و یا برس ها، سطوح داخلی مخزن هیدرولیک و جعبه دنده ها را از مواد آلاینده پاک می کنند.

همان گونه که استفاده مناسب از شیوه های مختلف فلاشینگ موجب افزایش طول عمر دستگاه و زمان کارکرد روغن می شود، انتخاب نامناسب از شیوه ها و استراتژی فلاشینگ علاوه بر اتلاف هزینه و وقت، در مواقعی بی تاثیر بوده و حتی ممکن است روی دستگاه و روغن تاثیر منفی داشته باشد. به عنوان مثال برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزات از ادتیوهای ضد خورندگی و ضد زنگ استفاده می شود. در مواردی ممکن است با استفاده از سیال فلاشینگ نامناسب، ادتیوهای مذکور با سیال فلاشینگ »اسیدها و یا بازها« ترکیب شده و موجب کاهش زود هنگام میزان ادتیو ضدخورندگی و ضد زنگ شود.

تعاریف چهارگانه در استراتژی عبارتند از:

روغن اولیه: روغنی است که از دستگاه تخلیه می شود.

سیال فلاشینگ: سیالی است که بعد از تخلیه روغن اولیه برای فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سیال شستشو: برای پاک کردن دستگاه از سیال فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از نظر خواص، مشابه روانکاری است که پس از عملیات فلاشینگ از آن در سیستم استفاده خواهد شد.

روغن جدید: روانکاری است که پس از انجام عملیات فلاشینگ در سیستم استفاده می شود.

استراتژی های فلاشینگ

تعویض دوباره روغن: وقتی سطوح داخلی دستگاه مانند مخزن سیستم هیدرولیک هنوز بطورکافی از ذرات آلاینده و رسوبات پاک نشده باشد، بهترین استراتژی، استفاده از تعویض دوباره روغن است. در این استراتژی به هنگام تخلیه روغن مقدار زیادی از آلاینده ها و روغن کارکرده تخلیه شود. روغن جدید در سیستم شارژ شده و در مسیر آن فیلتر قرار می دهند تا بدین وسیله مقدار بیشتری از مواد نامحلول، فیلتر شوند. این عملیات تا رسیدن سیستم به دمای عملیاتی صورت می گیرد و با توجه به نیاز سیستم ممکن است چندین بار این عملیات تکرار شود. جدول زیر تاثیر استراتژی تخلیه مجدد روغن روی میزان حذف آلاینده ها را نشان می دهد.بر اساس اطلاعات موجود در ستون دوم این جدول مشاهده می شود که با این روش، میزان حذف آلاینده ها حتی به عدد۹۹ درصد می رسد.

Simple Power Flush : در این روش با استفاده از سیالی با سرعت بالا و یا فیلترهای قابل حمل، لجن و مواد نامحلول را از کف مخازن و دیواره های داخلی ماشین آلات جدا می کنند. به طور معمول در این استراتژی به شیوه تخلیه مجدد روغن نیازی نبوده و در سیستم های بزرگ تر به صورت چند مرحله ای در نقاط مختلف سیستم اجرا می شود.

Advanced Power Flush : این راهکار تقریباً S.P.F است، مضاف بر این که از شیوه های مختلف برای حذف رسوبات مضر استفاده می شود. انتخاب یک یا چند شیوه با توجه به بررسی سطوح داخلی دستگاه و عامل الزام فلاشینگ صورت می گیرد.

Chemical Power Flush : استفاده از مواد شیمیایی مانند حلال، پاک کننده ها، مواد اسیدی و یا بازی به عنوان سیال فلاشینگ آخرین گزینه است. چرا که استفاده از این گونه مواد ممکن است روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. از جمله این آثار منفی آسیب به الاستومرهای آب بندها، ناسازگاری با روغن پایه و ادتیوهای روغن جدید و کاهش عملکرد بعضی از ادتیوها مانند ادتیوهای ضد زنگ و ضد خوردگی است.

تمیز کردن مکانیکی: در این استراتژی بخشی از دستگاه یا تمام آن باز می شوند. در موتورهای دیزلی، کمپرسورها و جعبه دنده ها پس از بازکردن دستگاه با استفاده ازبُرس و حلال ها، عملیات تمیز کردن صورت می گیرد.

فلاشینگ و آنالیز روغن

در ارتباط با اجرای عملیات فلاشینگ، زمان انجام آنالیز روغن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز روغن، می توان دریافت که آیا اصولاً به فلاشینگ نیازی هست یا خیر؟ زمان و نحوه انجام فلاشینگ و همچنین میزان موفقیت آمیز بودن آن را نیز بیان می کند.

نقش اساسی آنالیز روغن را در سه مرحله می توان بررسی کرد:

فاز اول- قبل از فلاشینگ: به کمک آنالیز روغن قبل از فلاشینگ، لزوم و یا عدم نیاز به آن را می توان از روی شرایط و داده های آنالیز روغن دریافت کرد.

فاز دوم- در حین انجام فلاشینگ: همان گونه که پیش از این اشاره شد برای میزان موفقیت در کاهش و یا از بین بردن میزان آلاینده ها و رسوبات در سیستم توسط روش های مختلف فلاشینگ، آنالیز روغن و داده های آن بسیار مهم است. همچنین با این آزمون درصد رسیدن به نتیجه مشخص می شود.

فاز سوم- پس از فلاشینگ: آثار جانبی اجرای عملیات فلاشینگ موضوعی است که پس از انجام آن مورد نظر قرار می گیرد و این زمان مناسب ترین زمان برای تشخیص این آثار است. برای مثال نقش سیال شستشو در تغییر ویسکوزیته و با کاهش کارایی ادتیوهایی مانند ضدسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی پس از فلاشینگ به کمک آنالیز روغن در قسمت های مهم دستگاه از جمله عواملی است که میزان اثربخش بودن آنالیز روغن را نشان می دهد. این زمان، زمان صحیح نمونه گیری و استفاده مناسب از آزمایش های عملی و آزمایشگاهی است.

مشکلات بالقوه پس از عملیات فلاشینگ

در کنار مزایای بیشمار فلاشینگ که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد ممکن است آثار منفی آن نیز مطرح شود که برخی از آنها عبارتند از: جدا شدن از آب، کاهش پایداری اکسیداسیون روانکار، انحراف ویسکوزیته، تاثیر منفی روی عملکرد ادتیوها، شکل نشتی و آب بندها و بسته شدن فیلترها و مجاری عبور روغن. 

 

اصول فلاشینگ سیستم های هیدرولیک

نویسنده: مهندس مجید محمدخانی

هنگام انجام آنالیز روغن با سئوالات متعددی مواجه می شویم. مهمترین این سئوالات این است که با دستگاهی که روانکار آن دچار آلودگی شده و یا زمان کارکرد آن به پایان رسیده و روانکار آن تخلیه شده است چه باید کرد؟ آیا به عملیات فلاشینگ نیاز است؟ اگر پاسخ مثبت باشد سوالات دیگری نیز مطرح می شود. دلیل اساسی که منجر به انجام عملیات فلاشینگ شده چه بوده است؟ انجام این عملیات چقدر ضروری است و یا برای انجام آن چقدر فرصت داریم؟
در صورت عدم انجام عملیات چه خطراتی پیش می آید؟ آثار جانبی منفی انجام عملیات فلاشینگ چیست؟ در مقاله زیر تلاش شده است تا به سئوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود.



تجربه نشان داده که دلایل متعددی برای فلاشینگ یک سیستم وجود دارد. تخریب روغن، گرفتگی *****ها، استفاده از دستگاه جدید و یا تازه تعمیر پس از راه اندازی مجدد دستگاه استفاده از روانکار نامناسب و یا ترکیب دو روغن ناسازگار و آلودگی میکروبی از جمله این دلایل هستند. همچنین از فلاشینگ می توان به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری از تعمیرات (فلاشینگ پیش بینانه) استفاده کرد.
برای تشخیص زمان انجام عملیات فلاشینگ، می توان با مشاهده ظاهری سطوح داخلی جعبه دنده ها، سیستم های هیدرولیک، بلبرینگ ها و ... افزایش نامتعارف دمای مخزن و میزان سایش از طریق آنالیز روغن، زمان دقیق و ضرورت انجام عملیات فلاشینگ را بررسی کرد. (شکل1)

شیوه های فلاشینگ
فلاشینگ شامل فعالیت های مجزایی می شود که برای حذف رسوبات و مواد ناخواسته و معلق در سیستم انجام می پذیرد. همانگونه که در فهرست شیوه های فلاشینگ به آن اشاره خواهد شد، حذف آلاینده های مضر چه به صورت محلول و یا نامحلول در روغن نقش موثری در جلوگیری از تشکیل مواد لجنی و لعاب دارد. استفاده از یک شیوه نامناسب نه تنها بی فایده است بلکه ممکن است آثار جانبی منفی نیز ایجاد کند. استفاده از سیال شیمیایی نامتعارف، دما، فشار و یا سرعت سیال نامناسب روی دستگاه، آب بندی آن و حتی سیال روانکار اثر نامطلوبی بر جای می گذارد.
*****
اسیون: در بعضی از دستگاهها که *****، جزیی از سیستم نیست می توان با استفاده از یک *****، تا حد زیادی میزان آلاینده های جامد و غیرمحلول در سیستم ها را کاهش داد.
ایجاد تلاطم: در سیستم های هیدرولیک و جعبه دنده ها با استفاده از یک سیال با ویسکوزیته پایین و سرعت بالا (عدد رینولدز6000-4000) که حدود4-2 برابر سرعت سیال روانکار بکار گرفته شده در سیستم است، می توان آلاینده ها را از سیستم خارج کرد.
روغن فلاش با دمای بالا: در این شیوه، علاوه بر استفاده از یک سیال ویسکوزیته پایین با افزایش دما، حلالیت رسوبات در روغن افزایش یافته و از سیستم تخلیه می شوند. محدوده دمای مورد نظر در این روش90-80 درجه سانتیگراد است.


شکل 1- بررسی ضرورت انجام عملیات فلاشینگ
دمای چرخه ای »گردشی« روغن فلاش: با ایجاد شوک حرارتی در دمای بالاتر از38 درجه سانتیگراد، رسوبات به راحتی از سطوح جدا می شوند.
جریان ضربه ای روغن: با تغییر شدت جریان سیال فلاش، جریان ضربه ای سیال ایجاد می شود که به جدا شدن رسوبات از برآمدگی ها و یا شیارهای سطوح کمک می کند.
معکوس کردن جریان روغن: با تغییر جهت جریان سیال، رسوباتی که به یک سمت متمایل شده اند، از سطوح دستگاه به راحتی جدا شده و وارد جریان سیال می شوند.


جدول 1- شیوه های فلاشینگ و میزان موثر بودن هر کدام
باردار کردن ذرات: با استفاده از این روش رسوبات و مواد لجنی به راحتی مانند ذرات میکرونی از جداره سطوح جدا شده و وارد روغن می شوند.
فلاشینگ بوسیله پاک کننده ها و حلال ها: با توجه به میزان آلودگی مورد نظر برای کاهش آلاینده های سیستم، از حلال ها و پاک کننده های مختلفی استفاده می شود که با غلظت15-5 درصد به سیال فلاشینگ افزوده می شود. از جمله موارد مهم برای انتخاب حلال مناسب، سازگاری آن با روغن، آب بندها و سطوح دستگاه است.
تمیز کردن شیمیایی و مکانیکی: از دیگر شیوه های فلاشینگ استفاده از ترکیبات شیمیایی فعال مانند اسیدها و بازها است که به راحتی آلاینده های آلی و غیر‌آلی را در خود حل می کند.
همچنین در شیوه تمیز کردن مکانیکی با استفاده از کاردک ها و یا برس ها، سطوح داخلی مخزن هیدرولیک و جعبه دنده ها را از مواد آلاینده پاک می کنند.
در جدول زیر به خلاصه ای از موارد کاربرد و میزان موثر بودن شیوه های مختلف فلاشینگ اشاره شده است. (جدول1)
همان گونه که استفاده مناسب از شیوه های مختلف فلاشینگ موجب افزایش طول عمر دستگاه و زمان کارکرد روغن می شود، انتخاب نامناسب از شیوه ها و استراتژی فلاشینگ علاوه بر اتلاف هزینه و وقت، در مواقعی بی تاثیر بوده و حتی ممکن است روی دستگاه و روغن تاثیر منفی داشته باشد.
به عنوان مثال برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزات از ادتیوهای ضد خورندگی و ضد زنگ استفاده می شود. در مواردی ممکن است با استفاده از سیال فلاشینگ نامناسب، ادتیوهای مذکور با سیال فلاشینگ »اسیدها و یا بازها« ترکیب شده و موجب کاهش زود هنگام میزان ادتیو ضدخورندگی و ضد زنگ شود.
تعاریف چهارگانه در استراتژی عبارتند از:
روغن اولیه: روغنی است که از دستگاه تخلیه می شود.
سیال فلاشینگ: سیالی است که بعد از تخلیه روغن اولیه برای فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
سیال شستشو: برای پاک کردن دستگاه از سیال فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از نظر خواص، مشابه روانکاری است که پس از عملیات فلاشینگ از آن در سیستم استفاده خواهد شد.
روغن جدید: روانکاری است که پس از انجام عملیات فلاشینگ در سیستم استفاده می شود.


استراتژی های فلاشینگ
تعویض دوباره روغن: وقتی سطوح داخلی دستگاه مانند مخزن سیستم هیدرولیک هنوز بطور کافی از ذرات آلاینده و رسوبات پاک نشده باشد، بهترین استراتژی، استفاده از تعویض دوباره روغن است. در این استراتژی به هنگام تخلیه روغن مقدار زیادی از آلاینده ها و روغن کارکرده تخلیه شود. روغن جدید در سیستم شارژ شده و در مسیر آن ***** قرار می دهند تا بدین وسیله مقدار بیشتری از مواد نامحلول، ***** شوند. این عملیات تا رسیدن سیستم به دمای عملیاتی صورت می گیرد و با توجه به نیاز سیستم ممکن است چندین بار این عملیات تکرار شود. جدول زیر تاثیر استراتژی تخلیه مجدد روغن روی میزان حذف آلاینده ها را نشان می دهد.(جدول2)
بر اساس اطلاعات موجود در ستون دوم این جدول مشاهده می شود که با این روش، میزان حذف آلاینده ها حتی به عدد99 درصد می رسد.
Simple Power Flush :
در این روش با استفاده از سیالی با سرعت بالا و یا *****های قابل حمل، لجن و مواد نامحلول را از کف مخازن و دیواره های داخلی ماشین آلات جدا می کنند. به طور معمول در این استراتژی به شیوه تخلیه مجدد روغن نیازی نبوده و در سیستم های
بزرگ تر به صورت چند مرحله ای در نقاط مختلف سیستم اجرا می شود.
Advanced Power Flush :
این راهکار تقریباً S.P.F است، مضاف بر این که از شیوه های مختلف برای حذف رسوبات مضر استفاده
می شود. انتخاب یک یا چند شیوه با توجه به بررسی سطوح داخلی دستگاه و عامل الزام فلاشینگ صورت می گیرد.


جدول 2- نقش تخلیه مجدد
Chemical Power Flush :
استفاده از مواد شیمیایی مانند حلال، پاک کننده ها، مواد اسیدی و یا بازی به عنوان سیال فلاشینگ آخرین گزینه است. چرا که استفاده از این گونه مواد ممکن است روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. از جمله این آثار منفی آسیب به الاستومرهای آب بندها، ناسازگاری با روغن پایه و ادتیوهای روغن جدید و کاهش عملکرد بعضی از ادتیوها مانند ادتیوهای ضد زنگ و ضد خوردگی است.
تمیز کردن مکانیکی: در این استراتژی بخشی از دستگاه یا تمام آن باز می شوند. در موتورهای دیزلی، کمپرسورها و جعبه دنده ها پس از بازکردن دستگاه با استفاده ازبُرس و حلال ها، عملیات تمیز کردن صورت می گیرد.


فلاشینگ و آنالیز روغن
در ارتباط با اجرای عملیات فلاشینگ، زمان انجام آنالیز روغن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز روغن، می توان دریافت که آیا اصولاً به فلاشینگ نیازی هست یا خیر؟ زمان و نحوه انجام فلاشینگ و همچنین میزان موفقیت آمیز بودن آن را نیز بیان
می کند.
نقش اساسی آنالیز روغن را در سه مرحله می توان بررسی کرد:
فاز اول- قبل از فلاشینگ: به کمک آنالیز روغن قبل از فلاشینگ، لزوم و یا عدم نیاز به آن را می توان از روی شرایط و داده های آنالیز روغن دریافت کرد.
فاز دوم- در حین انجام فلاشینگ: همان گونه که پیش از این اشاره شد برای میزان موفقیت در کاهش و یا از بین بردن میزان آلاینده ها و رسوبات در سیستم توسط روش های مختلف فلاشینگ، آنالیز روغن و داده های آن بسیار مهم است. همچنین با این آزمون درصد رسیدن به نتیجه مشخص می شود.

فاز سوم- پس از فلاشینگ: آثار جانبی اجرای عملیات فلاشینگ موضوعی است که پس از انجام آن مورد نظر قرار می گیرد و این زمان مناسب ترین زمان برای تشخیص این آثار است. برای مثال نقش سیال شستشو در تغییر ویسکوزیته و با کاهش کارایی ادتیوهایی مانند ضدسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی پس از فلاشینگ به کمک آنالیز روغن در قسمت های مهم دستگاه از جمله عواملی است که میزان اثربخش بودن آنالیز روغن را نشان می دهد. این زمان، زمان صحیح نمونه گیری و استفاده مناسب از آزمایش های عملی و آزمایشگاهی است.
مشکلات بالقوه پس از عملیات فلاشینگ
در کنار مزایای بیشمار فلاشینگ که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد ممکن است آثار منفی آن نیز مطرح شود که برخی از آنها عبارتند از:
جدا شدن از آب، کاهش پایداری اکسیداسیون روانکار، انحراف ویسکوزیته، تاثیر منفی روی عملکرد ادتیوها، شکل نشتی و آب بندها و بسته شدن ها و مجاری عبور روغن.


محمد توکلی

تعمیر بردهای اتکترونیکی لودر بیل لیفتراک

تعمیر بردهای اتکترونیکی لودر بیل لیفتراک ماشین الات راه سازی وجرثقیل

تعمیرات انواع بردهای کنترل شیرهای پورپشنال ولو و سیلندر انگشتیهای هیدرولیک و پنوماتیک ماشینهای راه سازی مادر بردهای کنترلی ومانیتورهای لودر خط5 خط6 خط7 کوماتسو کاترپینال وتعمیر وراه اندازی انواع بردهای جرثقیل tadanoوkatoو لیفتراکهای برقی کوماتسو و clark

(
تعمیر بردهای اتکترونیکی لودر بیل لیفتراک ماشین الات راه سازی وجرثقیل ):

____________

اســتان :

اصفهان

شــهــر :

اصفهان

آ د ر س :

خیابان طالقانی ساختمان پوریای ولی صبقه دوم الکترونیک سرویس

تـلـفــن :

03112355137 - 09131154436 09369093147

ایـمـیـل :

وب سایت :

 

 


محمد توکلی

راههای عملی کنترل آلایندگی در سیستم های هیدرولیک

 

 راههای عملی کنترل آلایندگی در سیستم های هیدرولیک

 

PRACTICAL WAYS TO

CONTROL HYDRAULIC

SYSTEM CONTAMINATION

 

مقدمه :

با توجه به اهمیتی که سیستم های هیدرولیک رد صنعت و کشاورزی دارند درست کار کردن آنها نیز بسیار مهم است . در مقاله کوتاه زیر به یکی از مهم ترین فاکتورهای نگهداری سیستم های هیدرولیکی یعنی مقابله با آلودگی روغن هیدرولیک اشاره شده است و اگر چه هدف نویسنده دکتر فون جارت ؛ ماشینها و ادوات کشاورزی بوده است و همکار دانشگاه ایالتی یوتای امریکاست  ولی مطلب اش کلی است و برای کرین ها و لیفتراک های هیدرولیک ما در بانک ماشین آلات هم می تواند کاربرد داشته باشد .

در کارگاه ما آنگونه که لازم است به  پاک بودن روغن هیدرولیک اهمیت داده نمی شود حتی روغن هیدرولیک را نیز مدتها تعویض نمی کنند و فقط کاهش آن را با ریختن روغن اضافی جبران می کنند حال آنکه کثیف بودن روغن هیدرولیک می تواند عواقب زیادی داشته باشد و هزینه و وقت زیادی را تلف کند .

 

بخصوص ما اینجا در ماهشهر و پتروشیمی BIPC  که اغلب اوقات هوا شرجی است  و اخیراً گرد و خاک هم بدان اضافه شده است حفاظت روغنهای هیدرولیک از آلوده شدن اهمیت زیادتر پیدا می نماید .

 

 

Farm Machinery Fact Sheet FM-20

برگرفته از برگه اطلاعات ماشینری اف ام -20

Dr. Von H. Jarrett, Extension Agricultural Engineer

دکتر فون – اچ –جارت –  از مهندسی توسعه کشاورزی

مترجم : محمد توکلی –از شرکت  خوارزمی – BIPC

 

Equipment Service Tips from JI Case Company

 

نکاتی در مورد تعمیر تجهیزات از شرکت جی آی

 

آلاینده های هیدرولیک می تواند نقش عمده ای درکاهش هزینه های تعمیرات و کاهش خارج شدن دستگاه از سرویس دارد . مراحل زیر می تواند به شما کمک کند تا این آلایندگی ها را در سیستم های هیدرولیک کاهش دهید :

 

1-      از عملکرد همه بخش هایی که باعث کنترل آلودگی می شوند ( از قبیل فیلترها , شیرهای تنفسی و نشت بندهای خارجی ) در خودروی تان  مطمئن شوید .

2-      دستور العمل های تعمیر و نگهداری دستگاه را اجراء کنید .

3-      تنها از سیالات و روغنهایی استفاده کنید که مخصوص دستگاه هستند .

4-      هیچگاه سیستم هیدرولیک و روغنهای آن را در معرض گرد و خاک و آلاینده های هوا قرار ندهید .

5-      برای اضافه کردن روغن هیدرولیک به دستگاه همواره ازظرف تمیز استفاده کنید .

6-      روغن کاملاً تمیز که از قبل فیلتر شده باشد را مورد استفاده قرار دهید .

7-      مطمئن شوید که همه قطعاتی را که تعویض می کنید ابتدا کاملا تمیز کنید و سپس نصب نمائید

8-      برای برداشتن روغن هیدرولیک از بشکه های بزرگ از روش درست استفاده کنید که باعث آلودگی روغن نشود .

9-      بعد از خرابی قطعات اصلی سیستم هیدرولیک لازم است که کل سیستم را بطور مناسب سرویس نمائید .

10-  به موقع روغن هیدرولیک را تعویض کنید .

11-  برای تعویض قطعات خراب شده و بازسازی اجزاء آنها همواره از ابزارها و محلی تمیز استفاده کنید.

12-  هیچگاه تا اطمنیان حاصل نکرده اید که محیط تمیز است اقدام به باز کردن سیستم هیدرولیک نکنید .

13-  اقلامی را که لازم است در انبار نگهدارید حتماً بطور مناسب بسته بندی کرده تا در معرض آلودگی قرار نگیرند

14-  قبل از اینکه نشت بند را در هر ناحیه ای بردارید یا جدا کنید ( مثلاً در شلینگها درپوش ها و محل های بازرسی ...) آن محل ها را بلاقفاصله تمیز کنید .

15-  با استفاده از درپوشها و پلاگ های مناسب اتصالات را از قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیط حفظ نمائید .

16-   از کهنه و اشیاء تیز و سطوح زبر به هنگام کار با سیستم های هیدرولیک خودداری کنید .

17-  برای شستشو و فلاش کردن سیستم هیدرولیکی حتماً از روغن تمیز و نو استفاده کنید .

18-  هر نوع نشت در سیستم هیدرولیکی را سریعاً برطرف نمائید خصوصاً در نواحی که شرایط آب و هوایی نامناسب است ( دقیقاً مانند مناطقی چون ماهشهر که اغلب اوقات هوا شرجی است که اخیراً گرد و خاک هم بدان اضافه شده است !)

19-  هنگامی که سعی دارید روغن آلوده را از سیستم تخلیه کنید اطمینان حاصل نمائید که این زمان بیشتر از 15 دقیقه طول نمی کشد چون سیستم خیلی فعال است .

20-   با استفاده از دستورالعمل های تمیز کردن روغن هیدرولیک و نیز دستگاههای سیار  تصفیه روغن هیدرولیک اقدام با تصفیه روغن هیدرولیک نمائید

21-  برای دستگاههایی که  چراغ وجود آلودگی در روغن هیدرولیک بر روی برد دستگاه دارند لازم است هر چند گاهی چک کنید که آیا قبل از روشن کردن دستگاه این لامپ روشن می شود یا نه ؟( که مطمئن شوید لامپ اش سالم است ) اگر لامپ روشن نمی شد بررسی کنید که لامپ سوخته است و یا اینکه حسگر آن دچار مشکل شده است . برای این کار می توانید به یک تکه سیم لامپ را به بدنه متصل کنید تا بدانید لامپ سالم است یا نه ؟

 

 

Utah State University is an Equal Opportunity/Affirmative Action Institution.

Issued in furtherance of Cooperative Extension work, Acts of May 8 and June 30, 1914, in cooperation with the U.S.

Department of Agriculture, Robert L. Gilliland, Vice President and Director, Cooperative Extension Service, Utah State

University, Logan, Utah. (EP/2-95/DF)

کلمات کلیدی :

·         کنترل آلایندگی در سیستم های هیدرولیک = control hydraulic system contamination

·         صافی ها – شیرهای تنفسی و نشت بندها   =  external seals  filters, breathers

 

 

 ,

.........................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 2 خرداد ماه 1390 – خوارزمی بندرامام - BIPC

منبع :

http://extension.usu.edu/files/publications/factsheet/FM-20.pdf

 


محمد توکلی

طراحی پیستونهای سبک تر برای موتورهای دیزل :

طراحی پیستونهای سبک تر برای موتورهای دیزل :

مقدمه :

در طراحی همه موتورها و از جمله موتورهای دیزل ؛ موضوع سبکی و مقاومت گرمایی پیستونها اهمیت زیادی دارد چون پیستونها در واقع قلب موتور هستند و همین پیستون است که انرژی جنبشی ناشی از احتراق را تبدیل به انرژی مکانیکی می کند . اکنون با توسعه دانش مهندسی این امکان فراهم شده است که پیستونهایی با مقاومت گرمایی بالا و با وزن کمتر ساخته شوند . نمونه اش پیستون ترکیبی از فولاد و آلومینیم است که شرح کوتاهی از آن در زیر آمده است :

 

پیستونهای موتورهای دیزل از دو قسمت درست شده اند یک قسمت فوقانی که از فولاد ساخته می شود و نیز دامنه پیستون که از آلومینیم است که  به هنگام تراش و ماشینکاری از هم جدا شده اند و سپس توسط پیچ به هم متصل می شوند . این نوع پیستون دارای مجاری خنک شونده پیچیده  بوسیله روغن است و از نظر وزنی 28% سبک تر از پیستونهای چدنی است و به همین جهت در عین حال که مقاومت گرمایی آن بالاست  اینرسی کمتری دارد .

.................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 2 خرداد ماه 1390 - BIPC

منبع

http://www.f-diesel.cn/piston.htm

 


محمد توکلی

لزوم بررسی کامل وضعیت دستگاهها به هنگام ورود به کارگاه تعمیرات بانک ماشین آلات

 

 لزوم بررسی کامل وضعیت دستگاهها به هنگام ورود به کارگاه تعمیرات بانک ماشین آلات  

همین امروز در  قسمت سرویسکاری ( تعویض روغن و فیلتر و گریسکاری ) کارگاه بودم کرین  تن TCH-50-10  که برای تعویض روغن و سرویسکاری آمده بود  بخشی از اگزوزش که بعد از خرطومی ( FLEXIBLE HOSE  ) مانیفولد دود قرار دارد پاره شده بود و باعث می شد که دود از آنجا خارج شود . این کار چند عیب دارد :

1-      اولاً باعث می شود دستگاه به هنگام کار کردن صدای زیادی تولید کند و باعث آلودگی صوتی شود .

2-      این دودها می تواند به قسمت اتاق راننده برود و باعث صدمه دیدن راننده شود .

3-      دود چون از نزدیکی کارتل ماشین خارج می شود امکان آتش گرفتن موتور وجود دارد .

4-      ضمن اینکه خروج این دود باعث کثیف شدن بدنه موتور شده و مشکلات زیادی دیگری را باعث می شود .

در چنین مواقعی باید یک نفر تمام بخش های خودرو را ( کرین – لیفتراک – تراک و امثال آن ) را چک و بررسی کند و مواردی از این قبیل را شناسایی کند و ترتیبی اتخاذ شود که نسبت به رفع عیب اقدام شود به این ترتیب نه تنها آن عیب برطرف شده و ماشین در شرایط بهتری کار خواهد کرد بلکه دیگر از مراجعات مکرر دستگاهها به کارگاه و اتلاف وقت و هزینه هم جلوگیری می شود .

 

...............محمد توکلی – 1 خرداد ماه 1390 – کارگاه بانک ماشین آلات خوارزمی - BIPC


محمد توکلی

ماشین ای وان –E-ONE-01

 

ماشین ای وان –E-ONE-01

علت مراجعه به تعمیرگاه  :

جک های هیدرولیک پله ماشین آتش نشانی نشتی روغن داشته است

در ورود به تعمیرگاه پله را تست کردیم . پلکان بطور کامل بیرون آورده شد و  معلوم شد که بعد از مدتی فشار روغن کم می شود و پلکان از ارتفاع خودش پائین تر می آید.

شرح کارهایی که بر روی دستگاه انجام شده است :

ولو های COUNTER BALANCE  باز کرده شده  پی از تعویض و سرویس O-RING و فنرهایش ( تعویض لوازم ) دستگاه مزبور زیر تست قرار گرفت و چون دوباره نشتی روغن داشته و افت فشار وجود داشت معلوم که مشکل از جک های هیدرولیک بلند کننده پلکان است ( جک کشاب ) . جک ها باز شدند وبرای تعمیر به اهواز ارسال شد و پس از تعمیر در محل خودش بسته شد .

مشکلی دیگری وجود داشت که وقتی پلکان را در حالت کاملاً باز بطور افقی روی زمین قرار می گرفت کمی متمایل به راست بود و که این می تواند دو علت داشته باشد یکی اینکه این اختلاف بخاطر واشری بود که در یکی از جک ها واشر نداشت ! ( چون تعمیرکاران قبلی واشر را جا نینداخته بودند !)

به همین جهت  دستور ساخت واشر مشابه با ضخامت حدود 5 میلی متر به کارگاه تراشکاری داده شد و واشر مزبور در محل خودش نصب گردید .

رگلاژ جک کشاب سمت راست با جک سمت چپ حدوداً 5 سانتی متر اختلاف تنظیم داشت . که این مورد هم برطرف شد اتصالات را باز کردیم ( سیم بکسل ها را باز کردیم چون به جک پیچ شده است ) بعد اندازه دقیق رگلاژ را انجام داده و آن را بستیم و مشکل حل شد .

میزان روغن هیدرولیکی را هم که کم شده بود جایگزین کردیم .

..............محمد توکلی – 1 خرداد ماه  1390 – کارگاه بانک ماشین آلات شرکت خوارزمی  پتروشیمی بندرامام - BIPC

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0