بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


کرین های همه منظوره

 

(Redirected from All terrain crane)

All Terrain Crane

کرین های همه منظوره

 مقدمه :

کرین های هیدرولیک انواع زیادی دارند ولی می توان آنها را در سه بخش عمده خلاصه کرد :

1-    کرین های زمین های هموار = HYDRAULIC TRUCKMOUNTED CRANES کرین ماشینی  : که برای کار در جاده های آسفالته و مناطق شهری و هموار طراحی شده اند .

2-    کرین های زمینهای ناهموار =  rough train crane کرین های زمخت که برای کار در زمینهای  ناهمواربیرون شهری طراحی شده اند .

3-    کرین های همه منظوره = all train crane  این کرینها تلفیقی از کرین های شهری و کرین های زمینهای ناهموار هستند .

 

 

 

From RitchieWiki

Jump to: navigation , search

(Redirected from All terrain crane)

Related Categories: Lifting and Material Handling Equipment

This article is also available in French or Spanish.

Grue Tout Terrain (Français)
Grúa todo terreno (Español)

Equipment Specifications - RitchieSpecs

Free specifications for all classes of equipment

All Terrain Crane

 

 

 

1994 Grove AT422 22-ton All Terrain Crane

 

در  صنعت  ساخت جرثقیل = کرین ؛ نوعی کرین وجود دارد که به کرین های همه منظوره معروف است .

 صنعت کرین نوعی از کرین وجود دارد که بنام کرین همه منظوره = کرین همه انواع سطوح = all terrain crane نامیده می شود و نمونه ای از کرین های لوکس است که تلفیقی بین کرین های هیدرولیکی سیار مخصوص زمینهای ناهموار و کرین هایی است که برای مناطق شهری مورد استفاده قرار می گیرند .  یکی دیگر از مزایای  بزرگ از این جرثقیل چند منظوره  آن است که  قابلیت کارکردن  در انواع جاده ها  و زمینها و همچنین بزرگراه را که محدوده سرعت پائین دارند و نباید کرین از حد کمتری در آنها حرکت کند را دارا می باشند  این کرین ها قادرند در بزرگراهها با سرعت حرکت کنند .

 

برای دیدن انواع مختلف کرین های همه منظوره به آدرس زیر مراجعه کنید :

http://www.cranechoice.com.au/all_terrain_cranes.htm

 

..................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 28 اردیبهشت ماه 1390 – ممکو

منبع :

http://www.ritchiewiki.com/wiki/index.php/All_terrain_crane

 


محمد توکلی

اسپری تمیز کننده لنت ترمز :

اسپری تمیز کننده لنت ترمز :

 

                      چربی زدا و پاک کننده سریع و آسان کلیه سیستم و قطعات ترمز

          بهبود عملکرد ترمز

          بدون ایجاد هرگونه رسوب        3,500 تومان    

تماس جهت سفارش و مشاوره : 33118577 - 33118159


محمد توکلی

وارد کننده قطعات یدکی جرثقیلهای تادانو

وارد کننده قطعات یدکی جرثقیلهای تادانو کاتو کوبیلکو

تنها واولین وارد کننده لوازم یدکی اصلی تادانو در جنوب

همکاری با نمایندگی امارات قیمتها بسیار مطمئن

09166016197  داود خوش دامن 06112220372

اســتان : خوزستان

شــهــر :             اهواز

آ د ر س : 24متری  - نبش خیابان بختیاری مجتمع تجاری فردوس – طبقه اول -  پلاک 13

تـلـفــن : 09166016197

           


محمد توکلی

خرید ماشینهای آتش نشانی ساخت داخل

از سرویس خارج کردن خودروهای فرسوده

 خرید ماشینهای  آتش نشانی ساخت داخل

 

مقدمه :

با توجه به تحریم هایی که وجود دارد و نیز قیمت گران دستگاههای خارجی و مشکل تامین قطعات یدکی آنها , استفاده از ماشین های آتش نشانی ساخت کشورهای خارجی مقرون به صرفه نیست لذا پیشنهاد می شود که اینگونه ماشین ها را از منابع داخلی تامین کنند برای این کار شرکت های زیادی در ایران فعالیت دارند که قادرند خودروهای امداد , خودروهای پلکان دار و خودروهای حاوی فوم و مخازن آب را تهیه نمایند برای نمونه یکی از این شرکت ها در زیر معرفی شده است و شرکت های مشابهی دیگری هم وجود دارند .

در حال حاضر در شرکت پتروشیمی بندرامام = BIPC در ماهشهر با وجودیکه دستگاههای خارجی مورد استفاده قرار گرفته است ولی عمر مفید آنها به پایان رسیده است چون بطور متوسط 15 تا 20 سال عمر کرده اند و دارای مشکلات عدیده ای هستند که باعث مراجعات مکرر آنها به تعمیرگاه سنگین و بانک ماشین آلات می شود لذا پیشنهاد می شود که برنامه کنار گذاشتن این خودرهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو ساخت داخل را در برنامه کاری واحدهای آتش نشانی مجتمع قرار دهند

بدین ترتیب ضمن نوسازی ناوگان آتش نشانی , بار تعمیراتی سنگینی که آنها ایجاد می کنند نیز کاهش می یابد مضاف بر اینکه ماشین های فعلی قابلیت اطمینان بالایی ندارند و ممکن است در شرایط حساس قادر به پاسخگویی به نیازهای مجتمع نباشند .

 

متعلقات خودرو  PLATFORM
قلاب جهت یدک کردن و یدک کشیدن خودرو ، شاسی فرعی متصل به شاسی اصلی جهت نگه داشتن بالابر و اتاق ها، مخازن آب و فوم (متناسب با درخواست و تناژ خودرو) ، رکاب و دستگیره های مناسب در محل های مورد نیاز، بالابر با ارتفاع کاری 52-32 متر ، پمپ آب ، مانیتور و هوزریل مطابق با درخواستمشخصات عمومی نردبان(LADDER ) و بالابر
محدوده عملیات : عملکرد عمودی از 15- تا 75+ درجه
عملکرد افقی تا360 درجه بجز محدوده کابین راننده
ارتفاع کاری : 52-32 متر
جنس اتاق نردبان : آلو مینیوم
سیستم انتقال قدرت: P.T.O همراه با گاردان مربوطه
نحوه عملیات : اتو ماتیک توسط پانل کنترل انتهای خودرو
نردبان : چهار مرحله ای از جنس پروفیل استیل مجهز به
سیستم تراز اتو ماتیک
-
صفحه گردان نردبان : کنترل هیدرو لیکی مجهز به قفل و جک های
افقی و عمودی پوشش داده شده توسط کاور .
برق و سیستم روشنایی:
خودرو دارای تابلو عملیاتی مناسب جهت کنترل عملیات و حرکات نردبان و بالابر می باشد .در مکان های مورد نیاز چراغ های روشنایی و پرژکتور های مناسب نصب گردیده است

............ مقدمه و تحقیق از محمد توکلی 23 اردیبهشت 1390 - BIPC

منابع :

http://917.100barg.com/?&cid=917

http://917.100barg.com/?op=show_products&cid=917


محمد توکلی

گزارش تعمیر – E-ONE 01

گزارش تعمیر – E-ONE 01

علت مراجعه به تعمیرگاه :

اختلاط آب  و روغن

زمان : مهرماه سال 1389

این ماشین در طی یک عملیات کاری درب رادیاتورش بیرون آمده بود و آب رادیاتور تخلیه شده که موجب سوختگی رینگ های اطراف بوش سیلندر شده و همین موضوع باعث مخلوط شدن آب و روغن در موتور خودروی مزبور شده بود . و چون قادر به حرکت نبود تعمیرات آن در همان محوطه آتش نشانی انجام گرفته است .

به همین جهت  بوش های سیلندر خارج شدند که پس از بررسی معلوم شد که این  بوش های سیلندرها  دچار خوردگی شده  بودند  و ترک هایی دارشتند  که وجود همین ترک ها و نیز معیوب بودن  اورینگهای ( نارنجی رنگ که وظیفه آب بندی را بر عهده دارند )  علت اصلی نشت آب  به داخل محفظه روغن بوده است  و سبب قاطی شدن آب و روغن شده است . که به این ترتیب این  مشکل آب و روغن با تعویض اورینگ ها و بوش ها برطرف گردید .

کارهای انجام شده روی ماشین :

·         تعویض بوش های سیلندرو لوازم

·         تعویض پیستونها و رینگهای آن

·         تعویض یاتاقانهای ثابت و متحرک

·         تعویض واشر سر سیلندر

·         تعویض لوازم سر سیلندر ( گاید سوپاپ و فنر و ... )

·          

توصیه : لازم است که مراقبت بیشتری از طرف اپراتورهای ماشین های مزبور صورت گیرد تا چنین اتفاقاتی دیگر تکرار نشوند . باز شدن درب رادیاتور و خالی شدن آب آن باعث سوختن موتور شده و خسارات سنگینی را با بار می آورد .

 

....................... محمد توکلی – 21 اردیبهشت ماه 1390 – BIPC

 با تشکر از توضیحات جناب آقای مورانی

 

 


محمد توکلی

گزارش تعمیر ماشین آتش نشانی E-ONE – 03

گزارش تعمیر ماشین آتش نشانی E-ONE – 03

 

Repair report for –E-ONE- fire fighting truck in BIPC – Machinery bank 

علت مراجعه دستگاه مزبور به تعمیرگاه بانک ماشین آلات  :

 روغن سوزی شدید – ریزش روغن از لوله های خروج بخار موتور

 

جهت رفع عیب مزبور ابتدا سر سیلندرخودرو  باز شد سپس  کارتل و پیستونها و یاتاقانها بیرون آورده شدند . میل لنگ هم مورد بررسی قرار گرفت و مشکلی مشاهده نشد .

پیدا شدن مشکلی دیگر :

با توجه به اینکه سر سیلندرها باز شده بودند این سر سیلندر ها( موتور خورجینی است و دو سر سیلندر دارد ) توسط بازرسی فنی  و با استفاده از روش تست MT چک شدند و  مشخص شد که سر سیلندرها  دارای  ترکهای ریزی هستند که چون محل این ترکها  بسیار ناجور است و در بین سوپاپها قرار گرفته اند ؛  به همین علت  امکان ترمیم سر سیلندرهای مذکور  وجود نداشت .

 لذا اقدام به خرید  2 عدد سر سیلندر نو نمودیم که بر روی موتور نصب شد و دستگاه مجدداً تست گردید و با این اقدامات  ماشین دوباره به حالت اول بازگشت و در سرویش قرار گرفت .

قطعات زیر تعویض شدند :

·         دو عدد سر سیلندر

·         8 عدد بوش های سیلندرها

·         8 عدد  پیستون و رینگ پیستون

·         دو عدد واشر سیلندر

·          

·          

مدت زمان تعمیر :

کل این مراحل تعمیر حدود 3 ماه طول کشید که بخش عمده ای از این توقف بخاطر طی مراحل خرید سر سیلندر بوده است . با این توضیح که مراحل خرید به علت فوریت ماشین آتش نشانی در کمترین زمان ممکن انجام گرفته است !

وضعیت تعمیر :

موتورهای دیترویت دیزل که بر روی ماشین های آتش نشانی ای وان "  “ E-ONE نصب شده اند دسترسی و تعمیر آنها بسیار مشکل است که این شاید بخاطر قدیمی بودن این خودروها است که مربوط به 15 سال پیش است ضمن اینکه طراحی اولیه آنهم ممکن بوده چندان مطلوب نبوده باشد .

پیشنهاد می شود از برای تجیهز آتش نشانی پتروشیمی بندرامام از خودروهای نردبان دار آتش نشانی که ساخت داخل هستند و تهیه قطعات یدکی و تعمیرات آنها ساده تر است استفاده شود .

کلمات کلیدی :

·         ماشین آتش نشانی نردبان دار" ایی وان : E- One Aerial Platform

·          تعمیر ماشین آتش نشانی

·         پتروشیمی بندرامام = BIPC

·          بازکردن سرسیلندر

·         قاطی کردن آب و روغن

·          

..................محمد توکلی – 21 اردیبهشت 1390

لازم به یادآوری است که کار تعمیرات این دستگاه توسط استادکاران بانک ماشین آلات تلاش های جناب آقای مهندس مورانی انجام گرفته است .

 


محمد توکلی

سه دستگاه ماشین آتش نشانی e-one در دو مدل

 

 سه دستگاه ماشین آتش نشانی e-one  در دو مدل مختلف در شرکت پتروشیمی بندرامامBIPC  داریم :

1-      E-ONE-01 – نوع پله دار (لدر دار) می باشد.

2-      E-ONE-02  E-ONE 03ساده بدون پله ( دو دستگاه (


محمد توکلی

آدرس شرکت سازنده وکیوم لاری

آدرس شرکت سازنده وکیوم لاری

http://www.tradekorea.com/product-detail/P00046112/3_2KL_30KL_Jongwoo_Vacuum_Lorry.html


محمد توکلی

گزارش تعمیر ماشین آتش نشانی E-ONE – 03

گزارش تعمیر ماشین آتش نشانی E-ONE – 03

Repair report for –E-ONE- fire fighting truck in BIPC – Machinery bank  

علت مراجعه دستگاه مزبور به تعمیرگاه بانک ماشین آلات  :

 اختلاط آب و روغن در کارتل ماشین

جهت رفع عیب مزبور ابتدا سر سیلندرخودرو  باز شد سپس  کارتل و پیستونها و یاتاقانها بیرون آورده شدند . میل لنگ هم مورد بررسی قرار گرفت و مشکلی مشاهده نشد .

به همین جهت  بوش های سیلندر خارج شدند که پس از بررسی معلوم شد که این  بوش های سیلندرها  دچار خوردگی  شدن و ترک هایی دارند که همین ترک ها و نیز معیوب شدن اورینگهای آنها علت اصلی نشت روغن به داخل محفظه آب بوده است و سبب قاطی شدن آب و روغن شده است . که به این ترتیب این  مشکل آب و روغن با تعویض اورینگ ها و بوش ها برطرف گردید .

پیدا شدن مشکلی دیگر :

با توجه به اینکه سر سیلندرها باز شده بودند این سر سیلندر ها( موتور خورجینی است و دو سر سیلندر دارد ) توسط بازرسی فنی  و با استفاده از روش تست MT چک شدند و  مشخص شد که سر سیلندرها  دارای  ترکهای ریزی هستند که چون محل این ترکها  بسیار ناجور است و در بین سوپاپها قرار گرفته اند ؛  به همین علت  امکان ترمیم سر سیلندرهای مذکور  وجود نداشت .

 لذا اقدام به خرید  2 عدد سر سیلندر نو نمودیم که بر روی موتور نصب شد و دستگاه مجدداً تست گردید و با این اقدامات  ماشین دوباره به حالت اول بازگشت و در سرویش قرار گرفت .

مدت زمان تعمیر :

کل این مراحل تعمیر حدود 3 ماه طول کشید که بخش عمده ای از این توقف بخاطر طی مراحل خرید سر سیلندر بوده است . با این توضیح که مراحل خرید به علت فوریت ماشین آتش نشانی در کمترین زمان ممکن انجام گرفته است !

وضعیت تعمیر :

موتورهای دیترویت دیزل که بر روی ماشین های آتش نشانی ای وان "  “ E-ONE نصب شده اند دسترسی و تعمیر آنها بسیار مشکل است که این شاید بخاطر قدیمی بودن این خودروها است که مربوط به 15 سال پیش است ضمن اینکه طراحی اولیه آنهم ممکن بوده چندان مطلوب نبوده باشد .

پیشنهاد می شود از برای تجیهز آتش نشانی پتروشیمی بندرامام از خودروهای نردبان دار آتش نشانی که ساخت داخل هستند و تهیه قطعات یدکی و تعمیرات آنها ساده تر است استفاده شود .

کلمات کلیدی :

·         ماشین آتش نشانی نردبان دار" ایی وان : E- One Aerial Platform

·          تعمیر ماشین آتش نشانی

·         پتروشیمی بندرامام = BIPC

·          بازکردن سرسیلندر

·         قاطی کردن آب و روغن

·          

..................محمد توکلی – 21 اردیبهشت 1390

لازم به یادآوری است که کار تعمیرات این دستگاه توسط استادکاران بانک ماشین آلات تلاش های جناب آقای مهندس مورانی انجام گرفته است .

 

 


محمد توکلی

خرید دستگاههای وکیوم لاری

خرید دستگاههای وکیوم لاری = ماشین های تخلیه =  لجن کش= vacuum lorry

دستگاههای  وکیوم لاری موجود در حمل و نقل سنگین بسیار فرسوده هستند بطوریکه مرتب برای انجام تعمیرات به کارگاه تعمیرات سنگین فرستاده می شوند . لذا توصیه می شود که این دستگاههای فرسوده را کنار گذاشته و اقدام به خرید دستگاههای جدید نمایند .

برای این کارمی توان دو نوع وکیوم لاری خرید :

1-      وکیوم لاری معمولی برای تخلیه آبهای سطحی و کارهای روزانه که این نوع دستگاهها به وفور و با قیمت مناسب در داخل کشور موجود می باشند . بیشترین کاربرد وکیوم لاری برای همین کارهاست و نیازی نیست که از وکیوم لاری های خاص برای این کار استفاده شود .

2-      وکیوم لاری صنعتی : برای تخلیه پسابهای صنعتی و شیمیایی که با توجه به اینکه PH آنها ممکن اسیدی و خورنده باشد باید دستگاه مقاومت لازم را داشته باشد . خوشبختانه این نمونه نیز از طریق شرکت ها ی داخلی قابل خریداری شدن است.

 

واقعاً برای شرکت خوارزمی که به تمام واحدهای مجتمع پتروشیمی بندرامام سرویس می دهد شایسته نیست که این ماشین آلات فرسوده و از رده خارج را مورد استفاده قرار دهد مضاف بر اینکه قابلیت اطمینان این دستگاهها پائین است و هرلحظه امکان خرابی آنها وجود دارد . آنهم در شرکتی که یک ساعت توقف تولید می تواند خسارتهای چند صد میلیونی را در پی داشته باشد !

 

.......................محمد توکلی اردیبهشت 1390 –

Mohammad Tavakoli - BIPC- APC= kharazmi petrochemical company-   Machinery bank


محمد توکلی

لزوم از رده خارج کردن ماشین آلات فرسوده

 لزوم از رده خارج کردن ماشین آلات فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین

در پتروشیمی بندرامام = BIPC

  همانگونه که قبلاً هم چندین بار این موضوع را مطرح کرده ام  نظر به اینکه عمر متوسط اغلب ماشین آلات موجود در بانک ماشین آلات و حمل و نقل سنگین بالای 20 سال است و با توجه به اینکه شرایط نگهداری و تعمیر این دستگاهها طی این سالها آنگونه که باید مطلوب نبوده است  و نیزبا دبر نظر گرفتن  شرایط آب و هوایی منطقه و بخصوص محیط پتروشیمی که  باعث شده است این دستگاهها دچار  پوسیدگی و فرسودگی شدیدی شوند ؛

 استفاده از این ماشین آلات مقرون به صرفه نیست چون علاوه بر اینکه حجم زیادی کار تعمیراتی به تعمیرگاه سنگین و بانک ماشین آلات تحمیل می کند این دستگاهها قابلیت اطمینان لازم برای کار در سایت های حساس پتروشیمی را هم ندارند .

لذا توصیه اکید می شود که ماشین آلات مزبور را از سرویس خارج کرده و آنها را با ماشینهای جدید و مطابق به دانش روز دنیا را وارد کنند .

برای این کار می توان ماشینهای فعلی را از طریق مزایده به فروش رساند و با پول حاصل از آن و نیز تخصیص مقداری بودجه ماشین های جدید را خریداری نمود . مضاف بر اینکه اگر بودجه مستقلی برای خرید ماشین آلات در نظر گرفته شود حتی اگر روی پول حاصل ازفروش ماشین آلات کهنه هم حساب نکنیم باز در میان مدت به نفع شرکت است چون هزینه های تعمیراتی این دستگاهها بسیار سنگین است . ضمن اینکه روند این کارهای تعمیراتی پایانی هم ندارد .

.......محمد توکلی – اردیبهشت ماه 1390 –

 Mohammad Tavakoli - BIPC- APC= kharazmi petrochemical company-   Machinery bank


محمد توکلی

IJPC - پتروشیمی ایران - ژاپن

IJPC

 مخفف چیست ؟

What does IJPC stand for?

Iran-Japan Petrochemical Company (est. 1973)

مخفف شرکت پتروشیمی ایران – ژاپن است که کنسرسیومی بوده است بین ایران و ژاپن برای ساختن بزرگترین واحد پتروشیمی خاورمیانه در سال 1973 در 38 سال پیش !

این شرکت بعدها که از دست ژاپنی ها خارج شد و توسط ایرانی ها تکمیل شد بنام :

شرکت پتروشیمی بندرامام BIPC= BANDAR IMAM PETROCHEMICAL COMPANY  نامیده شد .

هم اکنون  BIPC  بزرگترین مجتمع پتروشیمی ایران و یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی در این کشور است .

............... محمد توکلی – اردیبهشت 1390 -  BIPC

منبع :

http://www.acronymfinder.com/Iran_Japan-Petrochemical-Company-(est.-1973)-(IJPC).html

 

 

 


محمد توکلی

کرین های زمینهای ناهموار

کرین های زمینهای ناهموار

Rough Terrain Crane

 

From RitchieWiki

 (Redirected from Rough terrain crane)

Related Categories: Construction Equipment, Lifting and Material Handling Equipment

Rough Terrain Crane

نمونه ای از کرین های زمخت ( مخصوص زمینهای ناهموار ) ساخت شرکت تادانو

 

مقدمه :

تصور انجام کارهای ساخت وساز بدون استفاده از کرین غیرممکن است و این تنها بخشی از کاربردهایی است که کرین ها دارند چون هر جا نیاز به جابجایی اجسام باشد از بارانداز بنادر گرفته تا پروژه های صنعتی و ساختمانی و تا کارهای تعمیراتی همه و همه برای انجام کار به کرین نیاز دارند در این میان ابداع کرین های مخصوص زمینهای ناهموار که با نام اختصاری RT نامیده می شوند کاربرد گسترده ای دارد چون این کرین ها ضمن اینکه سریع هستند و قدرت مانور و جابجایی بالایی دارند در عین حال براحتی می توان آن ها را در زمین های ناهموار و غیر مسطح مورد استفاده قرا ر داد .

ئرواقع خصوصیت کرین های شهری و کرین های زنجیری را یکجا با هم دارند

 در این میان آمریکا و بخصوص ژاپنی های سهم عمده ای در به تکامل رساندن این نوع کرین ها داشته اند و بی جهت نیست که هم اکنون کرین های ساخت شرکت تادانو یکی از بهترین نمونه های کرین های RT در دنیاست .

اینجا در بانک ماشین آلات و در BIPC  ما به وفور از این کرین ها استفاده می کنیم تنها ایرادی که الان وجود دارد این است که عمر مفید این کارها که مربوط به اوایل دهه 1990  هستند به پایان رسیده است وباید هر چه سریع تر آنها را با کرین های مشابه ژاپنی جایگزین نمود .

چون کار کردن با کرین های فرسوده برای شرکتی که یک ساعت وقفه در تولید آن باعث بروز خسارت میلیارد تومانی می شود جایز نیست !

کرین های زمینهای ناهموار زیر مجموعه ای از کرین های هیدرولیک هستند این کرین های چرخهای لاستیکی دارند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در جاده های بیرون شهر off-road  و زمینهای غیر صاف و نامسطح بخوبی کار کنند .

 

طراحی این کرین های طوری صورت گرفته است که قادرند در حین حرکت هم بارهای کوچک  را جابجا نمایند و برای ساخت پلها و ساختمانها و کارکردن در شرکت های تولید برق و پتروشیمی و پالایشگاهها و نیز پروژه های با مقیاس بزرگ مناسب هستند

 

 

A rough terrain crane is subclass of a hydraulic crane. As a self-propelled crane mounted on an undercarriage with four rubber tires, rough terrain cranes are specifically designed to operate on off-road and rough applications and surfaces.

Designed specifically for pick-and-carry operations, the rough terrain crane is used for building bridges, operations in power and chemical plants and refineries and for large-scale construction projects.

History

تاریخچه ساخت کرین های ناهموار

The First Rough Terrain Crane

اولین نمونه از این کرین درشرکت گروو در سال 1959 1959 Grove ساخته شد این کرین کاربردی چندگانه داشت و برای کارهای ساخت و ساز مورد استفاده بود . لاستیک های مستحکم آن این امکان را فراهم می کرد که بتواند روی هر نوع زمین ناهمواری حرکت نماید و حتی در حالت حرکت بتواند بارهای کوچک را جابجا نماید ( یعنی بدون اینکه جک های آن باز شده باشد ) و این کرین ها مورد استفاده بود تا دهه 1970 که شرکت :

 مدل سوپر آر تی 1650 four-axle Super-RT 1650 with 135-ton  چهار محور وبا ظرفیت 135 تن را که می توانست بار را تا ارتفاع 82.5 متر ( 270 فوت ) بالا ببرد طراحی و روانه بازار کرد .

Success in the '70s

 موفقیت در دهه 1970

در میانه دهه 70 استفاده از کرین های زمینهای ناهموار رواج بیشتری نسبت به کرین های با بوم خشک پیدا کردند . برای اولین بار این نوع کرین ها در بازارهای  ایالات متحده و ژاپن پدیدار شدند و در سایت های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفتند .

The machine’s all-wheel drive and steering made them highly maneuverable and stable carriers for lifting and carrying substantial loads.[2]

.................ترجمه از محمد توکلی – 18 اردیبهشت ماه 1390 - BIPC

 

1981 Link-Belt HSP8040 Rough Terrain Crane

The Crane's Disadvantages

معایب کرین

یکی ازاشکالات آشکار این کرین های ناهموار این بود که امکان راندن آنها  با سرعت لازم در بزرگراهها نبود تا اینکه ژاپنی ها این مانع را هم برطرف کردند .

مورد دیگر این بود که خواباندن بوم باعث می شد که راننده کرین برای چرخیدن به چپ و راست دچار مشکل شود ( چون طول بوم زیاد بود و اشکال ایجاد می کرد ) همین ایراد باعث می شد که حوادث مخاطره آمیز زیادی  در اثر استفاده از همین کرین های RT ( کرین های زمین های ناهموار )  بخصوص هنگام چرخش اتفاق بیفتد .

به همین جهت استفاده از بوم کوتاهی که قابلیت جمع کردن را داشت ( بچه بوم ) lowboysاضافه شده تا جابجایی کرین راحت تر صورت گیرد . flatbeds

 

 

کرین های تک موتوره تادانو

Tadano's Single-engine Crane

در سال 1971 شرکت تادانو اولین تولید کننده ای بود که به بسط و گسترش کرین های مخصوص زمینهای ناهموار RT با تک موتور را به صنایع کرین سازی ارائه نمود .

توان لازم از طریق یک انتقال دهنده دوار rotary transmission که بر روی شاسی قرار داشت به قسمت فوقانی کرین منتقل می شد

این شرکت اقدام به تولید کرین TR150  با ارتفاع هوک 21.5 متر ( 71 فوت ) ئ ظرفیت 15 تن  نمود . موتور 135 اسب بخاری آن  در قسمت عقب کرین نصب شده بود . 

.......مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 18 اردیبهشت ماه 1390 – BIPC

 

منبع :

http://www.ritchiewiki.com/wiki/index.php/Rough_terrain_crane

 

 


محمد توکلی

موتور دیزل Mercedes Benz Truck Used Engine OM355

موتور دیزل Mercedes Benz Truck Used Engine OM355

با قدرت : 240 اسب بخار = 240 horse power

 

مقدمه :

یک دستگاه از این نوع دیزل هم اکنون در بانک ماشین آلات است که قبلاً در انبارهای باهنر بوده است . و جالبه که کاملا! نو و دست نخورده است . حالا قرار است آن را بجای یک الکتروموتور بر روی یک جت ماشین نصب کنند ! بنظر من بهتر است بجای این کارآن را روی یک دستگاه کشنده 1921 که هم اکنون در محوطه رها شده است ( و قبلاً بوم تراک بوده است ) قرار دهند و بدنه اش را هم بازسازی کنند این خیلی اقتصادی تر است .

برای پیدا کردن اطلاعات فنی در مورد موتور این دیزل می توانید به سایت ایران خودرو دیزل در زیر مراجعه کنید :

http://www.ikd-co.com/farsi/Products.aspx

 

 http://org-img.europe-machinery.com/engine/254_254029_20110127175256_1/mercedes-om355.jpg

 

http://www.mascus.com/image/product/large/hexon/Mercedes-Benz-OM-355-ENGINE,2865967-3.jpg

 ……… محمد توکلی – 15 اردیبهشت ماه 1390 – BIPC - Machinery bank

 

 


محمد توکلی

آزمایش های غیر مخرب = تست غیر مخرب و بازرسی فنی از طریق :

 آزمایش های غیر مخرب = تست غیر مخرب و بازرسی فنی از طریق :

  بازرسی ذرات مغناطیسی =  Magnetic Particle Inspection MPI

Non Destructive Testing (NDT) and Inspection Services › Magnetic Particle Inspection (MT)

ازرسی ذرات مغناطیس MT-1

توسط: SAJAD KAKAIYANارسال به  .

NDT

Magnetic Particle Testing  MT

بازرسی ذرات مغناطیس

هدف از این دستورالعمل، بیان چگونگی انجام آزمایش ذرات مغناطیسی جهت مشخص کردن عیوب سطحی و زیرسطحی (نزدیک به سطح) بر روی قطعه مورد آزمایش می­باشد.

MPI: Magnetic Particle Inspection (Examination)

 


محمد توکلی

انتخاب دیزل ژنراتور مناسب :

انتخاب دیزل ژنراتور مناسب :

 اطلاعاتی درمورد بهترین دیزل ژنراتور خارجی وایرانی

 

 

اولین گام برای سفارش خرید دیزل ژنراتور این است که میزان کیلوات مصرفی را که می خواهیم معین کنیم مثلا بگوئیم که می خواهیم یک دیزل ژنراتور 50 kw یا 75kva لازم داریم این همه ترین مشخصه خرید دیزل ژنراتور است . بعد نوبت به نوع و مارک آن می رشد .

موضوع دیگر این است که ژنراتور آن از چه مارکی باشد و کوپل آن در ایران صورت گرفته باشد یا خارج ؟ چون قیمت اش هم می تواند متفاوت باشد معمولا دیزلهای کوپل داخل تا 10 درصد نسبت به موارد خارجی ارزانتر هستند .

 جالب است که بتازگی دیزل ژنراتورهای گازسوز هم به بازار آمده اند که از جهتی با صرفه تر و تمیز تر هم هستند

اما نام های تجارتی = برندهای = brand معروفی در دنیا وجود دارند که ممکن است ساخت آلمان آمریکا و یا ژاپن باشند :

 

Caterpillar                              (USA) = کاترپیلار آمریکا

Cummins                                (USA)= کمینز آمریکا

Deutz                            (Germany)= دویتز آلمان

Guascor                              (Spain)= گاسکور اسپانیا

MAN                             (Germany)= مان آلمان

MTU                             (Germany)= ام تی یو آلمان – این همان دیزل ژنراتوری است که دو دستگاه 20 سیلندر آن که حدود 5 مگاوات برق تولید می کنند در پتروشیمی اروند برای سل روم های واحد CA توسط آلمانی های نصب شده است .

MWM                           (Germany)= ام وی ام آلمان

Perkins                           (England) = پرکینز انگلستان

SWEDEN                     VOLVO= ولوو سوئد

 

لازم به تذکر است که در این میان محصولات Guascor و Volvo و MTU  و MAN کماکان در کشورهای اصلی خودشان تولید می شوند و بقیه به اصطلاح مشترک هستند و طبق معمول  در چین تولید می شوند .در بین  مارک های  یاد شده  Guascor  با دور 1500 با حدود 50,000 ساعت بالاترین طول عمر را دارد .

شرکت گسترش نیروگاههای دیزلی ویسمن، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش دیزل ژنراتور و موتور ژنراتور گاز سوز  تولیدی شرکت های Cummins power انگلستان و  Elcos ایتالیا و Waukesha امریکا،  Guascor اسپانیا، فعالیت دارد.
این شرکت زیر مجموعه شرکت پارسیان تابلو تجهیز محسوب می شود که خود تولید کننده تابلوهای برق صنعتی است و در سال 85 با هدف ارائه خدمات تخصصی در بخش ماشین های دیزل ژنراتور و موتور ژنراتور های گاز سوز تاسیس و در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی برق و قدرت فعالیت دارد.
شرکت گسترش نیروگاه های دیزلی ویسمن، با آگاهی کامل از نقش و اهمیت منابع برق و قدرت در اقتصاد یک کشور، و نیاز به تداوم و تامین مستمر جریان برق در مراکز صنعتی و تجاری، با فعالیت در زمینه تامین و عرضه دیزل ژنراتور و موتور ژنراتورهای تولیدی شرکت های
Cummins power انگلستان و Elcos ایتالیا و Waukesha آمریکا، Guascor اسپانیا، که دارای قدرت بالا و کیفیت قابل توجه در صنعت تولید دیزل ژنراتور و موتور ژنراتورهای گاز سوز هستند، گام های ارزشمندی را در خدمت به صنایع گوناگون کشور برداشته است.

 

 

در مورد قیمت هم پیشنهاد می شود که اگر دنبال جنس ارزان هستی ، کامینز ساخت چین بد نیست .

در ضمن دیزلهای ساخت ایران هم اگر از شرکت های معتبر و نام نشان دارد باشند بد نیستند .

http://image.made-in-china.com/2f0j00VBMtsgzhAeoj/Cummins-Marine-Diesel-Generator-200kw-250KVA.jpg

 

 

...................نوشته : محمد توکلی – 13 اردیبهشت ماه 1390 - BIPC

http://www.raad-eng.com/

http://www.visman.ir/صفحهاصلی/tabid/36/Default.aspx

http://www.raad-eng.com/products.html

دیزل ژنراتورهای ولوو و کامینز

http://www.baladi-diesel.com/

دیزل ژنراتور های بلدی

http://www.pardis-sanat.com/persian/products/34444

دیزل پردیس


محمد توکلی

رفع اشکالات موجود در بانک ماشین آلات و تعمیرگاه سنیگن :

رفع اشکالات موجود در بانک ماشین آلات و تعمیرگاه سنیگن :

با وجود مشکلات اساسی که در بانک ماشین آلات وجود دارد بجای پرداختن به آنها وقت و هزینه ها صرف یک سری  کارهایی می شود که بیفایده هستند .

یک سوال : این محوطه جلوی تعمیرگاه سنگین چه نیازی به بتون ریزی دارد ؟! چرا این همه هزینه را برای کاری صرف می کنید که فایده ای ندارد ؟! اولاً پیشنهاد آسفالت این قسمت را سالها پیش دادم که توجهی نکردند و حالا هم یک آسفالت سرد برای این کار کافی است . نیازی به این همه محکم کاری نیست با توجه به اینکه ارتفاع این قسمت هم پائین تر از جاده است و ممکن است بعدها بخواهند مجدداً همین بتون ها را تخریب کنند !

 تنها مشکل کرین های 150 تن زنجیر دار است که آن را هم می توان از درب روبروی باسکول ورود و خروج کرد بقیه ماشین های نیازی به این بتون ریزی سنگین ندارند . بقول معروف  خانه از پای بست ویران است ... خواجه در بند نقش ایوان است !

بجای آن بهتر است به رفع مشکلات اساسی پرداخته شود که در کارگاه وجود دارد و در اینجا وظیفه خود می دانم به بخشی از آنها اشاره کنم :

الان در محوطه بانک ماشین  و تعمیرگاه سنگین مشکلات و مسائل فراوانی وجود دارد که لازم است هر چه سریع تر حل شوند :

از جمله :

1-      محوطه کارگاه مملو از ماشینهای از رده خارج و فرسوده  و ضایعاتی است که باید جمع آوری شوند و آن بخش هایی که قابل استفاده است در انبار نگهداری شوند و بقیه را به salvage  بفرستند . این همه کرین ها وماشینهای از کار افتاده در این محوطه چکار می کنند ؟

2-      چند دستگاه کرین از جمله کرین های زنجیر دار 150 تن در بدترین شرایط زیر آفتاب رها شده اند این وضع کارگاهی است که وظیفه اش تعمیر و نگهداری دستگاههاست ؟!

3-      کارگاه  تعمیر جلوبندی در  محوطه ای قرار دارد که لازم است سرپوشیده شود تا انجام کار براحتی صورت گیرد .

4-      کارگاه نیاز مبرم و اساسی به یک دستگاه شستشو دهنده با آب گرم برای کارواش خودروهای سنگین دارد که باید هر چه سریعتر خریداری شود .

5-      ...


محمد توکلی

رکت گاسکور (Guascor) اسپانیا ب

 

شرکت گاسکور (Guascor) اسپانیا با بیش از چهل سال تجربه در زمینه ساخت موتورهای دیزل و گازسوز پس از آن موتورهای پایه گاز سوز ، هم اکنون یکی از قویترین شرکت های ارئه دهنده سرویس های ذیل در دنیا می باشد:
- انواع موتور(دیزل و گاز سوز)
- انواع سرویس های قابل ارائه در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی های خورشیدی ، بادی ، آبی و بیو انرژی ها به همراه تجهیزات مربوطه
- انواع موتور کشتی
با توجه به اهمیت وجود انرژی برق همیشگی و بدون وقفه و ارزان ، برای واحدهای صنعتی و تولیدی ، لزوم داشتن یک واحد نیروگاه کارآمد در واحد های صنعتی ، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر می باشد.
واحدهای صنعتی با استفاده از موتور ژنراتورهای گاز سوز گاسکور به صورت تکی یا سری (استفاده همزمان چند ژنراتور) می توانند میزان انرژی مورد نیاز خود را با هزینه ای به مراتب پائین تر (باتوجه به ارزان و در دسترس بودن گاز طبیعی) در مقایسه با رقبای خود که از شکبه برق سراسری جهت تولید استفاده می نمایند، تامین نموده و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات خود را با مبلغی کمتر، به بازار عرضه کنند.
شرکت گاسکور با ارائه کلیه خدمات از قبیل نصب و راه اندازی، تعمیرات، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، سعی نموده است تا بهترین سرویس را برای مشتریان خود تامین نماید

 برای خرید و استعلام قیمت و مشخصات فنی به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید :

 

http://www.visman.ir/استعلامقیمت/tabid/61/Default.aspx

 

.....................مقدمه از محمد توکلی – 13 اردیبهشت ماه 1390 – BIPC


محمد توکلی

بوژی = هزار چرخ= = BOGGIE کفی با چرخهای فراوان

 

 بوژی = هزار چرخ= = BOGGIE کفی با چرخهای فراوان

 

لازم نیست در فرهنگ لغات انگلیسی دنبال بوژی بگردید چون کلمه بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است   به معنی محور

1-  بوژی جاده ای

2-  بوژی ریلی

بوژی نوعی کفی تریلی  یا ارابه است که شبیه کمر شکن است ولی تعداد چرخهای آن خیلی بیشتر است بدین معنی که   دارای محورهای متعددی است  که  تعداد آنها متناسب با میزان باراست   و برای حمل بارهای بسیار سنگین به منظور کاهش فشار بار بر روی جاده، راه آهن و نیز اسبی که آن را می کشد طراحی شده است .

 

بدین ترتیب می توان  بارهای خیلی سنگین حدود 100 تن به بالا  را جابجا نمود . یادم می آید به هنگام بازسازی نیروگاه برق UT قرار بود ژنراتور واحد A را با ژنراتور واحد D که آسیب دیده بود عوض کنیم وزن آن حدود 150 تن است برای این کار قرار شد که از یک بوژی استفاده کنیم بوژی هم آمد ولی امکان مانور آن در جلوی محوطه نیروگاه وجود نداشت به اجبار روش ابتکاری دیگری را انتخاب کردند : بدین ترتیب که همزمان دو کرین بوم خشک 150 تن دو طرف ژنراتور را گرفته و بلند کردند و به هم حرکت نمودند تا ژنراتور را حدود 100 متر

( البته در آن زمان هنوز این برنامه " جابجایی هایی غول آسا " ساخته نشده بود! ) جابجا کنند ! تازه بردن ژنراتور هم به داخل محوطه نیروگاه با استفاده از لغزش روی صفحات تفلونی و باتمهیدات زیاد صورت گرفت !

ولی هزار چرخ و یا همان بوژی قابلیت های زیادی دارد و غیر از این روش جابجایی بارهای بالای 100 تن عملاً امکان پدیرنیست

بوژی به سیستم حرکتی (ناقله) واگن گفته می‌شود و متشکل از قاب (تیرهای طولی وعرضی)، مجموعه فنربندی (تعلیق)، مجموعه چرخ ومحور، مجموعه ترمز و ادوات مربوطه می‌باشد. بوژی ضمن توزیع یکنواخت وزن واگن روی خط باعث سهولت در گردش واگن هنگام عبور از قوس، ایمنی سیر، سهولت در مبادله واگن بین راه آهنهای با عرض خط مختلف، افزایش ظرفیت بارگیری واگن در بار محوری ثابت می‌شود.

   بوژی های جاده ا

 

هزارچرخ حمل و نقل جاده ای

بوژی های جاده ای برای حمل بار های 100 تن به بالا مورد استفاده قرار می گیرند .

          ارتفاع از سطح زمین : 120±25 متر.

          تعداد چرخ در هر محور : 8 چرخ.

          کشنده ها معمولا 10 چرخ دارند، بجز خودرو های جدید MAN که 12 چرخ دارند.

بسته به وزن محموله تعداد این محور ها می تواند کم یا زیاد شود. یعنی هرچه بار سنگین تر شود تعداد محور ها بیشتر می شود و طبیعتا تعداد کشنده های ان بیشتر خواهد بود.

بوژی ها بر خلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می شود.

حمل بار توسط بوژی ها شرایط خواصی را می طلبد . از راه و جاده گرفته تا مسائل ترافیکی و تجارب رانندگان.

جالب است بدانید که حد اکثر سرعت یک بوژی و کشنده آن به همراه محموله چیزی کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت است. در بعضی مواقع کار به حدی حساس است که راننده بوژی مجبور می شود با 5 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. حرکت یک بوژی مستلزم صورت گرفتن هماهنگی های خاص با پلیس راه کشور و سازمان راه داری و در بعضی مواقع وزارت نفت و نیرو است. بوژی ها فقط از 6 صبح تا 6 عصر مجاز به حرکت هستند و در شب و روز های تعطیل حق تردد در جاده ها را ندارند.

بوژی و کمر شکن های و  دستگاه ها ی نظیر آن لازم است که همیشه  با دو اسکورت  یکی در عقب و دیگری در  جلوی محموله حرکت کنند.

 در بسیاری از جاده های کشور و همچنین پل هایی که توانایی حمل وزن و بار آن را ندارند، شرکت های حمل و نقل باید  راه های فرعی جهت عبور مجموعه بوژی و کشنده ها  را بسازند، که خود این امر هزینه های سر سام آوری را به دنبال دارد. یادم می آید چند سال پیش که قرار بود یک هاور کرافت از شمال خورستان به ماهشهر انتقال دهند برای عبور بوژی مجبور شدند نرده های اطراف پل های عبوری را ببرند و حتی بخاطر ارتفاعی که هاور کرافت داشت سیم های خطوط انتقال برق را جابجا کنند !

صنعت بوژی جاده ای از سال 1968 میلادی توسط چند شرکت ایرانی وارد ایران شده است. مسلما از آن زمان تا کنون هم طراحی بوژی ها تغییر کرده است و هم ظرفیت  بارها و محموله ها بالا رفته است.

* بوژی های ریلی:

هزارچرخ حمل و نقل ریلی، همان حالت را دارد با این تفاوت که روی ریل حرکت می کند

شرکت واگن پارس متولی اصلی تولید انواع بوژی در سیستم حمل و نقل ریلی کشور می باشد.

واژه هزارچرخ مصوبه فرهنگستان زبان فارسی است ( بالاخره نمردیم دیدیم این فرهتنگستان یک کلمه فنی نسبتاً خوب ارائه کرد !)

........تحقیق و نوشته محمد توکلی – 8 اردیبهشت ماه 1390 – BIPC-  - بانک ماشین آلات

 


محمد توکلی

رگولاتور ولتاژ= آفتامات

رگولاتور ولتاژ= آفتامات

احتمالاً این کلمه آفتامات هم باید نام تجارتی نوعی از رگولاتور باشد

 

This entry was posted on Friday, March 7th, 2008 at 3:00 pm and is filed under Power supply, Variable Regulator.

ولتاژ خروجی بین 5 تا 24 ولت قابل تنظیم است که این کار از طریق پنانسیومتر متصل مسیر مشترک ریگولاتور انجام می گیرد . ولتاز خروجی و حوضچه حرارتی آن ( حرارت گیر) ریگولاتور باید به اندازه کافی قدرت داشته باشند تا بتوانند جریان و ولتاز خروجی را تامین نمایند . یکی از معایبت این ریگولاتور متغییر همین است که برای ولتاژ 24 تا 36 ولت جریان خروجی نباید بیشتر از 100 میلی آمپر باشد

The output voltage can be adjusted (varied) from 5v to 24v via a potentiometer connected to the common line of the regulator. The input voltage and heatsinking of the regulator must be sufficient for the output voltage and current. The output may not deliver more than 100mA @ 5v due to the heat produced by the regulator if the input voltage is say 24v – 36v. This is one of the disadvantages of a variable power supply if this design.

 

Source:http://www.talkingelectronics.com/te_interactive_index.html

 

اگر رگولاتور (آفتامات) دینام خراب شود  باطری شارژ نمیشود  و چون باطری ماشین و واضح است در چنین شرایطی باتری سریع خالی می شود

به هرحال قبل از تعویض هر قطعه ای بهتره کلیۀ اتصالات رو چک کنید .مثلاً یک سوکت دوسیمه(سه سیمه) هست که به دینام وصل میشود  .  باید دقت کنید که این سوکت  شل نشده باشد . یا اتصال کوتاه نشده باشد .

در کارگاه بانک ماشین آلات استاد کارهای برق برای اینکه بدانند آفتامات سالم است یا نه ولتاژ خروجی دینام را اندازه گیری می کنند

می توان  خروجی دینام را موقعی که ماشین روشن است  با یک  ولتمتر چک کنید اگر این ولتاژ  در حدود 13.8 الی 14.2 ولت باشد و  ضمناً با تغییر دور ، این ولتاژ تغییر نکند  و نوسان هم نداشته باشد معلوم است که آفتامات سالم است .

 اگر کلیۀ اتصالات محکم بود ولی ولتاژ نوسان میکرد ویا کمتروبیشتراز مقدارهای بالا بود آن موقع است که باید دینام را باز کرد .

 http://shop.cruiserparts.net/bmz_cache/1/191d70d1a4a9157a22d94dcfe8f53efb.image.200x191.jpg

 

...............

منبع :

http://www.eleccircuit.com/5v-to-24v-dc-variable-regulator-by-7805/

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0