بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


علت شکستن رینگهای پیستون چیست ؟

علت شکستن رینگهای پیستون چیست ؟

What causes piston rings to break?

 

مقدمه :

شکستن رینگ پیستون از جمله شایع ترین علت بازکردن موتور و خرابی آن است وقتی رینگها می شکنند نه تنها صدای موتور تغییر می کند بلکه قدرت موتور هم کاهش می شود و میزان کمپرس که در کارتل می آید بالا می رود . در نهایت باید سریعاً موتور باز شود چون در صورت کارکردن موتور, رینگهای شکسته شده می توانند به جداره سیلندر صدمه زده و وضعیت موتور و هزینه بازسازی آن را بالاتر ببرند .

و اما در یافتن علت دقیق شکسته شدن رینگ پیستونها به این نتیجه رسیدیم که داغ کردن موتور می تواند عمده ترین دلیل اش باشد مثل همین موتور دیزل بنز خاور در بانک ماشین آلات BIPC که مدت زیادی از تعمیر اساسی آن نگذشته ولی دوباره  با شکستگی رینگ پیستونها به تعمیرگاه برگشت داده شد

 

 

In: Auto Parts and Repairs, Fuel and Engines [Edit categories]

Answers.com > Wiki Answers > Categories > Cars & Vehicles > Auto Parts and Repairs > What causes piston rings to break?

Answer:

جواب :

 

عمده ترین علت شکستن رینگ پیستون  این است که پیستونها هنگامی که بالا و پائین می روند برای مدت طولانی بدون اینکه روانکاری کافی صورت بگیرد کار کنند .

اگر روغن موتور در فواصل منظمی که توسط سازنده ارائه شده است تعویض نگردد و چون باید فیلتر روغن هم به موقع تعویض شود اگر این فیلتر عوض نشود باعث افزایش ذرات معلق در روغن می شود و این روغن کثیف خاصیت روان کنندگی اش را از دست می دهد

فقدان روان کننده باعث افزایش اصطکاک در بخش های مختلف موتور می شود که در حال حرکت هستند بویژه رینگ های پیستون که در داخل موتور قرار دارند و خیلی هم داغ هستند و این کمبود روان کننده بر روی آنها بیشتر اثر می گذارد .

علاوه بر اینکه کاهش روان کنندگی reduced lubricity, باعث می شود که ذرات اکسید شده ( سوخته ) و ذرات زائد که معمولا توسط روغن شسته شده و در فیلتر گیر می افتد مقدارشان بالا می رود که وقتی روی هم جمع می شوند می توانند باعث صدمه دیدن رینگها شوند .

کاهش جریان روغن می تواند در نهایت باعث مسدود شدن مجاری روغن شده و بازهم وضعیت روانکاری بدتر و بدتر شود تا عاقبت باعث شکستگی یک یا چند تا از رینگ پیستونها شود و یا حتی باعث یکی یا همه یاتاقانهای میل لنگ crankshaft و یا میل بادامک camshaft گردد .


علت دیگر شکستن رینگ پیستون

علتهای مختلفی برای گیر کردن و شکستن رینگ  پیستونها وجود دارد . مهم ترین علتش می تواند بدلایل زیر باشد  :

1-       نرسیدن روغن به به پیستونها  

2-      ریختن روغن نامناسب در موتور

3-      داغ کردن بیش از اندازه موتور overheating of the engine

4-      خرابی واشرسر سیلندر و وارد شدن آب به داخل روغن = قاطی کردن آب و روغن

5-      داغ کردن موتور بدلیل نبودن آب در موتور که بدلیل نشت دادن رادیاتور و یا گیرکردن ترموستات frozen thermostat

6-      جمع کردن غلط موتور توسط استادکاران

7-      نصب کردن غلط رینگ پیستونها

کلمات و اصطلاحات کلیدی :

  • ·         گیرکردن و شکستن رینگ پیستونها = piston ring to freeze up and break
  • ·         داغ کردن بیش از اندازه موتور overheating of the engine
  • ·         جمع کردن موتور = rebuilding the engine

..................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 29 دیماه 1390 – ممکو  BIPC- خوارزمی

منبع :

http://wiki.answers.com/Q/What_causes_piston_rings_to_break

 


محمد توکلی

جدول تناوبی عناصر مندلیف

Mendeleiev's Periodic Table of the Elements

 

H   He
Li Be   B C N O F Ne
Na Mg   Al Si P S Cl Ar
K Ca Sc Ti V Cr Mn Fe Co Ni Cu Zn Ga Ge As Se Br Kr
Rb Sr Y Zr Nb Mo Tc Ru Rh Pd Ag Cd In Sn Sb Te I Xe
Cs Ba La Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po At Rn
Fr Ra Ac Unq Unp Unh Uns Uno Une  
Ce Pr Nd Pm Sm Eu Gd Tb Dy Ho Er Tm Yb Lu  
Th Pa U Np Pu Am Cm Bk Cf Es Fm Md No Lr  
Name Number Weight
Melts   Boils
 

Legend
Metals Good heat and electricity conductors.
Metalloid Solids at room temperature, conduct heat and electricity.
Nonmetals Poor heat and electricity conductors.

محمد توکلی

بررسی علت شکستن رینگهای پیستون موتور خاورFT-5-

 

موضوع گزارش:

 بررسی علت شکستن رینگهای پیستون  موتور خاورFT-5-15

 26 دیماه 1390

  هنگامیکه دستگاه فوق به تعمیرگاه  بانک ماشین آلات BIPC آورده شده است  پس از باز کردن سرسیلندر و در آوردن پیستونها و یاتاقانها مشخص گردید که دو عدد از پیستونها دچارشکستگی شده اند و همین امر باعث خط افتادن روی جداره داخلی سیلندرهای یک و دو  گردیده است .  نکته قابل تعمق این است که  حدود 6 ماه از تعمیر اساسی.

 به همین جهت درصدد بررسی علت این حادثه برآمدیم :

از بین عللی که باعث شکسته شدن رینگ پیستونها می شوند علتهای زیر در مورد این خودرو بیشتر صدق می کند

1-      گرم کردن بیش از اندازه پیستونها که البته به دلیل کم آبی و اشکال در روغن موتور و مشکل فیلتر نبوده است . این امر می تواند بدلیل عدم دقت در رعایت فاصله ها CLEARANCE  بین پیستون و جداره سیلندر بوده است .

فشار آوردن بیش از اندازه روی موتور توسط راننده :  موتورهای تازه تعمیر باید با ملاحظه رانده شوند ضمن اینکه بد رانندگی کردن و فشار بیش از اندازه روی دستگاه می تواند باعث داغ کردن آن و خرد شدن رینگ پیستونها شود .

2-      اشکال در خرابی پمپ انژکتور : یکی احتمال دیگر این است که ممکن است پمپ انژکتوربدرستی تنظیم نبوده است  و پاشش ناهمسان وجود دارد که این موضوع را پمپ ساز باید تشخیص دهد.

            در حال حاضر باید پیستونها ورینگها و یاتاقانها مجدداً تعویض گردند .با توجه به اینکه تعمیرات مکررات باعث صرف هزینه و هدر رفتن وقت استادکاران و تعمیرکاران می شود لازم است که علت دقیق این خرابی ها پیدا شود .

 

 


محمد توکلی

بوق بادی= Air horn

 بوق بادی خودرو

بوق بادی= Air horn

 

 

مقدمه :

یکی دوروز  پیش دو تا بوق بادی را که در SALVAGE  افتاده بودند بیرون آوردم وباز کردم داخل آنها فقط دو ورقه نازک پلاستیکی شبیه طلق است که روی هم قرار می گیرند هوا ازسوراخ کوچکی وارد این محفظه می شوند و پس از لرزاندن صفحات که روی هم قرار داند از پشت این صفحات از طریق یک شیپوره خارج می شوند و صدایی را تولید می کند که بستگی به فشار بادی که پشت آنها قرار دارد می تواند بسیار بلند  و گوشخراش باشد .

استفاده از این بوق ها مخصوص کامیون و قطار و کشتی است چون با توجه به ابعاد این وسایل و نیز صدایی که تولید می کنند چنین بوق هایی هم لازم دارند استفاده از این بوق ها در ماشین های سواری هم معمول نیست و هم عملاً امکان پذیر نیست چون نیاز به منبع هوای فشرده دارند .

ولی این بوق های بادی صدای خیلی بلندی دارند وبرای داخل شهر ومناطق پر جمعیت مناسب نیست از این جهت اتوبوس ها و کامیون ها یک بوق برقی هم دارند تادر این مواقع مورد استفاده قرار دهند

 

 

استاده معمول بوق های بادی در میادین ورزشی  قایق سواری و ماشین های اضطراری است . این بوق ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند صدای فوق العاده بالایی را ایجاد کنند .

ولی باید به یک منبع هوای پرفشار وصل شوند ونیز شیری که بتواند هوا را قطع و وصل نماید اغلب ماشین ها قطارها و کشتی ها  دارای  چنین بوق هایی هستند .

در کامیونها از همان هوای فشرده ای که برای ترمزها استفاده می شود برای بصدا در آوردن بوق هم استفاده می شود . معمولاً طنابی به سقف ماشین متصل شده است که با کشیدن آن  شیر ورود هوا باز شده و هوا وارد بوق شده وبوق به صدا در می آید .

نوعی از این بوق ها که تکامل بیشتری پیدا کرده است دارای دکمه ای است که با فشار دادن آن سیگنالی تولیدمی شود که شیر ورود هوا را باز می کند وبوق بصدا در می آید

در کامیون های مدرن امروزی هم بوق های برقی و هم بوق بادی وجود دارد که توسط کلیدی که روی داشبرد است هر کدام را که بخواهید انتخاب می کنید این طراحی برای آن است که از استفاده از بوق بادی که صدای گوشخراشی دارد در مکانهای عمومی و پرجمعیت خودداری شود .

ماشین های اورژانس از قبیل آتش نشانی fire trucks آمبولانس و سایر ماشین های مواقع اضطراری emergency vehicles بزرگ دارای بوق های بادی هستند که بتواند صدای صاف و بلندی را تولید کنند که از بقیه بوق ها قابل تشخیص و متمایز باشد بسیاری از ماشین های آتش نشانی در ایالت متحده از این بوق ها استفاده می کنند .

بوق های برقی هم وجود دارند که برای خودروهایی نظیر آمبولانس و آتش نشانی و پلیس مورد استفاده قرارمی گیرند که صداهایی نظیر همان بوق های بادی را می توانند تولید کنند در این دهه های اخیر استفاده از بوق های برقی گسترش زیادی پیدا کرده است

بوق بادی = AIR HORN

 http://en.wikipedia.org/wiki/Air_horn

 


محمد توکلی

وظیفه برقکار خودرو چیست

وظیفه برقکار خودرو چیست ؟

همه خودروها از سبک و سنگین گرفت

ه تا خودروهایی که برای ساخت وساز مورد استفاده قرار می گیرند مثل لیفتراک و کرین و لودر ... دارای قسمتهای برقی هستند که باید توسط یک برقکار مورد تعمیرو نگهداری قرار گیرد .

از بخش های عبارتند از :

1-      استارت = که وظیفه چرخاندن موتور و روشن کردن آن را برعهده دارد

2-      دینام = که کارش شارژ باتری و تامین برق مصرفی خودرو است .

3-      پروانه های برقی = که کارشان خنک کردن رادیاتور و خنک کردن موتور است .

4-      ای سی یو = ECU که کارش زمان بندی دقیق پاشش انژکتورها و مدیریت کارکرد موتور است .

5-      بوق و چراغهای راهنما و جلوی ماشین

6-      برف پاکن ها و آب پاش برقی

7-      فن بخاری و کولر

8-      سیم کشی داخلی خودرو

9-      سیستم صوتی داخل خودرو

10-  باتری خودرو که کار تامین برق خودرو  و استارت کردن ماشین را برعهده دارد

11-  سیستم جرقه زنی شامل کویل و شمع ها

12-  بردهای برقی که در این خودروها وجود دارند .

همه این بخشها به هنگام خرابی نیاز به بازدید و تعمیر دارند وظیفه تکنیسن برق خودرو این است که این بخش ها را بدقت بررسی و عیب یابی کند وبرای رفع عیب آن کوشش نماید .

 


محمد توکلی

چرا موتورهای دیزل نیاز به توجه ویژه دارند ؟

 

چرا موتورهای دیزل نیاز به توجه ویژه دارند ؟

Why a Diesel Engine Needs Special Care

مقدمه :

موتورهای دیزل از جمله پر مصرف ترین موتور های مورد استفاده در دنیا هستند و با وجود ظاهر زمخت و خشنی که دارند نسبت به موتورهای بنزینی آسیب پذیر تر هستند و این دلایلی دارد که در اینجا به شرح آن پرداخته ایم از این رو اینگونه موتور ها نیاز به مراقبت های ویژه تری دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. کیفیت سوخت موتور دیزل خیلی مهم است متاسفانه اغلب گازوئیل هایی که درایران مورد استفاده است درصد گوگرد بالایی دارند و این باعث  اسیدی شدن  سوخت و فرآورده های ناشی از احتراق می شود درصد گوگرد گازوئیل باید زیر 500 پی پی ام باشد .

اغلب خودروهایی دیزلی که ما داریم از کرین تا کامیون همه دودهای غلیظی از اگزوزشان خارج می شود که یا دود سیاه است که بخاطر تنظیم نبودن انژکتورها و کیفیت پائین گازوئیل است ویا دود آبی است که ناشی از نشت روغن به اتاق احتراق و روغن سوزی است .

این ها علاوه بر آلوده کردن هوا باعث خرابی زودهنگام موتور هم می شوند .  

 

  • موتورهای دیزل در فشاری دو برابر موتورهای بنزینی کار می کنند فشار داخلی بزرگتری و درجه حرارت بالاتری را ایجاد میکند .
  • قطعات موتورهای دیزل شکاف ها و درزهای خیلی کوچک و نزدیک به همی دارند و به همین جهت بسادگی در اثر وجود ذرات آشغال و خوردگی ناشی از سوخت و روغن های روان کننده آسیب می بینند ( منظور این است که یاتاقانها وبخش هایی که روی هم حرکت می کنند خلاصی و شکاف کوچکتری دارند که می تواند با آلودگی بسته شود و موتور جام کند )
  • یکی از قطعات دقیق و گرانقیمت موتورهای دیزل , انژکتورهای آن است که سوخت را با فشارخیلی زیاد در حدود 137,900 kPa به درون سیلندرها می پاشد . به همین جهت استفاده از گازوئیل مناسب بسیار مهم است چون نه تنها باعث حرکت موتور می شود بلکه این گازوئیل سبب روانکاری و خنک کردن پمپ سوخت  ؛ انژکتورهای و  نازل پاشنده سوخت هم می گردد.
  • پس ریزی و نشت انژکتورها Dripping or leaking injectors می تواند باعث ناهتجار کارکردن موتور شده و تعادل دمایی سیلندرها را برهم بزند باعث رقیق شدن روغن در کارتل احتراق ناقص شود . چون سوخت دیزل = گازوئیل حاوی اسید و محصولات فرعی ناشی از احتراق است که میزان خوردندگی را بالا می برند .
  • گرمای بالایی که دیزل دارد باعث می شود که این مواد فرعی ناشی از احتراق درون موتور را با سرعت بیشتری صیقلی و سائیده کنند .
  • ذرات آشغال و آب که از فیلتر سوخت عبور می کنند می توانند باعث خراشیدگی و خط انداختن در داخل پمپ سوخت و انژکتورها شوند و مجبور شوند آنها را تعویض کنیم .  ذرت زنگ می توانند باعث چسنبدگی شیر فشار شکن پمپ سوخت شوند .
  • آب موجود در سوخت می تواند سبب شود که موتور به سختی روشن شود و به هنگام کارکردن ؛ بطور یکنواخت کار نکند و به دفعات دچار وقفه شده و خاموش شود .
  • موتورهای دیزل به علت اینکه میزان هوایی را که درساعت مکش می کنند نسبت به موتورهای بنزینی  بیشتر است , هوا از میان درزها نشت کرده و باعث شل اتصالات و یا سوراخهادرلوله های قابل انعطاف شده و می تواند باعث صدمه جدی و پرهزینه ای به موتور دیزل شود . مسدود شدن فیلتر هوا باعث کاهش توان موتور می شود . Clogged air filters reduce power.
  •  موتورهای دیزل روغن بیشتری را برای خنکاری مورد استفاده  قرار می دهند چون گرما وفشار بیشتری را تولید می کنند . مثلاً روغنی که قسمت تحتانی پیستون را خنک می کند . فیلتر کردن نامناسب و یا ناکافی روغن می تواند باعث خط افتادن و صدمه دیدن قطعات موتور شود . گردش ناکافی روغن وآب رادیاتور می تواند باعث جوش آوردن موتور engine overheating و اعوجاج گرمایی thermal distortion= آن شود
  • کیفیت پائین گازوئیل می تواند باعث سخت روشن شدن موتور, احتراق ناقص وجرم گرفتن  موتور و نیز دود کردن اگزوز شود و سبب مسدود شدن فیلتر سوخت در هوای سرد شود .

 

  • کلمات و اصطلاحات کلیدی : key words & phrase
  • ·         انژکتور و نوک افشاننده سوخت  = injectors and spray tip
  • ·         پس ریزی و نشت انژکتورها Dripping or leaking injectors
  • احتراق ناقص = incomplete combustion.
  • ناصاف کارکردن موتور = uneven running
  • مسدود شدن فیلتر هوا Clogged air filters =.
  • اعوجاج گرمایی thermal distortion= منظور دفرمه شدن قطعات موتور ناشی از گرمای زیاد است .
  • جوش آوردن موتور engine overheating
  • جرم گرفتن موتور = varnish build-up

 

.................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 22 دیماه 1390 – ممکو – bipc خوارزمی

منبع :

http://www.doe.gov.ph/efficiency/why_a_diesel_engine_needs_specia.htm

 


محمد توکلی

گازهای خروجی از اگزوز

 

گازهای خروجی از اگزوز

Exhaust gas

مقدمه :

از مهم ترین مشکلات زیست محیطی حجم عظیم گازهای آلاینده ای است که از اگزوز های ساخت بشر خارج می شود از اگزوز موتور سیکلت و اتومبیل گرفته تا دودکش های دیگ های بخار و نیروگاههای برق و کوره های آجر پزی  تا اگزوز هواپیماهای جت و بالاخره میلیونها ازگزوزی که بشر بر پا کرده است وبی محابا به آلوده کردن  زیستگاههای کره زمین می پردازد ! شما کافی است به یک نیروگاه برق که با توربین گازی کار می کند نگاهی بیندازید یک واحد توربین با 85 مگاوات برق در هر ساعت بالای یک میلیون مترمکعب گازهای آلاینده را وارد جو می کند و این تازه غیر از دمای بالای دودکش آن است که در تماس با هوای جو باعث تولید اکسیدهای نیتروژن NOx = ناکس می شوند . که همین ناکس هم از آلاینده های محیط زیست است .

 البته تصدیق می کنم که بخشی از این انتشار گازهای آلاینده دست کم با فناوری امروزی غیرقابل اجتناب است و چاره ای نیست . ولی بخش عمده ای از این وضعیت ناشی از سودجویی و حرص پایان ناپذیر کارتل های نفتی است که سودهای سرشاری از فروش نفت و محصولات جانبی آن می برند و به نفع آنها نیست که سوخت های نو را  جایگزین سوخت های فسیلی کنند . و ظاهراً حالا حالاها باید جان و سلامتی  انسانها قربانی مطامع بی حد و حصر  نفتخواران  مفتخور شود. البته تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است از جمله خودروهای برقی و نیز خودروهای هیبریدی ولی این ها کافی نیست .

واقعاَ حیف است منابع نفت و گازی که میلیونها سال برای شکل گیری آنها وقت صرف شده است بجای تبدیل به کالاهای با دوام صرف سوختن شود که حاصل اش آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین است .

از جمله عواملی  که ناشی از آلودگی هواست بیش فعالی و نداشتن تمرکز است که بویژه در کودکان تهرانی دیده شده است .

 

کامیونهایی که با موتور دیزل کار می کنند باعث انتشار بخش عمده ای از گازهای خروجی از اگزوز بخصوص در ابتدای روشن شدن موتور می کنند .

گاز خروجی از ازگزوز یا  دودکش flue gas بدلیل احتراق سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی و بنزین و گازوئیل و ذغال سنگ و نظائر آن باعث انتشار گازهای آلاینده در هوا می شوند .

این آلودگی غالباً توسط بادها پراکنده شده و و الگویی بنام :  پراکنش گازهای خروجی = exhaust plume. را بوجود می آورد .

 

Composition

ترکیب

بیشترین بخش این گازهای احتراقی را نیتروژنnitrogen (N2),   و بخار آب(H2O)  و بجز سوختهایی که از کربن خالص درست شده اند و نیز دی اکسید کربن  carbon dioxide (CO2)  = بجز سوختهایی که بدون کربن هستند تشکیل می دهد . اینها گازهای سمی و مضر toxic or noxious نیستند. اگر چه دی اکسید کربن بعنوان گاز گلخانه ای greenhouse gas شناخته شده است که مسئول گرم شدن کره زمین global warming). می شود

بخش نسبتاً کوچکی از گازهای احتراقی هستند که مضر و سمی هستند . از جمله مونو اکسید کربن  carbon monoxide (CO)که ناشی از احتراق ناقص هیدروکربنها که با عبارت کلی CxHy نامیده می شود اما بطور معمول آنها را برای سادگی با عبارت “HC” نشان می دهند که در آزمایش انتشار گازهای آلاینده emissions-test slips ناشی از سوختهایی که کامل نسوخته اند . اکسید نیتروژن nitrogen oxides (NOx) که ناشی از احتراق در درجه های بالا بوجود می آید . اوزون Ozone (O3), و ذرات معلق particulate matter  که عمدتاً دوده soot است .

Types

Spark-ignition engines

موتورهای احتراق جرقه ای

Main article: Automobile emissions control

کنترل انتشار گازهای آلاینده اتومبیل 

موتورهای احتراق جرقه ای spark-ignition engines

In spark-ignition engines exhaust gas from an internal combustion engine whose fuel includes nitromethane, contains nitric acid vapour, which when inhaled causes a muscular reaction making it impossible to breathe, and people exposed to it should wear a gas mask.[1]

Diesel engines

See Diesel exhaust.

Gas-turbine engines

موتورهای توربین گاز

  • در موتور های گازی که در هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند دمای گاز اگزوز “exhaust gas temperature” (EGT) عمده ترین ملاک اندازه گیری سالم بودن موتور هواپیماست .
  • بطور معمول مقدار EGT در مقایسه با اندازه گیری توان موتور ؛ نسبت فشار موتور = “engine pressure ratio” (EPR). معین می شود .
  • برای مثال در حالت توان کامل EPR حداکثر مقدار EGT محدود می شود . هنگامی که موتور به مرحله ای از عمر خود می رسد که مقدار گرمای آن EGT محدود می شود موتور نیاز به تعمیرو نگهداری های خاص دارد تا این مشکل را اصلاح کند . میزان EGT زیر محدوده را بنام EGT margin حاشیه حرارتی دمای اگزوز می نامند .
  • این حاشیه حرارتی اگزوز برای یک موتور در موتورهای جدید  و یا موتورهایی که تعمیر اساسی overhauled.  شده اند بیشترین مقدار خواهد بود اغلب خطوط هوایی این اطلاعات را از راه دور و از طریق بخش تعمیرو نگهداری بوسیله : ACARS. کنترل می کنند .

Jet engines and rocket engines

موتوهای جت وموتورهای موشک

 

 

 

What looks like exhaust from jet engines, is actually contrail. (Jet flying over the United States Air Force Academy in Colorado Springs, Colorado).

در موتورهای جت و موتورهای موشک ؛ گازهای خروجی از شیپوره پیشران  propelling nozzlesباعث انتشار گازهای

In jet engines and rocket engines, exhaust from propelling nozzles which in some applications shows shock diamonds.[citation needed]

From burning coal

گازهای ناشی از سوختن ذغال سنگ

Steam engines

موتورهای بخار

در فرهنگ اصطلاحات موتورهای بخارsteam engine خروجی آنها بخار با فشار پائین است که دیگر قادر به انجام کار مفیدی نیست

سایرین

Pollution reduction

کاهش آلودگی

استانداردهای کاهش آلودگی Emission standards بر روی کاهش مواد آلاینده pollutants  تمرکز دارد از جمله گازهایی که از اگزوز خودروها خارج می شود و نیز گازهای خروجی از دودکش های صنعتی و سایر آلاینده های هوا و نیز منابع آلاینده در مقیاس بزرگ مثل پالایشگاههای نفت , واحدهای فرآوری گازطبیعی natural gas processing plants, ؛ واحدهای پتروشیمی petrochemical و نیز واحدهای تولید محصولات شیمیایی chemical production plants .

یکی از مزیت های که از آن صحبت به میان آمده است استفاده ازموتورهایی است که  فناوری بخار پیشرفته advanced steam technology کار می کنند و  کار می کنند و  ذرات سمی وآلاینده کمتری تولید می کنند ( یعنی همان اکسیدهای نیتروژن ) و نسبت به موتورهای بنزینی و گازوئیلی که همان توان را ایجاد می کنند .

آنها مقادیر بیشتری دی اکسید کربن تولید می کنند ولی میزان مونو اکسید کربنی که تولید می کنند کمتر است و این ناشی از احتراق کارآ تر ( با راندمان بالاتر ) است .  دم برای تمایشگاه ه نام آقای امینی است که تخصص خوبی هم در این زمینه دارد من بطور اتفاقی با ابشامیایی ابع آلاینده د

See also

 

 

Automobile exhaust= اگزوز اتومبیل

References

  1. ^ turbofast.com
  2. ^ EPA Plain English Guide to the Clean Air Act
  3. ^ US EPA Publication AP 42, Fifth Edition, Compilation of Air Pollutant Emission Factors

کلمات کلیدی :

  • کاهش آلودگی Emission standards
  • گاز گلخانه ای greenhouse gas
  • انتشار گازهای آلاینده Emission
  • مسئول گرم شدن کره زمین global warming).
  • آزمایش انتشار گازهای آلاینده emissions-test slips
  • موتورهای احتراق جرقه ای spark-ignition engines = منظور موتورهای بنزینی است که شمع دارند
  • فرهنگ اصطلاحات = ترمینولوژی = terminology
  •   پراکنش گازهای خروجی = exhaust plume
  • دمای گاز اگزوز “exhaust gas temperature” (EGT)
  •  

 

دراینجا لازم است توضیحی در مورد واژه = Emission بدهم که اگر چه به معنی انتشار است ولی وقتی به فارسی آن را ترجمه می کنیم باید آن را با عنوان انتشار گازهای آلاینده ترجمه کرد چون این واژه در زبان انگلیسی به همین مفهوم است و ترجمه آن به شکل انتشار غلط است .

 

.....................مقدمه و ترجمه  و توضیح  از محمد توکلی – 20 دیماه 1390 – ممکو – bipc  خوارزمی

منبع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas

 


محمد توکلی

موضوع : استفاده از مانیتورهای کهنه و از رده کامپیوتر

 

 

موضوع : استفاده از مانیتورهای کهنه و از رده کامپیوتر

با توجه به اینکه اینجا در بانک ماشین آلات برای تعمیر بردهای الکترونیکی کرین های مختلف و از جمله تادانو نیاز به قطعات موجود در برد های الکترونیکی مانیتورهای کامپیوتر وجود دارد خواهشمند است ترتیبی دهید که :

مانیتورهای قدیمی و از رده خارجی که در اختیار  خدمات کامپیوتری خوارزمی  وجود دارند و بلا استفاده مانده اند  به بانک ماشین آلات تحویل داده شوند  تا ازقطعات موجود در برد  آنها جهت تعمیر برد کرین ها و  سایر تجهیزات موجود در بانک ماشین آلات و تعمیرگاه سنگین استفاده شود .

 

محمد توکلی – 18 دیماه 1390


محمد توکلی

لاینر و بوش سیلندرهای موتور

 

لاینر و بوش سیلندرهای موتور

Cylinder Sleeves and Liners

By Larry Carley

نوشته لاری کارلی

مترجم : محمد توکلی

مقدمه :

اغلب ماشین های قدیمی بدنه سیلندرشان از جنس چدن بود و در صورتی که جداره داخلی سیلندر مشکلی بر می داشت و دچار خط و خش می شد کافی بود آن را به تراشکاری بفرستند و درون آن را تراش دهند و در عوض پیستونهای استاندارد STD از پیستونهای سایز بزرگتر = OVERSIZE استفاده می کردند چون جداره سیلندر کلفت بود و این امکان را فراهم می کرد ولی این کار چندین عیب و ایراد داشت :

اولاً بدنه های چدنی موتور  سنگین هستند و این روزها از بدنه های آلومینیمی سبک استفاده می شود .

ثانیاً تراش جداره داخلی مستلزم این است که تمامی موتور باز شده و به تراشکاری فرستاده شود و این روشها اکنون منسوخ شده است !

از اینها گذشته تراش سیلندر نیاز به پیستونهای اورسایز دارد و این خود کلی مشکلات دارد !

از این رو این روزها از بوش های سیلندر استفاده می شود که اگر مشکلی پیش آمد بجای پیاده کردن کل سیلندر وتراش آن تنها کافی است که بوش های سیلندر را تعویض کنند .

 

برای کاهش  وزن بسیاری از مدلهای جدید موتور از بدنه های آلومینیمی استفاده می کنند برخی از آنها بدون  بوش  = اسیلولس = sleeveless هستند و با استفاده از آلیاژهای سیلیکون ساخته شده اند و یا سطح سیلندرهای  آنان پوشش های مقاوم در برابر آب دارند . برخی دیگر نیز اسیلوهای خشک استفاده می کنند ( بوش و یا اسلیو خشک به نوعی گفته می شود که در تماس با آب نیست و بطور غیر مستقیم خنک می شوند )

بوش های آهنی دارای سطوح ضد سایشی در سمت رینگ  پیستونها هستند . و ضخامت آنها زیاد نیست چون توسط بدنه موتور حمایت می شوند .

در مقایسه بدنه های چدنی نیازی به بوش سیلندر ندارند چون فلز چدن به اندازه کافی سخت هست که در برابر سایش مقاوم باشد.

اگر بدنه سیلندر ترک بردارد یا صدمه ببیند و یا دچار سایش شود که نتوان آن را با سوراخکاری و یا سنگ زدن و به شکل اورسایز در آورد ( چون ریخته گری این بدنه ها ضخامت بالایی دارد ) می توان از یک بوش خشک که با پرس جا زده می شود استفاده کرد و بدین وسیله از تعویض کل بدنه جلوگیری بعمل آورد .

ولی وقتی از بوش های خشک استفاده می شود مشکلات خاصی پیش می آید که نیاز به نگهدارنده هایی دارد که  باید بوش ها را از لیز خوردن حفظ کند.

بوش باید همان ضریب انبساطی معادل بدنه سیلندر باشد آلومیمیک ضریب انبساط گرمایی بیشتری نسبت به آهن داردو همین امر سبب می شود که  به هنگام گرم شدن موتور بوش از بدن سبلندر بیرون آید

به همین جهت وقتی از بدنه های آلومینیمی استفاده می شود نسبت به وقتی از بدنه چدنی استفاده می شود  نصب بوش های خشک با مشکلات بیشتری پیش می آید 003˝ to .004˝.  

امروزه از بوش های سیلندر برای طیف گسترده ای از خودروها مورد استفاده است کامیون ها و موتورهای کوچکی که با استفاده از" فرآیند ریخته گری گریز از مرکز "

تهیه می شوند . دارای استحکام بیشتری هستند ( یک سوم بیشتر از چدن های عادی )

and tolerances that are accurate to within one half of one thousandth of an inch. Other new applications include dry sleeves for GM LS1/LS6 (1997-2004), Ford 2.0L (1997 & up), and Lexus 4.3L 3UZFE engines in 2005-2006 models. New heavy duty sleeve applications include CAT 3116 and CAT C-7 3126 engines.

ROUND AND STRAIGHT
Whether a sleeve is being installed in an aluminum or iron block, dimensional accuracy is an absolute must. The cylinders in the block should be machined as round and straight as possible for a good fit. Concentricity of the bores is extremely important to minimize bore distortion. Likewise, the sleeves must be manufactured to exacting tolerances if they are going to fit properly. If the block or sleeves have too much variation, it can distort the cylinder bore and adversely affect ring seating and sealing, compression, blowby, oil consumption and emissions. Severe bore distortion may even cause piston scuffing if the clearance between the piston and wall is insufficient.

A poor fit between the block and a flangeless sleeve also increases the risk of the sleeve coming loose and moving down. A poor interference fit with gaps here and there can also cause an engine to overheat because of reduced thermal conductivity. That’s one of the reasons why GM opted to use cast-in-place dry sleeves rather than press-fit sleeves in their LS engines.

The LS aluminum block is cast around the sleeves. This makes the sleeves an integral part of the block and eliminates any concerns over fitment, movement and thermal conductivity.  The trade-off is that the sleeves can’t be replaced like a press-fit dry sleeve or flanged sleeve if the cylinders are worn out or damaged. If the original sleeve is machined out, there’s not much left to support a new sleeve. So one alternative is to machine out the cylinders entirely and convert the block to a wet sleeve configuration. This has become a popular technique for racers who want to increase the bore size, displacement and thermal conductivity of dry sleeve aluminum blocks.

PERFORMANCE SLEEVES

In 2004, Darton Sleeves was awarded a patent for their “Modular Integrated Deck” system for converting dry sleeve aluminum blocks (such as Honda sport compact engines) to wet sleeves. This same technology has since been adapted for converting GM LS engines and various other engines for extreme performance.

Converting a GM LS engine to a wet sleeve configuration takes about six hours of machine work, and should be done with CNC equipment, says Dave Clinton of Darton. But the results are well worth the effort. The wet sleeve configuration can handle significantly more power while improving reliability in high output engines. Clinton says their MID wet sleeve conversion kit for Nissan VR V6 blocks allows that engine to handle up to 2,600 horsepower from 3.0L of displacement!

“GM has had cylinder cracking problems with the stock liners in their supercharged Corvette LS7 engines.  The factory sleeves can’t take the heat, but our wet sleeves can,” explains Clinton. “We use a high nickel alloy cast iron or ductile iron in our sleeves, depending on the application. The strength standards typically exceed ASTM standards by 20 to 30 percent depending on the grade of material used. We produce wet sleeves for 80 to 90 percent of the Top Fuel drag racers, and about a third of our business is custom sleeves.”

Another company that produces custom sleeves for performance applications is EZ-Slider Cylinder Liners, a division of Quaker City Castings. Brent Boyle says custom sleeves represent about 90 percent of their current business. “We make all kinds of sleeves for all kinds of racing, including truck and tractor pulling. We have our own foundry and make our own sleeves here in Salem, OH. Ductile iron is our most popular sleeve material, but we also have a couple of customers who want sleeves made of compacted graphite for use with compacted graphite blocks.”

Boyle says they key to making performance sleeves is keeping the tolerances extremely tight, especially with flange style sleeves. “Our customers tell us what they want, and we build the sleeve to their exact specifications. Turn around time is usually less than a week, and sometimes we can ship them finished sleeves within a couple of days.”

Dave Metchkoff with LA Sleeves says his company’s focus is also on the performance market. “In the 1970’s, the repair sleeve business was severely impacted by inexpensive imported sleeves. In the 1990s, another invasion of cheap sleeves nearly wiped out everybody who was making sleeves in the U.S. But tolerances were an issue with many of these imported sleeves. So our company made a comeback by producing high quality sleeves for the performance market.”

Metchkoff admits his company’s sleeve prices are higher than most importers due to their high quality materials and tolerances. “Instead of using nickel in our cast and ductile iron, we add more chromium to improve wear resistance and strength. We also offer surface coatings and cryogenic treatments if a customer wants it.”

Metchkoff says that one of the myths of installing dry sleeves in blocks is that you have to use CNC equipment to machine the block. “That’s not true – unless you are converting a block to wet liners. We used to make wet liners for some sport compact applications, but have moved out of that market because we feel there are too many installation issues. The sleeves can leak, and in sand rail racing, block flex pulls the sleeves apart from the block. We now make a stepped dry sleeve that works great in these high horsepower engines.”

WET SLEEVES
Wet sleeves, or liners as they are often called in heavy-duty engines, are different than dry sleeves. A wet sleeve is essentially a stand alone cylinder, supported at the top and bottom by the block, and surrounded by the water jacket. The coolant is in direct contact with the outside of the sleeve.  There is no supporting bore structure around the sleeve, so the sleeve has to be thick enough and strong enough to withstand the forces of combustion all by itself.

The main advantage of a wet sleeve is that it allows any or all of the cylinders to be easily replaced if one or more cylinders are worn out or damaged, which greatly extends the potential service life of the engine. Wet sleeves also allow engines to handle higher horsepower loads without overheating because the coolant is in direct contact with the sleeve. Replaceable sleeves also make it possible to change the bore diameter and displacement of the engine (within limits) more easily than with a conventional one-piece block.

In large (and expensive) heavy-duty diesel engines, wet sleeves make sense because they allow a block to be rebuilt over and over again.

Russ Nardi of Federal-Mogul says his company still sees a lot of demand for cylinder liners to fit diesel engines that are 60 to 70 years old.  “We still sell parts for old Detroit Diesel two-stroke engines that were first built back in the 1940s.”
Nardi says that the service life of a late model Class 8 heavy-duty truck diesel engine today is upwards of 500,000 miles.

What’s more, many of these engines are developing significantly more horsepower from the same displacement, which places even greater mechanical and thermal loads on the cylinder liners. Consequently, it is critical to design replacement liners that equal or exceed the performance requirements of the OEM liners. The surface finish of the liners must also meet the OEM specifications and match the type of pistons and rings that are used in the cylinders.

“A keystone chrome ring will require a different kind of bore finish than a rectangular ring with moly faced rings. We look at all of the OEM surface finish requirements, not just the Ra (roughness average) numbers. This includes the Rk bearing area that exists after the rings are seated, and the Rpk peak height and RvK valley depth of the surface when the bore is finished,” says Hoover Oliver, Federal-Mogul’s engineer for commercial liners.

Oliver says liner hardness alone does not determine wear resistance. It also depends on the size and distribution of the graphite flakes in the metal matrix.  Consequently, different materials may be required for different applications. One of the best wearing materials is a form of cast iron with a bainite crystal structure.  It’s strong, tough and easy to machine.

Nardi said that one of the advantages of being an aftermarket supplier of cylinder liners is that improvements can be made in a liner design if an OEM liner turns out to have a history of problems. “We don’t see a demand for replacement liners until the engine is out of warranty, so we have a number of years to watch for any problems and make any modifications that may be needed.”

LINER ISSUES
One of the problems with wet liners in diesel engines is cavitation erosion on the outside of the liners. Harmonic vibrations produced by combustion inside the cylinders cause tiny air bubbles to form in the coolant on the outer surface of the liners. When the bubbles collapse, the implosions create shock waves that chip away at the metal. Over time, this can lead to severe erosion and surface pitting that may eventually cause the liner to leak or fail.

Cavitation damage can be reduced or avoided by eliminating operating conditions that cause unwanted engine harmonics. This includes making sure fuel injection timing is correct, and that engine speed is kept within the specified rpm range. Cavitation damage can also be mitigated by using supplementary coolant additives, as specified by the engine manufacturer. Following the OEM coolant recommendations is important for long liner life.

Evans Cooling Systems sells a waterless engine coolant that has a boiling point of 375° F.  The company says its coolant can handle higher engine temperatures and vibrations without forming vapor bubbles that can cause cavitation erosion.
Results from the John Deere Engine Cavitation Test (ASTM Test Procedure D-7583) showed that Evans Heavy Duty Thermal Coolant (HDTC) performed 70 percent better than the second best fluid in reducing wet liner cavitation. The coolant also creates almost no vapor pressure inside the cooling system (because there are no steam bubbles). The coolant’s higher boiling point also helps fuel economy by allowing the engine to safely operate at a higher temperature.

Steve Scott of IPD says another problem that is sometimes overlooked when replacing wet liners is wear in the lower receiver bore area of the engine block. This area is critical because it supports the liner. If damaged, it needs to be repaired before a new liner is installed.

The process for repairing a damaged lower receiver bore is to step bore the lower block area. To do this, the lower receive bore is machined to a specific oversize diameter and to a specific depth that matches the repair sleeve.
Something else to keep in mind is the end gap on the piston rings when liners are replaced. The ring end gap is specified by the engine manufacturer and depends on the bore diameter. Ring end gaps can be checked by placing the rings in the liner and measuring the end gap with a feeler gauge. On a 5.400˝ bore liner, the end gap on the piston rings will change approximately .003˝ (0.08 mm) for every .001˝ (0.03 mm) change in bore diameter.

Scott says checking ring end gaps as well as piston clearances is especially important on late model high output diesel engines because of the higher loads and temperatures at which these engines operate. “Some of these engines are running steel pistons that are installed with much less clearance than aluminum pistons,” he says.

Liner protrusion at the top of the block is also important for proper head gasket sealing. If the amount of protrusion is not equal cylinder-to-cylinder on engines that use a single head, and within specifications, the engine will eventually blow the head gasket.  

Scott says liner fractures can be caused by one of two things.  Vertical fractures are usually due to impact damage, while horizontal fractures are due to fitment issues – or weakness or defects in the liner metal. “Because newer diesel engines are running with much higher cylinder pressures these days, liner quality is more important than ever.”

Joe Kercher of Interstate McBee says many OEMs are now using hardened wet sleeves in their diesel engines to handle the higher loads. “Many are using induction hardened cast iron or ductile iron alloys for improved wear resistance and strength.

As for installation issues, Kercher says he gets a lot of calls on Navistar DT466E engines. “Originally, these engines used a pair of O-rings to seal the bottom of the liners.  But after model year 2000, the O-rings were eliminated. So there are no O-rings to replace on these liners. On applications that do use O-rings, it’s important to lubricate them before they are installed. Also, liners should be washed with hot soapy water and scrubbed with a brush to remove any honing residue before they are installed.”

................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – ممکو bipc خوارزمی – 22 آذرماه 1390

منبع :

http://www.enginebuildermag.com/Article/74935/cylinder_sleeves_and_liners.aspx

 


محمد توکلی

اس ام دیSMD مخفف چیست ؟

What does SMD stand for?

  اس ام دی مخفف چیست ؟

Surface mount device = مونتاژ سطحی = قطعات نصب شده روی سطح

قطعات نصب سطحی ؛ قطعات الکترونیکی هستند که که به مدار چاپی به روش فناوری نصب سطحی Surface-mount technology متصل شده اند .

قطعه ای که بدون پایه است و روی برد مونتاژ سطحی لحیم شده است را SMD می گویند این قطعات قابل تعویض نیست و یکبار مصرف است ولی این همکار ما می گوید که قابل تعمیر هم هست بدین ترتیب که اگر قطعه مورد نظر مقاومت باشد می توان با هویه مخصوص SMD آن را بیرون آورد و بجایش مقاومتی معادل آن را بجایش گذاشت .  این روش تعمیر بسیار گرانقیمت و پرهزینه است در اغلب دستگاههای الکترونیکی امروزی از قبیل دستگاههای گیرنده ماهواره ای و تلویزیونهای LCD و از جمله همین  بردهای کرین های تادانوی مدل بالا از این روش استفاده شده است . مثلاً دستگاههای آتش نشانی جدید و نیز همه کرین های هیدرولیکی که اخیراً ساخته شده اند از بردهای SMD استفاده می کنند . مثلاً لودرها وبیل های کوماتسو مدل 230 و 220 از این روش استفاده شده است .

فایده این روش این است که مثلاً سازنده خواسته است دستگاهی بسازد که دردسرهای تعمیر را نداشته باشد و قابلیت تعمیر ندارند و کل برد باید عوض بشود و یا دستگاه دور انداخته شود !

چون منطق غرب و دنیای صنعتی نمی پذیرد که وقت و زمان ارزشمند صرف تعمیراتی شود که واقعاً لزومی ندارد چون کل برد را می توان با هزینه کمی تعویض کرد ولی اینگونه تعمیرات در ایران ممکن است مقرون به صرفه باشد چون ما صنعتی نیستیم .

در کشورهای صنعتی مثل ژاپن و اروپا وقتی بردی خراب می شود مجموعه آن را عوض می کنند چون روند ساخت قطعات الکترونیکی به سمتی پیش می رود که کمتر به سمت تعمیر بروند و تعویض مجموعه باشد چون این کار مقرون به صرفه تر است .

..............نوشته و ترجمه از: محمد توکلی – 11 دیماه 1390 – BIPC خوارزمی – ممکو

منابع :

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080807213811AAzxwMa

 


محمد توکلی

 

 

کدهای SMD

 

 SMD: به قطعاتی گفته می شود که پایه های آن از منظر سطح عمود قابل رویت باشد یک المان با پایه های SMD گفته میشود. (مانند مقاومت،خازن،سلف،دیود و نظائر آن .

Because of their size, SMD devices cannot carry conventional semiconductor codes. از آنجا که با توجه به  اندازه قطعات کوچک شده است استفاده از روش متعارف و نوشتن  کد های نیمه هادی متعارف  عملی نیست بنابراین هر یک از تولید کننده می دهد محصولات خود را در یک کد منحصر به فرد مشخص می کنند

 These codes are usually consist of two or three digits / letters. این کد ها معمولا از دو یا سه عدد / حروف تشکیل شده اند
This fact alone can make the device identification a real headache for third party repair organizations. این واقعیت به تنهایی می تواند باعث شناسایی دستگاه سردرد واقعی برای سازمان حزب تعمیر سوم.
The above linked pages contain reference to over 4000 devices and I still have more data to add. صفحات مرتبط فوق حاوی اشاره به بیش از 4000 دستگاه است و من هنوز هم اطلاعات بیشتری برای اضافه کردن. The data is as accurate as possible, however I am only human and may have made some mistakes (typo's etc) so If you spot something that you are not sure about please email me at the address on the index page and I will be only too glad to check it for you. داده ها به عنوان دقیق که ممکن است ، با این حال هستم فقط انسان و ممکن است داشته ساخته شده برخی از اشتباهات (و غیره typo را) بنابراین اگر شما نقطه چیزی که شما هستند لطفا ایمیل من در آدرس در صفحه اول مطمئن نیست و من خواهد باشد فقط بیش از حد خوشحالم که آن را برای شما بررسی کنید.

If you cannot see the links then you will need to enable java as they are writen in javascript. اگر شما می توانید لینک ها را ببینند و سپس شما نیاز به فعال کردن جاوا به عنوان آنها در جاوا اسکریپت نوشته شده است.

To identify a particular SMD device, first identify the package style and note the ID code printed on the device. برای شناسایی یک دستگاه خاص SMD ، برای اولین بار به سبک بسته بندی و شناسایی و توجه داشته باشید که کد شناسه چاپ شده بر روی دستگاه.
It can also help if you have a device with the same packaging and code as you can do a CT check on the good device to tell you a bit about the device type you are looking for. همچنین می توانید اگر شما از یک دستگاه با بسته بندی و کد همان که شما می توانید چک CT بر روی دستگاه به خوبی انجام دهید به شما کمی در مورد نوع دستگاه شما به دنبال بگویید کمک کند. For example there are five devices marked 02, but if you know the device you are looking for is in a SOT23 package you can look it up on page 0 and locate the device BSX39. به عنوان مثال ، پنج دستگاه مشخص شده اند 02 وجود دارد ، اما اگر شما می دانید دستگاه شما به دنبال در یک بسته SOT23 شما می توانید آن را در صفحه 0 و کردهاید دستگاه BSX39.

Be warned though, even the same manufacturer may use the same code for different devices, this is where a CT check or transistor test can ultimately be decisive in part choice. هشدار داده می شود هر چند ، حتی همان تولید کننده ممکن است همان کد را برای دستگاه های مختلف استفاده کنید ، این است که در آن چک CT یا تست ترانزیستور در نهایت می تواند تعیین کننده ای در انتخاب بخشی.

Lastly, a big thank you to all those who have contributed to these pages especially G4PMK without who's help I might never have started this part of my site. در نهایت ، یک تشکر ویژه شما را به همه کسانی که که به این صفحات بزرگ به خصوص بدون که کمک به من آغاز شده ممکن است هرگز به این قسمت از سایت خودم تهیه کنم G4PMK. Melf

دیودهای MELFs
MELFs (Metal Electrode Leadless Face) have metallised terminals at each end of a cylindrical body and are designed to fit the same footprints as flat components ie: 0805 (.08" x .05") and the 0603 (.06" x .03"). MELFs (الکترود فلزی صورت Leadless) دارای ترمینال metallised در انتهای هر از بدن استوانه ای طراحی شده اند و به تناسب همان ردپاها به عنوان اجزاء مسطح به عنوان مثال : 0،805 (0.08 "X.05") و 0603 (0.06 "X.03 ").

Below is a diagram of a MELF package, mini MELF (SOD80) also known as LL-34 or DO-213AA. در زیر نمودار بسته MELF ، مینی MELF (SOD80) همچنین به عنوان LL - 34 یا DO - 213AA شناخته می شود. The larger MELF package is also known as SM1, LL-41 or DO-213AB. MELF بسته بزرگتر نیز به عنوان SM1 ، LL - 41 یا DO - 213AB شناخته شده است. Dimensions are for indication purposes only as they will vary slightly from manufacturer to manufacturer. ابعاد برای مقاصد نشانه هستند فقط به عنوان آنها کمی متفاوت خواهد بود از تولید کننده به تولید کننده.


MELF L=4.9mm D=2.5mm MELF L = 4.9mm D = 2.5mm
mini-MELF (SOD80C) L=3.5mm D=1.6mm مینی MELF (SOD80C) L = جک 3.5mm D = 1.6mm
micro-MELF L=2.2mm D=1.1mm میکرو MELF L = 2.2mm D = 1.1mm

(MELF/SOD-80) Colour banded types (MELF/SOD-80) انواع رنگ Banded است

Cathode Diode type : نوع دیود کاتد :

Colour Band. گروه رنگ.

 

Black BAS32, BAS45, BA682, BA683, BAV105, LL4148, سیاه BAS32 ، BAS45 ، BA682 ، BA683 ، BAV105 ، LL4148 ،

                       LL4150, LL4151, LL4153, LL4448, BB241, BB249 LL4150 ، LL4151 ، LL4153 ، LL4448 ، BB241 ، BB249

Black Brown LL4148, LL914 مشکی قهوه ای LL4148 ، LL914

Black Orange LL4150, BB219 سیاه و سفید نارنجی LL4150 ، BB219

Brown Green LL300 قهوه ای سبز LL300

Brown Black LL4448 قهوه ای سیاه LL4448

Red BA682 سرخ BA682

Red Orange BA683 قرمز نارنجی BA683

Red Green BA423L قرمز سبز BA423L

Red White LL600 قرمز سفید LL600

Orange Yellow LL3595 نارنجی زرد LL3595

Yellow BZV55, BZV80, BZV81 (zeners) زرد BZV55 ، BZV80 ، BZV81 (zeners)

Green BAV105, BB240 سبز BAV105 ، BB240

Green Black BAV100 سیاه BAV100 سبز

Green Brown BAV101 براون BAV101 سبز

Green Red BAV102 سرخ BAV102 سبز

Green Orange BAV103 نارنجی BAV103 سبز

Gray BAS81, BAS82, BAS83, BAS85, BAS86 گری BAS81 ، BAS82 ، BAS83 ، BAS85 ، BAS86

White BB219 سفید BB219

White Green BB215 سبز BB215 سفید

Vishay/General Semiconductor Mini-MELF diodes Vishay / نیمه هادی دیود مینی MELF

CATHODE Mini MELF Device Type کاتد کوتاه MELF نوع دستگاه

BAND BAND

 

Black General purpose سیاه با هدف عمومی

Yellow Switching سوئیچینگ زرد

Green Schottky سبز شاتکی

Blue Zener آبی زنر

CATHODE MELF Device Type کاتد MELF نوع دستگاه

BAND BAND

 

Black Zener سیاه زنر

Green Schottky سبز شاتکی

عنصر یا المان برقی : به هر قطعه الکترونیکی یک المان گفته میشود

BGA: به المانی که پایه های آن از منظر سطح عمود قابل رویت نباشد یک المان با پایه های BGA گفته میشود.(مانند ic cpu ، ic uem ، ic retu ، ic rf و

BGY: تفاوت BGA و BGY در تعداد و سطح مقطع پایه های آنهاست.بدین صورت که در المانهای BGY تعداد پایه ها کمتر و سطح مقطع آنها بیشتر(بزرگتر)است.(مانند ic pf ، کریستال اصلی و ...).


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0