بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تسمه های بلند کردن بار

Thursday, December 04, 2008

تسمه های بلند کردن بار

Lifting Slings

بریتانیا یکی از کشورهای سازنده طناب های مزیور است . عامل کلیدی برای موفقیت در ساخت این گونه طنابها این است که توانایی لازم برای بلند کردن بار و پاسخ سریع و کارآ به شرایط محیط را داشته باشند . که با قیمتی مناسب آنها را در اختیار مشتری قرار می دهد .  ارسال این محموله ها حدود 4 هفته طول می کشد .

سه نوع طناب برای بلند کردن وجود دارد :

1-     طنابهای گرد پلی استری  Round Polyester webbing slings

2-     طنابهای پلی استری پهن بافته شده , Flat Polyester Webbing Slings

3-     و طنابهای زنجیری گرید 80 Grade 80 Chain Slings


Our Friendly experienced staff will do whatever it takes to give you the quality attention and service you deserve. Please give us a call or send us an email with any inquiries you have about the lifting slings we have in stock.

..................ترجمه از محمد توکلی – ماهشهر BIPC

منبع :

http://www.angliahandling.co.uk/lifting-slings.html

 

 


محمد توکلی

 

Thursday, November 20, 2008

 

 تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

 

 رادیاتور عمده ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو است کسانی که رادیاتور ماشین اشان دچار مشکل شده است بخوبی می دانند که آسیب دیدن رادیاتور چه مشکلاتی را بوجود می آورد موتور داغ می کند و رانندگی را مختل می کند تازه اگر به موقع متوجه شوید وگرنه باعث آسیب دیدن یاتاقانها و سوختن آنها و در نهایت از کار افتادن موتور و خسارات هنگفت می شود وقتی روغن خیلی داغ شود خاصیت   روان کنندگی اش را از دست می دهد چون رقیق می شود و ضمنا نمی تواند موتور را خنک کند .

به همین جهت اهمیت زیادی دارد که همیشه مراقب رادیاتور باشیم سطح مایع آن را چک کنیم هر سال همه آب رادیاتور را تعویض کنیم و مایع مناسب با ضد یخ در آن بریزیم و خلاصه اتصالات و شلینگها – JOINT ( که به غلط جنت های !) آن را عوض کنیم .

در زیر نکاتی در همین مورد آورده شده است :

 

  • تمیز کردن پره های رادیاتور
  •  

 که معمولا از جنس آلومینیم یا مس هستند بنابراین باید  از وارد آمدن ضربه به پره هاى رادیاتور که باعث خم شدن و له شدن آنها می شود خودداری کنید چون این کارباعث می شود جریان هوای عبوری از پره ها با مانع روبرو شود ضمنا بیاد داشته باشید  در صورتى که بر اثر تصادف سطح وسیعى از پره ها آسیب دید، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنیدو مشکلی که خصوصا در مناطق گرمسیر مانند ممکو و ماهشهر پیش می آید گیر گردن حشرات ریز ( پشه کوره ) در بین پره های رادیاتور است که این سالها اینگونه باب شده است که توری پارچه ای بزرگی را در جلوی خودرو نصب می کنند که چندان جالب نیست چون ضمن اینکه جلوی چراغ ها را هم مس گیرد و مرتب باید تعویض یا تمیز شود از نظر زیبایی هم اشکال دارد بهتر است که برای این کار یک فکر اساسی و بهتری کرده شود مثلا توری های خاصی طراحی شود که بشود آن را مثل فیلتر کولر تمیز یا تعویض کرد و زشت هم نباشد !

 

* بهرحال ممکن است در یک مسافرت کوتاه از ممکو به آبادان یا اهواز  پره های رادیاتور شما پراز پشه شود   در صورتى که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفى هاى احتمالى را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید.

* در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فوراً برطرف کنید

*  تغییر رنگ آب رادیاتور : اگر آب رادیاتور به رنگ کرم روشن در آمده است این حکایت از مشکل بزرگی دارد و آن اینکه آب و روغن با هم مخلوط شده اند و می تواند علتش خرابی واشر سر سیلندر باشد که باعث شده است روغن  بداخل رادیاتور راه پیدا کند و در ترکیب با  آب یک امولسیونی به این رنگ پدید آورد از این رو رو هر گونه وجود چربى و روغن  را باید جدی تلقی کرد و خودرو را برای بازدید و رفع عیب با کارگاه تعمیرات هدایت نمود و از حرکت دادن آن که می تواند باعث بروز صدمات جدی تر شود خودداری کرد .

 

* پاشیدن آب داغ از رادیاتور به بیرون : این حالت چند باری برای خودم پیش آمده است و حتی باعث سوختگی خفیف پوست دست هم شده است ولی این کار می تواند در صورت پاشیده آب به سر و صورت خطرناک هم باشد به همین  در صورتى که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جداً خوددارى کنید چون همانگونه که گفته شد  امکان آسیب هاى جدى همراه با سوختگى براى شما وجود دارد

برای این کار بهتر است در حالی که  موتور روشن است ،  ابتدا آب به سطح پره هاى رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخارى ماشین نیز روشن شود !  تا سرعت خنک کارى موتور افزایش یابد.و بعد اقدام با باز کردن درب رادیاتور گردد بدترین حالت در این مورد آن است که موتور را خاموش کرده و درب رادیاتور را بلافاصله باز کنید !

 

*  در صورتى که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده رادیاتور مى باشد و فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابى شمع آب باشد. بهترین کار این است که سیمهاى فن را مستقیما ًبه باطرى وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند.

 

*  سعی کنید  از مواد هاى شیمیایى براى رسوب زدایى داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده  استفاده نکنید. یا دست کم اگر چاره ای جز این کار ندارید سعی کنید از موا شیمیایی که زیاد خورندگی نداشته باشند استفاده کنید و ضمنا پس از این کا   مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید.  چون مواد رسوب زدا خواص خورندگى داشته و اثرات زیانبارى دارند.و حتی ممکن است بجای تمیز کردن رادیاتور باعث نابودی آن شوند .

 

*  نشت کردن آب در طریق سیلندرها : در صورتى که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا مى کند و هیچگونه اثرى  مبنی  بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمى شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آب بندى واشر سرسیلندر به درون یکى از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج مى شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطى با این موضوع ندارد و این مسأله یک امر طبیعى مى باشد.

* هر چند در برخی نقاط گرمسیر و از جمله ممکو در تابستانها ترموستات را از روی خودرو باز می کنند و شاید توجیه هایی هم داشته باشد اما باید بدانید که  براى ایجاد دماى یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید.

*  اگر ترموستات در دماى مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد. براى بررسى صحت عملکرد ترموستات مى توان با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتى که قصد نگهدارى ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید.

*  یکى از دلایلى که سبب جوش آوردن موتور در گرماى تابستان مى شود سفتى سوپاپ ها مى باشد سوپاپ ها را فیلتر گیرى تابستانى کنید و البته در زمستان فیلتر گیرى زمستانى.

*  در موتورهایى که پروانه موتور نیروى خود را توسط تسمه از میل لنگ مى گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهاى دوره اى بررسى کرده و سفتى آن را مد نظر قرار دهید در صورت پارگى و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

*  میزان سفتى تسمه بایستى به گونه اى باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.

*  ممکن است مشکلاتى مانند خرابى سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملى براى جوش آوردن موتور باشد.

* اگر خودرو شما جوش مى آورد بهتر است و این موضوع از رادیاتور نیست احتملا بخاطر گیر کردن لنت ترمزها و سخت چرخیدن چرخهاست برای تشخیص این امر لازم است مدتی خودرو را در یک جاده صاف برانید و از ترمز هم استفاده نکنید سپس توقف کنید و دماى رینگ لاستیک هاى چهار چرخ را با دست بررسی کنید رینگها نباید داغ شده باشند در غیر اینصورت لنت های چسبیده اند  شاید پیستون هاى چرخ یا چرخهایى بعد از ترمز گرفتن بدرستى آزاد نشده و درگیرى بین لنت و دیسک ادامه دارد. البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودى محتاط تر باشید.

* به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید. درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل مى کند در صورتى که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادى وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردى که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندى مناسبى بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائماً مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود.

 

* هنگامی که رادیاتور فرسوده می شود باید آن را تعویض کرد برخی ها برای صرفه جویی   اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید.

*  واتر پمپ را از جهت آب بندى چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایئد .

مطالبی که در بالا آماده است بیشتر درمورد رادیاتور های خودروهای سواری و سبک است اگر چه بسیاری از نکات آن در مورد تعمیر و نگهداری رادیاتورهای خودروهای سنگین و از جمله انواع کرین ها و لیفتراک ها هم صدق می کند . باید توجه داشت که اتومکانیک مرز بندی خاصی ندارد و خصوصا این روزها که شاهد به بازار آمدن و رونق مجدد خودروهای دیزلی سواری هم هستیم این مرزهای بین خودروهای دیزلی و بنزینی باز هم شکننده تر و بی مفهوم تر می شوند .

 

..............................تحقیق و نوشته محمد توکلی – 30 آبان ماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

 

 

  

     


محمد توکلی

کد رنگهای مورد استفاده در طنابها

Thursday, December 04, 2008

 

کد رنگهای مورد استفاده در طنابها

 

1-     بنفش = 1 تن

2-     سبز = 2 تن

3-     زرد=  3 تن

4-     خاکستری =4 تن

5-     قرمز = 5 تن

6-     قهوه ای = 6 تن

7-     آبی = 7 تن

8-     نارنجی = 10 تن

9-     نارنجی 12 تن

................

منبع :SHUBO INDUSTRIAL CO .LTD

 

 

 

 


محمد توکلی

کاربرد طناب های

Thursday, December 04, 2008

 

 مشخصات فنی و نکات ایمنی در رابطه با کاربرد طناب های مورد استفاده در بلند کردن اجسام

 

 

1-     همیشه طناب مناسب با وزن را انتخاب کنید

2-     هیچگاه از طناب هایی که دچار اشکال هستند یا آسیب دیده اند استفاده نکنید

3-     هیچگاه طناب را از زیر بار تحت فشار بیرون نیاورید

4-     بارهایی  که دارای لبه تیز هستند باید این لبه ها را پوشاند تا باعث پاره شده طناب نشود

5-     هیچگاه  طناب را گره knots نزنید

6-     طناب نباید در معرض نور ماوراء بنفش و تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد

7-     اگر از این طناب های در محیط های اسیدی وشیمیایی ( مثل پتروشیمی ) استفاده می شود و یا شرایط درجه حرارت زیاد و غیر عادی مورد استفاده قرار گیرند باید توصیه های مخصوص و تائیدیه انجام کار در این محیط ها را برای این طناب ها بکار ببندید .

8-     همیشه باید  تائیدیه ظرفیت وزنی طناب مشاهده شود .

9-     همواره قبل از استفاده باید طناب مورد بازرسی قرار گیرد

10-تمامی طول طناب باید از نظر نداشتن آسیب دیدگی و پارگی / سائیدگی مورد بازرسی قرار گیرد .

11-طناب هایی که آسیب دیده اند باید سریعا تعویض شوند

 

در اینجا مشخصات  نمونه ای از این طنابها که ساخت چین است آورده شده است

1-     جنس طناب 100% از پلی استر مقاوم در برابر تنش ساخته شده است

2-     ضریب ایمنی آن عمدتا 7:1 و همچنین 5:1 و 6:1 و 8:1 است

3-     محدوده کاری برای این طنابها 1 متر تا 10 متر است

4-     طول طنابهای موجود در بازار 1 تا 10 متر است

5-     طنابها دارای کد رنگ هستند ( بدین معنی که برای هر تن ظرفیت یک رنگ خاص در نظر گرفته شده است .

6-     این طنابها در برابر بار کش نمی آورند و مجهز به حلقه هایی در دو طرف هستند و در انواع یک لایه و چند لایه ساخته شده اند .

7-     استانداردهای مورد استفاده برای ساخت  این طنابها عبارتند از : EN 1492-1:2000, ISO 9001:2000

8-     سیب

 

 

Product Description

1) Material: 100% high tenacity polyester

2) Safety Factor: 7:1 mainly (also 5:1 6:1 8:1)

3) Working load limit: 1t to 10t

4) Length available: 1m to 10m

5) Colour coded: according to EN 1492-1

6) With/without capacity stripes.(Each stripe is equal to 1 ton capacity.)

7) Low elongation; Eye to eye type; With reinforced lifting eyes; Single ply or double plies.

8) Standard: EN 1492-1:2000, ISO 9001:2000

 tel: 0086-312-8608928

fax: 0086-312-8788888

Our main products include polyester webbing slings, polyester round slings, polyester cargo lashing, super slings, flat slings, flat webbing slings, flat web slings, polyester web slings, tree straps, webbing straps, recovery straps and recovery tow straps. We can also produce lashing systems, polyester slings, polyester belt slings, hollow braids, synthetic webbings, endless slings, nylon slings, synthetic web slings, synthetic slings, webbing slings, round slings and cargo lashing.

................ترجمه از محمد توکلی

منابع :

http://www.ecplaza.net/trademall/19375/synthetic_fibre.html

 

 


محمد توکلی

چگونگی استخدام و کار تکنسین های مکانیک :

 

Tuesday, November 25, 2008

 

چگونگی استخدام و کار تکنسین های مکانیک :

 

تقاضا و معرفی شغلی

 

·        برای استخدام درصنایع پتروشیمی باید با داشتن مدارک مورد نیاز در یکی از آزمونهای بخش های مختلفی که اعلام نیاز می کنند شرکت کنید اگر در آزمون قبول شوید متعاقب آن باید مصحبه فنی را هم انجام دهید تا گزینش علمی صورت گیرد و این غیز از گزینش اخلاقی و دینی است که از آن هم باید عبور کنید . بعد از عبور از این مراحل ابتدا به مدت دو سال باید دوره کاراموزی را در یکی از واحدهای عملیاتی طی کنید و سپس بعنوان کارمندی قراردادی  مشغول کار شوید که بعدا پیمانی و سپس رسمی خواهید شد

·        وظادف و مسئولیتهای شغلی : تکنسین مکانیک وظیفه اش سرپرستی استادکاران و نیز نظارت بر کار آنها ست و رفع مشکلات فنی و تکنیکی آنان است . در این زمینه لازم است اسناد و مدارک دستگاهها را مطالعه کرده و جهت راهنمایی استادکاران و کارگران فنی اقدام کند .

·        بدلیل حضور در سایت ، تکنسین های مکانیک باید توانایی لازم برای کارهای فنی را داشته باشند . ضمنا باید از ذهنی خلاق و دقیق بهره مکند باشند تا بتوانند مشکلات تعمیراتی و گره هایی مکانیکی را که وجود دارد باز کنند .

·         مدارک تحصیلی و دوره های اموزشی ضرورری برای احراز این شغل : تکنسین مکانیک باید حداقل دارای مردک کاردانی در یکی از رشته فنی مکانیک و یا ماشین افزار باشد . با این وجود لازم است گاهی دوره های خاصی را هم طی کند و این غیر از دوره کار
آموزی است که عملا در سایت های واقعی مشغول یادگیری دانسته های خود است .

·        شرایط محیط کار و استخدام : به هنگام استخدام هر تکنسین تعهدنامه ای را پر می کند که طبق آن باید در محلی که شرکت برایش تعیین کرده است کار کند این کار ممکن است بصورت روزکار یا نوبتکاری ( شیفت ) باشد یا حتی لازم باشد که پس از پایان وقت اداری برای ادامه کار در شرکت بماند .

·        حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء به مدارج شغلی بالاتر : برای کسانی که در منطقه جنوب کار می کنند حق بدی آب و هوا در نظر گرفته شده است ضمنا مبلغی هم بر اساس مسافت بین خانه تا کارخانه به عنوان حق راه پرداخت می شود . کسانی که نوبتکاری = شیفت هستند هم مبلغی حدود 20% حقوق را بعنوان حق شیفت دریافت می کنند که برای شبکارهای دائم این مبلغ حدود 40 % است .

·        امکان طی مدارج بالاتر : هر چند بطور بالقوه امکان ارتقاء رتبه و رفتن به مرتبه مهندسی برای همه تکنسین ها وجود دارد اما عملا برنامه ای توسط شرکت برای این کار درنظر گرفته نشده است قبلا دوره هایی برگزار شد و عده ای مدرک کاردانی و کارشناسی گرفتند ولی این مرحله موقتی بود و ادامه پیدا نکرد . ولی کارکنان و تکنسین ها در طی سالهای کاری بر اساس شایستگی هایی که به آنها تعلق می گیرد گرید = درجه و رتبه کاری دریافت می کنند و نیز هر تکنسین در جایی که کار می کند یا نمودار یا چارت سازمانی دارد که روی همان نمودار انجام وظیفه کرده و بر طبق آن نیز حقوق و مزایا می گیرد .

 

...........................نوشته ک محمد توکلی – 5 آذرماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

http://memcofilm.persianblog.ir/archive/

 


محمد توکلی

چگونگی استخدام تکنسین های مکانیک :

Tuesday, November 25, 2008

 

چگونگی استخدام  تکنسین های مکانیک :

 

تقاضا و معرفی شغلی

 

·        برای استخدام درصنایع پتروشیمی باید با داشتن مدارک مورد نیاز در یکی از آزمونهای بخش های مختلفی که اعلام نیاز می کنند شرکت کنید اگر در آزمون قبول شوید متعاقب آن باید مصحبه فنی را هم انجام دهید تا گزینش علمی صورت گیرد و این غیز از گزینش اخلاقی و دینی است که از آن هم باید عبور کنید . بعد از عبور از این مراحل ابتدا به مدت دو سال باید دوره کاراموزی را در یکی از واحدهای عملیاتی طی کنید و سپس بعنوان کارمندی قراردادی  مشغول کار شوید که بعدا پیمانی و سپس رسمی خواهید شد

·        وظادف و مسئولیتهای شغلی : تکنسین مکانیک وظیفه اش سرپرستی استادکاران و نیز نظارت بر کار آنها ست و رفع مشکلات فنی و تکنیکی آنان است . در این زمینه لازم است اسناد و مدارک دستگاهها را مطالعه کرده و جهت راهنمایی استادکاران و کارگران فنی اقدام کند .

·        بدلیل حضور در سایت ، تکنسین های مکانیک باید توانایی لازم برای کارهای فنی را داشته باشند . ضمنا باید از ذهنی خلاق و دقیق بهره مکند باشند تا بتوانند مشکلات تعمیراتی و گره هایی مکانیکی را که وجود دارد باز کنند .

·         مدارک تحصیلی و دوره های اموزشی ضرورری برای احراز این شغل : تکنسین مکانیک باید حداقل دارای مردک کاردانی در یکی از رشته فنی مکانیک و یا ماشین افزار باشد . با این وجود لازم است گاهی دوره های خاصی را هم طی کند و این غیر از دوره کار
آموزی است که عملا در سایت های واقعی مشغول یادگیری دانسته های خود است .

·        شرایط محیط کار و استخدام : به هنگام استخدام هر تکنسین تعهدنامه ای را پر می کند که طبق آن باید در محلی که شرکت برایش تعیین کرده است کار کند این کار ممکن است بصورت روزکار یا نوبتکاری ( شیفت ) باشد یا حتی لازم باشد که پس از پایان وقت اداری برای ادامه کار در شرکت بماند .

·        حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء به مدارج شغلی بالاتر : برای کسانی که در منطقه جنوب کار می کنند حق بدی آب و هوا در نظر گرفته شده است ضمنا مبلغی هم بر اساس مسافت بین خانه تا کارخانه به عنوان حق راه پرداخت می شود . کسانی که نوبتکاری = شیفت هستند هم مبلغی حدود 20% حقوق را بعنوان حق شیفت دریافت می کنند که برای شبکارهای دائم این مبلغ حدود 40 % است .

·        امکان طی مدارج بالاتر : هر چند بطور بالقوه امکان ارتقاء رتبه و رفتن به مرتبه مهندسی برای همه تکنسین ها وجود دارد اما عملا برنامه ای توسط شرکت برای این کار درنظر گرفته نشده است قبلا دوره هایی برگزار شد و عده ای مدرک کاردانی و کارشناسی گرفتند ولی این مرحله موقتی بود و ادامه پیدا نکرد . ولی کارکنان و تکنسین ها در طی سالهای کاری بر اساس شایستگی هایی که به آنها تعلق می گیرد گرید = درجه و رتبه کاری دریافت می کنند و نیز هر تکنسین در جایی که کار می کند یا نمودار یا چارت سازمانی دارد که روی همان نمودار انجام وظیفه کرده و بر طبق آن نیز حقوق و مزایا می گیرد .

 

...........................نوشته ک محمد توکلی – 5 آذرماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 برای دختر یکی از همکاران


محمد توکلی

انتخاب روغن ترمز مناسب

Sunday, November 23, 2008

 

 انتخاب روغن ترمز مناسب

 

 

حرارت بیش از اندازه (Over Heat) برای روغنهای هیدرولیک :

متاسفانه در بسیاری از موارد, حرارت به عنوان عامل آلاینده روغن عمل می کند درحالی که کمتر کسی به این مکوضوع توجه دارد  ولی باید بدانید که  یکی از عوامل بوجود آمدن حرارت بیش از اندازه در سیستم می تواند مربوط به انتخاب نادرست گرید (ISO VG) روغن هیدرولیک باشد.

 بدین ترتیب که چون در شرایط روانکاری هیدرو دینامیک تنها اصطکاک موجود, اصطکاک داخلی روغن در گردش است, اگر گرید مصرفی بیش از گرید توصیه شده باشد به دلیل افزایش اصطکاک داخلی, دمای روغن به شدت افزایش می یابد. بر اثر افزایش غیرعادی دمای روغن, روند اکسیداسیون از حالت تدریجی خارج شده و روغن پایه به سرعت اکسید می شود. (پس از شروع اکسیداسیون به ازای هر15 درجه سانتیگراد افزایش دما, شدت اکسیداسیون, دو برابر می شود) نتیجه این امر کاهش ادتیوهای آنتی اکسیدان و در نهایت کاهش عمر مفید روغن خواهد بود. از دلایل دیگر Over Heat می توان به انجام تماس فلز با فلز در اثر وجود اشکال فنی در سیستم و برقراری شرایط روانکاری مرزی اشاره کرد که باعث سایش مکانیکی قطعات می شود. در برخی موارد نیز بدلیل طراحی نامناسب, انتقال حرارت موثر بین سیستم و محیط انجام نشده و در شرایط آب و هوایی گرم, تاثیر پذیری سیستم از محیط بسیار زیاد می شود. در نهایت با افزایش عدد اسیدی و تحلیل ادتیوها در روغن, میزان خوردگی و زنگ زدگی قطعات نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر بدلیل افزایش گرانروی روغن (اکسیداسیون) جریان روغن درون سیستم کاهش یافته و بدلیل افت فشار, دقت کنترل سیستم کاهش خواهد یافت. برای رفع چنین مشکلاتی در سیستم می توان ضمن انتخاب صحیح گرید سیال هیدرولیک و نیز اطمینان از طراحی مناسب, با افزایش ظرفیت تغذیه روغن و همچنین افزایش سرعت گردش آن, دمای روغن را در حد مطلوب کنترل کرد که بنا به عقیده کارشناسان تعمیرات دمای روغن در مخزن اصلی هیدرولیک, نباید از60 درجه سانتیگراد تجاوز کند. آلایندگی ذرات جامد (Solid Particle Contamination) در یک سیستم هیدرولیک بدلیل اینکه امکان حذف کامل ذرات جامد از سیال هیدرولیک وجود ندارد, بناچار برای آلایندگی ناشی از ذرات, یک محدوده تعریف می شود. در سیستم های امروزی که دارای لقی مجاز (Clearance) بسیار کمی بوده و در فشارهای به نسبت بالا (بیشتر از 7 bar ) کار می کنند کنترل آلاینده های جامد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. منابع ورود ذرات جامد به سیستم می تواند از طریق هوای ورودی به سیستم از محیط (گرد و غبار), ذرات عبوری از آب بندها, باقی ماندن ذرات درون سیستم هنگام نصب قطعات و نیز ذرات حاصل از سایش داخلی قطعات باشد.

 

حضور این ذرات در سیستم می تواند سبب بوجود آمدن صدمات مکانیکی (پارگی شیلنگها و شکستن Valve ها), سایش و خراشیدگی سطوح فلزی, گرفتگی فیلترها و در نهایت ایجاد افت فشار در سیستم شود که نتیجه این امر کاهش میزان تولید و افزایش هزینه های کلی تعمیرات خواهد بود.برای جلوگیری از ورود ذرات به سیستم, باید تمامی سیالات, قبل از ورود به مخزن, فیلتر شده و در نواحی قرارگیری سیستم در معرض هوای محیط, فیلترهای مناسب بکارگرفته شوند. هم چنین فلاشینگ نهایی سیستم پس از نصب قطعات (قبل از راه اندازی) و نیز بازرسی شرایط آب بندها و درپوش مخازن مرکزی می تواند مانع ورود ذرات جامد به سیستم شود. از طرفی بررسی فیلترها از نظر مش صحیح ( اندازه منافذ و تعداد) و جنس آنها با توجه به نوع عملیات, می تواند بازدهی فیلتراسیون را در سیستم افزایش داده و با در نظر گرفتن لقی مجاز قطعات می توان محدوده مناسبی برای آلاینده ها تعریف کرد. یکی از روشهای اندازه گیری, روش اسپکتروسکوپی است که بدلیل محدودیت این روش (عدم اندازه گیری ذرات بزرگتر از7 میکرون), روش های دیگری نظیر NAS و اخیراً روش ISO 4406 بکار گرفته می شوند.در این روشها, با توجه به لقی مجاز قطعات و توصیه سازنده اصلی تجهیزات (OEM) یک محدوده بعنوان کد تمیزی سیستم در نظر گرفته می شود, بدین ترتیب که بوسیله شمارش الکترونیکی ذرات با توجه به سایز آنها (در محدوده بین5,2 تا15 میکرون) کد تمیزی سیستم مشخص می شود. بعنوان مثال سازنده ویکرز برای یک سیستم هیدرولیککد ISO 4406 18/16/13 معادل با NAS 1638 Level 7 را بعنوان کد تمیزی سیستم در نظر گرفته است که اگر میزان آلاینده ها از این حد تجاوز کند, با بهبود فیلتراسیون ( یا تعویض فیلتر) و در صورت لزوم جایگزینی روغن جدید می توان آثار مخرب آلاینده ها را به حداقل رساند. آلایندگی آب (Water Contamination) :میزان ایده آل آب در یک سیال هیدرولیک, کمتر از میزان اشباع آن (در دمای عملیاتی دستگاه) است. حدود (200-300)ppm آب می تواند بصورت محلول در سیال پایه معدنی وجود داشته باشد بدون اینکه رنگ روغن تغییر کند.

 

 اگر میزان آب به 500 ppm افزایش یابد, روغن کمی کدر شده و به اصطلاح ظاهر آن ابری می شود. بالاترین میزان مجاز آب در یک سیال هیدرولیک 100 ppm بوده و اگرمیزان آب از 0.1 درصد وزنی تجاوز کند, بصورت‌ آب آزاد ظاهر خواهد شد. آب بدلیل کاهش مقاومت فیلم روانکار باعث افزایش شدت سایش شده و در حضور فلزاتی نظیر مس, شدت سایش دو برابر خواهد شد. از طرفی بدلیل کاهش ادتیوهای R&O , میزان خوردگی و زنگ زدگی سطوح فلزی افزایش یافته و در حضور کاتالیزورهای فلزی, تخریب سطوح چند برابر می شود. همچنین بدلیل انجام سریع اکسیداسیون, لجن اسیدی در سیستم ایجاد شده و راندمان فیلتراسیون کاهش می یابد. بهترین روش برای اندازه گیری میزان آب, آزمایش کارل فیشر است. برای جلوگیری از ورود آب به سیستم می توان به مواردی نظیر دقت در انبارداری صحیح, برطرف کردن نشتی از مبدلهای حرارتی یا ورودی های مخزن و تعویض آب بندهای آسیب دیده, اشاره کرد. آلایندگی هوا (Air Contamination) :یکی دیگر از آلاینده هایی که در ارتباط با سیال هیدرولیک می توان به آن پرداخت, حبابهای هواست. خروج حبابهای درون سیال در مواقعی که فشار اعمال شده روی سیال از فشار اشباع حلالیت هوا در آن کمتر باشد, می تواند با شکستن و از بین رفتن ناگهانی باعث بروز حوادثی نظیر کاویتاسیون شود.

 

یکی دیگر از صدماتی که حضور حبابهای هوا درون روغن هیدرولیک ایجاد می کند, تولید کف (تراکم پذیر) و افزایش شدید درجه حرارت بدلیل کاهش حجم درون سیلندر هیدرولیک است که این افزایش دمای ناگهانی باعث تسریع روند اکسیداسیون خواهد شد. برای جلوگیری از ورود هوا به سیستم می توان با تامین هد مورد نیاز پمپ از بوجود آمدن افت فشار در اریفیس ها و همچنین مقاومت در مکش و هواگیری پمپ ها جلوگیری کرد. در برخی موارد باز و بسته شدن سریع شیر کنترل ها (ایجاد توربولنسی), تنفس کلاهک مخزن و ورودی های سیستم می تواند بعنوان منابع ورود هوا به سیستم باشند که با رفع این عیوب, تشکیل حبابهای هوا در سیال هیدرولیک به پایین ترین میزان ممکن خواهد رسید. مشکل نشتی (Leakage) متاسفانه در جامعه صنعتی, نشتی بعنوان یک امر معمولی در نظر گرفته شده و برای رفع آن, تلاش جدی صورت نمی گیرد. بررسی آثار نامطلوب نشتی در یک سیستم می تواند اهمیت آنرا بیش از پیش مشخص ساخته و تاثیر آن را در کیفیت محصول نهایی و افزایش هزینه های تمام شده, نشان دهد.

 

 در یک سیستم هیدرولیک بدلیل نشتی, همواره میزان مصرف روغن از ظرفیت واقعی مخزن بیشتر بوده و هزینه های مربوط به خرید روانکار افزایش می یابد. از طرفی بدلیل کاهش جریان روغن و ایجاد افت فشار, دقت کنترلی سیستم کاهش یافته و بعلت کارکرد نامنظم سیستم, مشخصات محصول نهایی (مثلاً ابعاد) بر موارد از پیش تعیین شده منطبق نخواهدبود. در ارتباط با معضل نشتی در کنار آثار مخرب زیست محیطی (ورود روغن به منابع آب و خاک), احتمال قرار گرفتن روغن در معرض سطوح داغ (دستگاههای دایکاست و تزریق پلاستیک) و اشتعال آن وجود داشته و بروز حوادثی نظیر آتش سوزی محتمل خواهد بود.

 نکته بسیار مهم دیگر در ارتباط با نشتی این است که تمامی آلاینده های یاد شده می توانند از محل نشت روغن وارد سیستم شده و استهلاک زودرس تجهیزات و ماشین آلات را باعث شوند. بنابراین بازرسی منظم اتصالات و آب بندها و تعویض آنها در صورت لزوم می تواند در کارکرد مطمئن ماشین آلات, موثر باشد. یکی دیگر از روشهای جلوگیری از نشتی, بحث سازگاری سیال هیدرولیک با الاستومرها و انتخاب مناسب سیال هیدرولیک از نظر نقطه آنیلین است. بدین معنی که نقطه آنیلین معرف میزان ترکیبات آروماتیک در روغن بوده و اگر از میزان توصیه شده بیشتر باشد, باعث تورم آب بندها شده و اگر کمتر از حد مجاز باشد سبب سفت شدن اتصالات و کاهش حجم آنها می شود. از روش های موثر دیگر جلوگیری از نشتی, انتخاب صحیح آب بندها (از نظر دما, فشار و شدت جریان), تنظیم دمای سیال هیدرولیک (حداقل نگه داشتن دمای سیال) و بالانس مکانیکی سیستم (در یک راستا قرار گرفتن شفت پمپ و موتور) است که با اجرای این روشها می توان میزان نشتی را به حداقل رساند.

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0