بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

Thursday, November 20, 2008

 

 تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

 

 رادیاتور عمده ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو است کسانی که رادیاتور ماشین اشان دچار مشکل شده است بخوبی می دانند که آسیب دیدن رادیاتور چه مشکلاتی را بوجود می آورد موتور داغ می کند و رانندگی را مختل می کند تازه اگر به موقع متوجه شوید وگرنه باعث آسیب دیدن یاتاقانها و سوختن آنها و در نهایت از کار افتادن موتور و خسارات هنگفت می شود وقتی روغن خیلی داغ شود خاصیت   روان کنندگی اش را از دست می دهد چون رقیق می شود و ضمنا نمی تواند موتور را خنک کند .

به همین جهت اهمیت زیادی دارد که همیشه مراقب رادیاتور باشیم سطح مایع آن را چک کنیم هر سال همه آب رادیاتور را تعویض کنیم و مایع مناسب با ضد یخ در آن بریزیم و خلاصه اتصالات و شلینگها – JOINT ( که به غلط جنت های !) آن را عوض کنیم .

در زیر نکاتی در همین مورد آورده شده است :

 

  • تمیز کردن پره های رادیاتور
  •  

که کعمولا از جنس آلومینیم یا مس هستند بنابراین باید  از وارد آمدن ضربه به پره هاى رادیاتور که باعث خم شدن و له شدن آنها می شود خودداری کنید چون این کارباعث می شود جریان هوای عبوری از پره ها با مانع روبرو شود ضمنا بیاد داشته باشید  در صورتى که بر اثر تصادف سطح وسیعى از پره ها آسیب دید، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنیدو مشکلی که خصوصا در مناطق گرمسیر مانند ممکو و ماهشهر پیش می آید گیر گردن حشرات ریز ( پشه کوره ) در بین پره های رادیاتور است که این سالها اینگونه باب شده است که توری پارچه ای بزرگی را در جلوی خودرو نصب می کنند که چندان جالب نیست چون ضمن اینکه جلوی چراغ ها را هم مس گیرد و مرتب باید تعویض یا تمیز شود از نظر زیبایی هم اشکال دارد بهتر است که برای این کار یک فکر اساسی و بهتری کرده شود مثلا توری های خاصی طراحی شود که بشود آن را مثل فیلتر کولر تمیز یا تعویض کرد و زشت هم نباشد !

 

* بهرحال ممکن است در یک مسافرت کوتاه از ممکو به آبادان یا اهواز  پره های رادیاتور شما پراز پشه شود   در صورتى که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفى هاى احتمالى را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید.

* در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فوراً برطرف کنید

*  هر گونه وجود چربى و ماسیدگى روغن و ترکیب آن با یکدیگر در رادیاتور نشان از راه یابى روغن از موتور به درون سیال رادیاتور مى باشد که بایستى پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیر گاه هاى مجاز نسبت به گرفتگى ها احتمالى اقدام شود.

*  در صورتى که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جداً خوددارى کنید چرا که امکان آسیب هاى جدى همراه با سوختگى براى شما وجود دارد بهتر است در حالت موتور روشن، آب به سطح پره هاى رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخارى ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک کارى موتور افزایش یابد.

*  در صورتى که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده رادیاتور مى باشد و فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابى شمع آب باشد. بهترین کار این است که سیمهاى فن را مستقیما ًبه باطرى وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند.

*  حد الامکان از مواد هاى شیمیایى براى رسوب زدایى داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده تحت هر عنوانى استفاده نکنید. و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید. مواد رسوب زدا خواص خورندگى داشته و اثرات زیانبارى دارند.

* در صورتى که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا مى کند و هیچگونه اثرى دال بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمى شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آب بندى واشر سرسیلندر به درون یکى از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج مى شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطى با این موضوع ندارد و این مسأله یک امر طبیعى مى باشد.

*  براى ایجاد دماى یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید.

*  اگر ترموستات در دماى مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد. براى بررسى صحت عملکرد ترموستات مى توان با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتى که قصد نگهدارى ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید.

*  یکى از دلایلى که سبب جوش آوردن موتور در گرماى تابستان مى شود سفتى سوپاپ ها مى باشد سوپاپ ها را فیلتر گیرى تابستانى کنید و البته در زمستان فیلتر گیرى زمستانى.

*  در موتورهایى که پروانه موتور نیروى خود را توسط تسمه از میل لنگ مى گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهاى دوره اى بررسى کرده و سفتى آن را مد نظر قرار دهید در صورت پارگى و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

*  میزان سفتى تسمه بایستى به گونه اى باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.

*  ممکن است مشکلاتى مانند خرابى سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملى براى جوش آوردن موتور باشد.

* اگر خودرو شما جوش مى آورد بهتر است و این موضوع از رادیاتور نیست احتملا بخاطر گیر کردن لنت ترمزها و سخت چرخیدن چرخهاست برای تشخیص این امر لازم است مدتی خودرو را در یک جاده صاف برانید و از ترمز هم استفاده نکنید سپس توقف کنید و دماى رینگ لاستیک هاى چهار چرخ را با دست بررسی کنید رینگها نباید داغ شده باشند در غیر اینصورت لنت های چسبیده اند  شاید پیستون هاى چرخ یا چرخهایى بعد از ترمز گرفتن بدرستى آزاد نشده و درگیرى بین لنت و دیسک ادامه دارد. البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودى محتاط تر باشید.

* به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید. درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل مى کند در صورتى که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادى وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردى که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندى مناسبى بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائماً مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود.

* هنگامی که رادیاتور فرسوده می شود باید آن را تعویض کرد برخی ها برای صرفه جویی   اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید.

*  واتر پمپ را از جهت آب بندى چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایئد .

 

 

 

  

     


محمد توکلی

تمیز کننده رادیاتور در 10 دقیقه

Sunday, November 16, 2008

 

تمیز کننده رادیاتور در 10 دقیقه

 

مقدمه :

رادیاتورها اگر بخوبی مورد استفاده قرار گیرند یعنی آب بدون املاح به همراه مواد بازدارنده از خوردگی در آنها ریخته شود نیازی به تمیزکاری ندارند ولی به دلایل مختلف از جمله همین سهل انگاری هایی که در مورد آب رادیاتور انجام می گیرد و مثلا آب شهری را که مملو از املاح است و حتی ممکن است خاصیت خورندگی داشته باشند ! یا حتی ضد یخ ( که در واقع خاصیت ضد جوش هم دارد در رادیاتور نمی ریزند شاید به این دلیل که فکر می کنند مناطقی مانند خوزستان و ماهشهر نیازی به ضد یخ ندارد ! )  به همین سبب بعد از مدتی شاهد رسوب املاح در جداره داخلی رادیاتور هستیم و نیز با خوردگی شدید لوله ها ی داخلی رادیاتور و حتی سوراخ شدن و از کار افتادن آن مواجه هستیم که اینها باعث می شوند حتی اگر رادیاتور از کار هم نیفتد دست کم کارآیی آن بعنوان یک مبدل حرارتی کاهش پیدا کند و سبب گرم کردن موتور و بالا رفتن درجه حرارت آن و اشکالات عدیده ای شود که شرح آن مفصل است و هزینه های زیادی را هم بوجود می آورد .

در این حالت است که نیاز داریم از تمیز کننده ها و محلولهای شیمیایی برای این منظور استفاده کنیم که حتی اگر هم موثر باشند بهر حال به بدنه رادیاتور آسیب هایی می زنند . در اینجا نیز پیشگیری بهتر از درمان است

اما در مورد این تمیز کننده اولا حجم آن خیلی کم است و در حد یک رادیاتور 5 لیتری خودروی سواری است و برای خوردهای سنگین از قبیل تراک و کرین مقدار بیشتری از این تمیز کننده مورد نیاز است

بهرحال می توان به همان شکلی که در دستورالعمل زیر آمده است به مدت 10 دقیقه این کار را انجام داد و نتیجه را مشاهده کرد اگر کارآیی داشت مقدار بیشتری از آن خریداری شود

ضمنا اطلاعات کامل در مورد آن بر روی سایت اینترنتی اش قرار دارد که می توان برای انتخاب نوع محصول و اطلاعات و دستورالعمل های هر یک به این سایت ها مراجعه کرد

 

Radiator 10 Minute Flush 11 oz

این مایع که حدود 11 اونس = 325 میلی متر = 330 گرم وزن دارد برای پاک کردن چربی های مواد رسوب کرده و نیز ذرات زنگ از رایاتور مورد استفاده است . استفاده از این مایع برای تمیز کردن سیستم خنک کننده خودرو خصوصا قبل از این  که آب رادیاتور را تعویض

کنند می تواند مفید باشد

قیمت 49/1 دلار حدود 1340 تومان است

Gunk 10-Minute Radiator Flush is designed to remove grease and scum plus loose rust and scale in your radiator. Keeps your cooling system clean. Especially useful when changing antifreeze or coolant.Gunk

 

PRICE:  $1.49 

طرز استفاده :

1 – ابتدا بگذارید رایادتور و موتور خنک شود مایع تمیز کننده را نباید به آب داغ اضافه کنید

2- آب رادیاتور را تخلیه کنید .

3- دریچه خروجی رادیاتور را ببندید و محتویات این قوطی را در رادیاتور بریزید سپس به آن آب اضافه کنید

4- موتور را روشن کرده و بگذارید به مدت 10 دقیقه کار کند .

5- آنگاه رادیاتور را با آب آنقدر شستشو دهید که آب آن زلال شود .

 

 در صورت تماس محلول با پوست بدن باید پوست را با آب سریعا بشوئید .

 

..................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 26 آبان ماه 1387 – ماهشهر BIPC

منبع :

آدرس اینترنتی :

http://www.gunk.com/CAT_C1412.asp

http://www.autobarndeals.com/servlet/the-6234/Radiator-10-Minute-Flush/Detail

http://www.gunk.com/msds/C1412.PDF

 

 

 


محمد توکلی

 

Sunday, November 16, 2008

 

فهرست قطعات الکترونیکی مورد استفاده در برد جرثقیل

 

1-     خازن الکترولیتی  220 میکروفاراد – 50 ولت  - 20 عدد

2-     خازن الکترولیتی 100 میکرو فارد – 50 ولت – 20 عدد

3-     خازن الکترولیتی 10 میکروفارد – 50 ولت -20 عدد

4-     خازن الکترولیتی 1 میکرو فارد – 50 ولت – 20 عدد

5-     خازن عدسی  103Z  - 50 عدد

6-     خازن عدسی 104Z 50 عدد

7-     دیود زنر شیشه ای 4 ولت  200 عدد

8-     آی سی MC6821P 10 عدد

9-     آی سی MC6803P 10 عدد

10-آی سی MB3771   10 عدد

11-دیود معمولی D-IN1008  200 عدد

12-آی سی خالی قابل برنامه ریزی M27C256B 20 عدد

13-                   

.........................محمد توکلی 26 آبان ماه 1387 – ماهشهر

 


محمد توکلی

پایش شرایط بیرینگها ( یاتاقانها غلطکی )

Tuesday, November 04, 2008

 

Bearing condition monitoring By Power Spectral Density

 پایش شرایط بیرینگها ( یاتاقانها غلطکی ) با استفاده از بررسی منحنی طیف توان در آنها

 

چکیده مقاله :

تجربه به اثبات رسانیده است که  تعمیر و نگهداری تجهیزات دوار در صنایع مختلف  هزینه های  گزافی در پی دارد .

این موضوع  روز به روز  آشکار تر می شود که نیاز برای کاهش این هزینه ها تا چه اندازه اهمیت دارد .

اعمال روشهای مختلف CM = پایش شرایط دستگاه به بخش های تعمیر و نگهداری این امکان را می دهد که فعالیت ها و کارهای تعمیراتی  خود را در مورد شرایط دستگاه  بر اساس طول عمر تقریبی دستگاهها که از طریق آماری حاصل شده است انجام دهند .

 

 واحدهای پایش دستگاه CM  بر اساس تشخیص و عیب یابی هایی  که بدنبال از  کارفتادن و خرابی دستگاهها اتقاق افتاده است انجام می گیرد  و با تکیه بر برنامه ریزی های متناسب تعمیراتی واحدها ، فعالیت های تعمیراتی خود را به گونه ای ترتیب می دهند که  کاهش در هزینه ها و مقدار تعمیرات  بوجود آید .

 ما در این تحقیق  در مورد یاتاقانهای غلطکی = رولر بیرینگ و تشخیص خرابی های آنها با استفاده از لرزه نگاری و پایش دستگاه CM  و تجزیه و تحلیل چگالی طیف توان POWER SPECTRAL DENSITY  بیرینگها پرداخته ایم .

 

در این تحقیق شتاب  بیرینگهای غلطکی( مقدار RMS آن را )    اندازه گیری کرده ایم و میزان PSD آن را  در شرایط کاری مختلف محاسبه  نموده ایم .  مقدار Grms و PSD  برای خرابی های مختلف محاسبه شده و .نتایج نشان می دهد که  خرابی های مختلف دارای PSD  ها متفاوت در مقابل فرکانس هستند .

نتایج نشان داده است که محاسبه PSD باعث تشخیص عیوب متفاوت در خرابی های بیرینگهای غلطکی می شود .

کلمات کلیدی :

پایش شرایط دستگاه CM – چگالی منحی طیف  توان PSD – بیرینگها – تشخیص خرابی ها

 

........................14 آبانماه 1387 – BIPC

 

 

 


محمد توکلی

چپقی ! Ball joint

 

چپقی ! Ball joint

 

شرح جزئیات برخی از قطعات خودرو به همراه تصاویر آنها

 

یکی از اینها همان ball joint  یا به اصطلاح چپقی است که چون ظاهری مثل چپق دارد به این اسم معروف شده است  البته آن را می توان با نام اتصال توپی یا مفصل توپی هم ترجمه کرد که ترجمه بهتری است ولی چه باید کرد که فرهنگ تعمیرکاران و مکانیک های ما هم بازاری و سنیت است

 این قطعه هم در سیستم کنترل و فرمان خودرو کاربرد دارد و هم در کنترل سوخت موتورهای دیزل

 

 

Detailed Product Description

 

1. Ball joint

2. Rack end

3. Tie rod end

4. Cross rod

5. Side rod assy

6. Idler arm

7. Pitman arm

8. Control arm

9. Stabilizer link

10. Shaft kit

                                     

Ball Joint, Rack End, Tir Rod End, Stabilizer

 

 

 

 

http://img.alibaba.com/photo/11114180

 

 

...............

منابع :

http://www.alibaba.com/catalog/11114180/Ccr_Ball_Joint_Rack_End_Tir_Rod_End_Stabilizer.html

 


محمد توکلی

هر آنچه لازم است در مورد کرومات روی بدانید

Wednesday, October 22, 2008

 

هر آنچه لازم است در مورد کرومات روی بدانید

 

Zinc chromate

 

مقدمه :

یکی از بخش هایی که در خودرو ها و نیز موتورهای دیزل دچار آسیب دیدگی می شود و به مرور خورده شده و نیاز به تعویض کردن دارد رادیاتور است . رادیاتورها به جهت اینکه رد تماس دائمی با آب گرم و خوردنده هستند هم در معرض خوردگی و هم در معرض رسوب گذاری قرار دارند علت واضح است وقتی از آب معمولی برای رادیاتور استفاده شود بتدریج املاح موجود در آب بر روی جداره داخلی رادیاتور رسوب کرده و تبادل حرارتی آن را کاهش می دهند و راندمان رادیاتور را کم می کنند و باعث گرم شدن موتور می شود که این خودش دهها گرفتاری را ایجاد می کند که حتی می تواند منجر به سوختن موتور و آسیب رسیدن به یاتاقانهای آن شود .

به همین جهت لازم است در رادیاتور آب بدون املاح DM ریخته شود و نیز برای جلوگیری از خوردگی رایاتور از مواد بازدارنده از خوردگی استفاده شود . برای مصارف معمولی و مثلا در خودروهای سواری آب رادیاتورهایی در بازار است که این نیارها را برآورده می کند .

ولی برای مصارف صنعتی و مثلا رادیاتور یک ژنراتور چند مگاواتی تولید برق که قیمت رادیاتورش ممکن است چندین میلیون تومان باشد و نیز آسیب رسیدن به موتور دیزلی ژنراتور هزینه های هنگفتی را در پی دارد باید دقت بیشتری کرد و از مواد محافظ مخصوص استفاده کرد که یکی از آنها کرومات روی است که نمونه ای از آن را که ساخت کشور آلمان و کارلسروهه است ما در اینجا در واحد UT برا ی ژنراتور دیزلی اضطراری نیروگاه برق مورد استفاده قرار داده ایم .

یک شیشه یک کیلویی از ترکیب کرومات روی را با آب بدون املاح ترکیب کرده و بعد از شستشوی رادیاتور آن را درون رادیاتور می ریزند .

این ترکیب باعث می شود که رادیاتور دربرابر خوردگی محافظت شود .

کاری که در مورد دیزل ژنراتورهای برق اضطراری هتل ممکو صورت نگرفته و اینک آن رادیاتورهای گران قیمت صدمه دیده اند و باید تعویض شوند !

 

 

Zinc chromate, ZnCrO4, is a chemical compound containing the chromate anion. It is used industrially in chromate conversion coatings. ...

کرومات روی

کرومات روی با فرمول ZnCrO4 یک ترکیب شیمیایی است که حاوی آنیون کرومات است از این ماده برای ساخت پوشش های کروماتی استفاده می شود .

 

Chromate conversion coating

پوشش کرومات روی

یکی از پوشش هایی است که برای  غیر فعال کردن فلزاتی شیه آلومینیم ، روی ، مس ، نقره ، منیزیم ، قلع و آلیاژهای آنها که مورد استفاده است و بدین وسیله روند خوردگی را در آنها کند تر می کند .

نباید این ترکیب را با پوشش های کرومی که بر روی فولاد ( و مثلا بر روی سپرهای خودرو های قدیمی و نیز روی قاشق و چنگال و ظروف آشپزخانه مورد استفاده است ) اشتباه گرفت در آنجا ما با آبکاری کروم سر و کار داریم ولی اینجا این ترکیب را که بصورت پودری زردرنگ است در آب رادیاتور مخلوط می کنند تا از زنگ زدگی بدنه رادیاتور جلوگیری به عمل آید .

این فرآیند از انواع ترکیبات کروم که برخی از آنها هم سمی هستند استفاده می کند و از جمله حاوی کروم 6 ظرفیتی است .

ولی با توجه به محدودیت های زیست محیطی که در مورد سمی بودن ترکیبات وجود دارد اخیرا ترکیباتی در صنعت  درست کرده اند که کمتر سمی هستند

یکی از این جایگزین هایی که غیر سمی  هستند کروم سه ظرفیتی است که به موثر بودن آن کروم 6 ظرفیتی نیست اما از نظر زیست محیطی آسیب کمتری می زند .

 

 

One alternative is trivalent chromate conversion which is not as effective but less environmentally damaging.

 

Chromating is commonly used on zinc-plated parts to protect the zinc from white corrosion, which is primarily a cosmetic issue. It cannot be applied directly to steel or iron, and does not enhance zinc's anodic protection of the underlying steel from brown corrosion.[1] It is also commonly used on aluminium alloy parts in the aircraft industry where it is often called chemical film. It has additional value as a primer for subsequent organic coatings, as untreated metal, especially aluminium, is difficult to paint or glue. Chromated parts retain their electrical conductivity to varying degrees, depending on coating thickness. The process may be used to add color for decorative or identification purposes.

 

Chromate coatings are soft and gelatinous when first applied but harden and become hydrophobic as they age. Curing can be accelerated by heating up to 70°C, but higher temperatures will gradually damage the coating over time.[1] Some chromate conversion processes use brief degassing treatments at temperatures of up to 200°C.[1] Coating thickness vary from a few nanometers to a few micrometers thick.[1]

 

The protective effect of chromate coatings on zinc is indicated by color, progressing from clear/blue to yellow, gold, olive drab and black.[2] Darker coatings generally provide more corrosion resistance. Chromate conversion coatings are common on everyday items such as hardware and tools and usually have a distinctive yellow color.

 

Phosphate coatings on iron and steel may also be treated with a chromic acid rinse to enhance the phosphate coating.[1]

 

 

 

[Standard specifications

specifies chromate conversion of aluminium alloy parts.

 

ASTM B633 Type II and III specify zinc plating plus chromate conversion on iron and steel parts.

 

The composition of chromate conversion solutions varies widely depending on the material to be coated and the desired effect. Most solution compositions are proprietary.

 

The widely used Cronak process for zinc and cadmium consists of 5-10 seconds of immersion at room temperature in a solution of 182 g/l sodium dichromate crystals (Na2Cr2O72H2O) and 6 ml/l concentrated sulfuric acid.[1]

 

Iridite 14-2, a chromate conversion coating for aluminium, contains chromium(IV) oxide barium nitrate and sodium silico fluoride.

 

 

................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – آبان ماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromate_conversion_coating

http://www.alfa-chemcat.com/news/news.asp?id=105

آدرس شرکت آلمانی در کالسروهه

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0