بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


هر چند وقت یکبار باید روغن موتور خودرو را عوض کنیم ؟

Sunday, July 20, 2008

 

 

هر چند وقت یکبار باید روغن موتور خودرو را عوض کنیم ؟

 

How often should I change my oil?

 

مقدمه :

 

تعمیرو نگهداری دستگاهها روشهای گوناگونی دارد که بستگی به شرایط دستگاه و تعداد آنها هم دارد مثلا برای مواردی  مثل ناوگان ترابری در شهرداری ها و یا شرکت های بزرگ و همین بانک ماشین آلات پتروشیمی بندرامام که دارنده بزرگترین ناوگان ماشین های سنگین در ایران است لازم است که تعمیرو نگهداری و از جمله تعویض روغن به شیوه ای دیگر انجام گیرد . مثلا می توان وضعیت روغن موتور دیزل ها و دستگاههایی چون کمپرسورها و توربین ها و پمپ های بزرگ که نیاز به حجم زیادی از روغن دارند را از طریق آنالیز روغن روشن نمود این کار دو مزیت عمده دارد :

1-     اولا زمان دقیق توعیض روغن را تعیین می کند بدین ترتیب روغن موتور و ماشینهای دوار و توربو ماشینها ؛ کمپرسورها و سایر ماشین آلات نه زودتر از حد معین و نه دیرتر بلکه درست به موقع تعویض می شود 

2-     خیلی از معایبی را که ممکن است بعدها در دستگاه پدید آید از طریق تجزیه و تحلیل آنالیز روغن می تواند قبل از موعد کشف نمود و از خرابی دستگاه جلوگیری نمود چون روغن برای دستگاهها در حکم همان خون در بدن انسان است که با تجزیه و بررسی وضعیت آن می توان بیماری را زودتر از موعد تشخیص داد و در صدد مداوا برآمد !

 

یکی از وسیله هایی که از طریق آن می توان به وضعیت روغن پی برد استفاده از اسپکترومتر و دستگاه طیف سنج و آنالیز روغن است که داشتن یک نمونه آن در آزمایشگاه مرکزی پتروشیمی بندرامام   ضروری است وتا مجبور نباشیم نمونه های روغن را برای تجزیه و تحلیل به تهران یا محل های دیگری بفرستیم .

موضوع دیگری که ابن روزها با آن دست به گریبان هستیم حجم زیاد روغن موتورهای سوخته است که باید به شیوه ای سازگار با محیط زیست بازیافت شوند تا هم محیط را آلوده نکنند و هم مورد استفاده مجدد واقع شوند . خصوصا در شرکت ما که حجم قابل ملاحظه ای از انواع روغنها مورد استفاده قرار می گیرد . رها کردن این روغنها در محیط زیست و بی توجهی به دفع درست  آن می تواند نتایج غیر قابل جبرانی داشته باشد .

 

 

اغلب سازندگان خودرو توصیه می کنند که روغن موتور را هر سال و یا هر 7500 مایل ( 12000 کیلومتر )  را خودروهای سواری و نیز وانت هایی که با موتورهای بنزینی کار می کنند  تعویض کنید . برای موتورهای دیزل و توربوشارژر دار معمولا توصیه این است که درهر 3000 مایل ( 4800 ) کیلومتر یا هر 6 ماه یکبار باید این کرا صورت گیرد .

اگر به دقت  نکات ریز fine print, خودرو را مطالعه کنید  کشف خواهید نمود  که   تحت شرایط  ایده آل رانندگی بهترین فاصله  تعویض روغن در هر سال یک بار یا به  ازای هر  7500 مایل ( 12000 کیلومتر ) است .

جالب این است که ما اغلب فکر می کنیم رانندگی عادی و طبیعی می کنیم در صورتی که وضعیت استفاده ما از خودرو به گونه ای است که نیاز به سرویس کاری های خاص دارد . مثلا استفاده از خودرو برای سفرهای زیر 10 مایل ( 16 کیلومتر ) و در هنگامی که هوا سرد است و نیز توقف و حرکت های فراوان در هنگام ترافیک و یا رانندگی در شرایطی که هوا گرد و خاکی است ( مثلا هنگامی که در جاده های خاکی رانندگی می کنیم یا درجایی مثل خوزستان و ممکو زندگی می کنیم که خیلی از اوقات سال هوا مملو از گرد و خاک است ) و نیز رانندگی در بزرگراهها با سرعت بالا و به هنگامی که هوا گرم است ( دقیقا شبیه حالتی که در یک ظهر گرم از جاده سربندر –ممکو – اهواز یا همان بزرگراه خلیج فارس بطرف اهواز یا به سمت ماهشهر رانندگی می کنیم ) همه این موارد و موارد نظیر آن به عنوان رانندگی های غیر عادی تلقی می شوند و به همین جهت روی زمان تعویض روغن و فیلتر اثر می گذارند .

برای این نوع ر انندگی سرویس کاری خاصی severe service هم نیاز داریم و در این گونه موارد توصیه می شود که روغن موتور را درهر 6 ماه و یا  همان 3000 مایل ( 4800 کیلومتر ) تعویض نمائید .

 

 اغلب شرکت های سازنده روغن برای داشتن حداکثر محافظت  توصیه می کنند که هر 3000 مایل یا 3 تا 6 ماه و بدون توجه به نوع رانندگی روغن موتور را تعویض کنید ( البته ناگفته پیداست که این نوع توصیه های چشم بسته و بدون توجه به نوع رانندگی بیشترین نفع را نصیب همان شرکت های سازنده روغن می برند وکسانی که رد این میان ضرر می کنند دارنده خودرو ست که باید هزینه بیشتری بپردازد و محیط زیست است که در نهایت همه کاسه کوزه ها بر سر او خراب می شود !)

 خودروهای جدید که میزان سائیدگی آنها کم است یا اصلا سائیدگی ندارند می توان در هر 7500 مایل (12000 کیلومتر ) روغنش را عوض کرد اما خودرویی که هزارن کیلومتر را طی کرده است و میزان خلاصی های ان زیاد شده است باید فواصل تعویض روغنش کوتاه تر باشد . چون رسوخ سوخت هایی که نسوخته اند به کارتل روغن باعث رقیق شدن روغن می شود و خواص روغن را تغییر می دهد . به همین جهت اگر این موتورها زودتر از موع روغن اشان تعویض نشود میزان سایش قطعات درونی موتور شدت پیدا می کند  و نتیجه اش کاهش عملکرد و مصرف بالای سوخت و افزایش انتشار گازهای آلاینده emissions و همچنین مصرف بیش از اندازه روغن می شود .

Oil Analysis

تجزیه روغن = آنالیز روغن

 وقتی با مجموعه ای از کامیونها روبرو هستیم   اغلب  بهتر است که شرایط  روغن موتور خودروها راازطر یق  تجزیه دوره ای نمونه هایی از روغن مورد بررسی قرار می دهند . نمونه های روغن به آزمایشگاه فرستاده می شود و درآنجا میزان ویسکازیته و مقدار اسید موجود در روغن آنالیز می شود . روغن در داخل وسیله ای بنام اسپکترومتر ( طیف سنج ) سوخته می شود و بدین وسیله ناخالصی هایی که در روغن وجود دارد آشکارمی شود . با توجه به همه این مطالب گزارش مفصلی از وضعیت روغن ارائه داده می شود .

تجزیه و تحلیل روغن روش بسیار خوبی برای ناوگان کامیون ها و اتوبوس ها و بانک ماشین آلات است اما اغلب مشتریان به سختی قبول می کنند که  هزینه زیاد  و وقت  برای این کار بگذارند . انجام یک نمونه آنالیز روغن چیزی بین 12 تا 20 دلار ( 12 تا 19 هزار تومان ) هزینه دارد  که بابت فرستادن روغن به آزمایشگاه و ارائه گزارش تجزیه و تحلیل آن است .

 اغلب  تعویض روغن های فوری quick lube shops هزینه ای بین 17 تا 20 دلار  برای تعویض روغن دریافت می کنند .

خوب با این تفاصیل انجام یکی آزمایش که نتیجه اش احتمالا این است که روغند باید تعویض شود چندان توجهیی ندارد و نوعی خرج اضافه است و نیازی به این کار نیست شما کافی است که هر 3000 مایل یکبار (4800 کیلومتر ) روغن موتور را تعویض نمائید و نگرانی چیزی نباشید .

 

تعویض منظم روغن موتور از نظر  تعمیرو نگهداری  روشی است که با قیمتی ارزان موتور را در برابر سایش بیمه کرده اید و اگر قصد دارید  که  به مدت طولانی مثلا برای  3 یا 4 سال ماشین را بریا خودتان نگه داردی این روش می تواند صرفه جویی خوبی در پول وهزینه های شما باشد . خودرویی که روغن اش بطور منظم تعویض می شود بندرت اتقاق می افتد  که زیر 100 هرار مایل ( 160 هزار کیلومتر )   موتورش  دچار خرابی یاتاقانها و رینگ ها و پیدا شدن مشکل در سوپاپ ها شود

 

What About The Oil Filter?

توضیحاتی در مورد فیلتر روغن

برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خیلی از سازندگان خودرو ابراز می دارند که باید هر بار که روغن موتور را عوض می کنید  فیلتر روغن را هم عوض نمائید اما اغلب مکانیک ها به شما خواهند که این کار اشتباه است . اغلب فیلترهای روغنی که امروزه ساخته می شوند اندازه هایی کوچک دارند تا بدین وسیله در وزن و قیمت و فضایی که اشغال می کنند صرفه جویی یعمل آید . اندازه استاندار اغلب این فیلترهایی که در خودروها استفاده می شود

امروزه اغلب فیلترهای روغن را دراندازه های کوچک می سازند تا در هزینه و فضا و  وزن صرفه جویی بعمل آورند اندازه استاندارد این فیلترها حدود یک چهارم لیتر است که آنها را می توان در اغلب موتورهای خودرو مورد استفاده قرار داد . و کوچکی این فیلترها بدین معنی نیست که ظرفیت فیلتر کردن آنها کمتر شده باشد .

چون همین فیلترهای کوچک طوری طراحی شده اند که براحتی می توانند بعد از 3000 مایل ( 4800 کیلومتر ) کارکردن آنها را تعویض نمود . اما می توان آنها را در هر دوبار تعویض روغن یکبار عوض کرد یعنی به ازای 6000 تا 15000 مایل کارکردن آنها را تعویض نمود .

اما توصیه اکید این است که هر بار که روغن موتور را تعویض می کنید فیلتر آن را نیز عوض نمائید .

چون در واقع فیلتر روغن خط مقدم مبارزه علیه سایش و فرسودگی زودتر از وموعد موتور خودرو  است . وظیفه فیلتر برداشتن ذرات آشغال و گرد وغباری است که با روغن مخلوط شده اهند و نیز ذرات کربن = دوده و ذرات فلزی است که در در روغن وجود دارند و قبل از اینکه این ذرات به داخل قطعات حساس خودرو و از جمله یاتاقانها و پیستون و دیواره سیلندر راه پیدا کند و باعث سائیدگی سطوح آن شود فیلتر روغن این ذرات مزام را حذف می کند . و فیلتری که بتواند هر چه بیشتر این ذرات را جذب کند  و در خود نگه دارد فیلتر بهتری است .

 

در موتورهای امروزی روغن موتور ابتدا بوسیله پمپ روغن مکیده می شود و سپس قبل از اینکه به سمت یاتاقانهای میللنگ  یاتاقان میل بادامک و مجموعه سوپاپها valvetrain. برود ابتدا از فیلتر روغن عبور می کند .

و به این حالت فیلتر کردن با حداکثر جریان می گویند . و این راهی بسیار کارآمد برای حذف ذرات آلاینده  است .

و ما را مطمئن می کند که تنها ورغنی که کاملا فیلتر شده است به سمت موتور فرستاده می شود . چون ذرات گرد و غبار و نخاله در این فیلتر بدام می افتند . و اگر به موقع فیلتر روغن را عوض نکنید این ذرات می توانند مانع از جریان آزاد روغن بطرف قطعات موتور شوند .

اگر مدت زمان طولانی فیلتر روغن را تعویض نکنید خطر مسدود شدن مسیر روغن وجود دارد برای جلوگیری از این واقعه نامطلوب که خرابی موتور را در پی دارد ( که ناشی از عدم روانکاری موتور است ) وسیله ای ایمنی بنام  خط انتقال فرعی جریان  "bypass valve بر روی مسیر روغن به موتور را طراحی کرده اند .

هنگامی که افت فشار روغن در دو سر فیلتر روغن زیادتر از حد معمول می شود ( این افت فشار با توجه به کاربرد و نوع موتور فرق دارد ) این مسیر بای پاس باز شده و امکان عبور روغن را به طرف موتور می دهد .

ولی باید بخاطر داشته باشید این مسیر بای پاس روغن فیلتر نشده را به سمت موتور می فرستد . و وجود هر گونه مواد آلاینده در روغن در کارتل را می تواند به طرف موتور پمپاژ کرده و باعث فرسودگی سریع قطعات آن گردد .

 

Filter Replacement

تعویض فیلتر

 

 به هنگام تعویض روغن لازم است که فیلتر روغن مناسب را هم بر روی موتور نصب کنید . برای این کار با فهرستی که از طرف سازنده خودرو ارائه شده است مراجعه کنید اگر چه خیلی از این فیلترها ظاهری شبیه به هم و یکسان دارند اما ولو داخلی آنها متفاوت است مثلا بسیاری از موتورهایی که دارای میل بادامک در بالا هستند نیاز به فیلترهای روغنی دارند که دارای شیر یکطرفه و ضد  برگشت روغن =  "anti-drain back" valve باشند تا هنگامیکه موتور خاموش می شود از برگشت روغن ممانعت بعمل آورند . این امر امکان می دهد که  وقتی موتور روشن می شود فشار روغن سریعا  به قطعات حساس موتور برسد . فیلترهایی که در دو طرف موتور نصب شده اند لازم دارند که این شیر های یکطرفه در داخل آن وجود داشته باشد . anti-drain back valve.

 

توجه :

قطر قسمت دندانه دار ( رزوه دار ) ته فیلتر هم باید با محلی که روی موتور نصب می شود همخوانی داشته باشد و گام های آن طبق استاندارد متریک یا سایی  (SAE or metric) باشد .

برای اینکه فیلتری با استاندارد دندانه های SAE threads روی موتور نصب کنید نیاز دارید به دندانه های متریک دارید و به عکس . اگر فیلتر روغن را به درون حفره های فشار دهید ممکن است به دندانه های ان آسیب بزنید . ناهماهنگی دندانه ها می تواند باعث شل شدن فیلتر روغن شود و نتیجه اش افت ناگهانی فشار روغن است که می تواند سبب خرابی موتور گردد .

برخی از افراد اعتقاد دارند که بهتر است روغن موتور را هنگامی عوض کنیم که روغن داغ است ( مثلا درست بعداز خاموش کردن موتور ) در صورتی که عده ای نظر متفاوت دارند .

توجه :

روغن داغ رقیق تر است و بهتر جریان پیدا می کند و سریع تر تخلیه می شود اما این روغن داغ می تواند باعث صدمه دیدن شما هم بشود به همین جهت باید توجه و دقت لارم را بعمل آورید .

در هر صورت باید از تماس های غیر ضروری روغن با پوست خودداری کرد . چون این روغن های سوخته شده احتمال سرطان زا بودن را دارند . carcinogen (causes cancer).

 

عوض کردن روغن موتور هنگامی که موتور و روغن سرد است باعث می شود که مدت زمان خیلی طولانی را بگیرد چون روغن سرد ( خصوصا در زمستانها و مناطق سردسیر ) خیلی به آهستگی از موتور خارج می شود اما در عوض خطر سوختن پوست و صدمه دیدن را ندارد . ضمن اینکه وقتی موتور سرد است همیشه مقداری روغن در برخی قسمت های موتور باقی می ماند و تمام روغن به خوبی عوض نمی شود .

روغن سوخته های موتور را باید به شیوه ای مناسب دفع نمود . آژانس حفاظت از محیط زیست The Environmental Protection Agency روغن موتور را بعنوان مواد شیمیایی خطرناک در نظر نگرفته است  اما می توان رد پای این روغن موتورها را در آبهای زیر زمینی و آبهایی که بصورت خیلی کم traces حاوی سرب هستند پیدا نمود .

بهترین روش برای دفع روغن سوخته های موتور آن است که آنها را به تعویض روغنی ها و کارگاههای روانکاری سریع quick lube shop و یا سایر مکانهای مشابه تحویل دهید تا به صورتی مورد بازیافت قرار گیرند .

این روغنها بعنوان مواد روان کننده و نیز محصولات نفتی ویا سوخت جهت سوزندان مورد استفاده مجدد قرار می گیرند .

از انباشتن روغن سوخته موتور در خاک یا ریختن آن در فاضلاب ها باید بشدت خودداری کنید بسیاری از مکانهای دفن زباله از پذیرفتن این روغنهای سوخته خودداری می کنند حتی اگر آنها را در قوطی های دربسته قرار داده باشید . چون به رحال این روغن ها به هنگام دفن شدن در زمین نشت می دهند و باعث آلودگی محیط زیست می شوند .

 

 

......................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی -  30 تیرماه 1387 – ماهشهر -      BIPC

منبع :

http://autos.yahoo.com/owning/maintain/repairqa/qa.html?question=ques119&category=Air+Filters+%26+Oil&topics=qaairfil%01qalubric%01qaengoil

 

 


محمد توکلی

اجناس اصیل تقلبی !

Wednesday, July 16, 2008

 

اجناس اصیل   تقلبی !

OEM (original equipment manufacturer) = سازنده تجهیزات اصلی.

 

این روزها بقدری اجناسی تقلبی در همه زمینه ها دربازار ریخته است که انصافا شناخت آنها نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد . این هم از خصوصیات اقتصاد ضعیف و زیر زمینی است وقتی ما مستقیما با شرکت های سازنده تماس نداریم و یا تحت تحریم های اقتصادی هستیم و نیز هنگامی که مرزهای کشو برای ورود کالای قاچاق یاز است و عده ای سوجود هستند که کسی آنها را مواخذه نمی کند این روند ادامه دارد چون در آمدهای هنگفتی دارد ولو اینکه باعث صدمه دیدن مال و جان هم وطنان شود !

یکی از نکات جالب در مورد این قطعات ترفندهایی است که بر روی برچسب ها و بسته بندی های آنها وجود دارد مثلا روی یکی نوشته شده است : MODE BY JAPAN  که ما معنی آن را نفهمیدم ! لابد منطورش این است که مدلش و یا نمونه اصلی اش ژاپنی بوده است ولی واقعیت این است که مصرف کننده عام ایرانی همان MODE   را هم ممکن است MADE  بخواند ! و فکر کند قطعه ژاپنی است یا مثلا اسم قطعه را مشابه با نام اصلی نوشته است مثلا روی برخی از لوازم خانگی تقلبی زده است NUTIONAL  که شاید منظورش همان NATIONAL  است ! و یا TEFAL رابا املاهای مختلف نوشته اند و مصرف کننده در می ماند که بالاخره کدام قطعه  و دستگاه اصلی اصلی و کدام تقلبی است . چندی پیش که به قشم رفته بودم  خواستم یک :  اپی لیدی براون برای یکی از همکاران بخرم هر دو نمونه ای که آورده بود دقیقا شبیه هم بودند اصلا با هم مو نمی زدند وقتی خیلی دقت می کردی تفاوت رنگ خیلی کمی بین قطعات پلاستیکی داخلی آنها وجود داشت ولی یکی از آنها تقلبی بود و قیمت اش هم کمتر و اتفاقا همین نوع تقلبی کلی هم وسایل اضافی داشت از جمله کیسه بی حس کننده آمونیاک و کیف مخصوص و واقعا تشخیص اصلی از تقلبی مشکل است البته اکثر فروشندگان خودشان می دانند کدام وسیله اصل و کدام تقلبی است نه اینکه سواد و هوششان بالا باشد نه ! از طریق تجربه این را فهمیده اند ولی گ اغلب مشتری را گمراه می کنند !

شما خودتان باید این تخصص را داشته باشید ( نارحت نباشید اینقدر سرتان کلاه می گذارند که اگر خرده هوشی داشته باشید بعد از مدتی خبره می شوید !)

شما وقتی به بازار تهران بروید با انبوهی از اجناس مواجه می شوید که می گویند از کشورهای عربی و امارات آمده گاهی هم راست می گویند منتها از طریق قشم و کیش به امارات رفته و مارک خورده و دوباره به ایران برگشته حال آنکه در همان تولیدی های داخل کشور درست شده است . چرا ؟ چون ملت ما مارک زده است ! سواد خرید جنس با کیفیت را ندارد ! و از همین روست که هر چه ازخارج آمد لابد خوب است البته برخی کالاهای داخلی هم واقعا بدون کیفیت هستند ما بهترین لباسها را درداخل تولید می کنیم ولی اان گران ترین و با کیفیت ترین البسه در بازار تهران ؛ پوشاک تایلندی است !

 

حالا این در مورد وسایل خانگی و پوشاک و  قطعات عمومی بود اما  وضع هنگامی بدتر می شود که شما می خواهید قطعات تخصصی مربوط به ماشین آلات را سفارش دهید .

 اینجاست که کار مشکل می شود  البته قطعات تقلبی خیلی زود ماهیت اشان به هنگام کار کردن لو می رود منتها ما می خواهیم قبل از اینکه خرید کنیم و پول امان هدر رود قطعه اصلی را شناسایی کنیم

مثلا برای گریسکاری دستگاهها از " گریس پمپ " استفاده می شود که وسیله ای است که با فشار زیاد گریس را از طریق نیپل به درون بخش هایی از دستگاه فرو می کند برای این کار در نوک گریس پمپ یک " اتصالی " یا " سری " COUPLER  دارد که گریس از طریق همین نوک نازل مانند به درون نیپل = ممه تزریق می شود . این قطعه گاهی نیاز به تعویض دارد چون در داخلش اورینگی دارد که در اثر فشار خراب می شود . یکی از همین سازنده های قطعات اصلی و مثلا اورجینال که کلمه OEM را هم درشت درقسمت بالا و سمت چپ برگه ای که محصول بر روی آن قرار گرفته است نوشته شده است شرکتی است که نه نامی دارد و نه نشانی و تنها چیزی که رد پشت کاغذ مزبور نوشته شده است این است که DESIGN BY USA !  = طراحی در آمریکا ! البته این قبیل کارها اکثر وطنی هستند و در بیغوله هایی در اطراف همین تهران خودمان ساخته و پرداخته و بسته بندی می شوند کاری که قبلا چینی ها و هنگ کنگی ها می کردند البته راست هم می گویند طراحی این اجناس در آمریکا و ژاپن صورت گرفته است و اینها همان اجناس را بطور غیر قانونی برداشته اند و کپی سازی کرده اند و ان هم چه کپی ها ؟! ظاهرا با اصل اش مو نمی زند ولی خوب معلوم است که یک جنس تقلبی و کپی شده هیچوقت نمی تواند جای کالای اصلی را بگیرد چون این فقط تقلب است برای فریب دادن مردم وگرنه همان جنس کپی را هم می توان با آدرس و نشانی سازنده و مهر استاندارد داخلی به فروش رساند آن کلمه USA  هم برای آن است که اینها می دانند مصرف کننده ایرانی سواد انگلیسی درست و حسابی ندارد و شاید اصلا نداند MADE با DESIGN  فرق دارد !

تازه خیلی ها خیال خودشان را راحت می کنند و مستقیم می نویسند : MADE IN USA  یا MADE IN JAPAN  کی به کیه ؟

 

.....................................م.ت تیرماه 1387 –

 


محمد توکلی

پیشنهادهایی در مورد کارگاه بانک ماشین آلات

Thursday, July 10, 2008

 

پیشنهادهایی در مورد کارگاه بانک ماشین آلات

 

وضعیت نامطلوب کرین ها – لیفتراک ها و تریلر ها وسایر ماشین آلات

بر اساس مشاهداتی که به دفعات متعدد و در زمانهای مختلف از ماشین آلاتی که برای تعمیر و سرویسکاری به این کارگاه آمده اند بعمل آمد مواردی دیده شد که لازم است جهت بررسی و رفع عیب به اطلاع رسانده شود

1-     با نگاه کلی به وضع ظاهری این ماشین آلات و نیز مشاهده قسمت زیرین آنها ( موتور دیفرانسیل و گیربکس ) آنچه چشمگیر و قابل توجه است کثیف بودن بیش از اندازه این دستگاهها است که این امر به هیچوجه پذیرفته نیست و این ماشینها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه روغن و گریس اضافه و گرد و خاک  که بصورت لجن در آمده و زیر دستگاههای فوق را پوشانده اند گردند .  کثیف بودن زیر دستگاهها علاوه بر اینکه کار تعمیر آنها را مشکل می کند و باعث کثیف شدن بیش از اندازه کارگران و استادکاران می شود مانع از  عیب یابی خرابی ها می شود چون  در صورت چکه کردن روغن و یا نشت گریس  از دستگاه این نشتی بسختی قابل دیدن است .

2-     با توجه به عمر یالای این کرین ها و لیفتراک ها که عمدتا متعلق به اوایل دهه 1990 یعنی حدود 18 سال پیش می باشند میزان فرسودگی و خرابی قطعات این دستگاهها خیلی زیاد شده است که باید مشکل خوردگی و زنگ زدگی ناشی از هوای نامساعد مجتمع است را نیز بدان اضافه نمود . که نیاز است این کرین ها بصورت کامل مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند ( منظور این است که تمام قسمت هایی که دچار زنگ زدگی است و امکان خراب شدن آنها وجود دارد مورد بررسی قرار  داده و در صورت لزوم تعویض نمایند . و روند فعلی که صبر کردن تا خراب شدن دستگاه و سپس تعمیر آن است بسیار وقت گیر و پر هزینه است

3-     میزان زندگ زدگی و فرسودگی ناشی از نگهداری غلط دستگاهها و نیز هوای نامساعد و آلوده مجتمع باعث شده است که دستگاهها زودتر از آنچه انتظار می رفت کهنه و فرسوده شوند .

4-     تعداد زیادی کرین و ماشین آلات از رده خارج درمحوطه بانک ماشبن آلات وجود دارد که اغلب قابل تعمیر نیستند و فقط می توان از آنها بعنوان منبعی برای تهیه قطعات یدکی سایر ماشین آلات استفاده کرد بهر حال باید این وسایل از محوطه جمع آوری شوند چون علاوه بر اینکه ظاهر خیلی نامطلوبی به این منطقه داده اند خطر سقوط کردن و افتادن روی پرسنل را هم دارند .

5-     محوطه کارگاه نیاز به یک بازنگری کلی دارد یک سری وسایل و قطعات وجود دارند که باید جمع آوری شوند و نیز چند دستگاه کانتینر که لازم است جایشان عوض شود از جمله کانتینری که بین کارگاه هیدرولیک و کارگاه پنچر گیری وجود دارند . ضمن کار نصب هواکش ها بصورت ناتمام رها شده است چون دیواره بالایی کارگاه باید پوشانده شود تا روشن کردن هواکش ها مفهوم پیدا کند .

6-     با وجود کنترل ها و قوانینی که ظاهرا در کارگاه وجود دارد و برنامه هایی از قبیل : PM و EM و 5S سایر روشهای برنامه ریزی که اعمال می شود با این حال این کارها بیشتر حالت رفع تکلیف و فرمالیته پیدا کرده اند که بخش عمده ای از این نابسامانی به  پیمانکار بر می گردد که آنهم ناشی از نظارت ضعیف بانک ماشین الات بر می گردد

7-     با توجه به اینکه آینده شرکت خوارزمی برایما دقیقا مشخص نیست ادامه وضع موجود بسیار مشکل وپرهزینه و غایر اقتصادی است و پیشنهاد  می شود دستگاههای کنونی به مزایده گذاشته شده و فروخته شود و با پول آنها و نیز تخصیص بودجه اقدام به وارد کردن ماشین آلات مدرن و به روز از شرکت تادانو یا شرکت های معتبر ، اینگونه تجهیزات  را وارد نمایند اینگونه بخش زیادی از هزینه های تعمیر و نگهداری و خرید قطعات یدکی کاسته می شود

 

 


محمد توکلی

پیشنهادهایی در مورد کارگاه بانک ماشین آلات

Thursday, July 10, 2008

 

پیشنهادهایی در مورد کارگاه بانک ماشین آلات

 

وضعیت نامطلوب کرین ها – لیفتراک ها و تریلر ها وسایر ماشین آلات

بر اساس مشاهداتی که به دفعات متعدد و در زمانهای مختلف از ماشین آلاتی که برای تعمیر و سرویسکاری به این کارگاه آمده اند بعمل آمد مواردی دیده شد که لازم است جهت بررسی و رفع عیب به اطلاع رسانده شود

1-     با نگاه کلی به وضع ظاهری این ماشین آلات و نیز مشاهده قسمت زیرین آنها ( موتور دیفرانسیل و گیربکس ) آنچه چشمگیر و قابل توجه است کثیف بودن بیش از اندازه این دستگاهها است که این امر به هیچوجه پذیرفته نیست و این ماشینها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه روغن و گریس اضافه و گرد و خاک  که بصورت لجن در آمده و زیر دستگاههای فوق را پوشانده اند گردند .  کثیف بودن زیر دستگاهها علاوه بر اینکه کار تعمیر آنها را مشکل می کند و باعث کثیف شدن بیش از اندازه کارگران و استادکاران می شود مانع از  عیب یابی خرابی ها می شود چون  در صورت چکه کردن روغن و یا نشت گریس  از دستگاه این نشتی بسختی قابل دیدن است .

2-     با توجه به عمر یالای این کرین ها و لیفتراک ها که عمدتا متعلق به اوایل دهه 1990 یعنی حدود 18 سال پیش می باشند میزان فرسودگی و خرابی قطعات این دستگاهها خیلی زیاد شده است که باید مشکل خوردگی و زنگ زدگی ناشی از هوای نامساعد مجتمع است را نیز بدان اضافه نمود . که نیاز است این کرین ها بصورت کامل مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند ( منظور این است که تمام قسمت هایی که دچار زنگ زدگی است و امکان خراب شدن آنها وجود دارد مورد بررسی قرار  داده و در صورت لزوم تعویض نمایند . و روند فعلی که صبر کردن تا خراب شدن دستگاه و سپس تعمیر آن است بسیار وقت گیر و پر هزینه است

3-     میزان زندگ زدگی و فرسودگی ناشی از نگهداری غلط دستگاهها و نیز هوای نامساعد و آلوده مجتمع باعث شده است که دستگاهها زودتر از آنچه انتظار می رفت کهنه و فرسوده شوند .

4-     تعداد زیادی کرین و ماشین آلات از رده خارج درمحوطه بانک ماشبن آلات وجود دارد که اغلب قابل تعمیر نیستند و فقط می توان از آنها بعنوان منبعی برای تهیه قطعات یدکی سایر ماشین آلات استفاده کرد بهر حال باید این وسایل از محوطه جمع آوری شوند چون علاوه بر اینکه ظاهر خیلی نامطلوبی به این منطقه داده اند خطر سقوط کردن و افتادن روی پرسنل را هم دارند .

5-     محوطه کارگاه نیاز به یک بازنگری کلی دارد یک سری وسایل و قطعات وجود دارند که باید جمع آوری شوند و نیز چند دستگاه کانتینر که لازم است جایشان عوض شود از جمله کانتینری که بین کارگاه هیدرولیک و کارگاه پنچر گیری وجود دارند . ضمن کار نصب هواکش ها بصورت ناتمام رها شده است چون دیواره بالایی کارگاه باید پوشانده شود تا روشن کردن هواکش ها مفهوم پیدا کند .

6-     با وجود کنترل ها و قوانینی که ظاهرا در کارگاه وجود دارد و برنامه هایی از قبیل : PM و EM و 5S سایر روشهای برنامه ریزی که اعمال می شود با این حال این کارها بیشتر حالت رفع تکلیف و فرمالیته پیدا کرده اند که بخش عمده ای از این نابسامانی به  پیمانکار بر می گردد که آنهم ناشی از نظارت ضعیف بانک ماشین الات بر می گردد

7-     با توجه به اینکه آینده شرکت خوارزمی برایما دقیقا مشخص نیست ادامه وضع موجود بسیار مشکل وپرهزینه و غایر اقتصادی است و پیشنهاد  می شود دستگاههای کنونی به مزایده گذاشته شده و فروخته شود و با پول آنها و نیز تخصیص بودجه اقدام به وارد کردن ماشین آلات مدرن و به روز از شرکت تادانو یا شرکت های معتبر ، اینگونه تجهیزات  را وارد نمایند اینگونه بخش زیادی از هزینه های تعمیر و نگهداری و خرید قطعات یدکی کاسته می شود

 

 


محمد توکلی

سیستم تخلیه فاضلاب های صنعتی

                                                                  بنام خدا

 

سیستم تخلیه فاضلاب های صنعتی  مجتمع پتروشیمی بندرامام و چگونگی تمیزکاری مجاری آن :

 

1-     سیستم فاضلاب صنعتی پتروشیمی بندرامام از خطوطی با قطرهای آبدهی مختلف از 12 اینچ تا 60 اینچ تشکیل شده است و درهر منطقه به یک محل تلاقی ( manhole  ) منتهی می شود . که معمولا این محل های جهت  تمیزکاری و جمع آوری مواد زائد درون خطوط لوله استفاده می شود .

2-     روش معمول تمیزکاری فاصلاب ها صنعتی در این شرکت عبور دادن سیم بکسل به همراه یک عدد بالون و سپس بستن بسکت یا جاروبک لجن کش و استفاده از دستگاه وینچ (قرقره موتور دار ) جهت کشیدن این مجموعه از محل تلاقی و یا همان منهول های می باشد . و سپس توسط بیل مکانیکی این مواد زائد جمع آوری شده از محل خارج می شوند . و روش دیگر استفاده از دستگاه های جت ماشین در مواقع گرفتگی شدید کاربرد دارد

3-     جنس موادی که باعث گرفتگی این مجاری فاضلاب می شوند عمدتا از نوع کریستالهای نمکی ، لاتکس ها و پلیمرهای صنعتی و خشک می باشد که معمولا در جداره داخلی لوله ها بصورت لایه لایه بر روی یکدیگر انباشته شده و باعث کم شدن جریان سیال عبوری از فاضلاب می شوند .

 

 

این شرکت جهت از بین بردن مواد یاد شده و تمیزکاری فاضلاب های صنعتی در حال بررسی جهت پیدا کردن راهکارهای جدید و استفاده ازدستگاههای sewer cleaner  می باشد . لذا خواهشنمد است با توجه به اینکه آن شرکت درتهیه و تامین دستگاه فوق و همچنین راهکارههای نگهداری فاضلاب های صنعتی می تواند به این شرکت کمک نماید لذا مستدعی است نظرات و پیشنهادات خود را جهت درخواست خرید دستگاه مزبور و استفاده از راهکارهای پیشنهادی تمیزکاری ما را یاری نمائید .

 

 Drainage and cleaning for Industrial sewer system in BIPC

 

1-     Industrial sewer system in BIPC including different type of pipes from 12 to 60 inches which involve some manhole for cleaning of solid garbage

2-     Ordinary method for cleaning of these pipes is apply a wire cable with a balloon and use of special basket with sludge  sweeper and electromotor winch for pulling these and then gathering these garbage with a back hoe  machine  – another method is use of jet machine for cleaning in sever cases .

3-     Kind of garbage in these sewer system are : salt crystals – latexes – industrial solid polymer which always in shape of multi layer accumulate in internal  surfaces of sewer systems pipes and hence causes for restricted fluids in these system

Our company (BIPC) for remove of these purpose (cleaning of sewer system) looking for new method and new equipment in sewer cleaner.

Please help us for finding proper equipment for sewer system cleaner and guide us with your positive suggestions.

 

Thanks in advance

 

Dear Sirs,

 

Industrial sewer system in BIPC consist of  different types of pipes ranging from 12 to 60 inches, each ended to manholes in different places for cleaning purposes. The usual method for cleaning of these pipes is to apply a cable and balloon together with using of special basket pulled by sludge sweeper and electromotor. Afterwards, the garbage is removed from the place of gathering by a back hoe machine. Another method which is used in severe cases is to clean the pipe by a jet machine. The composition of garbage collected in the sewer system is mainly as follows: salt crystals, latexes, and industrial solid polymer that is shaped always in a multi layer accumulation in the inner surfaces of sewer systems pipes, hence causing restricted fluids in the system.

 

We are now looking for better approaches, equipment and solutions to the matter for the purpose at hand, i.e. cleaning of sewer system.

The purpose of this letter is to seek your valuable comments and assistance on the matter. Your advice on proper equipment to be purchase and/or a proper approach to be taken is highly appreciated.   

 

Thanking you in advance,


محمد توکلی

ایمنی کار با باتری های خودرو

Thursday, July 03, 2008

 

نکته ایمنی هفته :

 

 

ایمنی کار با باتری های خودرو

 

 

مقدمه :

باتری خودرو بخاطر اینکه حاوی الکترولیت اسید سولفوریک است و نیز از این جهت که هنگام کار کردن و شارژ شدن از خود گاز هیدروژن را متصاعد می کند و این گاز در شرایطی قابل انفجار است می تواند خیلی خطرناک باشد .

به همین جهت لازم است در کارگاههای شارژ و  نگهداری باتری از جمله همین کارگاه بانک ماشین آلات نکات ایمنی بدقت مورد توجه و رعایت قرار گیرد تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم .

منفجر شدن باتری ضمن اینکه باعث از بین رفتن باتری و ضرر مادی می شود می تواند بر روی سر و صورت کارگران و استادکاران هم بپاشد و باعث سوختگی پوست و آسیب زدن خصوصا به پوست صورت و دستهای افراد شود مواردی گزارش شده است که حتی در شرکت ایران خودرو ، انفجار باتری خودرو باعث نابینایی کارگران شده است .

چون پرتاب قطعات خرد شده ناشی از انفجار و یا پاشش اسید می تواند آسیب به پوست بزند که اگر در چشم باشد این آسیب شدید تر است و اگر کارگران ندانند چگونه با این وضع روبرو شوند صدمات غیر قابل برگشت رخ خواهد داد . در کارگاه ما بخشی به عنوان ماشین باتری وجود دارد که برای راه اندازی موتورهایی که در سایت مورد استفاده اند و به هر دلیلی باتری  آنها از کار افتاده است مورد استفاده است در این مورد نیز باید دقت شود که این باتری به باتری کار خیلی پر خطری است و باید نکات ایمنی مربوط به آن که درادامه آمده است حتما مورد توجه قرار گیرد .

 

 چون  سلامت جسم کارکنان در وهله اول قرار دارد لازم است که به چند نکته توجه شود :

1-     حتما دوش اضطراری در محوطه کارگاه نصب شود و از درست کارکردن آن و آشنایی کارگران با طرز کارش اطمینان حاصل شود .

2-     همه کارگرانی که با باتری سر و کار دارند عینک ایمنی مخصوص و محافظ صورت و دستکش ضد اسید داشته باشند

3-      هوای محوطه کارگاه برق و شارژ باتری کاملا تهویه  شود و باتری ها در محلی که نسبتا خنک است شارژ شوند چون شارژ باتری در جایی که گرمای هوا زیاد است می تواند امکان انفجار را تشدید کند .

4-     برای باتریهایی که حالت پکیج دارند و درب آنها باز نمی شود بررسی شود که آیا منفذ خروج گاز آنها باز است یا نه ؟

5-     از شارژ بیش از اندازه باتری خودداری شود .

6-     به هنگام شارژ کردن باتری را به حال خود رها نکنند بلکه بطور مرتب وضعیت آن را بررسی کنند

7-     اتصالاتی که برای شارژ مورد استفاده اند کاملا سفت باشند تا امکان جرقه زدن وجود نداشته باشد .

8-     تمام عواملی را که می تواند تولید جرقه کند از محل دور نگهدارند .

9-     گاهی انفجار صرفا بخاطر جمع شدن و متراکم شدن گاز هیدروژن در دراخل باتری و عدم امکان تخلیه آن صورت می گیرد از این نظر باتری های به هنگام شارژ لازم است که درب دریچه های روی آنها باز باشد و باتری هایی که این دریچه ها را ندارند دقت بیشتری شود و توجه شود که منافذ مخفی آنها باز باشد .

10- همیشه سطح آب باتری های بررسی شود تا زا حد مجاز پائین تر نرود . این کار باید توسط رانندگان و اپراتورهای دستگاههای هم چک شود .

 

 طی مطالعه ای 12 ماهه بر روی حدود  7051 شخص که در بخش فوریت های پزشکی بیمارستان در اثر حوادث  ناشی از باتری خودرو مجروح شده بودند مورد مداوا قرار گرفته اند. تخمین زده می شود که 2280 نفر ( 32% از 7051 مجروح ) مستقیما در اثر انفجار باتری  مجروح شده اند . 31% از اشخاص هم در اثر انفجار  به هنگام شارژ باتری  مجروح گردیده اند

 

چرا باتری منفجر می شود ؟

باتری به هنگام شارژ شدن از خودش گازهایی را منتشر می کند. به همین جهت لازم است که جرقه ؛ شعله ، سیگار روشن و سایر منابع اشتعال و آتش زا را باید همواره از محل شارژ باتری دور نگه داشت .

البته تولید گازهای ناشی از شارژ شدن باتری به تنهایی نمی تواند عامل انفجار باتری باشد بلکه این امر ترکیبی از گازهای قابل انفجار و  وجود جرقه و شعله در موارد نادر است . که وقتی این دو عامل با هم جمع شوند امکان انفجار را فراهم می کنند .

ایجاد اتصال کوتاه در دو قطب باتری ( وصل کردن قطب های مثبت و منفی باتری ! ) می تواند تولید جرقه کند و این جرقه شرایط لازم برای اشتعال و انفجار گازهایی متصاعده شده را فراهم نماید .

شارژ کردن باتری باعث متصاعد شدن گاز هیدروژن می شود که اگر غلظت آن در هوا به اندازه معینی برسد قابلیت انفجار دارد . محدود انفجار یا مشتعل شدن آن 1/4 % به 72% هیدروژن در هوا است .

تخلیه و تهویه هوا می تواند کمک کند تا میزان این هیدروژن متصاعد شده کاهش یابد . همانگونه که تجمع گاز هیدروژن و تهویه ضعیف می تواند باعث تجمع گاز و انفجار شود .

انفجار باتری واقعه ای است که بندرت اتفاق می افتد اما چون به هر حال امان وقوعش وجود دارد حائز اهمیت است ( در اینجا که اهمیت زیادی دارد چون چندان هم بندرت اتفاق نمی افتد ) به همین جهت باید نکات ایمنی  به هنگام کار در نزدیکی باتری را رعایت کرد .

 مثلا به هنگام کار در نزدیکی باتری همواره عینک ایمنی  بپوشید واز پوشش های محافظ صورت FACE SHIELD   استفاده نمائید .

 

  • چندین عامل که احتمال انفجار باتری را افزایش می دهند

1-     پائین بودن سطح آب ( الکترولیت ) در باتری

2-     شارژ بیش از اندازه باتری

3-     درجه حرارت بالای الکترولیت

4-     اتصال خارجی ضعیف باتری

5-     ضعیف بودن اتصال استارت  به باتری

 

باتری های اسیدی – سربی حاوی اسید سولفوریک هستند که می تواند سبب سوختگی پوست و نابینای شود

 کمک های اولیه :

1-     محلی که اسید روی ان پاشیده شده است باید با مقادیر زیادی آب  با فشار کم و به مدت 15 دقیقه شستشو دهید . اگر اسید در چشم پاشیده شده باشد حتی چند ثانیه  هم می توانند در تخفیف جراحات موثر باشند

2-     سریعا  با مراکز ارائه کمک های اولیه تماس بگیرید

 

نکات ایمنی باتری

 

سوختگی شیمیایی ( سوختگی در اثر اسید یا مواد قلیایی ) باعث یکی از مهم ترین و جدی ترین صدماتی است ه به چشم وارد می شود واز جمله مهم ترین تهدید کننده های بینایی کارگران است .

علت عمده سوختگی در اثر اسید و آسیب به چشم ع منفجر شن باتری خودرو است . از این رو لازم است نکات ایمنی زیر مورد توجه قرار گیرد خصوصا هنگامی که می خواهید باتری به باتری کنید و ماشینی را که باتری اش مشکل دارد روشن نمائید :

سیمی که برای اتصال مورد استفاده قرار می گیرد JUMPER CABLES باید کاملا عاری از زنگ زدگی وخوردگی باشد . هیچگاه نباید از کابل های لخت ( حتی اگر روی آن نوار چسب پیچانده باشید ) برای اتصال به باتری استفاده شود .

  • در پایان باید  کابل منفی = بدنه را به ماشینی که باتری اش خوابیده است وصل نمائید
  • همیشه دستورالعمل کار با باتری را از سازنده آن بگیرید
  • 50% اغلب باتری ها  از سرب درست شده است که باید به هنگام دور انداختن باتری این سرب به شکل درستی باریافت شود .
  • هنگامی که  آب رادیاتور یخ بسته است یا الکترولیت باتری یخ زده است باتری به باتری انجام ندهید
  • باتری های بعد از اینکه عمرشان تمام شد مجددا به کارخانه بازگردانده می شوند تا مواد انها بازیافت شود . حتی اسید باتری بازیافت  و خنثی می شود و از سولفات سدیم آن برای پودرهای لباسشویی و شوینده ها و صنایع شیشه و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نبایداین باتری ها را به حال خود در محیط رها کنید .

 

  • اگر نمی دانید که چگونه باید قطب های باتری را به هم وصل کنید حتما از یک نفر که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید .
  • اگر سوختگی شیمیایی رخ داد و باعث صدمه دیدن چشم ها وصورت  و پوست شد لازم است به مدت 15 دقیقه با یک مایع خنثی مانند آب یا محلول نمکی ، محل مورد نظر شسته شود .
  • در صورت تحریک چشم ها و آسیب آنها  مراقبت ها و  فوریت های پزشکی باید بسرعت انجام گیرد .

 

 

 

 

..........................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – تیرماه 1387 – ماهشهر - BIPC

منبع :

 

http://www.jrtc-polk.army.mil/Safety_new/Safety_Tips/General/batteries.ppt#257,1,Slide 1

 

 

 


محمد توکلی

تعریف برخی اصطلاحات ایمنی :

 

تعریف برخی اصطلاحات ایمنی :

 

مقدمه :

 

همه ما کم و بیش با لزوم رعایت مسائل ایمنی در کارگاهها و واحدهای صنعتی و تولیدی آشنا هستیم ولی شاید لازم باشد که تعریفی هم از عباراتی که هر روز بکار می بریم بعمل آید :

 

- ایمنی(SAFETY) :

رهایی از خطر ، در امان بودن از خطر و مفهوم آن به حداقل رساندن تماس انسان با خطر و پیش گیری جدی از صدمات فیزیکی و جراحت انسان می باشد.

 

2- خطر (HAZARD) :موقعیت یا منبع بالقوه ایجاد صدمات انسانی یا بیماری ، خسارات مالی شامل : تخریب اموال و تجهیزات ، صدمه به محیط کارگاه ( یا محیط زیست ) و یا ترکیبی از آنها تعبیر می شود

 

3- ریسک (RISK) :

ترکیب ( یا تابعی) از احتمال یا پیامدهای ناشی از وقوع یک اتفاق خطرناک مشخص می باشد.

 

4- رویداد (INCIDENT) :

یک رخداد یا اتفاق (برنامه ریزی نشده) که منجر به یک حادثه شده و یا احتمال منجر شدن به حادثه را داشته باشد.

 

5- شبه حادثه (NEAR-MISS) :

یک رویداد که منجر به بیماری ، جراحت ، صدمه و یا خسارت نشده است. (به عبارت دیگر حادثه به خیر گذشت. )

 

6- حادثه (ACCIDENT) :

یک اتفاق یا واقعه ناخواسته ( رویداد برنامه ریزی نشده ) که منجر به صدمات انسانی شامل مرگ ، بیماری ، جراحت و یا سایر خسارات مالی شود.

 

7- عدم انطباق :

هرگونه انحراف از استانداردهای کاری ، دستورالعمل ها ، روش های اجرایی ، مقررات ، عملکرد سیستم مدیریتی و غیره که به طور مستقیم منجر به صدمات انسانی و جراحات یا بیماری ، خسارت به تأسیسات (تجهیزات) ، محیط کارگاه و یا ترکیبی از آنها شود.

8- اقدام اصلاحی :

اقدامی است که طی آن علل ریشه ای که باعث بروز عدم انطباق (عدم تطابق) بالفعل می شوند شناسایی شده و نسبت به رفع آنها اقدام می شود به نحوی که دیگر آن عدم انطباق (عدم تطابق) بروز نکند.

 

9- اقدام پیشگیرانه :

اقدامی است که طی آن عللی که احتمال می رود باعث بروز عدم انطباق (عدم تطابق) بالقوه شوند ، از بین می روند ، به نحوی که احتمال بروز آن عدم انطباق (عدم تطابق) حذف می گردد.

 

10- ایمنی و بهداشت شغلی :

شرایط و عواملی است که بر ایمنی و بهداشت کارکنان یا مجموعه افراد شاغل ( از جمله پرسنل موقت و کارکنان پیمانکار ) ، بازدیدکنندگان یا هر فرد دیگر حاضر در محیط کار تأثیر می گذارد یا می تواند تأثیر و سلامت آنها را تأمین نماید.

 

 

 


محمد توکلی

رعایت موارد ایمنی به هنگام کار با لیفتراک

Wednesday, July 02, 2008

 

رعایت موارد  ایمنی به هنگام کار  با لیفتراک

 

مقدمه :

 

لیفتراک از جمله ماشین هایی است که به وفور در شرکت ما مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد عمده آن برای جابجایی قطعات به هنگام انجام تعمیرات اساسی و نیز برای جابجایی محصول تولیدی و بارگیری در  انبارهای شرکت و کارهای گوناگون دیگر است .

اما لیفتراک با همه خوبی های ومزایایی  که دارد اگر بدرستی مورد استفاده قرار نگیرد  وسیله ای خطرناک نیز هست چون اولا دارای یک وزنه تعادلی سنگین در قسمت انتهایی است که جرم وسیله را زیاد می کند و به همین جهت در صورت برخورد و تصادف کردن ، شدت تصادف خیلی زیاد می شود .

ثانیا دارای شاخک هایی در جلو است که احتمال برخورد آنها با انسان و سایر اشیاء زیاد است و این برخورد خیلی خطرناک است . سالها پیش در همین شرکت برخورد شاخک یکی از همین لیفتراک ها در خیابان با یک عابر باعث قطع شدن پای وی شد !

از این رو رانندگان و اپراتورهای لیفتراک باید دقت کافی بعمل آورند که اولا همواره  با سرعت مجاز حرکت کنند و ثانیا نکات ایمنی را کاملا رعایت نمایند تا باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیر نشوند .

و باید کاملا آگاه باشند که با چه وسیله خطرناکی کار می کنند شاید کرین های در این میان خطرات کمتری داشته باشند . در شرکت ما و در انبارها برای بارگیری از لیفتراک هایی که با سوخت گازی  کار می کنند استفاده می شود .

 

شرایط عمومی کار با لیفتراک :

1-    راننده لیفتراک :  لیفتراک نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگری  باید توسط افراد مجاز مورد استفاده قرار گیرد . به همین جهت نباید اجازه داد کسانی که مهارت کافی ندارند از آن استفاده کنند

2-     نقص فنی لیفتراک :  از لیفتراکی که دچار نقص فنی است نباید استفاده شود و باید سریعا نقص برطرف گردد .  

3-    وسایل حفاظتی لیفتراک :  همه لیفتراک ها  باید وسیله حفاظت داشته باشد تا در صورت واژگون شدن به راننده آسیب نرسد ونیز دارای سپر محافظ باشند  

4-     آلارم خطر :  لیفتراک باید دستگاه اعلام خطر هنگام بروز حادثه داشته باشد.

5-     جذب گازهای مضر :  اگر لیفتراک در سالن ها دربسته و درون محوطه های سقف دار کار می کند باید برقی باشد در غیر اینصورت باید دستگاهی روی ان نصب شود که  گازهی خروجی را جذب و تصفیه کند ( چیزی شبیه مبدل کاتا لیستی )  

6-     وسایل هشدار دهنده :   لیفتراک بایدچراغ، آینه های بغل وچراغ راهنما و نیز بوق هشدار به هنگام حرکت دنده عقب داشته باشد .

7-    کپسول آتش نشانی : برای خاموش کردن  حریق در کابین لیفتراک باید کپسول  CO2  روی آن نصب شده باشد .

8-    مناسب بودن مسیر :  مسیرهای رفت وآمد لیفتراک ها باید صاف و بدون  هر گونه ناهمواری باشد واین مسیر حرکت باید با علائم و رنگ های راهنمائی مشخص شود .

9-    بازرسی دوره ای لیفتراک : لیفتراک ها باید به طور مرتب  توسط کارشناس فنی  مورد بازرسی قرار گیرد .

10- رعایت ظرفیت مجاز :  به اندازه ظرفیت مجاز باید بار جابجا شود

11- حمل نفر ممنوع : از سوار کردن افراد اضافی روی لیفتراک و خصوصا بر روی بار خودداری شود

 

روش درست بلند کردن و جابجایی  بار :

 

1-    ابتدا باید بار را از زمین بلند کرده وتا ارتفاع 15 سانتی متری بالا ببرید .

2-    بار مورد نظر را تا آنجا که امکان دارد نزدیک به  لیفتراک قرار دهید

3-    با احتیاط به سمت مقصد حرکت کنید

4-     برای تخلیه بار لازم است ابتدا بار را تا ارتفاع لازم بالا وسپس آهسته به جلو ببرید تا بار در محل مورد نظر قرار بگیرد و سپس بار را به آرامی پائین بیاورید .

5-    هیچگاه برای حمل بار تا مسافت های طولانی از لیفتراک استفاده نکنید . چون لیفتراک وسیله ای برای جابجایی و بارگیری در مسیرهای کوتاه است و حرکت ان در جاده ( مثلا جاده های مجتمع انهم با بار خیلی خطر ساز است .

 

 

 


محمد توکلی

رعایت موارد ایمنی به هنگام کار با لیفتراک

Wednesday, July 02, 2008

 

رعایت موارد  ایمنی به هنگام کار  با لیفتراک

 

مقدمه :

 

لیفتراک از جمله ماشین هایی است که به وفور در شرکت ما مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد عمده آن برای جابجایی قطعات به هنگام انجام تعمیرات اساسی و نیز برای جابجایی محصول تولیدی و بارگیری در  انبارهای شرکت و کارهای گوناگون دیگر است .

اما لیفتراک با همه خوبی های ومزایایی  که دارد اگر بدرستی مورد استفاده قرار نگیرد  وسیله ای خطرناک نیز هست چون اولا دارای یک وزنه تعادلی سنگین در قسمت انتهایی است که جرم وسیله را زیاد می کند و به همین جهت در صورت برخورد و تصادف کردن ، شدت تصادف خیلی زیاد می شود .

ثانیا دارای شاخک هایی در جلو است که احتمال برخورد آنها با انسان و سایر اشیاء زیاد است و این برخورد خیلی خطرناک است . سالها پیش در همین شرکت برخورد شاخک یکی از همین لیفتراک ها در خیابان با یک عابر باعث قطع شدن پای وی شد !

از این رو رانندگان و اپراتورهای لیفتراک باید دقت کافی بعمل آورند که اولا همواره  با سرعت مجاز حرکت کنند و ثانیا نکات ایمنی را کاملا رعایت نمایند تا باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیر نشوند .

و باید کاملا آگاه باشند که با چه وسیله خطرناکی کار می کنند شاید کرین های در این میان خطرات کمتری داشته باشند . در شرکت ما و در انبارها برای بارگیری از لیفتراک هایی که با سوخت گازی  کار می کنند استفاده می شود .

 

شرایط عمومی کار با لیفتراک :

1-    راننده لیفتراک :  لیفتراک نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگری  باید توسط افراد مجاز مورد استفاده قرار گیرد . به همین جهت نباید اجازه داد کسانی که مهارت کافی ندارند از آن استفاده کنند

2-     نقص فنی لیفتراک :  از لیفتراکی که دچار نقص فنی است نباید استفاده شود و باید سریعا نقص برطرف گردد .  

3-    وسایل حفاظتی لیفتراک :  همه لیفتراک ها  باید وسیله حفاظت داشته باشد تا در صورت واژگون شدن به راننده آسیب نرسد ونیز دارای سپر محافظ باشند  

4-     آلارم خطر :  لیفتراک باید دستگاه اعلام خطر هنگام بروز حادثه داشته باشد.

5-     جذب گازهای مضر :  اگر لیفتراک در سالن ها دربسته و درون محوطه های سقف دار کار می کند باید برقی باشد در غیر اینصورت باید دستگاهی روی ان نصب شود که  گازهی خروجی را جذب و تصفیه کند ( چیزی شبیه مبدل کاتا لیستی )  

6-     وسایل هشدار دهنده :   لیفتراک بایدچراغ، آینه های بغل وچراغ راهنما و نیز بوق هشدار به هنگام حرکت دنده عقب داشته باشد .

7-    کپسول آتش نشانی : برای خاموش کردن  حریق در کابین لیفتراک باید کپسول  CO2  روی آن نصب شده باشد .

8-    مناسب بودن مسیر :  مسیرهای رفت وآمد لیفتراک ها باید صاف و بدون  هر گونه ناهمواری باشد واین مسیر حرکت باید با علائم و رنگ های راهنمائی مشخص شود .

9-    بازرسی دوره ای لیفتراک : لیفتراک ها باید به طور مرتب  توسط کارشناس فنی  مورد بازرسی قرار گیرد .

10- رعایت ظرفیت مجاز :  به اندازه ظرفیت مجاز باید بار جابجا شود

11- حمل نفر ممنوع : از سوار کردن افراد اضافی روی لیفتراک و خصوصا بر روی بار خودداری شود

 

روش درست بلند کردن و جابجایی  بار :

 

1-    ابتدا باید بار را از زمین بلند کرده وتا ارتفاع 15 سانتی متری بالا ببرید .

2-    بار مورد نظر را تا آنجا که امکان دارد نزدیک به  لیفتراک قرار دهید

3-    با احتیاط به سمت مقصد حرکت کنید

4-     برای تخلیه بار لازم است ابتدا بار را تا ارتفاع لازم بالا وسپس آهسته به جلو ببرید تا بار در محل مورد نظر قرار بگیرد و سپس بار را به آرامی پائین بیاورید .

5-    هیچگاه برای حمل بار تا مسافت های طولانی از لیفتراک استفاده نکنید . چون لیفتراک وسیله ای برای جابجایی و بارگیری در مسیرهای کوتاه است و حرکت ان در جاده ( مثلا جاده های مجتمع انهم با بار خیلی خطر ساز است .

 

 

 


محمد توکلی

والوالین :

Saturday, June 21, 2008

 

توضیح  یک واژه :

والوالین :

Valvoline

در ایران مرسوم شده است که به گریس هایی که برای بلبرینگ های چرخ و سایر قسمت های موتور استفاده می شود والوالین می گویند ! در صورتیکه والوالین نام شرکت تجاری است که محصولات مختلف از روغن موتور و روغن چرخ دنده گرفته تا همین گریس های معمولی و نسوز را شامل می شود . شاید بخاطر اینکه اولین بار که اینگونه گریس ها مورد استفاده قرار گرفته اند نام شرکت والوالین روی آنها بوده است نام تجاری شرکت را با نام نوع محصول اشتباه گرفته اند !

که البته این موضوع به یکی دو مورد محدود نمی شود و موارد مشابه فراوانی دارد دقیقا همین اشتباه در مورد کاربرد کلماتی چون موارد زیر را شامل می شود :

تاید = بجای پودر رختشویی

ریکا = بجای مایع ظرفشویی

کلینکس = بجای دستمال کاغذی

کلمن = بجای ترموس

 

که همه این ها را باید ناشی از بی د انشی و کم سوادی افرادی گذاشت که برای اولین بار این نامها را بکار برده اند و امروزه بقدری در جامعه ما رواج دارند و معمول شده اند که جزء غلط های مشهور و مصطلح به حساب می آیند .

 

...........................تیرماه 1387 – ماهشهر – BIPC – محمد توکلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0