بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


گژن پین

, gudgeon pin= piston pin = wrist pin   

 

گژن پین  در واقع یک استوانه کوچک و توخالی است که باعث اتصال دسته شاتون به پیستون می شود و دو طرف آن با استفاده دو عدد خار در محل خودش قرار گرفته ولی امکان چرخیدن را به ان می دهد چون وقتی حرکت رفت و برگشتی و خطی پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می کنیم لازم است که گژن پین در درون دسته شاتون بتواند براحتی بچرخد و نیز باید روغنکاری شود تا ضمن کاهش اصطکاک امکان خنک کردن آنهم فراهم شود چون در بخش خیلی گرمی از موتور واقع شده است

 

, gudgeon pins,= piston pin = wrist pin   همگی نامهای مختلف برای همین گژن پین هستند که در واقع نامی فرانسوی است .

معادل انگلیسی خار هم می شود = key

 

 

In internal combustion engines, the gudgeon pin is that which connects the piston to the connecting rod and provides a bearing for the connecting rod to pivot as it moves.

 In very early engine designs (including those driven by steam and also many very large stationary or marine engines, the gudgeon pin is located in a sliding crosshead that connects to the piston via a rod.

 

 

 

 

عکس گژن پین


محمد توکلی

حقایقی در مورد کرین

 
Crane Facts  حقایقی در مورد کرین   
Rough Terrain Cranesکرین های زمینهای ناهموار این نوع کرین ها  در طی 30 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند وبا عنوان کرین های RT  یا کرین های جاده های خاکی off-road” cranes از انها یاد می شود . این نوع کرین ها عموما دارای بم هیدرولیکی بوده و 4  چرخ و دو محور دارند و هر چهارچرخ آنها حرکت دارند four-wheel drive و نیز چها ر چرخ به فرمان متصل اند all-wheel steering که این امر باعث افزایش و بالا بردن قدرت مانور در جاده های خاکی می شود . استفاده های معمول ازاین نوع کرین ها شامل کار در سایت ها خاکی و مناطقی که ناهموار و سفت هستند مثل گ طرح های پتروشیمی " petrochemical plants و عملیات تعمیر و نگهداری و توقف های کلی shut downs پالایشگاهها می تواند مورد استفاده باشد . ظرفیت این نوع کرین ها از 30 تن تا 130 تن است . طول کرین ای RT بین 80 تا 140 فوت ( 24 متر تا 42 متر ) است . اخیرا مشتریان به ارزش ها و مزیت های  کرین های مخصوص مناطق ناهموار پی برده اند در پی تقاضای کرین هایی از این دست با ظرفیت بالاتر هستند . تقاضا برای کرین RT780  و RT 1000  و نمونه جدید آن RT 1120 سیر بسیار شتاب آمیزی دارد . کرین های بزرگتر RT   بعنوان کرین هایی که مناسب مناطق ناهموار هستند  جایگزین کرین های کوچکتر زنجیر دار می شوند .  Crawler Cranesکرین های چرخ زنجیری این نوع کرین ها که به آنها کرین زنجیری با  بوم خشک lattice boom crawler cranes هم  گفته می شود بزرگترین کرین های در نوع خود هستند (1) بخاطر اندازه بوم خشک این نوع کرین ها باید این بوم را از کرین جدا نموده و بطور جداگانه حمل نمود و سپس آن را در محل سایت دوباره سرهم کرد که این کار معمولا برای کارهای طولانی مدت است ( چون یک ار جزیی ارزش این همه صرف وقت وانرژی را ندارد ) این نوع کرین ها که شباهت زیادی به تانک دارند دارای طیف ظرفیتی از 40 تا 2000 تن می باشند . و ارتفاعی را که می توانند کار کنند به  700 فوت ( 212 متر )  و شعاع کاری 500 فوت ( 151 متر ) می رسد . اغلب سازندگان از بچه بوم های چند منظوره بر روی این کرین ها استفاده می کنند تا بدین وسیله بتوانند قدرت مانور و ظرفیت بلند کردن lift reach and maneuverability اینگونه کرین ها را افزایش دهند . این کرین های بخاطر ارتفاع کمی که دارند و زنجیر حمل کننده  آنها در پائینترین قسمت قرار گرفته  و مرکز ثقل آنها خیلی نزدیک به سطح زمین است امکان استفاده از آن در ناهموارترین زمینها وجود دارد از این رو برای کار در انواع پروژه های می توانند مورد استفاده باشند .   Hydraulic Truck Cranesکرین های ماشینی هیدرولیک :کرین های ماشینی هیدرولیک یا همان HTC فرا گیر ترین کرین های برای کارهای کوتاه مدت هستند .   نوع کرین های از دسته کرین های شهری street legal می باشند ( یعنی دارای علائم و تجهیزات ایمنی و هشدار دهنده برای حرکت در جاده های درون شهری و بین شهری را دارا می باشند برخلاف کرین های بیابانی که ضرورتی ندارد برخی از این تجهیزات را داشته باشند ) و قادرند که با یک یا دو نفر اپراتور کار نمایند و قابلیت جابجا شدن را بسادگی دارا می باشند . امکان دسترسی و کار با آنها در خیابانها و معابر وجود دارد و وزن سبکی دارند و دو محور و 8 چرخ دارند که همگی آنها دارای سیستم فنربندی ( سیستم تعلیق ) می باشند . به گونه ای که کرین های HTC می توانند تقریبا هر نوع کاری را در سایت انجام دهند . کرین های هیدرولیک با ظرفیت های از 30 تن تا 600 تن موجود می باشند و مشخصه بوم های آنها به گونه ای است که می تواند طولی تا 200 فوت ( 60 متر ) داشته باشد .   Tower Cranesکرین های برجی ( کرین های برجی = تاورکرین ها نمونه ای از کرین های ثابت بوده و جزء بلند ترین کرین های ایستاده محسوب می شوند . این نوع کرین های عمدتا جهت  ساخت و ساز ساختمانهای بلند مورد استفاده هستند و به مدت طولانی مورد استفاده قرارمی گیرند ( تقریبا تا پایان کار پروژه ساختمانی این کرین ها برپا هستند ) این کرین های را به محل سایت ساختمانی حمل کرده و سپس در آنجا آنها را  با استفاده از یک کرین متحرک سرهم می کنند .بزرگترین فایده استفاده از کرین های برجی آن است که از انها می توان در مناطقی که کاملا تنگ و محصور هستند با بیشترین شعاع چرخش استفاده نمود . اغلب این کرین ها را می توان به به یک ساختمان adjoining building متصل کرد تا بدین وسیله بتوان ارتفاع کاری آنها را با بالای 600 فوت (181 متر ) رساند . تاور کرین های به شکل ها و سبک های مختلف ساخته می شوند مانند سرچکشی – سر تخت – خود برپا شونده self-erecting or luffing jib و همه این شکلها ظرفیت هایی بین 100 تا 800 تن دارند .  All Terrain Cranes  کرین های همه منظوره : شامل برخی از بزرگترین کرین ها ی متحرک است که همه چرخهای ان متحرک هستند و فرمان پذیری دارند و برای انجام کار درسایت قابلیت تحرک خوبی دارد و از این رو به “crabbing” مشهور شده است . این کرین ها با بوم های هیدرولیکی براحتی می توانند نیازهای موجود در سایت را برآورده کنند و  ظرفیتی بین 40 تا 1000 تن دارند و تا ارتفاع 500 فوت 151 متری هم می توانند کار کنند . قابلیت کار کردن انها می تواند  آنها را برای کار در سایت های مختلف بکار گرفت .   Construction Equipment, Crane, Backhoe, Bulldozer, Forklift, Heavy Equipment & Off-Road Equipment Cabs Welcome to the most trusted and comprehensive Cabs: Crane, Backhoe, Bulldozer, Construction Equipment, Forklift, Heavy Equipment, Off-Road Equipment directory on the Internet. A broad range of Cabs: Crane, Backhoe, Bulldozer, Construction Equipment, Forklift, Heavy Equipment, Off-Road Equipment resources are compiled in this industrial portal which proves information on manufacturers, distributors and service companies in the Cabs: Crane, Backhoe, Bulldozer, Construction Equipment, Forklift, Heavy Equipment, Off-Road Equipment industry 
 Definitionsتعاریف :
·                                                        Auxiliary Hoist – چنگک = قلاب کمکی = یک چنگک اضافی در کنار چنگک اصلی است که به گونه ای طراحی شده است که از آن برای حمل و جابجایی بارهایی که نیاز به جابجایی سریعد تر دارند استفاده می شود چون سرعت این چنگک کمکی بیشتر از قلاب اصلی است . ·                                                        Boom – بوم = بازوی بلندی که در کین وجود دارد و به انتهای آن قلاب وصل شده است و بخش اصلی برای بلند کردن بار است . ·                                                        Cab -- کابین = اتاقکی که برای نشتن اپراتور در کرین کار گذاشته است . ·                                                        Capacity – ظرفیت = حداکثر توان اسمی ( بر حسب تن ) که کرین می تواند بلند کند . ·                                                        Chain Hand-  دسته زنجیری = زنجیری که توسط اپراتور گرفته می شود و نیروی لازم برای بلند کردن پائین آوردن و حرکت جابجایی به ان وارد می شو.د . ·                                                        - Chain Loadبارگذاری زنجیر = زنجیری بلند کردن بار در قلاب کرین ·                                                        Counterweights- وزنه های توازن = وزنه های چند تنی که در قسمت عقب کابین واقع شده اند و از واژگونی کرین به هنگام بلند کردن بار جلوگیری می کنند ·                                                        Jib- بچه بوم = یک بوم شبکه ای اضافی که در انتهای بوم اول نصب می شود و طول آن را زیادتر می کند . ·                                                        Load Moment Indicator- نشان دهنده لحظه ای بار = مجموعه ای از چراغ ها در داخل کابین که در سطح چشم اپراتور قرار دارند  و هرگاه کرین به محدوده خطرناک می رسد این چرغها چشمک می زنند . ·                                                        Outriggers- شاخکها = نگهدارنده هایی که وظیفه آن حفظ تعادل کرین است. ·                                                        Rotex gear- چرخ دنده روتکس = چرخ دنده بزرگی که زیر کابین کرین قرار گرفته و امکان چرخش بوم را فراهم می کند ( معادل همان کوزه گردان = ROTARY JOINT در کرین های هیدرولیک که باعث چرخش مجموعه کرین و بوم حول محور خودش می شود . ·                                                        Sheave- قرقره = یک پولی یا همان قرقره که شیاری دارد که سیک بکسلی که برای بالا و پائین کردن با مورد استفاده است روی این قرقره می چرخد . ·                                                        Two-gear pump- پمپ دو چرخ دنده ای = یک  سیستم پمپ هیدرولیک که از دو چرخ دنده دوار برای تحت فشار قرار دادن و پمپ کردن روغن استفاده می کند . ( معادل همان پمپ چرخ دندانه ای = GEAR OIL PUMP  که در اغلب سیستم های روغن و از جمله سیستم های هیدرولیک و یا پمپ روغن خودروها وجود دارد )  ·  Auxiliary Hoist - A supplemental hoisting unit, usually designed to handle lighter loads at a higher speed than the main hoist. ·  Boom - The large arm mainly responsible for lifting. ·  Cab - Operator’s compartment on a crane. ·  Capacity - The maximum rated load (in tons) which a crane is designed to handle. ·  Chain Hand - The chain grasped by the operator to apply force required for lifting, lowering, or traveling motions. ·  Chain Load - The load-bearing chain in a hoist. ·  Counterweights - Multi-ton weights placed on the back of the cab to prevent the crane from tipping during lifts. ·  Jib - Lattice structure that extends out of the boom. ·  Load Moment Indicator - Array of lights located in the cab just above the operator's eye level; flashes if crane's lifting limits are reached. ·  Outriggers - Supports that keep the crane balanced. ·  Rotex gear - Large Gear under the cab that allows the boom to be rotated. ·  Sheave – A pulley with a grooved rim for retaining a wire rope that is used for hoisting or hauling. ·  Two-gear pump - Hydraulic pump system that uses two rotating gears to pressurize oil. .توضیحات :1- بزرگترین کرینی که هم اکنون در پتروشیمی بندرامام در ماهشهر وجود دارد دو دستگاه کرین هیتاچی از نوع چرخ زنجیری بوم خشک هستند که ظرفیت هر یک 150 تن است و در سال 1370 که دوران بازسازی نیروگاه توسط شرکت ABB آلمان بود برای اولین بار از این دو کرین برای جابجایی ژنراتور واحد A که 150 تن وزن داشت استفاده کردند این کرین های الان مدتهاست که تقریبا بدون استفاده  باقی مانده اند  و فقط در مواقع تعمیرات اساسی از آنها استفاده می شود .  ........... منبع : http://www.biggecranesales.com/crane-facts/crane-facts.htmlhttp://www.thomasnet.com/products/cabs-crane-backhoe-bulldozer-construction-equipment-forklift-heavy-equipment-offroad-equipment-9911603-1.html 

محمد توکلی

شرکت محور ماشین

Tuesday, May 13, 2008   شرکت محور ماشین  نماینده رسمی کوماتسو  این شرکت  در سال 1372 تشکیل و در همان سال با انعقاد قرارداد نمایندگی با شرکت کوماتسو ژاپن، همکاری خود را با این شرکت در زمینه تامین خدمات فنی ماشین آلات کوماتسو در ایران آغاز نموده و در حال حاضر نیز شرکت محور ماشین بعنوان نماینده رسمی خدمات فنی ماشین آلات کوماتسو در ایران مشغول فعالیت می باشد و خدمات خود را در چهار زمینه فروش ماشین آلات، تامین و عرضه قطعات یدکی اصلی، انجام سرویس و تعمیرات مورد نیاز متقاضیان و ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز مشتریان کوماتسو ارائه می دهد .  آدرس ایمیل شرکت :   eshahhosseini@gmail.com
محمد توکلی

دیزل ژنراتور ها

Thursday, April 17, 2008Diesel generator دیزل ژنراتور دیزل ژنراتور با توان 500 کیلوولت آمپر در یک مکان توریستی در مصر A diesel generator of 500kVA in a tourist resort in Egypt. مقدمه :دیزل ژنراتورها از جمله وسایل بسیار متداول  و نسبتا ساده و آسان برای تولید برق هستند ولی به دلایل متعدد که مهم ترین آنها مصرف سوخت و هزینه بالای تولید برق و نیز آلایندگی محیط زیست است استفاده از این نوع مولد های تولید برق محدود بوده و برای جبران کمبود توان در مواقع اوج مصرف peak load  و نیز بیشتر به منظور استفاده بعنوان منبع برق اضطراری در مواقعی که برق شبکه قطع می شود و. یا در جاهایی که امکان استفاده از برق شبکه وجود ندارد مورد استفاده است . اما دیزل ژنراتورها چون از موتورهای دیزل برای بحرکت رد اوردن ژنراتور استفاده می کنند مشکلات خاص موتورهای دیزل را هم با خود به همراه دارند از جمله اقتصادی نبودن آنها بعلت گرانی سوخت های فسیلی و گازوئیل . ضمن اینکه بارگذاری این گونه مولدها ها معمولا بصورت صحیح صورت نمی گیرد و همین بار های کم و نامناسب باعث می شوند که احتراق در این نوع دیزل ها بخوبی صورت نگیرد کاهش درجه حرارت و فشار احتراق باعث می شود که راندمان حرارتی موتور کاهش پیدا کند و رسوبات کربن هم در داخل سیلندر جمع شود . این یک اصل در موتورهای دیزل است که باید در درجه حرارت و فشار معینی کار کنند در غیر اینصورت هم موتور صدمه می بیند و هم راندمان آن کاهش پیدا می کند . برای ما که کشور کم آبی هستیم و از طرفی منایع فراوان سوخت های فسیلی داریم استفاده از دیزل ژنراتورها به منظور تولید برق بطور موضعی و در مناطق دور افتاده در کنار استفاده از انرژی های نو مانند توربین های بادی و سلولهای خورشیدی ( فتوولتائیک ) می تواند انتخاب مناسبی باشد . در اینجا نیز در بانک ماشین آلات تعمیر و نگهداری دیزل اینگونه دیزل ژنراتورها بر عهده ماست و ازاین جهت لازم است که با جدیدترین دستاوردهای این رشته آشنا باشیم . ولی در کمال تعجب حتی یک متن ساده راجع به این گونه دستگاهها نه بر روی شبکه اینترنت فارسی و نه حتی در بین نوشته های الکترونیک ام پیدا نکردم و متن حاضر کوششی در همین جهت است باشد که مفید واقع شود !   دیزل ژنراتور ترکیبی ازیک موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی است ( که اغلب آن را آلترناتور می نامند ) و از این مجموعه برای تولید انرژی الکتریسیته استفاده می شود .  دیزل ژنراتورها دستگاههایی هستند که در مناطقی استفاده می شوند که به شبکه سراسری برق متصل نیستند و یا امکان استفاده از برق را ندارند . اما دیزل ژنراتورها کاربرد های دیگری هم دارند و از جمله استفاده از آنها بعنوان منبع برق اضطراری و در مواقعی است که برق شبکه قطع می شود . اما دیزل ژنراتورها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند نوع قابل حمل آن  از توان های پائین و حدود 1 کیلو ولت آمپر تا 10 کیلوولت آمپر و بیشتر هیتند در حالی که دیزل ژنراتورهای صنعتی بزرگ با ظرفیت 8 کیلو لوت آمپر تا 30 کیلو ولت امپر برای استفاده در خانه ها و مغازه های و ادارات تا ظرفیت 2000 کیلو ولت امپر برای مجتمع های اداری بزرگ ، کارخانه ها و ایستگاههای برق در دسترس هستند .  اینگونه ژنراتورها نه تنها کاربردهای وسیعی بعنوان منبع برق اضطراری دارند بلکه بعنوان دستگاههای پشتیبان در شبکه های برق سراسری هم مورد استفاده هستند. چون اغلب این ژنراتورهای از موتور دیزل برای به حرکت در آمدن استفاده می کنند ( برخی از ژنراتورهای سبک و کم ظرفیت از موتورهای بنزینی برای این منظور استفاده می کنند ) نه تنها می توانند انرژری لازم برای تولید برق را تهیه کنند می توانند بعنوان نیروی محرکه و راننده در وسایل نقلیه  هم مورد استفاده قرار گیرند و این نوع استفاده از آن جهت اهمیت دارد که نیازی نیست که ژنراتور نزدیک محور محرک ( گاردان ) واقع شده باشد در عوض می توان آن را در جای مناسب دیگری قرار داد و این کار باعث می شود که بار بیشتری هم بتوان با آن وسیله نقلیه حمل نمود .کشتی ها اغلب از دیزل ژنراتورها استفاده می کنند و گاهی اوقات نه تنها انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین می کنند بلکه از آن برای تامین نیروی رانش کشتی هم استفاده می شود  استفاده از دیزل ژنراتور برای به حرکت در آوردن کشتی به این جهت رواج پیدا کرده است که در این روش نیازی نیست که ژنراتور در نردیکی محور متحرک کشتی نصب شود و در جای بهتری قرار داده می شود .برقی که توسط به منظور استفاده در برق پایه استفاده می شود .بجای اینکه از ان بعنوان برق اضطراری شود ( مثل برق اضطراری مورد نیاز در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد ) Power plants  استفاده از دیزل ژنراتور ها در نیروگاههای برق دیزل ژنراتورها را می توان بصورت موازی در نیروگاههای برق نیز مورد استفاده قرار داد استفاده از  حالت موازی این مزیت را دارد که می تواند ظرفیت و کارآیی بیشتری داشته باشد و  حالت اضافه بر سازمان را داشته باشد . نیروگاههای برق که با دیزل ژنراتور کار می کنند بطور معمول شامل 3 تا 6 دستگاه هستند . ژنرانور ها را می توان از طریق فرآیند سنکرونیزه کردن ( همزمانی ) به یکدیگر متصل کرد و همزمانی یا سنکرونیزه کردن شامل تطابق دادن ولتاژ ، فرکانس و فاز دستگاهها قبل از متصل کردن آن به میله جریان = شمش اتصال = باس بار bus bar  است . ایجاد اشکال در سنکرونیزه کردن دستگاهها قبل از اتصال آنها می تواند باعث اتصال کوتاه با جریان بالا یا فرسودگی و صدمه دیدن ژنراتورها و یا سیستم های سویچ ( سویچینگ ) شود . عمل سنکرونیزه کردن را می توان با استفاده از دستگاه سنکرونیزه کننده خودکار auto-synchronizer module انجام داد . این دستگاه با خواندن پارامترهای  ولتاژ ، فرکانس و فاز از روی ولتاژ باس بار و ژنراتور باعث می شود که از طریق گاورنر بخش کنترل کننده موتور ECU (Engine Control Module) این هماهنگی را انجام دهد . با استفاده از تقسیم بار می توان باری را که روی ژنراتورهایی را که با هم بطور موازی کار می کنند روی آنها توزیع شود . در این حالت نیزمثل سنرکونیزه کردن خودکار این کار را می توان با استفاده از یک بخش تقسیم کننده بار load sharing module. انجام داد . این دستگاه با اندازه گیری بار و فرکانس در ژنراتور بصورت مداوم سرعت چرخش ژنراتور را با ری که روی آن است  تانظیم کند .دیزل ژنراتورها بعنوان یک ماشین محرک با سرعت ثابتی می چرخند ( چون تغییر سرعت باعث بر هم خوردن فرکانس برق تولیدی می شود ) فقط هنگامی که بار بیشتری بر روی آنها اعمال می شود سوخت بیشتری را مصرف می کنند و هنگامی که بار کم می شود مصرف سوخت هم کاهش پیدا می کند Supporting main utility gridsپشتیبانی از شبکه اصلی برق :دیزل ژنراتوها بعنوان منبع برق اضطراری برای بیمارستانها و واحدهای آبرسانی و نظایر آن مورد استفاده قرار گیرند . و از این جهت  که می توان از آنها بعنوان دستگاههای پشتیبانی کننده  شبکه برق  خصوصا هنگامی که در ساعات  اوج مصرف برق قرار داریم وارد مدار شوند و ازاین  کاربرد گسترده ای در آمریکا و انگلستان دارند . ژنراتورهای دینیو محصولات ممتازی هستند که برای شرایط مختلف کاری طراحی شده اند و  برای مثال در انگستان برخی دیزل ژنراتورهای 2 گیگاوات  بطور معمول برای پشتیبانی از شبکه ملی برق که حداکثر بار آن 60 گیگا وات است  استفاده می شود مجموعه ای از دیزل ژنزاتورها از طیف 200 کیلووات تا 2 مگاوات وجود دارند . این امر سودمندی های زیادی دارد باید قابلیت اطمینان هم بالا باشد یکی از روشهای معمول استفاده از موازی کردن شبکه ها Grid paralleling است . شبکه ملی بریتانیا از نیروگاههایی با توان 2 گیکا وات استفاده می کند که در زمانی حدود دو دقیقه امکان موازی کردن آنها با شبکه وجود دارد . و این در مقایسه با نیروگاههای بار پایه که زمانی حدود 12 ساعت برای وارد مدار شدن زمان لازم دارند مدت زمان خیلی کمی است . اگر چه دیزل ژنراتورها از نظر مصرف سوخت خیلی گران قیمت هستند . ولی باید توجه داشت که همانگونه که گفته شد این دیزل ها فقط بعنوان کمکی مورد استفاده هستند و چند صد ساعت در سال وارد مدار می شوند و وجود آنها باعث می شود که دیگر نیازی به وارد مدار کردن نیروگاههای پایه که استفاده کوتاه مدت از آنها غیر اقتصادی است نباشد Engine Damageصدمات موتور :موتورهای دیزل طی سالها کار کردن و خصوصا هنگامی که این کار تحت بار کم و سرعت پائین باشد دچار صدماتی می شوند که ناشی از رسوب ذرات کربن است . چنین شرایطی ممکن است هنگامی که موتور در حالت هرز کار می کند و یا در حالت آماده باش قرار دارد نیز اتفاق بیفتد ضمن اینکه اغلب این دیزل ژنراتورهای تحت بار کم کار می کنند بطوریکه اغلب فقط 10% ظرفیت اسمی آنها بکار گرفته شوئد در صورتیکه بهترین حالت آن است که بین 60 تا 70% بار اسمی آنها مورد استفاده قرار گیرد و حدود 75% حداکثر سرعت ( هر چند تنظیم فاز این ژنراتور ها مشکل است ) لعاب گرفتگی = Glazing هنگامی اتفاق می افتد که درجه حرارت و فشار  احتراق در درون سیلندرها  پائین است . هنگامی که موتور بصورتی درست بارگذاری شود بار در برابر حرکت میل لنگ و پیستونها مقاومت می کند و این باعث می شود که فشار احتراق افزایش یابد در حالیکه حجم سیلندر  در طی فرآیند احتراق نمی تواند بصورت خطی و متناسب با این افزایش فشار زیاد شود . این امر باعث می شود که فشار درون سیلندر زیاد شود اما کار کردن موتور تحت بار و فشار پائین و متعاقب آن آب بندی ضعیف رینگ پیستونها – که باعث می شود نیرو فشار در مقابل لایه روغن که حالت آب بندی را دارد فشار وارد کند . و این فشار کم سبب احتراق ناقص و در نتیجه ایجاد احتراقی با درجه حرارت و فشار کم می شود . ژاین احتراق ضعیف منجر به تشکیل دوده و گازوئیل نسوخته می گردد که سبب مسدود شدن شیارهای رینگ پیستونها می شود . و این خود باعث می شود که کارآیی  آب بندی باز هم کاهش پیدا کند و کاهش فشار اولیه باز هم کمتر و خراب تر شود . برق افتادن هنگامی رخ می دهد که گازهای داغ ناشی از احتراق بدلیل نشت بندی ضعیف رینگها از آنها عبور می کنند و شبب می شوند که روغن روان کننده ای که در جداره داخلی سیلندر قرار دارد بسوزد و حالتی شبیه برق افتادگی  glazing  در جداره داخلی سیلندر ایجاد کند جداره ای که الگوهای پیچیده ای از روش ماشینکاری درون سیلندر را داشته است و اکنون محو شده است .  همچنین  دراثر احتراق ضعیف کربن سخت شده شکل می گیرد و این بشدت ساینده و خراش دهنده است که یاعث خط انداختن روی جداره داخلی سیلندر می کند که منجر به ساییدگی این جداره می شود . و این خود باعث مصرف روغن سوزی  بیشتر می گردد ( که نشانه آن خروج دود آبی رنگ از اگزوز است ) و بازهم افت فشار بیشتری را باعث می شود . چون روغن دیگر نمی تواند در شیارهای خیلی نازکی که در جداره داخلی سیلندر بود گیر کند و به این ترتیب جداره سیلندر و پیستون را نشت بندی نماید . سوخت های نسوخته از رینگ پیستون ها عبور کرده و باعث آلوده شده روغن روان کننده می شوند و در همان حال باعث می شوند که دهانه انژکتورها هم دوده گرفته و مسدود شود و باعث بدتر شدن وضعیت احتراق می گردد که نشانه آن خروج دود سیاه از اگزوز است . این سیکل معیوب و به قهقرا رفتن نتیجه اش این می شود که بسرعت صدمات غیر قابل بازگشتی به موتور وارد می گردد که باعث می شود موتور همیشه براحتی روشن نشود و توان کاملی  را که لازم داریم نتوانیم از موتور بگیریم .  بناچار هنگامی که موتور زیر بار قرار می گیرد سبب می شود که دود سفید که ناشی از سوخت های نسوخته است و بدلیل خرابی موتور است تولید شود و حرارت موتور سریعا بالا رود اما به مرور زمان این خرابی ها با دود آبی که ناشی از روغن های سوخته ای است که به محفظه احرتاق نشت کرده مخلوط می شود و باعث صدمه دیدن رینگ پیستونها می شود و دود سیاه نیز باعث صدمه دیدن انژکتورها می شود همه انی آلودگی ها غیر قابل قبول و گاه توام با هم هستند .  دود سفید و غلیظ باعث آلودگی هوا می شود البته بعدا از اینکه  موتور دیزل گرم شد این دود سفید بسرعت ناپدید می شود . برق افتادگی ناشی از رسوب کربن را می توان با باز کردن موتور و تراش جداره سیلندر برطرف نمود و یا اینکه اگر سیلندرها بوشی هستند باید آنها را تعویض نمود و محفظه احتراق و سوپاپها را نیز را رسوب گیری کرده و تمیز نمود . این تشخیص اگر در مراحل اولیه و زود صورت گیرد می توان با بالا بردن درجه حرارت و فشار موتور این امکان را فراهم کرد که رینگ ها منبسط شده و باعث شوند که براقی جداره داخلی سیلندر را برطف نمایند و نیز این امکان را فراهم کنند که رسوب های کربن نسوخته از جداره موتور پاک شوند اما همانگونه که گفته شد این کار وقتی موثر است که در مراحل اولیه باشد وگرنه هنگامی که برق افتادن و سائیدگی جداره سیلندر بقدری زیاد شود که حتی با منبسط شدن رینگها هم نتوان آن را برطف کرد دیگر بالابردن دما و فشار هم تاثیری ندارد . ظرفیت دیزل ژنراتورها :در این مورد یک موافقت نامه بین المللی وجود دارد که موتورهای دیزل را به شرح زیر دسته بندی کرده است :
  • دیزل ژنراتور آماده بکار Standby : خروجی این گونه دیزل ژنراتورها متفاوت است اساسا از این دیزل ها بعنوان جبران کننده بار اولیه استفاده می کنند بدون اینکه مدت زمان معینی برای کار کردن آنها در نظر گرفته شود .چون معمولا موتور در شرایط عادی راه اندازی نمی شود .
  • دیزل ژنرانور برای تامین برق پایه  Prime : میزان خروجی این دیزل ژنراتورها هم می تواند بین 25% تا 100% مقدار اسمی اشان متفاوت باشد و واحد را می توان با به مدت یک ساعت در هر 12 ساعت به مقدار  110% نیز بارگذاری کرد
  • استفاده پیوسته Continuous : خروجی این دیزل ژنراتورها ثابت و برای زمان نامحدود است .
اگر ظرفیت دیزل ژنراتور آماده بکار standby 1000 کیلووات باشد دیزل برق پایه 850 کیلووات و دیزل کار مداوم 800 کیلووات است .

Engine-generator

 موتور ژنراتور

موتور ژنراتور در واقع ترکیبی از یک ژنرانور الکتریکی و یک موتور ( محرک ) است که به یکدیگر متصل شده اند و بصورت یکپارچه و یک تکه هستند این ترکیب را " مجموعه موتور ژنراتور " و یا به اختصار ژن – ستengine-generator set or a gen-se  نیز می گویند *** در بسیاری از متن ها نیز کلمه موتور را حذف کرده و به همان عبارت ژنراتور اکتفا می کنند .

اماعلاوه بر دیزل و ژنراتور این گونه دستگاهها شامل تجهیزاتی دیگر از قبیل مخزن سوخت = باک و تنظیم کننده سرعت موتور و تنظیم کننده ولتاژ و سیستم خنک کننده و اگزوز و روان کار نیز می باشند . واحدهای بزرگتر از 1 کیلووات دارای باتری و استارت هستند اما واحدهای خیلی بزرگ ممکن است که با کمپرسور هوا کار کنند . واحدهای تولید برق آماده بکار شامل سیستم ر اه اندازی = استارت خودکار بوده و یک کلید انتقال دارند که می تواند برق را از یک منبع دیگر به ژنراتور وصل یا قطع کند .

موتور – ژنراتور ها برای عرضه برق به مناطقی مورد استفاده هستند که امکان دسترسی به برق شبکهو ایستگاههای مرکزی برق  وجود ندارد یا اینکه تنها بطور موقت و برای مدت کوتاه نیاز به برق نیاز هست .

ژنراتورهای کوچک که گاهی اوقات برای تولید برق مورد استفاده هستند بعنوان تامین منبع برق برای کارهای ساختمانی بکار می روند . ژنراتورهایی که بر روی تریلی نصب شده اند را می توان برای استقرار در محل هایی که بطور موقت نیاز به برق و خصوصا روشنایی ، تقویت صدا و مسابقات سرگرمی  مورد استفاده قرار داد

ژنراتورهایی که بطور  دائمی در یک محل نصب می شوند برای تامین برق اضطراری در صورت قطع برق شبکه  مورد استفاده قرار می گیرند از جمله حالت آماده بکار در بیمارستانها تاسیسات مخابراتی مراکز پردازش داده ؛ ایستگاههای پمپ فاضلاب و سایر مراکز مهمی که قطع برق آنها  می تواند باعث اخلال در مراکز دیگر شود .

استفاده از دیزل ژنراتورهای خصوصی د رکشورهایی رایج است که یا شبکه برق وجود ندارد و یا در دسترس نیست . دیزل ژنراتورهایی را که روی تریلی نصب هستند می توان برای استفاده در مناطقی که بلایای طبیعی رخ می دهد و یا به هر دلیلی شبکه برق قطع شده است مورد استفاده قرار  داد که باید ولتاژ و فرکانس و توان مورد نیاز ژنراتور را تعیین کرد این شامل واحدهای دستی که می توانند صدها وات توان تا میلیونها وات  توان برقی را تولید نمایند . اغلب دیزل  ژنراتورها تک فاز هستند و تعداد معدودی از دیزل ژنراتورهای  قابل حمل  سه فاز در آمریکا تولید می شود

 Mid-size stationary engine-generator دیزل ژنراتورهای با اندازه متوسط با ظرفیت 100 کیلو ولت آمپر که ولتاژی حدود 415 ولت و جریانی حدود 110 آمپر تولید می کنند و مجهز به موتور پرکینز 7/6 لیتری ( 6700 سی سی ) از سری موتورهای 1000 می باشند و هر ساعت تقریبا حدود 27 لیتر سوخت مصرف می کنند و دارای یک باک 400 لیتری می باشند  . دیزل ژنراتورهایی که در انگلستان وجود دارند دارای سرعتی  حدود 1500 دور در دقیقه می باشند و فرکانس برقی که تولید می کنند 50 هرتز است که مطابق با فرکانس برق انگلستان است اما در مناطقی که فرکانس برق 60 هرتز است ( مثل ایالات متحده ) ژنراتورها با سرعت  1800rpm  یا 3600rpm می چرخند . دیزل ژنراتورهایی که به منظور استفاده در مواقع حداکثر بار peak ساخته شده اند چیزی بین 3 تا 4 کیلووات انرژی الکتریکی به ازای هر لیتر سوخت مصرفی تولید می کنند و هنگامی که بصورت موضعی بار گذاری شوند part load.  راندمان آنها کمتر است .  توضیح  برخی از واژه ها : *میله جریان = شمش اتصال یا همان باس بار Synchronization involves matching voltage, frequency and phase before connecting the generator to a live bus bar**سنکرونیزه کردن یا همزمان کردن شامل تطابق ولتاژ ؛فرکانس و فاز برق های تولید شده قبل از اینکه همگی ژنراتورها  بر روی یک میله جریان ( شمش اتصال ) به هم شوند . *** در فارسی می توان اصطلاح " موتوژن را برای این منظور بکار برد که اتفاقا نام شرکتی در تبریز است که کارش ظاهرا تولید موتور الکتریکی و ژنراتور است ! .....................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – اردیبشهت ماه 1387 – ماهشهر – BIPC http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_generator   

محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0