بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


مقدمه ای بر موتور DW10

Tuesday, July 10, 2007

ENGINE INTRODUCTION DW10

مقدمه ای بر موتور DW10

مشخصه های اصلی موتور

Main structure of the DW10 engine :

·        موتور دیزل با تزریق مستقیم

·        وضعیت قرار گیری موتور power train angle (موافقتنامه ای که از سال 1998 تنظیم شده است و موتور  خودروها را بطور جمع و جور و فشرده در قسمت جلوی آن قرار می دهد . )

·        استفاده از یک میل بادامک دربالای سر موتور overhead camshaft که توسط یک تسمه دندانه دار toothed belt به حرکت در می آید

·        استفاده از موتور چهارسیلندر خطی با 8 سوپاپ

·        پمپ انژکتور پر فشار که با استفاده از یک تسمه تایمینگ دندانه دار toothed timing belt به حرکت درمی آید .

·        محفظه وارد کردن روغن که بر روی قالپاق فوقانی موتور نصب شده است .

·        سیستم تخلیه از طریق مکش

·        موتوری که مجهز به  درپوش اکوستیک ( عایق صدا ) است .

دو نمونه از این موتور وجود دارد :

·        مدل : DW10 ATED = که با هوا و از طریق مبدل هوایی خنک می شود .

·        مدل : DW10 TD = که بدون مبدل خنک کننده است

در مدل : DW10 ATED  نمونه  پیشرفته و اصلاح شده مدل DW10TD است و این کار باعث شده است که  با استفاده از مدیریت فشار توربو شارژر با استفاده از سیستم تزریق الکترونیک ECU  هم توان و هم گشتاور موتور افزایش پیدا کرده  است .

شناسایی علائم موتور :

www.christiantena.pwp.blueyonder.co.uk/motor/...


محمد توکلی

تجهیزات بلند کردن اجسام :

Tuesday, July 10, 2007

 

MATERIAL HANDLING EQUIPMENT

تجهیزات بلند کردن اجسام :

 

آدرس :

 

http://www.inamar.cl/ingles/e_levante.html

 

Choose the Right Winch

 

نکاتی برای انتخاب وینچ :

 

Install it properly

نصب آن باید بصورت مناسب انجام  گیرد :

انتخاب محل مناسب برای نصب وینچ بطوریکه با هیچ مانعی برخورد پیدا نکند و از تماس فلز با فلز سیم وینچ جلوگیری بعمل آید . محل نصب باید نزدیکترین فاصله را با جلوی ماشین داشته باشد ( برای وینچ هایی که روی کامیون نصب می شوند ) و زیر آن باید به گونه ای باشد که فضای لازم برای پیاده کردن قطعات وجود داشته باشد .

 

Consider a pulley block

اگر قرار است که وینچ توسط پولی اویزان شود باید طول سیم آویزان کننده کم باشد . و ظرفیت آن نیز در نظر گرفته شود

 

Wire it right

انتخاب سیم درست :

 

این برای وینچ هایی است که با برق مسنقیم یا همان DC  کار می کنند . وینچ هایی هم وجود دارند که با برق متناوب یا همان AC به حرکت در می آیند .

به هنگام کار باید دقت کرد که کارکردن با سیم منجر به تماس با قسمت های متحرک و داغ نشود .

 

 

 

................ تحقیق و ترجمه از محمد توکلی – 19 تیرماه 1386 – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://www.superwinch.com/pages/choose/choose.html

http://www.superwinch.com/pages/winches.html

http://www.superwinch.com/pages/hydraulic/h20p.html

 


محمد توکلی

نکاتی در مورد تنظیم شمع ها :

2007-07-07

 

نکاتی در مورد تنظیم شمع ها :

 

مقدمه :

شمع های از جمله بخش های اساسی و حساس موتور هستند که اولا باید هر از چند گاهی باز شده و تمیز و تنظیم شوند و ثانیا بعد از گذشت مدت معینی عوض شوند چون تعویض نکردن انها علاوه بر اینکه باعث بد کارکردن موتور می شود مصرف سوخت را هم بالا می برد .

نکته خیلی مهم این است که اگر بخواهید از داخل موتور و چگونگی کار آن مطلع شوید شمع های می توانند کمک زیادی به شما کنند  اگر شمع ها روغن زده و سیاه باشند نشان دهنده این است که روغن وارد محفظه احتراق می شود و این علامت خیلی بدی است ومی تواند نشان از نیاز تعمیرات اساسی برای موتور باشد . بهر حال یک مکانیک خوب ؛ می تواندبا استفاده از همین شمع ها موتور خودرو را ارزیابی کند اگر خواستید ماشین دست دوم بخرید حتما شمع های آن را باز کنید و چک نمائید .

 

شمع ها را در هر 30 هزار مایل (45 هزار کیلومتر ) باید تعویض کرد و این کار معمولا به هنگامی که موتور خودرو را تنظیم می کنند صورت می گیرد .

برای این کار ابتدا باید محل شمع ها را در کنار موتور پیدا کرده و سپس سر پوش سیم حامل برق را برداشته و با استفاده از آچار شمع که برای این کار ساخته شده است  شمع قدیمی را خارج کنید .

دقت کنید که به هنگام تعویض شمع ؛ چون روزنه ای که شمع در آن قرار دارد مستقیما به بالای سیلندر مربوط است نباید ذرات آشغال و نظایر آن در داخل این سوراخ بیفتد

معمولا برای باز کردن شمع ها باید آن را با آچار شمع و در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت چرخاند . در بیشتر اوقات چون دسترسی مستقیم به شمع ها امکان پذیر نیست باید از آچارهایی که حالت مفصلی هستند Ratchets with flexible heads استفاده شود که بدون اینگونهد ابزارها و با آچار راست و مستقیم , باز و بسته کردن شمع ها غیر ممکن است .

ابتدا باید شمع های قدیمی را مورد بررسی قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که آیا لازم است تعویض شود یا نه ( این برای مواقعی است که صرفا برای چک کردن شمع , اقدام به باز کردن آن کرده اید وگرنه هنگامی که عمر شمع تمام شده باشد باید بهرحال آن را تعویض کرد .

اگر الکترود شمع دچار خوردگی شده است . شمع خوب باید دارای رسوب نازکی از  قهوه ای متمایل به خاکستری پوشیده شده باشد اما اگر این رسوب زیاد و سیاه باشد و  اگر عایق یا نوک شمع صدمه دیده است باید بطورکلی شمع را عوض کرد .

چند توصیه و نکته :

  • حتما از آچار شمع مخصوص استفاده کنید

  • برای تعویض شمع ضمن اینکه موتور خودرو را خاموش کرده اید اجازه دهید که موتور سرد شود .

  • شمع ها را یکی یکی عوض کنید هر شمع را که عوض کردید وایر شمع آن را رویش بگذارید تا ترتیب وایر چینی شمع ها به هم نخورد . چون اگر وایر چینی به هم خورد یا ماشین اصلا روشن نمی شود و یا اگر هم روشن شود بدرستی کار نمی کند . اگر می خواهید همه وایر شمع ها را با هم باز کنید لازم است که روی آنها برچسب ترتیب را بزنید تا بتوانید دوباره آنها را به همان ترتیب احتراق درست اشان بچینید .

 

تنظیم شکاف فاصله دو سر شمع ها :

مقدار این فاصله حدود 40/ تا 90/ است که بسته به نوع ماشین می تواند متفاوت باشد همه خودروها در دفترچه راهنمای اشان مقدار این فاصله را نوشته اند که باید با استفاده از فیلر گیج FILLER GAUGE بطور دقیق تنظیم شود اغلب تعمیرکاران تجربی با استفاده از چشم و یا ابزارهایی چون تیغه اره  ! این کار را انجام می دهند که غلط است . برخی ماشین های بر روی موتور و یا درداخل جداره کاپوت اشان این ارقام را ذکر کرده اند

که ان را اصطلاحا : SPARK PLUG GAP  ( میزان شکاف سر شمع ها ) می نامند .

اگر دهانه شمع زیادتر از حد معمول باشد آن را روی سطح محکمی فشار می دهند و کم می کنند اگر هم کم باشد با یک تیغه آن را باز می کنند .

Tips & Warnings

چند نکته و اخطار

·        اندازه شکاف دو سر شمع را بر حسب میلی متر و یا اینچ می دهند اغلب تیغه های تنظیم کنند یا همان فیلر گیج ها هم دارای ارقام اینچی و هم ارقام میلی متری هستند هر چند درایران همان نوع میلی متری بیشتر رایج است .

·        دقت کنید که همان شمعی را که مناسب موتور خودرو شما است برای آن بخرید و بر روی  موتور نصب کنید .

·        برای بستن شمع های جدید بعد از اینکه فاصله آنها را تنظیم کردید ابتدا آنها را با دست و تا جایی که امکان دارد سفت کنید دقت کنید که موقعه بستن دنده به دنده نشود .

·        سپس با استفاده از آچار شمع آنها را تا حد لازم سفت کنید مقدار سفت کردن باید از طریق ترک متر انجام گیرد ولی اگر ترک متر ندارید باید شمع ها را طوری ببندید که نه زیاد شل باشند نه زیاد سفت . چون شل بودن باز باز شدن آنها می شود و وقتی هم که بیش از اندازه سفت شوند باز کردن مجدد آنها مشکل است و حتی ممکن است باعث صدمه دیدن رزوه های موجود در سر سیلندر که اغلب از جنش آلومینیم است شوند .

·        در آخر هم سرپوش های وایر شمع را روی آن قرار دهید تا صدای جا افتادن آن شنیده شود .

·        بعد از اینکه شمع ها را بستید موتور را روشن کنید و به صدای موتور گوش دهید اگر صدای موتور غیرعادی و یا اینکه اصلا موتور روشن نمی شود دقت کنید که شاید وایر شمع ها را جابجا بسته باشید یک بار دیگر ترتیب آنها را چک کنید .

·        اگر فاصله دو سر شمع ها نامناسب باشد این امر باعث بد کردن موتور می شود به همین جهت موتور بخوبی روشن نمی شود و مصرف سوخت آن هم زیادتر می شود

..................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 16 تیرماه 1386 – ماهشهر - BIPC

منبع :

http://www.ehow.com/how_110_replace-spark-plugs.html


محمد توکلی

آوانس و ریتارد در موتورهای بنزینی

Thursday, June 28, 2007

 

شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد در موتورهای بنزینی :

بنا به خواست یک شاگرد قدیمی بنام م.م.م

مقدمه :

زمان بندی در موتورهای بنزینی اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر و یا دیرتر از موعد لازم , جرقه زده شود آوانس کردن موتور در دورهای بالا باعث شتاب گرفتن سریع خودرو و بهبود وضعیت احتراق می شود همانگونه که ریتارد کردن زمان جرقه شمع ها در هنگامی که دور موتور پائین است می تواند باعث کاهش فشار و حرارت تولیدی در سیلندرهای شود وبه کاهش میزان انتشار آلایند ه های کمک نماید

 لازم است هر 100 هزار کیلومتر یکبار موتور خودرو را تنظیم نمایند ( البته این مربوط به خودروهای پیشرفته است و در مورد خودروهای قدیمی و فرسوده این زمان کوتاه تر است ) تا هم در مصرف سوخت و هم بازدهی موتور بیشتر شود .

تنظیم نبودن موتور باعث ایجاد آلودگی و مصرف سوخت بیشتر و کم شدن توان موتور می شود .

 

 

زمان بندی جرقه زدن در موتورهای بنزینی از اهمیت زیادی برخوردار است  . چون زمان جرقه زدن می تواند جلوتز از موعد مقرر باشد advanced و یا اینکه دیتر از موعد مقرر باشد که به آن retarded گفته می شود .

زمانی که لازم است تا سوخت محترق شود معمولا ثابت است . اما سرعت پیستون همزمان با افزایش سرعت موتور افزایش می یابد . این بدان مفهوم است که هر چقدر سرعت موتور سریع تر شود لازم است که جرقه زودتر از موعد مقرر شده انجام گیرد به این کار آوانس  شدن جرقه می گویند. هر چقدر که سرعت موتور بیشتر باشد مقدار آوانس کردن آن نیز باید بیشتر شود .

 

اهداف دیگری که برای این کار وجود دارد کنترل میزان آلودگی است در هنگامی که حداکثر توان مورد نیاز نمی باشد مثلا با به تاخیر انداختن زمان جرقه زدن ( نزدیک کردن جرقه به زمانی که پیستون به بالا ترین نقطه تراکم خود می رسد سبب می شود که حداکثر فشردگی بین هوا و سوخت  و درجه حرارت می تواند کاهش پیدا کند . پائین آمدن درجه حرارت کمک می کند که از تشکیل اکسیدهای نیتروژن  NOx (  (N2O2- N2O4 جلوگیری بعمل می آید که اینها از آلاینده های مهم زیست محیطی هستند .

بتاخیر انداختن زمان جرقه ( ریتارد کردن ) باعث حذف ضربه های وارد به موتور knocking نیز می شود . برخی از خودروها دارای حس کننده های خودکار ضربه هستند که این کار را بصورت خودکار انجام می دهد

 

..................... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system1.htm

 


محمد توکلی

چهارشاخه گاردان

Sunday, July 01, 2007

 

چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

 

 

مقدمه :

اگر چه در خودرو های مدرن و امروزی , نیروی محرکه موتور مستقیم به چرخهای جلو منتقل می شود و دیگر نیازی به میل گاردان نیست و به همین جهت به چهارشاخه گاردان هم که در دو سر میل گاردان متصل می شود احتیاجی وجود ندارد . اما هنوز هم  اغلب خودروهای سنگین و کامیونها و برخی از خودروهای سواری قدیمی از این روش انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده می کنند و به همین جهت لازم است که با جزئیات اینگونه قطعات آشنایی لازم را داشته باشیم . در ایران نه تنها هنوز هم همه کامیونها از میل گاردان استفاده می کنند بلکه حتی خودروهایی چون پیکان و حتی آردی نیز به همین ترتیب حرکت را به چرخهای عقب منتقل می کنند . اساسا نام  خودرویی که با موتور پیکان و بدنه پژو , مدتی است که در ایران مونتاژ می شود و بنام آر دی نامیده می شود بر گرفته از همین مسئله است .

RD= REAR DRIVE  حروف R و D  بر گرفته از کلمات رانش از عقب است یعنی همان خودرویی که بر خلاف پژو که با چرخهای جلو حرکت می کند این خودرو با چرخهای عقب حرکت می کند و بدین گونه باید در کنار همه معایبی که ماشین آر دی دارد این خصوصیت را هم به عنوان عیب دیگری به آنها افزود . چون خودروهایی که دارای گاردان هستند با مشکل بالانس نبودن این محور طولانی روبرو هستند که خودش می تواند در سرعت های بالا مسدله ساز شود و باعث لرزش خودرو در دورهای معینی که همان دور بحرانی باشد می شود ضمن اینکه وجود چهارشاخه گاردان در دو طرف آن هم مزید بر علت است و اغلب دچار خرابی و اشکال می شود که باید تعویض شود .

گشاد کردن قطعات چهارشاخه گاردان باعث می شود که ماشین به هنگام تعویض دنده که با گرفتن کلاچ همراه است ضربه ای تقه مانند بزند . اساسا دریک خودرو هر چقدر که تعداد قطعات چرخنده و طولانی نظیر میل گاردان کمتر باشند بهتر است . ضمن اینکه خودروهایی که با چرخ جلو حرکت می کنند کنترل بهتری دارند و بکسواد هم نمی کنند  .

در شکل زیر ریز قطعات مورد استفاده در چهارشاخه گاردان نشان داده شده است دانستن نام آنها باعث می شود که تعویض و تهیه قطعات به آسانی صورت گیرد .

اما موضوع خیلی جالب این است که چرا اساسا به این چهارشاخه کاردان نیاز است ؟

خودرو وسیله ای است که در جاده های ناهموار حرکت می کند ضمن اینکه چه خودروهای سواری و چه خودروهای باری گاهی بدون مسافر و بدون بار هستند در چنین شرایطی فشار وارده به فنر های خودرو تغییر می کند و به همین جهت اتاق خودرو و درنتیجه موتور و گیربکس که شاسی خودرو  هم بالا و پایئن می شوند در چنین شرایطی لازم است که طول میل گاردان کم و زیاد شود و در ضمن میله مزبور توانایی حرکت در دو محور عمودی و افقی ( محور X و محور Y ) را داشته باشد از همین روست که این آزادی  ها را  به ترتیب : هزارخاری و  چهارشاخ گاردان ایجاد می کنند .

 

 

 

 

 

اسامی قطعات :

1-     میل گاردان =PROPELLER SHAFT

2-     خار = BUSHING RETAINER

3-     کاسه نمد =  SEAL

4-      خار نشت بند = SEAL RETAINER

5-     سر صلیبی = CROSS

6-     بوش و یاتاقان غلطکی=BUSH AND RPLLERS

7-     هزار خاری =SLIDING YOKE

 

 

منبع عکس

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 

.......................

منبع :

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 


محمد توکلی

کرین های گالیونی !

Monday, July 02, 2007

توضیح یک واژه :

 

کرین های گالیونی !

GALLION (GALION) CRANE

 

کرین یا همان جرثقیل انواع خیلی متنوع و متفاوتی دارد اما دو نوع عمده ای که اینجا دربانک ماشین آلات مورد استفاده ما است عبارتند از :

1-     کرین های ماشینی =که عبارتند از یک کرین مستقل که بر روی یک شاسی بلند و کوتاه نصب شده است در این کرین های اتاق راننده جداست و اتاقکی هم برای کنترل و عملیات کرین در نظر گرفته شده است . این نوع کرین های بیشتر مناسب انجام کار در مناطق شهری و مسطح و هموار هستند .

2-     کرین گالیونی = اسم اصلی این نوع کرین های :   ROUGH TRAIN CRANE کرین همه منظوره یا کرین زمینهای ناهموار است  که دربین افراد شرکت و استادکاران و رانندگان به غلط به کرین های گالیونی شهرت دارد این کرین ها معمولا ارتفاع زیادی دارند دارای چرخهای بزرگ و قوی هستند و اتاق کنترل و راننده هم یکی است و در وسط این مجموع قرار گرفته است از این کرین ها برای کار در زمینهای ناهموار و بیابانی و جاهایی که پستی و بلندی و دست انداز زیادی دارد استفاده می شود انواع تادانوی این کرین ها و خصوصا نوع 50 تن آن در شرکت ما موجود می باشد و کاربردهای فراوانی هم دارد

 

در صورتیکه گالیون GALLION هم مانند تادانو TADANO و کاتو KATO و  که مارک های تجارتی ژاپنی هستند نام تجارتی برای کرین های قدیمی است که ساخت آمریکا بوده اند  و واضح است که به نوع خاصی از کرین نمی توان آن را اطلاق کرد این هم از ابداعات عجیب و غریب ایرانی هاست که بر اساس ذهنیت و فکر خودشان و بدون تحقیق و بررسی , نامگذاری دستگاهها را انجام می دهند احتمالا چون اولین کرین هایی که در ایران یا حداقل در این منطقه جنوب غربی که ما هستیم مورد استفاده بوده است  ساخت شرکت گالیون و آنهم از نوع Galion rough terrain crane = گالیونی مخصوص زمینهای ناهموار بوده است  همه این نوع کرین ها را به این نام خوانده اند مثل آن مردک بیسواد : طارق که وقتی از تنگه میان آفریقا و اروپا عبور کرد و به سرزمین پهناور اسپانیا رسید چون جنوب آنجا را اندلس می نامیدند به غلط تمام سرزمین اسپانیا را اندلس فرض کرد و هنوز هم عربها وقتی می گویند اندلس منظورشان کل اسپانیاست !

البته این نامگذاری ها ی غلط  به خودی خودش عیبی ندارد چون اسم مهم نیست دستگاه اهمیت دارد که آن را هم ما نمی توانیم بسازیم !  فقط بدی اش این است که  اولا باعث سردرگمی و اشتباه می شود حالا  با این کمبود منابعی که دراینجا داریم !  تازه اگر اینترنت نبود باید چکار می کردیم ؟  و ثانیا برای پیدا کردن مفهوم این نام و اینکه از کجا آمده باید کلی جست و جو کنیم و وقت را به هدر بدهیم جالب اینکه  نام این کرین به هر دو صورت : GALLION  و GALION   نوشته می شود که املای آن به شکل GALION  درست تر است چون به همین شکل برروی کرین های نوشته شده است

 

 

 

1970's GALION CRANE

 

منابع عکسها

http://www.intermaresarda.com/images/photo/wheeled_crane.jpg

 

 

..................نوشته و ترجمه از محمد توکلی – تیرماه 1386 – ماهشهر

منابع :

http://www.tiffinparts.com/Galion.htm

http://www.crane-spare-parts.com/crane-part-specials.htm

برای نگاه کردن به نام های تجارتی کرین های مشهور با سایت بالا مراجعه کنید

 


محمد توکلی

آوانس و ریتارد در موتورهای

Thursday, June 28, 2007

 

شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد در موتورهای بنزینی :

بنا به خواست یک شاگرد قدیمی بنام م.م.م

مقدمه :

زمان بندی در موتورهای بنزینی اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر و یا دیرتر از موعد لازم , جرقه زده شود آوانس کردن موتور در دورهای بالا باعث شتاب گرفتن سریع خودرو و بهبود وضعیت احتراق می شود همانگونه که ریتارد کردن زمان جرقه شمع ها در هنگامی که دور موتور پائین است می تواند باعث کاهش فشار و حرارت تولیدی در سیلندرهای شود وبه کاهش میزان انتشار آلایند ه های کمک نماید

 لازم است هر 100 هزار کیلومتر یکبار موتور خودرو را تنظیم نمایند ( البته این مربوط به خودروهای پیشرفته است و در مورد خودروهای قدیمی و فرسوده این زمان کوتاه تر است ) تا هم در مصرف سوخت و هم بازدهی موتور بیشتر شود .

تنظیم نبودن موتور باعث ایجاد آلودگی و مصرف سوخت بیشتر و کم شدن توان موتور می شود .

 

 

زمان بندی جرقه زدن در موتورهای بنزینی از اهمیت زیادی برخوردار است  . چون زمان جرقه زدن می تواند جلوتز از موعد مقرر باشد advanced و یا اینکه دیتر از موعد مقرر باشد که به آن retarded گفته می شود .

زمانی که لازم است تا سوخت محترق شود معمولا ثابت است . اما سرعت پیستون همزمان با افزایش سرعت موتور افزایش می یابد . این بدان مفهوم است که هر چقدر سرعت موتور سریع تر شود لازم است که جرقه زودتر از موعد مقرر شده انجام گیرد به این کار آوانس  شدن جرقه می گویند. هر چقدر که سرعت موتور بیشتر باشد مقدار آوانس کردن آن نیز باید بیشتر شود .

 

اهداف دیگری که برای این کار وجود دارد کنترل میزان آلودگی است در هنگامی که حداکثر توان مورد نیاز نمی باشد مثلا با به تاخیر انداختن زمان جرقه زدن ( نزدیک کردن جرقه به زمانی که پیستون به بالا ترین نقطه تراکم خود می رسد سبب می شود که حداکثر فشردگی بین هوا و سوخت  و درجه حرارت می تواند کاهش پیدا کند . پائین آمدن درجه حرارت کمک می کند که از تشکیل اکسیدهای نیتروژن  NOx (  (N2O2- N2O4 جلوگیری بعمل می آید که اینها از آلاینده های مهم زیست محیطی هستند .

بتاخیر انداختن زمان جرقه ( ریتارد کردن ) باعث حذف ضربه های وارد به موتور knocking نیز می شود . برخی از خودروها دارای حس کننده های خودکار ضربه هستند که این کار را بصورت خودکار انجام می دهد

 

..................... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system1.htm

 


محمد توکلی

پرسش های رایج در مورد خودرو

Wednesday, June 27, 2007

 

پرسش های رایج در مورد خودرو

مقدمه :

اتومکانیک یعنی آن بخشی از مکانیک که به موضوع خودرو می پردازد طیف گسترده ای از وسایل حمل و نقل را در بر می گیرد که مسائل فنی بیشماری را نیز به همراه دارند در این میان اما پرسش هایی که در مورد چگونگی انجام مراقبت های عادی و روزمره از ماشین های سواری و حتی کامیون ها وجود دارد اغلب نکته های ساده و در عین حال مهمی هستند که رعایت انها می تواند از بروز مشکات فنی پیچیده تر جلوگیری کند مثلا همین دفعات تعویض روغن چیزی است که دستورالعمل یکسانی ندارد بازه زمانی برای تعویض روغن بستگی کامل به شرایط کاری موتور و نیز شرایط آب و هوایی وحتی طرز رانندگی راننده و صد البته نوع روغن موتوری که استفاده می شود بستگی دارد .

موضوع دیگر گرم کردن موتور است که از علائم خیلی مهم به هنگام بروز در کار موتور است و نباید نادیده گرفته شود بلکه باید سریعا بررسی شود که علت چیست و برطرف شود .

در این میان برخی مشکلات برجسته تر هستند و تشخیص اینکه بین تمام عللی که بطور بالقوه وجود دارند کدام را کنار بگذاریم و کدام را بیشتر مورد تاکید قرار دهیم تا بالاخره اشکال حقیقی را پیدا کنیم روش که به آن تشخیص افتراقی :

Deferential diagnosis می گویند مثلا یک تعمیرکار مکانیک با تجربه بخوبی می داند که عمده ترین علت گرم کردن موتور می تواند وجود اشکال درپروانه خنک کننده یا خود رادیاتور باید و سایر علت ها اگر چه باید مورد توجه قرار گیرند اما در اولویت نیستند و گاهی بندرت می توانند مشکل ساز شوند . این هنر مکانیک است که در کمترین زمان ممکن و با صرف حداقل انرژی بتواند سریعا عیب اصلی را تشخیص دهد .

به همین ترتیب مطالبی درمورد ترمز و دیگر بخش های خودرو که در این متن بطور گذرا به آنها اشاره شده است با یادآوری این نکته که مطالب زیر مربوط به جامعه آمریکا و خودروهای آن دیار است و بهرحال با شرایط موجود درجامعه ما مقداری متفاوت است .مثلا ممکنم است درایران کیفیت روغنهای موجود در بازار با انچه درآنجاست متفاوت باشد هر چند طبق استاندارد چنین تفاوتی نباید وجود داشته باشد ( کدوم استاندارد ؟) ضمن اینکه تفاوت خودروهایی که انها مورد استفاده قرار می دهند با انچه ما بنام خودرو در اینجا داریم تفاوت از زمین تا آسمان است !

How Often Should I Change My Oil

هرچند وقت یکبار باید روغن خودرو را عوض کنم ؟

زمان تعویض روغن خودرو بستگی به نوعت رانندگی شما دارد اگر خودرو شما همیشه یا اغلب اوقات گرم می کند و زیاد از خودرو کار نمی کشید و یا با سرعت های بالا نمی رانید در این حالت بهتر است که به توصیه های سازنده خودرو توجه کنید ولی اگر جزء آن دسته از رانندگانی هستید که با سرعت خیلی زیاد حرکت می کنید و فشار زیادی به خودرو وارد می کیند و یا موتور به دورها بالا می رسانید بهتر است هر 3000 مایل حدود 4800 کیلومتر یکبار روغن موتور را تعویض کنید ( درحال حاضر اغلب سازندگان خودرو رقم 7500 مایل یا همان 12000کیلومتر را پیشنهاد می کنند .

اگر شما جزء آن دسته زا رانندگانی هستید که زیاد از خودرو استفاده نمی کنید مثلا حدود همان 12000 کیلومتر در سال در این حالت لازم است که هر 6 ماه یکبار روغن موتور را عوض کنید . اگر شما در طی زمستان خودروی خود را در پارکینگ قرار می دهید قبل از قرار دادن آن روغن اش را تعویض کنید و بعد از بیرون آوردن از پارکینگ هم روغن اش را تعویض کنید .

How Often Should I Receive a Tune-up?

هر چند وقت یکبار باید خودرو را تنظیم کرد ؟

اغلب خودروها نیاز دارند که برنامه زمانی منظمی برای تنظیم موتور داشته باشند که معمولا بطور سالیانه و یا هر 96 هزار کیلومتر باید این تنظیم صورت گیرد .

Do I really Have to Rotate My Tires?

آیا واقعا نیازی به عوض کردن لاستیک ها با یکدیگر وجود دارد ؟

البته این کار برای برخی از ماشینها و نه همه آنها توصیه می شود . عواملی که لزوم این کار را تعیین می کنند مستقل از سیستم فنربندی خودرو و یا نوع لاستیک و رادیال بودن آن و فاکتورهایی شبیه آن است . به همین جهت برای اطلاع از انجام یا عدم انجام این کار باید به متخصصین حرفه ای مکانیک کمک بگیرید .

My Car Is Making A Pinging Sound. What Does It Mean?

خودروی من صدای شبیه انفجار می دهد علت آن چیست ؟

اغلب اوقات این صداها بدلیل این است که در زمان بندی احتراق موتور اشکالی پیش آمده است گاهی اوقات این صدای های ناگهانی بخاطر کیفیت پائین اکتان سوخت است . و این صداها می تواند صدمه زننده باشد . ما اکیدا توصیه می کنیم که در این مواقع با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید تا علت آن را مشخص کنید .

Are There Any Special Signs I Should Look For When Purchasing A Used Car?

برای خرید خودرو دست دوم چکار باید بکنم ؟

باید کل خودرو را چک کنید . به هنگام خرید ماشین دست دوم اگر از یک مکانیک ماهر کمک نگیرید دچار اشتباه بزرگی شده اید ما اغلب برای پائین آوردن قیمت خودرو با فروشنده چانه می زنیم ولی هزینه چک کردن خودرو توسط یک کارشناس مکانیک ملغ چندان زیادی نیست و ارزش این کار را دارد .

Do I have to Go To The Dealership For Regularly Scheduled Maintenance?

آیا برای انجام برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری نیازی به مراجعه به واسطه ها و دلال ها را داریم ؟

مطلقا اینگونه نیست  اگر شما خودرو خود را از نمایندگی های فروش مستقل خریده باشید می توانید از ضمانت نامه های شرکت خودروسازی استفاده کنید ما اغلب مطلع می شویم که دلالان داستانهای عجیب و غریبی در مورد اینکه مشتریان باید برای هر تعمیر ساده ای به واسطه ها مراجعه کنیم می شنویم . چرا باید پول و وقت خود را به هدر دهید ! در تعمیرگاههای مجاز خودرو انوع کارشناسان و منخصصین ماهر مکانیک وجود دارند که آمده اند تا به مشکلات شما گوش فرا دهند و از همه مهم تر وظیفه اشان  را در موقع  مناسب انجام دهند .

How Often Should Belts and Hoses Be Replaced?

 هر چند مدت یکبار باید شلینگها و تسمه ها را تعویض کرد

اغلب سازندگان شلینگها توصیه می کنند که هر 4 سال یکبار شلینگها را ذتعویض کنید و تسمه ها را باید هر 3 سال یکبار و یا هر 57 هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد . نوعی از تسمه های مارپیچ serpentine belt دوره زمانی عمر آنها حدود 80 هزار کیلومتر است . این تسمه های مارپیچ , نازکتر و قابلیت انعطاف تر از تسمه های V شکل هستند و دمای آنها خنک تر و عمر طولانی تری دارند اما قیمت آنها دو برابر تسمه های معمولی است .

What Should Be Included In A "Complete Brake Job?"

 برای تست کردن کامل ترمز چکاری باید انجام داد ؟

در این حالت باید تمام مجموعه ترمز ها را مورد بررسی قرار داده و بطور کامل نو کرد . زمان تعویض قطعات ترمز بستگی کامل به عمر آنها و میزان کیلومتری که ماشین پیموده شده است دارد و میزان سائیدگی ترمز دارد . درواقع هیچ  جواب قطعی برای زمان تعویض این اقلام گفته شده وجود دارد تعویض قطعات باید بعد از بازرسی ترمز و لنت ها و روتور ( دیسک ) و کاسه چرخ , گیره ها و سیلندر هیدرولیک چرخ , شلینگها و اتصالات سیلندر اصلی را مورد بررسی قرار دهید .

What Can Make an Engine Overheat?

به هنگام گرم کردن موتور خودرو چه کاری باید انجام داد ؟

 گرم کردن موتور به هر  علتی که باشد منجر به افت ماده سرد کننده (آب) می شود و مانع از درست کار کردن سیستم خنک کننده خودرو شده و به این ترتیب حرارت موتور بطور پیوسته بالا می رود تا به مرحله بحرانی برسد .

·        نشت ماده خنک کننده (آب) که می تواند بدلیل اشکال در واتر پمپ , رادیاتور , بخاری خودرو ؛ شلینگها , پولکی های بدنه موتور freeze plugs واشر سر سیلندر و مشکلات درون موتور باشد .

·        اشکال در درب رادیاتور ( گاهی درب رادیاتور که دارای فنر و دریچه کوچکی است ضعیف می شود و این امکان را می دهد که آب جوش بیاورد و بخار شود ) چون این درپوش باعث می شود که آب درون رادیاتور و دیواره موتور تحت فشار قرار داشته باشد و نقطه جوش آن بالا رود ولی اگر خراب باشد آب رادیاتور خصوصا درشرایط سنگین مثل بالا رفتن از یک سربالایی یا دنده سنگین جوش بیاورد .

·        انسداد سیستم خنک کننده ( وجود ذرات رسوب در رادیاتور و یا جداره موتور که ناشی از عدم مراقبت لازم و یا استفاده از آب پر املاح در رادیاتور یوده است ) در این حالت باید از یک ماده تمیز کننده  استفاده کنید و سپس سیستم خنک کننده را چند بار شستشو داده و خالی کنید . اگر رادیاتور شدیدا گرفته شده باشد باید میل زده شود rodded out و یا اینکه  رادیاتور کلا تعویض شود .

·        کارنکردن پروانه برقی خنک کننده رادیاتور ( در این حالت پروانه خنک کننده را بررسی کنید

What Should Be Included In A "Complete Brake Job?"

A complete brake job should restore a vehicle’s brake system and braking performance to good-as-new condition. Anything less would be an incomplete brake job. Brake components that should be replaced will obviously depend upon the age, milage and wear. There is no pat answer to which items need replacing and which ones don’t. It’s a judgment call. A complete brake job should begin with a thorough inspection of the entire brake system; lining condition, rotors and drums, calipers and wheel cylinders, brake hardware, hoses, lines and master cylinder.

How Often Should Belts and Hoses Be Replaced?

Most hose manufacturers recommend replacing hoses every four years. With V-belts, every three years or 36,000 miles. The incidence of failure rises sharply after the forth year for hoses and third year for belts. A typical serpentine belt lifespan is about five years or 50,000 miles. Serpentine belts are thinner and more flexible than V-belts. They run cooler and last longer, but they cost about twice as much to replace.

Do I have to Go To The Dealership For Regularly Scheduled Maintenance?

ABSOLUTELY NOT! Your new car warranty can and be applied to any independent automotive shop. We often hear dealership horror stories where customers have to keep going back to the dealer time after time to complete a simple repair. Why waste time and money! At One Stop Auto, we have qualified, trained technicians that listen to you and most importantly, GET THE JOB RIGHT THE FIRST TIME!

Are There Any Special Signs I Should Look For When Purchasing A Used Car?

Have the car checked out. If you do not have a car checked out by a professional you are making a big mistake. The cost is very minor and we always give a buyer more ammunition for bringing the price down. Money spent on checking out a used car is well spent.

 

My Car Is Making A Pinging Sound. What Does It Mean?

Most likely, a pinging sound coming from your engine indicates timing problems. Sometimes pinging is caused by poor quality or low octane fuel. Pinging can cause damage. We strongly advise that to have your car checked out by a professional to determine what whether it’s causing damage.

 

It depends on how you drive. If your car always (or nearly always) gets warmed up, and you don't drive it very hard and keep the revs down, the manufacturer's recommendation is probably fine. If, however, you drive it hard, drive it at high revs, or alternatively, if you only drive it to and from the supermarket so that it doesn't get up to temperature, then you may wish to change oil much more often, perhaps at 3000 mile intervals (given that most manufacturers are now specifying 7500 mile intervals.) If you don't drive your car much at all (say 7500 miles a year), then you probably want to change oil every six months anyway. If you are storing a car during the winter, then change oil before storing it and change oil when you bring it out of storage.

How Often Should I Receive a Tune-up?

Most cars require regularly scheduled tune-ups yearly and require major maintenance at 60,000 miles.

Do I really Have to Rotate My Tires?

It’s advisable on some cars, but not on others. Factors which may indicate whether tire rotation is necessary are independent suspension, radial tires as well as other factors. To be sure, ask your auto professional.

  • Coolant leaks (water pump, radiator, heater core, hoses, freeze plugs, head gasket, engine internal).

  • Weak radiator cap (does not hold rated pressure and allows coolant to boilover). Pressure test the cape to check it out.

  • Cooling system clogged (deposits built up in radiator or in engine due to maintenance neglect or use of hard water). Use a cleaner, then reverse flush system to clean it out. A badly clogged radiator may need to be rodded out or replaced.

  • Thermostat stuck shut (replace).

  • Inoperative electric cooling fan (check fan motor, relay and temperature switch for correct operation).

  • Bad fan clutch (replace if slipping, leaking or loose).

  • Missing fan shroud (reduces cooling efficiency of fan).

  • Slipping fan belt (tighten or replace).

  • Too low or too high a concentration of antifreeze (should be 50/50 for best cooling).

  • Bad water pump impeller eroded or loose - replace pump).

  • Collapsed radiator hose (check lower hose).

  • Debris in radiator (remove bugs and dirt).

  • Late ignition timing (reset to specs.)

  • Restricted exhaust system (check intake vacuum readings and inspect converter, muffler and pipes).

  • Radiator and/or fan undersized for application (increase cooling power by installing larger and/or auxiliary cooling fan).

..............مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 7 تیرماه 1386 – ماهشهر - BIPC

منبع :

http://www.onestopauto.com/faq.html

 


محمد توکلی

اعداد روی لاستیک خودرو


اعداد روی لاستیک خودرو 

اگر به نوشته های روی لاستیک خودرو دقت کرده باشید در کنار نام  تجارتی  خودرو یک سری علائم و اعداد دیگری هم در کنار آنها نوشته شده است که بد نیست با این اعداد و علائم آشنایی پیدا کنید حتما بدرد شما می خورد

 این ها روی لاستیک های مختلف با هم فرق دارند ولی تقریبا همگی تا حد زیادی یک معنی و مفهوم را بیان می کنند مثلا روی لاستیک پژو 405 GLX

185/65R14

 
عدد اول یعنی 185=   پهنای لاستیک.

عدد دوم یعنی 65 = فاق لاستیک (بلندی لاستیک از لبه رینگ تا لبه بالایی آن

و عدد سوم  یا همانR14 =  نشان دهنده ی قطر رینگ است

برای لاستیک پهن تر می توان به شیوه زیر عمل کرد :توصیه می شود  همیشه ارتفاع کل لاستیک حفظ شود

الف = عدد اول ضربدر عدد دوم ضربدر 2 تقسیم بر 100

ب = عدد سوم یعنی قطر رینگ ضربدر 2.54

الف+ب = ارتفاع لاستیک به میلیمتر

مثلا اینجا: 185*65*2/100= 240میلیمتر ¤¤ 14*25.4=355 میلیمتر

355+240=595
میلیمتر :ارتفاع کل لاستیک

حالا اگر بخواهیم لاستیک پهن تری برای ماشین انتخاب کنیم  مثلا از رینگ 16 اینچی و همچنین پهنای لاستیک 205 که یکی از ایده آل ترین پهنا هاست  استفاده کنیم.

پس داخل فرمول قرار میدیم:

205*
ایکس*2/100 + 16*25.4 = 595 پس از اینجا میشه فاق 45 که از فرمول در میاد رو ایده آل دونست.

در مجموع  توصیه می سود که از رینگهایی با 2 درجه بیشتر از اندازه ی استاندارد استفاده شود  مثلا در 405 که 14 اینچ هست می توانید تا 16 اینچ استفاده کنید ولی بیشتر از این  به ماشین ممکنه آسیب  وارد می کند در مورد ماشینهایی با جلوبندی آنها  ضعیف استا  مثل پراید اصلا توصیه ی رینگ بزرگتر نمی شود و باید از همان اندازه استاندارد استفاده شود .

رینگ اسپرت ایده آل :

رینگ اسپرتهای زیادی تو بازار هست با شکلها و مارکهای مختلف.

شکل رینگ زیاد مهم نیست بهتره که پنج پره یا بیشتر باشه.

چون جنس تقلبی خیلی خیلی زیاد شده.

رینگ با مارکهای OZ Racing , BBS بهترین هستند.

رینگ هر چقدر سبک تر باشد بهتر است

............................................................


محمد توکلی

از کاربوراتور تا انژکتور ۱

Monday, June 25, 2007

 

از کاربوراتور تا انژکتور

مقدمه

امروزه فرق بین خودروهای قدیم کاربوراتوری با خودروهای جدید انژکتور مانند تفاوت فاحشی است که مثلا بین عکاسی به روش قدیمی فیلم با عکاسی دیجیتال دارد . واقعا شکاف عظیمی در این مورد وجود دارد چون در حال حاضر تفاوت فراتر از قرار دادن چند انژکتور و پاشیدن سوخت بدرون موتور است انگونه که امروزه در خودروهای مثلا جدید ما صورت می گیرد . الان سنسورهایی را در اگزوز خودرو قرار می دهند تا با حس کردن مقدار اکسیژن موجود در آن و ارسال این داده ها با سیستم کنترل موتور ECU نسبت سوخت به هوا را تنظیم می کند .

ضمن اینکه در اگزوز خودرو هم سالهاست که از مبدل های کاتالیستی استفاده می شود که به اصطلاح دود اگزوز را تصفیه می کند واز این قبیل فن آوری های پیشرفته که سالهاست در خودرو های اروپایی و آمریکایی استفاده می شود ولی آیا مصرف کنندگان ما حتی نام مبدل کاتالیستی را هم شنیده اند ؟!

از همین روست که خودروسازان داخلی در یک بازار بدون رقابت و غیر منصفانه هر نوع کالای بنجل و از رده خارجی را به مشتری و به بالاترین قیمت غالب می کنند که هیچ گونه ایمنی ندارد و مطابق با هیچ استانداردی نیست که آتش گرفتن خودرو در اثر اشکال در پمپ سوخت و سیستم سوخت رسانی تنها یکی از نمونه های قابل رویت ان است و دهها و صدها مورد دیگر وجود دارد که اصلا به چشم همی نمی آیند . کاری را که دولت های قبلی در نیم قرن پیش شروع کردند اینها به این وضع اسف بار کنونی کشاندند . و اکنون با انبوه خودروهایی مواجه هستیم که جزء بی کیفیت ترین و غیر امین ترین خودروهای دنیا هستند در چنین شرایطی صحبت از حفظ محیط زیست و انتشار گازهای آلاینده به بیشتر  یک شوخی  شباهت دارد!

 اما در کشورهای صنعتی موضوع به گونه دیگری است و برای حفظ مقررات زیست محیطی در مورد انتشار گازهای آلاینده و نیز به منظور بالا بردن راندمان ؛ سالهاست که  سیستم سوخت در خودرو های جدید متحول شده است . در سال 1990 شرکت سوبارو آخرین مدل خودروی کاربوراتوری خود را در ایالات محتده به فروش رساند و سیستم سوخت خودرو ها سالهاست که به انژکتوری تغییر کرده است یعنی بیشتر از 25 سال است که این کار صورت گرفته است اما جالب است که بدانید همین چند مدت پیش بود که تصویب شد که شرکت های خودرو سازی در ایران دیگر هیچ خودروی کاربوراتوری نسازند ( ظاهرا اینگونه فن اوری ها مثل همیشه به بیست سی سال تاخیر به ایران می رسند ! ) بگذریم از اینکه هنوز هم تعداد بسیار زیادی خودروهای قدیمی در ایران تردد می کنند که سیستم سوخت رسانی آنها کاربوراتوری است با این وضعیت این چه انتظار بیهوده ای است که ما بخواهیم مصرف سوخت را کاهش دهیم ؟!

اما استفاده از سیستم  تزریق سوخت از دهه 1950 یعنی حدود 57 سال پیش شروع شده بود و این ادامه داشت تاا اینکه استفاده از سیستم های تزریق سوخت  الکترونیکی انژکتوری  در دهه 1980 در اروپا رواج گسترده ای پیدا کرد . هم اکنون همه خودروهایی که درایالات متحده ساخته می شوند نجهز به انژکتور هستند .

در این مبحث ما به این موضوع می پردازیم که چگونه سوخت بدرون موتور پاشیده می شود و نیز عبارت : تزریق سوخت از دریچه های چندگانه :

"multi-port fuel injection" و نیز تزریق سوخت از طریق دریچه کنترل بنزین  throttle body fuel injection" توضیح داده شده است . همچنین درخواهیم یافت که چگونه با استفاده از یک تراشه performance chips می توانیم توان بیشتری را در موتور ایجاد کنیم .

The Fall of the Carburetor

زوال استفاده از کاربوراتور :

برای مدتهای طولانی استفاده از کاربوراتور در موتورهای احتراق داخلی internal combustion engine  تنها وسیله ای بود که برای ارسال سوخت به موتور مورداستفاده قرار داشته است . و این تنها منحصر به خودور هم  نبوده و هنوز هم در  ماشینهای چمن زنی lawnmowers و اره برقی chainsaws  و نظایر آن را از همین روش استفاده می شود . اما کاربوراتوری که در خودور استفاده می شود پیچیده تر است و باید مدارهای 5 گانه زیر را داشته باشد :

  • مدار اصلی = که سوخت کافی برای کارآیی سوختی خودرو به هنگام حرکت  را تامین می کند

  • مدار هرزه گرد = که سوخت را به هنگام درجا کردن موتور تامین کند

  • پمپ شتاب دهنده = که سوخت اضافی را برای هنگامیکه خودرو شتاب می گیرد تامین می کند .

  • مدار تقویت توان = که وظیفه دارد که سوخت اضافه ای را که به هنگام فشار دادن به پدال گاز لازم است  و برای بالا رفتن از سربالایی یا به هنگام یدک کشیدن یک وسیله دیگر لازم است فراهم می کند .

  • ساسات = که سوخت اضافی را به هنگامی که موتور سرد است فراهم می کند تا موتور سریعتر روشن شود .

 

 

. For instance, to handle some of these tasks, carburetors had five different circuits:

·   Main circuit - Provides just enough fuel for fuel-efficient cruising

·   Idle circuit - Provides just enough fuel to keep the engine idling

·   Accelerator pump - Provides an extra burst of fuel when the accelerator pedal is first depressed, reducing hesitation before the engine speeds up

·   Power enrichment circuit - Provides extra fuel when the car is going up a hill or towing a trailer

·   Choke - Provides extra fuel when the engine is cold so that it will start

 

 استفاده از مبدل های کاتالیستی ,  catalytic converters به منظور رعایت قوانین زیست محیطی که در مورد انتشار گازهای آلاینده وجود دارد  مدتهاست که به بازار عرضه شده است اما برای اینکه این مبدلهای کاتالیستی قابل استفاده باشند و کارآیی بالایی را داشته باشند لازم است که کنترل خیلی دقیقی در موردنسبت سوخت به هوا در موتور خودرو داشته باشیم . حس کننده اکسیژن Oxygen sensors می توانند میزان اکسیژن را در اگزوز خودرو نشان دهند و واحد کنترل موتور

    engine control unit (ECU) از این اطلاعات گرفته شده از اگزوز می تواند برای تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا استفاده کند این سیستم را بنام کنترل حلقه بسته : closed loop control می نامند که این سیستم با استفاده از کاربوراتور مطلقا قابل اجرا feasible نیست . البته قبل از روی کار آمدن سیستم انژکتور  یک دوران کوتاه  کنترل الکتریکی با استفاده از کاربورتور وجود داشت اما اینگونه کاربوراتورهای پیچیدگی زیادی داشتند .

در ابتدا کاربوراتور را با سیستم تزریق سوخت از طریق دریچه کنترل throttle body fuel injection systems جایگزین کردند که بنام سیستم تزریق سوخت مرکزی یا منفرد  single point or central fuel injection systems هم معروف بود  که شامل کنترل سیستم سوخت الکترونیکی با کاربوراتور بوده است

اما تغییر از کاربوراتور به انژکتور نیازمند تغییراتی در موتور خودرو است و به این سادگی که مثلا آردی کاربوراتوری را یک شبه به انژکتوری تبدیل کنند نیست !

بتدریج که موتورهای جدید طراحی شدند سیستم  تزریق سوخت با دریچه کنترل بنزین throttle body fuel injection جای خود را به تزریق سوخت از دریچه های چند گانه داده است . multi-port fuel injection که بنام های دریچه های چند نقطه ای و نیز تزریق سوخت متوالی port, multi-point or sequential fuel injection). نیز نامیده می شوند.

در این سیستم های برای هر یک از سیلندرها یک سیستم سوخت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد . که معمولا در به گونه ای قرار گرفته است که بتواند کنار سوپاپ ورودی هوا باشد این سیستم می تواند اندازه سوخت دقیق تری  تعیین کند و پاسخ سریعتری به تغییرات شرایط موتور داشته باشد .


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0