بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


معادلهای عبارات فنی ماشین آلات سنگین

Saturday, May 19, 2007

 

معادلهای عبارات فنی ماشین آلات سنگین

 

 

          نوع دستگاه    رديف

 

truck – 5 tones =  كاميون ٥ تن     1

          truck- 7 tones= كاميون ٧ تن         2

          truck 10 tones = كاميون ٠١ تن      3

          tip truck 7 tones= كمپرسي ٧ تن  4

          water tank truck- capacity=5000 liter تانكر آبپاش ٠٠٠٥ ليتري  5

          ware tank truck capacity= 10 000 liter تانكر آبپاش ٠٠٠٠١ ليتري        6

ware tank truck capacity= 20 000 liter    تانكر آبپاش ٠٠٠٠٢ ليتري     7

           tractor 2 drive wheel تراكتور تك ديفرانسيل        8

           trailer 42 tones تريلي ٤٢ تن        9

          heavy duty trailer – 7 axeles=تريلي كمر شكن تا ٧ محور         10

          flat bed trailer 3 tones with truck 7 tones =جرثقيل كفي ٣ تن با كاميون ٧ تن 11

flat bed trailer 10 tones with truck 10 tones      جرثقيل كفي ٠١ تن با كاميون ٠١ تن 12

          crane truck  capacity 61 tonesجرثقيل كاميوني دو كابين ٦١ تن  13

          crane truck 40 tones with 2 cabinجرثقيل كاميوني دو كابين ٠٤ تن       14

          truck crane 8 tones جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٨ تن   15

truck crane 11 tones          جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ١١ تن 16

truck crane 20 tones          جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٠٢ تن 17

truck crane 52 tones          جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٥٢ تن 18

truck crane 53 tones          جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٥٣ تن 19

          truck crane 50 tones جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٠٥ تن         20

          truck cranes 80 tones جرثقيل خودرو چرخ ﻻستيكي ٠٨ تن        21

chain belt crane 510 tones (endless wheel crane )       جرثقيل چرخ زنجيري  ٠٥١ تن          22

lift truck 2 tones      ليفتراك ٢ تن   23

lift truck 5 tones      ليفتراك ٥ تن   24

lift truck 6 tones      ليفتراك ٦ تن   25

lift truck 10 tones    ليفتراك ٠١ تن 26

          Chain wheel backhoe بيل مكانيكي چرخ زنجيري  27

          Rubber wheel backhoe بيل مكانيكي چرخ ﻻستيكي       28

Backhoe machine    بيل بكهو        29

          Rubber tire loader لودر چرخ ﻻستيكي      30

Grader          گريدر   31

Tail Roller     غلطك كششي        32

          Master workman استادكار   33

کارگر ماهر ریگر Qualified worker( rigger )          34

           Ceiling crane operator  اپراتور كرن سقفي         35

          Welding transformer 500 amp ترانس جوش تا ٠٠٥ آمپر  36

          Welding diesel motor generator  400 amp موتور جوش ديزل ٠٠٤ آمپر  37

          Electric generator 100 kw موتور برق ٠٠١ كيلو وات         38

          Electric generator 510 AMPموتور برق ٠٥١ آمپر    39

          Electric generator 522 kw موتور برق ٥٢٢ كيلو وات         40

          Electric generator  430 kw موتور برق ٠٤٣ كيلو وات        41

Air compressor 400          كمپرسور هوا ٠٠٤     42

          Water vacuum lorry  ماشين وكيوم آب      43

          Weight capacity 7 tones وزنه ٧ تني         44

          Weight capacity 1 tone وزنه يك تني         45

 


محمد توکلی



اطلاعاتی در مورد انواع واشر ها (گسکت ها )

Monday, May 14, 2007

 

gasket information

 اطلاعاتی در مورد انواع واشر ها (گسکت ها )

 

 

 

گسکت ها به شکل های گوناگون و از انواع مواد ساخته می شوند برخی از پر مصرف ترین این مواد عبارتند از : موادی که جانشین  آزبست شده اند – بونا ان – بوتیل – چوب پنبه – نمد – فوم – پلی اتیلن – چی وی سی – تفلون – یورتان – ویتون و نظایر آن .

البته برای کاربردهای خاص از مواد مخصوص هم استفاده می شود .

با استفاده از دستگاههای مختلفغ این گسکت ها را به شکل هایی از قبیل نواری – لایه لایه – ولکانیزه – و به شکل ریخته گری تهیه می کنند .

مثلا گسکت هایی که از جنس تفلون هستند را می توان به صورت ورقه تولید کرد و بعد به شکل های مورد دلخواه برید .

یا گسکت های فلزی را به شکل های مارپیچ Spiralwounds  یا به شکل های ترکیبی با مواد دیگر تهیه کرد .

همچنین گسکت های غیر آزبستی را از جنس مواد غیر آلی – گرافیت – چوب پنبه – نمد- لاستیک – الیاف گیاهی و کاغذ به شکل ورقه یا رول می توان تهیه کرد .

نکته ای که باید دقت شود و بیشتر مواقع مورد غفلت قرار می گیرد این است که اینگونه گسکت ها را باید به هنگام استفاده تا مدتی بحال خود رها کرد تا کاملات خشک شوند و نبایدبلافاصله دو سطحی را که به هم متصل می شوند پیچ هایش را کاملا سفت نمود تا گسکت فرصت خشک شدن پیدا کند .

ضمنا برخی از این گسکت ها فقط برای درجه رحرات های معین و محل های خاص مورد استفاده هستند و مثلا استفاده از آنها برای واشر سر سیلندر موتور مناسب نیست یا در اتصال پمپ بنزین و نظایر آن نباید استفاده شود چون این نوع گسکت در برابر بنزین مقاوم نیست و در بنزین حالت نرم پیدا می کند . و نباید آنها را برای این و محلها مورد استفاده قرار داد .

گسکت مایع معمولا برای جاهایی استفاده می شود که امکان استفاده از گسکت های عادی نیست یا شکل هندسی محل مورد نظر به گونه ای است که نمی توان گسکت مورد نظر را برش داد گاهی نیز شکاف محل مورد نظر به گونه است که غیر یکنواخت است و گسکتی با ضخامت های  متفاوت مورد نیاز است که عملا امکان ایجاد آن نیست و یا خیلی مشکل است و یا گسکت خیلی نازکی لازم است که امکان نهیه آن نیست .

 

 

Lubricants & Sealants

Permatex Keeps Industry Moving

مواد روان کننده و نشت بندی کننده

پرماتکس باعث تحرک صنایع می شود

پرماتکس نامی تجاری برای تعدادی از محصولات صنعتی است که از نشت بندهای مکانیکی پیچ و مهره شروع  تا مواد نگهدارنده و انواع چسب ها و گسکت ها و نشت بندها تا مواد ضد زنگ زدگی و مواد  شوینده دست  را شامل می شود . اما در این میان گسکت مایع آن که بصورت تیوب های نارنجی رنگ در بازار ایران وجود دارد از همه شناخته شده تر است و به همین جهت آن را بنام : چسب پرماتکس ! می شناسند . البته کاملا واضح است که این محصول در واقع همانگونه که از نامش پیداست یک نوع گسکت مایع است که بعد از خشک شدن بصورت یک لایه واشر نازک در می آید و خاصیت چسبندگی به آن مفهوم را ندارد چون اساسا چسب نیست !

اما تاریخچه فعالیت شرکت پرماتکس با سال 1909 می رسد که خط تولید گسترد ه ای از انواع محصولات مورد نیاز در تعمیر و نگهداری  را عرضه کرد . محصولاتی که دارای قیمتی ارزان بودند و همه جا هم امکان تهیه آنها وجود داشت و می توانست بسیاری از مشکلاتی را که وجو.د داشت برطرف کند . محصولات شرکت شامل طیف وسیعی از انواع مواد نشت بند مورد استفاده درپیچ و مهره ها و روان کننده های چند منظوره و چسب هایی که خیلی سریع عمل می کردند و نیز شوینده های دست بدون استفاده از آب waterless hand cleaners را شامل می شد . محصولانی که بادوام و عمر طولانی که داشتند باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شدند.

Permatex Service

بتدریج دایره فعالیت های پرماتکی آمریکای شمالی و حوزه اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی  و اروپا و آفریقا را هم  دربر گرفت .  و مرکز این فعالیت ها در سولون ایالت اوهایو قرار داشت که آخرین و پیشرفته ترنی تکنیک های ساخت محصولات را در آنجا پیاده می کردند .

در ضمن این فعالیت ها بر حسب نیارهای مشتریان و خواسته های آنان و با رعایت قوانین زیست محیطی تهیه می شد

Greenville Industrial Rubber & Gasket Co., Inc.

2707 Poinsett Hwy, Greenville, SC 29609

P.O. Box 4469, Greenville, SC 29608

800-922-6046 • Tel: 864-235-2574 • Fax: 864-235-3298
info@grgasket.com

اما محصولات ساخت شرکت پرماتکس و خصوصا گسکت های مایع آن که کاربرد بیشتری دارنددر طیف های حرارتی و کاربردی مختلفی ساخته می شوند که مناسب برای استفاده در قسمت های مختلف دستگاهها و ماشین های هستند از جمله خودروهای سواری و کامیون و کرین تا توربین ها و کمپرسورها و پمپ ها و دمنده ها و سایر ماشین آلات دوار .

مثلا نوع قرمز و سیلیکونی آن RED HIGH TEMP SILICONE GASKET مناسب محل هایی است که با درجه حرارت بالا سر و کار داریم .

برای آگاهی از فهرست کامل این محصولات به ادرس زیر مراجعه کنید :

http://www.neverseezproducts.com/permatex1.htm

http://www.neverseezproducts.com/gasketmake.htm

 

 

The full colour catalogue covers the hundreds of products in the Permatex range including adhesives and sealants, specialised maintenance and repair, cleaners, lubricants, threadlockers, handcleaners and gasketing.

 

برای این مورد کاتالوگ  تمام رنگی که حاوی صدها محصول است توسط شرکت پرماتکس ارائه شده است که شامل انواع نشت بندها و چسب ها است که مخصوص تعمیرو نگهداری و نیز مواد تمیز کننده و نشت بندها پیچ ها و انواع واشر ها می باشد

Permatex®
Aviation Form-A-Gasket® No. 3 Sealant

Permatex Products

We offer a full range of high quality Permatex automotive and shop products.  These include lubricants, lubes, grease, parts cleaner, fuel tank repair kit, threadlocker, silicon gasket makers, hand cleaners, gloves, tire and wheel care products, and rainshield.


Standard Features:

Permatex® Aviation Form-A-Gasket® No. 3 Sealant
Nonhardening liquid gasket sealant/dressing/coating is a thin, brushable dressing or sealer for close-fitting parts. Suitable for continuous temperatures to 400°F (204°C). Resistant to antifreeze, aviation fuels, high-detergent oils and lubricants. Conforms to MIL-S-45180 D.

Suggested Applications:
Gasket coating or sealing close-fitting machined parts.

آن را می توان با استفاده از برس در محل مورد نظر مالید و برای درجه حرارت های تا 400 فارنهایت ( 204 درجه سانتیگراد ) مناسب است . در برابر یخ زدگی سوخت های مورد استفاده در هوانوردی و روغن های دارای مواد شوینده بالا و روان کننده ها مقاوم است . و بر طبق استاندارد ارتشی to MIL-S-45180 D ساخته شده است .

 

رایج ترین نوع آن در بازار ایران :

Permatex High-Temp Red RTV Silicone Gasket Maker

پرماتکس مقاوم در برابر درجه حرارت زیاد از جنس سلیکون آر تی وی

Product Description

 

Product Description
Formulated for high-temp applications, or heavy-duty use (such as towing, etc.). Replaces almost any cut gasket. Makes reliable formed-in-place gaskets that resist cracking, shrinking and migrating caused by thermal cycling. Coats pre-cut gaskets to increase reliability. Temperature range -75?F to 650?F intermittent; resists auto and shop fluids. First generation 1970-1980 gasket maker. By Permatex.

 

این نوع گسکت برای کار در حرارتهای بالا کار می کند برای استفاده در موارد سخت کار ( مثل بکسل کردن و قلاب نمودن ) مورد استفاده است در این حالت گسکت های پاره شده را بر می دارند و طبق نمونه از این برگه های گسکت مطابق با شکل مورد نیاز برش می دهند و این نوع گسکت ها مقاوم در برابر سائیدگی ترک و جابجایی  که ناشی از تنش های حرارتی است می باشند . طیف حرارتی آنها از 75 تا 650 فارنهایت است و در برابر سیالات مورد استفاده در کارگاه و خودرو مقاوم می باشند . اولین نسل از این گسکت ها در سالهای 1970 -1980 بوسیله پرماتکس ساخته شده است .

 

Permatex Hi-Temperature Sealant

This quality sealant increases reliability of seals at high temperatures, cuts repair time, and reduces breakdowns. It seals flanges, threaded connections and fasteners in high temperature applications up to 600°F. Also seals steam lines and exhaust manifolds on industrial engines. Applies easily.

 

نشت بند مقاوم در برابر حرارت بالا پرماتکس :

این نوع گسکت های باعث افزایش قابلیت اطمینان در برابر حرارت بالا می شود و زمان تعمیر و تعداد توقف های دستگاه  را کاهش می داد . ازاین گسکت برای نشت بندی فلنج ها دندانه ها و اتصالاتی که با درجه حرارت بالا  تا 600 فارنهایت سرو کار دارند استفاده می شود همچنین می توان از آن برای نشت بندی خطوط انتقال بخار و اگزوز خروجی موتورهای صنعتی استفاده کرد و کاربرد آن هم ساده است .

 

http://www.grgasket.com/images/permatex.jpg

 

...................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 24 اردیبهشت ماه 1386 – ماهشهر BIPC

منابع :

http://www.permatex.com/

http://suttonclark.com/gaskets.htm

http://www.grgasket.com/id6.html

http://www.gateway-supply.com/PERMA008.HTM

http://www.ferret.com.au/articles/cc/0c00d9cc.asp

http://www.stengelbros.com/PermatexProducts.htm

http://www.neverseezproducts.com/gasketmake.htm

 


محمد توکلی

بيو ديزل :

Tuesday, April 24, 2007

 

BIODIESEL

 

بيو ديزل :

 

مقدمه :

تقريبا از همان ابتداي اختراع موتورها براي بحركت در آوردن آنها از سوخت هاي فسيلي و سوخت هاي مشتق از نفت خام استفاده شده است در اين ميان بدليل استفاده گسترده از موتورهاي ديزل اين موتورها براي سالهاي متمادي از سوخت گازوئيلي كه از نفت خام بدست مي آيد استفاده مي كرده اند اما اخيرا در پي افزايش قيمت نفت و نيز بدليل وضع قوانين زيست محيطي سخت گيرانه ، شركت هاي سازنده خودرو به سمت ساخت خودروهايي رفته اند كه با سوخت هاي متفاوت كار مي كنند كه از جمله آنها همين بيوديزل است بيوديزل سوختي است كه از روغنهاي گياهي و حيواني تامين مي شود و به همين جهت اولا از دسته سوخت هاي تجديد پذير محسوب مي شود و دوما خاصيت سمي هم ندارد ضمن اينكه آلايندگي آن هم كمتر است .

البته فكر استفاده از سوخت هاي زيستي چيز تازه اي نيست و از مدتها پيش مطرح بوده است اما چه بايد كرد كه تا هنگامي كه نفت ارزان خاورميانه وجود دارد سرمايه داران و صاحبان فن آوري و خودرو سازي حاضر به صرف نظر كردن از اين سوخت ارزان نيستند . بايد منتظر ماند تا نفت خام جايگاه و قيمت واقعي خود را پيدا كند فقط در آن صورت است كه هم كشورهاي صادر كننده و هم مصرف كننده به گونه اي بهتر با ايت ثروت طبيعي و غير قابل تجديد تعامل خواهند داشت .

نفتي كه مي توانست منشاء رونق اقتصادي شود براي دارندگان آن ركود و تنبلي را به همراه آورده است و براي غربي هاي و مصرف كنندگان نيز ركود علمي و فني ! چون اگر اين نفت خام نبود و يا قيمت آن گرانتر بود بدون شك بشر آنهم از نوع غربي اش چاره اي براي تامين سوخت موتورهاي خودرو و ديزل خود مي كرد و اين همه هوا هم آلوده نمي شد .

اما استفاده از بيوديزل نياز دارد تا تجديد نظري در طراحي موتورهاي خودرو و ديزل صورت گيرد . ما بايد اين كار را شروع كنيم حداقل اش اين است كه همان تركيب : B20  كه عبارت است از 20% بيوديزل و 80% سوخت گازوئيل را مي توانيم از همين حالا در خودروهاي خود آغاز كنيم چون اگر قرار است از اتكاي به نفت و فرآورده هاي آن كاسته شود تنها راهش ساخت راكتور هسته اي نيست كه آن همه دشواري ها دارد با همين روشهاي ساده هم مي توان اين كار را كرد .

ضمن اينكه ما منابع روغني گياهي فراواني هم در دسترس داريم و بهر حال قادريم اين كار را انجام دهيم و اگر هم توانايي نداشته باشيم بايد اين توانايي را در خود ايجاد كنيم چون به هيچ وجه نبايدزا دانش روز دنيا در زمينه خودروسازي عقب بمانيم .

متن زير خلاصه اي از سوخت تجديد پذير بيوديزل است :

 

منظور از بيو ديزل يا  زيست ديزل ،  آن دسته از سوخت هايي است كه از منابع زيستي ( مثلا روغنهاي نباتي ) گرفته شده و مورد فرآوري قرار گرفته اند و از آنها مي توان در همين موتورهاي ديزل معمولي استفاده كرد البته اينگونه سوخت ها با روغن هايي كه بطور مستقيم از گياهان گرفته مي شوند و نيز مواد زائد حاصل از روغن هاي نباتي :

straight vegetable oils (SVO) or waste vegetable oils  (WVO)  كه در موتور برخي ديزل ها استفاده مي شوند فرق دارند .

در اينجا منظور ما از بيوديزل همان استرهاي الكيلي alkyl esters است كه از transesterification * روغنهاي نباتي يا حيواني بدست مي آيند . بيوديزل قابل تجزيه بوده و حالت سمي هم ندارد . و ميزان انتشار دي اكسيد كربن آن هم 60% كمتر از سوخت هاي با پايه نفتي است .  خود اين روغنها با استفاده از دي اكسيد كربت موجود در جو و از طريق انجام فرآيند فتو ستنز در گياهان بوجود آمده اند .در حال حاضر بيوديزل هاي خالص در بسياري از پمپ بنزين هاي آلمان موجود مي باشد .

برخي از سازندگان خودرو در مورد استفاده از بيوديزل ديدگاههاي مثبتي دارند . يكي از مزاياي استفاده از اين سوخت ها آن است كه ميزان فرسايش موتور كمتر است . اما بيوديزل به دليل اينكه حلال خوبي مي باشد بهتر مي تواند رسوبات و مواد زائد موجود در موتور را در خود حل كرده و بدين ترتيب باعث تميزي موتور مي شود . و درون لوله هاي سوخت را هم از  رسوبات  پاك مي كند . و اين كار مي تواند باعث گرفتگي  انژكتورها شود به همين دليل است كه سازندگان خودرو توصيه مي كنند كه به هنگام استفاده از بيوديزل ،  فيلتر سوخت را بايد هر چند ماه يكبار و زودتر از موعد عوض كرد . بسياري از خودرو سازان خودروهايي را بهد بازار عرضه مي كنند كه 100% با بيوديزل كار مي كنند .

در اين ميان نيز برخي از خودرو سازان در مورد استفاده از بيوديزل با احتياط عمل مي كنند مثلا در انگلستان اغلب خودروسازها خودروهايي را كه مي سازند فقط مي توان 5% بيوديزل در آنها ريخت و 95% بقيه بايد گازوئيل باشد . شركت هاي پژو و سيتروئن اخيرا موتورهاي HDI خود را با تركيب 30% بيوديزل به بازار عرضه كرده اند . اما اسكانيا و فولكس واگن از جمله شركت هايي هستند كه خودروهايشان را با 100% استفاده از بيوديزل با بازار عرضه نموده اند .

از بيوديزل مي توان براي  توليد گرما در مصارف خانگي و صنعتي هم استفاده كرد كه از جمله آنها ديگ هاي بخار صنعتي مي باشد . چون تبديل سوخت اين ديگهاي بخار از سوخت معمولي به بيوديزل هم  كاري نسبتا ساده است .

امروزه اين امكان وجود دارد كه بيوديزل را در مقياس انبوه توليد كرده و مورد استفاده قرار داد . بطوريكه جايگاههاي توزيع سوخت از هم اكنون عرضه اين سوخت را به مشتريان خود آغاز كرده اند . و رشد فزاينده استفاده از اين نوع سوخت ها باعث شده است كه هر روز بر تعداد كساني كه از اين نوع سوخت استفاده مي كنند افزوده شود . بيوديزل عموما گرانتراز سوخت هاي نفتي مانند گازوئيل است اما اين تفاوت قيمت مي تواند در مقياس اقتصادي از بين برود و افزايش قيمت نفت خام و سوبسيد هاي مالياتي كه دولت ها  در نظر مي گيرند از آن جمله اند . در آلمان بيوديزل ارزانتر از گازوئيل است و در جايگاه هاي سوخت هر دو نوع اين سوخت ها به فروش مي رسد .

بيوديزل سوختي به رنگ زرد روشن تا تيره است و عملا قابل امتزاج با آب مي باشد و نقطه جوش  بالا  و فشار بخار پائيني دارد . بيوديزل ها عموما از نوع متيل استر بوده و نقطه اشتعال آنها حدود 150 درجه سانتيگراد ( 300 فارنهايت ) مي باشد چگالي بيوديزل حدود 88/ گرم بر سانتي مرتر مربع است و خاصيت آلايندگي نداشته است و غير سمي مي باشد .

چسبندگي يا ويسكازيته آن شبيه سوخت  هاي نفتي ديزل است و مي توان از آن به عنوان ماده افزدوني براي افزايش خاصيت روان كنندگي گازوئيل خالص كم گوگرد :

Ultra-Low Sulfur Diesel (ULSD) هم استفاده كرد . و يك از مزيت ها ي آن اين است كه فاقد گوگرد است . ميزان موجود بيوديزل را در سوخت ها با حرف B نشان مي دهند مثلا علامت : B20 به معني سوختي است كه 20% آن بيوديزل است و بيوديزل خالص را با علامت B100  نشان مي دهند . چون برخي سوخت ها با اتانول با علامت E مخلوط شده اند .

بيوديزل از جمله سوخت هاي تجديد ژذير است renewable fuel است كه مي توان آن را از جلبك ها روغن هاي نباتي  روغن هاي حيواني و يا چربي هاي بازيافتي از رستوران ها هم تهيه كرد . و مي توان آن را بطور محلي در بسياري از كشورها توليد كرد .

بيوديزل سوختي است ايمن و قابل تجزيه و باعث كاهش آلودگي هواي مي شود چون ميزان انتشار ذرات جامد particulates و مونو اكسيد كربن و هيدروكربنها به هنگام استفاده از بيوديزل كاهش مي يابد .

مخلوط 20% بيوديزل و 80% سوخت معمولي (B20) را مي توان در همين موتورهاي ديزلي معمولي كه هيچگونه تغييري در آنها صورت نگرفته است مورد استفاده قرار داد .

بيوديزل را مي توان بطور 100% خالص بصورت B100  هم مورد استفاده قرار داد اما براي انجام اين كار نياز است كه يك سري تغييرات در موتور ديزل صورت گيرد تا بعدا موتور دچا مشكل نشود و در عملكرد آن هم  اختلالي پيش نيايد .

استاندارد صنعتي براي توليد بيوديزل حدود 4 ساعت است اما شركتي در سن آنتونيو وجود دارد كه ادعا كرده است زمان توليد بيوديزل را به 4/1 دقيقه كاهش داده است .

 

 

  • transesterification is the process of exchanging the alkoxy group of an ester compound by another alcohol

  • ترانس استري فيكيشن = فرآيندي كه گروههاي آلكوكسي را با استفاده از يك الكل ديگر  به تركيبات استري تبديل مي كند

 

 

..................مقدمه و ترجمه از محمد توكلي – ماهشهر 4 ارديبهشت 1386

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

http://www.biodiesel.org/resources/faqs/

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0