بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


چگونه ضد یخ /آب رادیاتور را تعویض کنیم

Sunday, January 06, 2008

 

How to Change Your Antifreeze/Coolant

چگونه ضد یخ /آب رادیاتور را تعویض کنیم

تعویض منظم ضد یخ یکی از حیاتی ترین بخش های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است و سبب می شود که عملکرد خودرو در سطح بهینه باقی بماند .

برای ممانعت از بروز مشکلات در موتور از جمله گرم شدن بیش از اندازه ضد یخ و آب رادیاتور و بیرون زدن آن مراحل ساده زیر از طرف متخصصین امر توصیه می شود ضمن اینکه هر ساله باید ضد یخ و آب رادیاتور تخلیه شده و با مایع خنک کننده تازه جایگرین شود . این مطالب به گونه ای ساده است که انجام آن از عهده خودتان هم بر می آید .

1-     ابتدا خودرو را در محلی ایمن پارک کنید . در جایی باشد که محل تردد کودکان و حیوانات نباشد . دستورالعمل های لازم در دفترچه راهنمای خودرو را باید رعایت کرد از جمله اینکه موتور خودرو خنک شده باشد اگر در حالتی که موتور گرم است آب رادیاتور آن خالی کنید خطر سوختگی و آسیب دیدگی شما  در اثر حرارت موتور وجود دارد .

2-     ابتدا با باز کردن پیچ تخلیه , آب رادیاتور را تخلیه نمائید و رسوبات و زنگ زدگی های موجود در آن را تمیز کنید آب را باید در سطلی تخلیه کرد که گنجایش محتویات رادیاتور را داشته باشد . ( یک سطل حدود دو گالنی = 8 لیتری برای این کار کافی است ) . سپس پیچ دریچ خروجی را ببندید

3-     دفع این آب رادیاتور کهنه باید بر طبق قواعد زیست محیطی محل ,  صورت گیرد . و بر روی آن برچسب ضد یخ نیز زده شود . از ظروفی که برای نوشیدنی استفاده می شود برای این کار استفاده نکنید . و این مایعات باید د ر محلی امن قرار گیرد تا دوباره بازیافت شود .

4-     قبل از پر کردن رادیاتور با آب رادیاتور و ضد یخ , لازم است که محل مربوطه کاملا شستشو شود .

5-     بعد از ریختن آب تمیز در داخل رادیاتور ,  درپوش رادیاتور را ببندید و بگذارید که به مدت 10 دقیقه موتور کار کند تا به دمای مناسب برسد و موتور را خاموش کرده و بگذارید سرد شود . سپس این آب را از طریق شیر تخلیه خالی کنید . این آب اغلب حاوی رسوبات و مواد سمی ناشی از کارکردن موتور است .

6-     سپس مقداری لازم آب رادیاتور را به همراه ضد یخ در درون رادیاتور بریزید ظرفیت آب و نسبت مخلوط کردن آب رادیاتور با ضد یخ در دستورالعمل های  سازنده داده شده است . گاهی از نسبت 50% ضد یخ و 50% آب رادیاتور استفاده می کنند گاهی هم نسبت ضد یخ کمتر است . مثلا برای مناطقی که دما تا منهای 34 درجه فارنهایت پائین می آید ضد یخ تا 70% هم مجاز است .

7-     گاهی لازم است که رادیاتور هواگیری هم شود که بسته به نوع خودرو پیچی برای هواگیری در مسیر شلینگ آب یا جایی دیگر قرار دارد چون این سیستم بسته است گیر کردن هوا درون می تواند مانع گردش مناسب آب شود و باید این هویا اضافی خالی شود . ولی اگر دمای موتور بالا رفت باید خودرو را خاموش کرد و به تعمیرکار نشان داد هر چند خیلی از خودروهای مردن امروزی بطور خودکار خاموش می شوند مثل پژوی 206 . پ

8-     لازم است یک هفته بعد سطح مایع خنک کننده چک شود که کم نشده باشد برای فهمیدن نسبت ضد یخ و آب رادیاتور می توان از نوارهای سنجش استفاده کرد : EG or test strips for PG antifreeze که رنگ این نوارها بر اساس مقدار ضد یخ و آب عوض می شود . تا اگر نیاز باشد ضد یخ یا آب اضافه شود . آب رادیاتور از نوع آب بدون املاح DM است و نباید از آب معمولی استفاده کرد چون باعث رسوب در جداره موتور می شود .

یادتان باشد که مخزن شیشه شور را با مخزن سر ریز آب رادیاتور اشتباه نگیرید چون در شیشه شور باید آب تمیز به همراه مقداری مایع شستشو ریخته شود وگرنهخ چربی های روی شیشه که در شهرهای پر ترافیک و کثیف زیاد به چشم می خورد پاک نمی شود .

2 قوطي ضد يخ برای یک رادیاتور کافی است

برای تخلیه رادیاتور یک شیر سماوری در زیر یا کنار آن قرار دارد که باید برای تخلیه آن را بايد باز كنيی  اگر ميخواهید این کار را انجام دهید اول تو مخزن آب دوم آب بريزید  كامل و بگذارید  هوا از زير رادياتور  بيرون بیاید  تا هواگيري صورت گیرد

 

 در کنار همه رادیاتورها معمولا مخزنی هم بر سرریز آب ضافه و نیز جبران کمبود آب رادباتور وجود دارد که بدیهی است چون اینها به هم متصل اند از یک نوع آب استفاده می کنند و آب رادياتور و مخزن فرقي ندارند  و دائم جابجا مي شوند ضد يخ اگر وجود داشته باشد بالا می ایستد و مشخص است .

 

........................ترجمه از محمد توکلی دیماه 1386 – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://www.beststuff.com/cars-bikes-boats/how-to-change-your-antifreeze-coolant.html

 

 


محمد توکلی

رله جدا کننده باتری

 

 

رله جدا کننده باتری

//////////////////////////////////////////////////////////////

 

سولنوئید هوشمند

 


            مدل 1314

           که فقط هنگامی فعال می شود که ولتاژ باطری اصلی  از 2/13 تا 5/13 فراتر رود

 

            مدل 1315

           که فقط هنگامی فعال می شود که ولتاژ باطری اصلی با کمکی از 2/13 تا 5/13 فراتر رود 

 

 

رله جدا کننده باتری به گونه ای طراحی شده است که برای مواردی که از چند باطری بطور همزمان استفاده می شود کاربرد دارد و با استفاده از یک سولنوئید از شارژ شدن بیش از اندازه باطری در هنگامی که  باتری کمکی باید  تعویض شود جلوگیری می کند

 

یاری دهنده  راه اندازی موتور :

 

هنگامی که استارت باعث فعال شدن : رله باطری = battery separator  می شود شروع به مقایسه ولتاژ باتری ها می نماید اگر باتری اصلی ولتاژش کمتر از باطری کمکی شده باشد رله مزبور این امکان را فراهم می کند که باطری کمکی به کمک باطری اصلی بیاید چون سیگنال استارت باید حداقل سه ولت باشد تا امکان روشن شدن و کارکردن خودرو فراهم شود .

 

محافظت از سیستم شارژ کردن باتری :

 

رله باتری باعث می شود که باتری سیستم مورد نظارت قرار بگیرد تا مشخص شود چه موقع باید باطری های عوض شوند در صورتیکه از رله 1315 استفاده می شود اگر وقتی باتری کمکی ویا باتری اصلی به ولتاژ 5/13 ولت می رسند و اگر از رله 1314 استفاده می شود هنگامی که باتری اصلی به 5/13 ولت رسید نشان دهنده ان است که باتری شارژ شده و در این حالت رله باید وارد عمل شده و و دو باطری را به هم متصل کند اگر هر گونه نشتی در باتری اصلی یا کمکی وجود داشته باشد این امر باعث افت ولتاژ تا حدود 4/12 تا 9/12 شده و رله باطری این مجموعه ها را از هم جدا می کند و همین امر باعث می شود که مجموعه باتری های از تخلیه شدن کامل و بیش از اندازه  در امان بمانند .

 

میزان تاخیری که در مدار کنترل وجود دارد باعث می شود این رله باطری از واکنش سریع به نوسانات لحظه ای خودداری کند .

 

الویت در راه اندازی موتور است و در مرحله بعد اگر نیاز باشد سیستم را از تخلیه شدن بیش از اندازه نجات می دهد .

 

دستورالعمل نصب رله جدا کننده باطری :

 

1-     رله باطری را در جای معمول خود  و در نزدیکی محل باطری اصلی قرار دهید . آن را در محلی نصب نکنید که در معرض گرمای مستقیم موتور قرار داشته باشد .

2-     یک سمت سیمی را که اندازه مناسبی دارد ( به نمودار اندازه سیم ها مراجعه کنید ) به ترمینال باطری اصلی رله باطری متصل کنید .

3-     سمت دیگر سیمی را که در مرحله قبل (مرحله 2 ) گفته شد به قطب مثبت باتری وصل نمائید .

4-     یک سر سیمی را که اندازه آن متناسب باشد ( به جدول اندازه سیم ها مراجعه نمائید )  ترمینال باتری کمکی  رله باتری وصل نمائید .

5-     یک سر دیگر سیمی را که در بخش 4 بیان شد به ترمنیال مثبت باطری کمکی متصل نمائید .

6-     اطمینان حاصل کنید که باتری کمکی بطور مناسب با بدنه (شاسی ) ماشین اتصال زمین شده است .

7-     اتصال استارت کمکی ( اختیاری ) کارکردن خودکار – سیم گیج 14 را از محل سویچ استارت به ترمینال استارت رله باتری متصل نمائید این سیم وفقط هنگامی برق دار می شد که کلید استارت در حالت باز قرار داشته باشد . 

8-     اتصال استارت کمکی ( اختیاری ) عملیات خودکار . سیم گیج 14 که دز موقعیت کلید استارت قرار دارد به ترمینال استارت رله جدا کننده باتری وصل کنید . این اتصال را در محل کلید استارت انجام دهید این سیم باید فقط هنگامی دارای ولتاز باشد کلید استارت در موقعیت روشن قرار داشته باشد . توجه داشته باشید که سیگنال استارت باید بتواند 3 ولت را فراهم کند تا بتواند بطور خودکار تقویت کنندگی خود را اعمال نماید برای این کار به نمودار موجود در صفحه بالا و یا دستور العمل مراجعه کنید ..

9- اتصال لامپ ( اختیاری ) سیم گیج 14 را از ترمنیال لامپ به رله باتری به یک سر لامپ نشان دهنده ( که حداکثر جریان عبوری آن 250 میلی آمپر است ) یک سر دیگر لامپ را به بدنه (شاسی ) خودرو وصل نمائید . این لامپ هنگامی که باتری کمکی فعال شود روشن می شود .

10- عملکرد دستگاه را چک کنید در این حالت رله باتری باید عملیاتی شده باشد . خودرو را استارت کنید و یا اینکه باتری اصلی مورد را شارژ قرار دهید . هنگامی که ولتاژ باتری اصلی به 2/13 تا 5/13 افزایش پیدا کرد رله باتری باید فعال شود در این حالت خودرو را خاموش کنید و یا شارژ کردن باطری اصلی  را متوقف نمائید . در این حالت رله باتری باید هنگامی که ولتاژ باتری اصلی به زیر 4/12 تا 9/12 کاهش می یابد باتری کمکی را جدا نماید .

11- اگر از رله باتری مدل 1315 استفاده می کنید لازم است که شارژ را به باتری کمکی اعمال کنید و هنگامی که ولتاژ باتری  کمکی به به 2/13 تا 5/13 ولت افزایش پیدا کرد رله جدا کننده باتری باید فعال شود واحد شارژ کننده را بردارید رله باتری باید هنگامی که ولتاژ باتری کمکی  کمتر از 4/12 تا 9/12 شد باز شود

12- عملکرد استارت کمکی باید هنگامی که ولتاژ باتری اصلی کمتر از باتری کمکی است فعال شود . ترمنیال استارت باید حداقل با 3 ولت فعال گردد و مقدار ولتاژ باتری کمکی نیر باید حداقل 10 ولت باشد

 

                  برای انجام عملیات خودکار                                                                          

            این سیم را به کلید استارت وصل  

                   کنید (مرحله 8)                          لامپ نشان دهنده استارت                                    

                                                                      کمکی

اتصالات اختیاری فعال شدن استارت کمکی

                                                                                          آبی

  برای انجام عملیات دستی آنگونه                                                                           

 که اینجا نشان داده شده اتصال                                          قهوای             

        اتصال دهید                                                                    مشکی

کلید تقویت لحظه ای نصب                                                                                                

    بروی داشپورت

 

 

 

                                                    باطری کمکی                                                                         باطری اصلی

 

                                بار کمکی                                                                             بار اصلی

                              


محمد توکلی

جابجایی مواد در پتروشیمی بندرامام

جابجایی مواد در پتروشیمی بندرامام :

 

حمل و نقل و جابجایی امری است که در دنیای امروز جایگاه خاص خود را دارد و شرکت ها و صنایع هم از این امر مستثنی نیستند . در پتروشیمی بندرامام که بزرگترین واحد پتروشیمی  و صنعتی ایران است نیز هم برای تامین مواد خام و اولیه و هم برای صدور محصولات و نیز به منظور انجام کارهای خدماتی و پشتیبانی یک سری جابجایی هایی صورت می گیرد .

مواد خام مورد نیاز شرکت که عمدتا گاز طبیعی است از طریق خطوط لوله و از زیر دریا وارد شرکت می شود و این عمده ترین ماده ای است که وارد شرکت می شود . به همین ترتیب بخشی عمده ای از محصولات شرکت که همان گازمایع شده یا LPG  باشد از طریق کشتی های بزرگ اقیانوس پیما به کشورهای اروپایی و ژاپن و سایر مشتریان ارسال می گردد .

در داخل واحدهای مختلف پلیمری هم بنا به نیاز فرآیندی به برخی از کاتالیست ها , لازم است که اینگونه مواد از کشورهای خارجی و عمدتا اروپایی از طریق کامیون وارد مجتمع شوند برخی از آنها باید در دماهای پائین نگهداری شوند و از کامیونهای سردخانه دار برای این منظور استفاده می کنند مثل کاتالیست های مورد نیاز در واحد LD

اغلب محصولات پلیمری مانند لاستیک مصنوعی , پلی پروپیلن سنگین و سبک  HD و LD و PP  هم از طریق کامیون از شرکت به مناطق مختلف ایران فرستاده می شوند .

اسید مورد نیاز در برخی واحد ها از جمله واحد UT  از طریق تانکرهای مخصوص این کار وارد شرکت می شوند و برخی محصولات مانند ازت مایع و گاز مایع برای مصارف داخل کشور از طریق تریلرها تانکر دار به بیرون فرستاده می شود .

تعمیر و نگهداری :

بخش تعمیر و نگهداری دستگاهها بطور مستمر نیاز به وارد کردن قطعات یدکی از خارج به داخل دارد و چون اغلب این قطعات ساخت ژاپن و کشورهای اروپایی هستند از طریق کشتی و از راه بندرامام وارد منطقه و پتروشیمی می شوند

ارتباط مجتمع پتروشیمی بندرامام BIPC با سایر واحدهای پتروشیمی موجود در منطقه ویژه نیز از طریق خطوط متعدد لوله است که بین شرکت ما و منطقه ویژه وجود دارد و بخار و ازت و اولفین و سایر فرآورده های مورد نیاز بین شرکت ها مبادله می شود

متاسفانه هیچگونه خط ریلی برای ارسال و واردات کالا در پتروشیمی ما وجود ندارد و این در حالی است که  شبکه راه آهن سراسری از چند کیلومتری مجتمع عبور می کند و نیاز شدید به این بخش از حمل و نقل هم برای کالا وهم برای مسافر وجود دارد

 

 

 

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0