بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


جلوگيري از خرابي واشر سر سيلندر و سيستم خنك كننده

PREVENTING CYLINDER HEAD GASKET AND COOLING SYSTEM FAILURES

One of the most important parts of the cooling system is also the most invisible

جلوگيري از خرابي واشر سر سيلندر و سيستم خنك كننده :

يكي ازمهم ترين بخش هاي سيستم خنك كننده كه نامريي ترين بخش هم هست !

واشر سر سيلندر براي ايجاد نشت بندي بين سر سيلندر و بدنه موتور هاي بنزيني و گازوئيلي مورد نياز است . اين واشر يكي زا اجزاي مورد نياز در هر موتوري است و و عملكردهاي مختلفي را هنگام كار موتور بر عهده دارد .

واسر سر سيلندر مي بايست كه محفظه احتراق را كه داغ ترين قسمت موتور است و بيشترين درجه حرارت وفشار را تحمل مي كند از ساير قسمت ها نشت بندي كند . اين واشر بايد نشت بندي لازم را در برابر هوا ، مايع خنك كننده (آب رادياتور ) محفظه احتراق و روغن موتور كه بترتيب درجه حرارت و فشار زيادي را دارا مي باشند بعمل  آورد .

طراحي واشر سر سيلندر و مواد مورد استفاده در ساخت آن بايد به گونه اي باشند كه بتوانند مقاومت شيميايي و گرمايي لازم را در برابر گازهاي توليد  شده در  محفظه احتراق و ساير مواد  شيميايي ؛ آب خنك كننده و مواد موجود در آن و روغني كه در موتور استفاده مي شود داشته باشند .

واشر سر سيلندر هنگامي كه بر روي موتور نصب شده است يكي از مهم ترين اجزاء در كل ساختار موتور محسوب مي شود . باعث حمايت سر سيلندر در برابر وضعتي كاري موتور مي گردد . و به همين جهت لازم است كه بتواند در برابر نيروهاي گرمايي و ديناميكي كه به سر سيلندر وارد مي شوند مقاومت داشته باشد .

اينكه چه نوع واشر سر سيلندري مورد اسافاده قرار بگيرد بستگي به نوع و طراحي موتور دارد . از موتورهيا تك سيلندر بنزيني گرفته تا موتورهاي بالاي  12 سيلندر ديزلي  كه داراي توربو شارژ يا سوپر شارژ هستند ماده مورد استفاده و نوع طراحي واشر سرسيلندر مي تواند متفاوت بوده و  تاثيري شگرف بر روي عملكرد و عمر موتور داشته باشد .

هر كاربردي ، واشر منحصر بفرد خود را مي خواهد تا بتواند شرايط خاصي را كه براي آن موتور لازم است فراهم آورد . و بايد مواد شيميايي كه رد موتور توليد مي شوند بررسي گردند تا واشر متناسب با آن را كه مقاوم باشد از فلز مناسب بسازند .

رايج ترين فلزاتي كه براي ساخت واشر سر سيلندر مورد استفاده قرار مي گيرند به شرح زير است :

  • فولاد و فولاد ضد زنگ از درجات مختلف و با شكلهاي گوناگون
  • اليافي كه بر اساس مواد تركيبي (كامپوزيت ها ) ساخته شده اند .
  • گرافيت با چگالي هاي متفاوت
  • موادذ شيميايي مانند پلي تترا فلورو تيلن ، سيليكون ، نئوپرن ، رزين هاي پليمري و ساير مواد .

 

HOW TO PREVENT HEAD GASKET FAILURES CAUSED BY ENGINE OVERHEATING

چونه از سوخت واشر سر سيلندر كه ناشي از گرم شدن بيش از اندازه موتور است جلوگيري كنيم ؟

چه وقت موتور گرم مي شود ؟

ادامه دارد ...

........................

منبع :

http://www.arrowheadradiator.com/preventing_cylinder_head_gasket_and_cooling_system_failures.htm

 

 


محمد توکلی

آزمايش قدرت تراكم سيلندر موتور

Sunday, July 09, 2006

 

COMPRESSION  TEST

آزمايش قدرت تراكم سيلندر موتور

 

مقدمه :

يكي از معيارهاي كه براي خوب كار كردن موتور خودور لازم است اين است كه تراكم در داخل سيلندر بطور صحيحي انجام گيرد هر گونه نشتي كه بدلايل مختلف صورت مي گيرد باعث مي شود كه قدرت تراكم موتور كم شده و احتراق بخوبي

انجام اين آزمايش يكي از مهم ترين روشهاي تعيين وضعيت مكانيكي موتور است . زمان اينجام اين ازمايش موقعي است كه علائمي مانند قدرت نداشتن موتور ، صداي ناهنجار به هنگام درجا كار كردن موتور ، وجود صداي هاي انفجار اميز در اگزوز موتور مشاهده مي شود كه اينها علائم عمده كاهش قدرت تراكم موتور و بروز اشكالات عمده در آن مي باشند .

براي اندازه گيري قدرت تراكم بايد ميزان تراكم تك تك سيلندرها را با استفاده دستگاه فشار سنج مورد سنجش قرار دهيد . و اين مقادير را با هم و با مقداري كه شركت سازنده داده است مقايسه كنيد . و به اين ترتيب ملاك دقيقي براي ارزيابي وضعيت موتور را بدست خواهيد آورد .

اگر مقداري كه دستگاه اندازه گيري نشان مي دهد كمتر از حد طبيعي باشد نشان دهنده آن است كه فشار از درون محفظه احتراق به بيرون نشت مي كند . كم بودن فشار تراكم موتور مي تواند بدلايل زير ياشد :

  • سوختن سوپاپها : BURNED VALVE بدين معني كه سطح سوپاپها در اثر حرارت احتراق سوخته است و صدمه ديده است .
  • سوختن نشيمنگاه سوپاپ (سيت سوپاپ) BURNED VALVED SEAT : بخش نشيمنگاه سوپاپ كه بر روي سر سيلندر قرار دارد سوخته است
  •  وجود فيزيكي در موتورPHYSICAL  ENGINE  DAMAGE مثلا وجود سوراخ در پيستون ، شكسته شدن سوپاپها و غيره
  • خرابي واشر سر سيلندر BLOWN  HEAD  GASKET واشر سر سيلندر پاره شده و صدمه ديده است .
  • سائيدگي رينگها يا سيلندرها WORN RINGS OR CYLINDERS سائيدگي رينگها يا جداره داخلي سيلندرها باعث مي شود كه نشت بندي لازم بين پيستون و سيلندر ايجاد شود .
  • وجود مشكلي در سوپاپها  VALVE TRAIN TROUBLES تنظيم ميزان لقي سوپاپها دچار اشكال شده است اين كار باعث مي شود كه سوپاپها بطور كامل بسته باقي بمانند . شكستن فنر سوپاپها . نشت بند سوپاپها و يا برگردانده سوپاپها
  • ازجا در  رفتن  زمان بندي ( تايمينگ ) زنجير تايمينگ يا تسمه تايمينگ JUMPED TIMING CHAIN OR BELT

براي انجام آزمايش تراكم در مورد موتورهاي بنزيني بايد مراحل زير را اجرا كرد :

1-     ابتدا تمامي شمع ها را باز كنيد بطوريكه بتوان موتور را به آساني با دست چرخاند دريچه ورود سوخت از كاربوراتور و يا انژكتورسوخت و ساسات  را باز  كنيد اين كار باعث مي شود كه مقاومت هوا كه باعث محدود شدن حركت موتور مي شود رفع شود .

2-     سيستم جرقه را از مدار خارج كنيد براي اين كار كافي است كه درپوش دلكو را برداريد يا سيم تغديه كننده آن را باز كنيد .

3-     اگر موتور خودرو شما مجهز با سيستم تزريق الكترونيك سوخت است ان را نيز بايد از از كار بيندازيد تا از پاشيدن سوخت بداخل موتور جلوگيري كند براي اين كار به دستورالعمل هايي كه سازنده داده است مراجعه كنيد .

4-     فشار سنج را در سوراخي كه شمع موتور درآن قراردارد بپيچانيد بعضي از اين فشارسنج ها داراي توپي لاستيكي در قسمت انتهايي هستند كه بايد آن را با دست نگهداريد تا بيشترين مقدار فشار را بخوانيد .

5-     موتور با با دست بچرخايند تا 6 حالت تراكم موتور بوجود آيد اين 6 حالت را فشار سنج با شش بار حركت كردن عقربه نشان مي دهد و اين كار را براي هر يك از سيلندرها انجام دهيد و آن را با مقاديري كه سازنده داده است مقايسه كنيد .

 

انجام آزمايش تراكم براي موتورهاي ديزل هم شبيه موتورهاي گازوئيلي است با اين تفاوت كه بايد از فشار سنج مخصوص اين كار استفاده شود چون فشار سنج موتورهاي بنزيني در اثر تراكم زياد موتورهاي گازوئيلي صدمه مي بيند .

فشار سنج مناسب براي موتورهاي ديزلي بايد تا 600 psi فشار را تحمل كند .

براي انجان آزمايش تراكم بر روي موتورهاي ديزل مراحل زير را انجام دهيد :

1-     با مراجعه به دستور العمل سازنده تمامي درپوشهاي سيلندرها  glow plugs را برداريد

 

 

.....................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي – 18 تيرماه 1385 - BIPC

منبع :

http://www.tpub.com/content/construction/14264/css/14264_105.htm

 


محمد توکلی

طيف كامل محصولات فيلتركردن روغن و وسادل جنبي آن :

 

Monday, July 10, 2006

 

The Most Complete Range of Hydraulic Filtration and Accessory Products.

طيف كامل محصولات فيلتركردن روغن و وسادل جنبي آن :

مقدمه :

 

برخي دستگاههايي كه ما در بانك ماشين آلات مورد استفاده قرار مي دهيم از فيلترهايي با مارك : MP FILTRI spa استفاده مي كنند مطلب زير در مودر محصولات شركت مزبور است كه رد اصل شركت ايتاليايي و واقع رد شهر ميلان است كه حدود 42 سال سابقه دارد ولي نمانيدگي هايي در ساير نقاط و از جمله آمريكا و كانادا دارد .

البته فن اوري ساخت فيلترهاي مختلف و از جمله فيلتر روغن و فيلترهاي هيدروليك يا فيلتر هوا ؛ پيچيدگي چنداني ندارد كه نتوانيم در ايران آن را توليد كنيم كما اينكه شركتهاي متعددي هم در حال حاضر در داخل مشغول ساختن اين نوع فيلترهاي هستند اما زا انجائيكه تجهيزات مختلف نياز به انداع خاصي از فيلتر دارند و ابعاد و مشخصات فني اين فيلترها با هم فرق مي كند گاهي معادل اين فيلترها در داخل پيد ا نمي شود و بايد دست بدامن همان شركت هاي خارجي شد . اين نقيصه اي نيست كه نتوان ان را حل كرد ولي وقتي جامعه اي صنعتي نيست قادر نيسن حتي مشكلات ساده را هم از پيش پاي خود بردارد !

 

شركت : MP Filtri (Canada) Inc واقع در كنكورد اونتاريا ، ارائه دهنده فيلترهاي هيدروليك و لوازم جانبي آن را در بازار كانادا است . اين فيلترها و لوازم جانبي آنها در ميلان ايتاليا در شركت : ام پي فيلتر :

MP Filtri SpA. ساخته مي شوند .

 اين شركت در سال 1964 در ميلان ايتاليا تاسيس شده است و پيشرو در طراحي و ساخت طيف كاملي از فيلترهاي هيدروليك و لولازم جانبي آن است .

علاوه بر نمانيدگي كاناد ؛ شركت ام پي داراي شاخه هايي در آمريكا ، انگلستان و آلمان نيز مي باشد و شبكه گسترده  توزيعي كه دارد . پشتيباني فروش محصولات در تمامي دنيا را تضمين مي كند .

MP Filtri - The Secret to our Success...

 رموز موفقيت شركت ام پي فيلتر :

فن آوري فيلتر كردن : ساخت و طراحي فيلترهايي كه كارآيي بالايي دارند به منظور برآورده كردن نيازهاي موجود سيستم هاي هيدروليك براي  پاك كردن روغن از آلاينده ها طراحي شده است .

طراحي و ساخت :

استفاده از فن اوري خلاق براي توليد محصولات مورد نياز در بازار مي باشد برخي از محصولات با استفاده از طراحي به كمك كامپيوتر :CAD صورت گرفته است .

محصولات : با استفاده از روش هاي ريخته گري تحت فشار و گرانشي pressure and gravity die casting براي ساخت مدرن ترني اجزاي فيلتر استفاده مي شود . ضمن اينكه با استفاده از روش  تزريق پلاستيك ، فيلترها بصورت تمام اتوماتيك ساخته مي شوند .

كنترل كيفيت : كنترل كيفيت بر روي تمام قطعات با دقت صورت مي گيرد و همه مسئول انجام درست اين كار هستند تمامي محصولات بر طبق استانداردهاي بين المللي ايزو 9001 ساخته مي شوند .

خدمات : فلسفه شركت ما اين است : ارائه خدمات بي عيب در تمامي جهان

همه شركتها يكسان نيستند ...

شركت ام پي فيلتري ، پيشرو در زمينه نسل جديد فيلترهاي هيدروليك و لوازم جانبي آن است بطوريكه بتواند از عهده برآوردن نيازهاي مشتريان برآيد .

موارد استفاده در تجهيزات كشاورزي :

محصولات ام پي كاربرد گسترده اي در بخش كشاورزي دارند . محصولات زير اختصاصا بدين منظور ارائه داده شده اند :

  • فيلتر خط برگشت روغن به مخزن
  • فيلترهاي فشار متوسط
  • فيلترهاي چرخشي SPIN-ON
  •  لوازم جانبي ذخيره روغن

استفاده در خودروهاي متحرك و ساختماني :

محصولات مورد نياز در تجهيزات ساختماني را ارائه مي دهد محصولات زير اختصاص بدين منظور طراحي شده اند :

  • فيلترهاي نصب شوند بر روي مخازن روغن يا خط برگشتي روغن
  • فيلترهاي فشار بالا و متوسط
  • فيلترهاي چرخشي SPIN ON
  • متعلقات مخازن

دستگاههاي صنعتي و نقليه :

محصولاتي با قابليت اطمينان بالا و كارآ براي استفاده در بخش هيدروليك و براي محصولات زير :

  • فيلتر مكش
  • فيلتر خط برگشت روغن
  • فيلترهاي فشاري
  • لوازم جانبي مخازن روغن

همه تلاش هاي ام پي فيلتر براي حصول اطمنيان از اجراي استانداردهاي مورد نيازبراي تميز شدن روغن در دستگاهها و ماشين آلات مورد استفاده است . /

 

......................................مقدمه و ترجمه از محمد توكلي – 19 تيرماه 1385 BIPC

منبع :

http://www.mpfiltricanada.com/about.htm

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0