بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


مهندسی تعمیر و نگهداری

Wednesday, March 07, 2007

 

مهندسی تعمیر و نگهداری

Tips for identifying car engine repair needs

نکاتی که باید هنگام  تعمیر خودرو مورد توجه قرار بگیرند :

 

مقدمه :

هیچ چیز برای یک خودرو بدتر از این نیست که شما می خواهید از آن استفاده کنید ولی وقتی استارت می زنید یا استارت نمی زند و یا ماشین روشن نمی شود حالا فرض کنید شما کار مهمی هم داشته باشید . در چنین شرایطی غیر از عصبی شدن کار دیگری هم می توان انجام داد و آن یک سری چک کردن ها ساده و ابتدایی است تا اگر مشکل پیش آمده جزیی باشد خودمان بتواین آن را رفع کنینم حقیقت این است که هر چقدر اطلاعات و دانش ما درمورد خودرو بیشتر باشد راحت و سریع تر می توانیم به رفع عیب بپردازیم ضمن اینکه صرفه جویی زیادی هم در وقت و هزینه ها می شود .

حالا اگر یک فرد عادی که تخصص اش چیز دیگری است اطلاعات دقیق و حتی اطلاعات کلی از تعمیرات ماشین آلات نداشته باشد ایرادی ندارد ولی فاجعه اینجاست که آنهائیکه عناوین مکانیک و استاد کار و متخصص را یدک می کشند در کار خود تجربه و مهارت لازم را نداشته باشند و با بی تجربگب خود باعث سردرگمی و اتلاف وقت و هزینه مشتریان خود شوند و ما بسیار شاهد بوده ایم که با روش های سعی و خطا به رفع عیب ماشین می پردازند .

یک بار ماشین من روشن نمی شد تعمیر کار ابتدا گفت دستور داد یک دست شمع بخرم بعد فیوز و پلاتین گرفتم بعد گفت وایر شمع  ها را باید عوض کنیم و خلاصه همینطور روند تعویض قطعات ماشین ادامه  داشت و فکر می کنم اگر به همین منوال ادامه پیدا می کرد تمام قطعات ماشین را باید  عوض می کردیم !

دست آخر هم بعد از ساعت ها کار روی آن معلوم شد چرخ دنده د لکو چرخیده است و باید جهت دلکو را بر خلاف وضعیت عادی اش قرار دهد تا بالاخره ماشین روشن شد . بعد هم گفت که تا بحال هیچ ماشینی این همه وقت مرا نگرفته است و دستمزد زیادی هم گرفت .

متاسفانه نظیر این داستان نه تنها برای خودروهای دیگر و در اغلب جاها تکرار می شود حتی درواحدهای صنعتی نیز این اتفاق به کرات رخ می دهد .

ما باید این روش تعمیر کردن شانسی و سعی و خطا را کنار بگذاریم .

توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد که ما باید در وهله اول عیب خودرو را پیدا کنیم و این عیب یابی نیاز به مهارت و تجربه و تیز هوشی دارد بعد از آن رفع عیب کردن کار چندان پیچیده ای نیست .

 

 

مراحل تعمیرو عیب یابی خودرو :

 

اولین کار  در تعمیر خودرو این است که مشخص کنیم خودرو دچار چه اشکالی شده است و بر این کار لازم است که به علائمی که ماشین دارد توجه کنیم حتی اگر شما متوجه شده اید که خودرو چه عیبی دارد لازم است که اندکی در مورد آن تامل کنید .

اگر ماشین شما روشن نمی شود باید بررسسی کنید که علت چیست ؟ آیا استارت اشکال پیدا کرده است ؟ و یا مثلا اتوماتیک استارت یک صدای کلیک می دهد اما کار نمی کند ؟ آیا اصلا باک ماشین شما بنزین دارد ؟! برخی از این موارد را می توانید از روی علائم جلوی داشبرد هم مورد بررسی قرار دهید .

هنگامیکه خودروی شما روشن نمی شود در وهله اول باید باطری و استارت آن را چک کنید . برای این کار کاپوت ماشین را بالا بزنید و وضعیت باطری را برسی کنید با استفاده از یک ولت متر بررسی کنید که آیا ولتاژ باطری روی 12 ولت است یا نه ؟ البته مقدار ولتاژ باطری را می توانید از روی علائم موجود در داشبرد بخوانید این درصورتی است که خودرو شما از نوعی باشد که خودش ولت متری بر روی داشبرد دارد و میزان ولتاژ باطری را نشان می دهد . بعد از اینکه از سالم بودن باطری مطمئن شدید  ممکن است اشکال از اتوماتیک استارت یا خود موتور باشد .

این روش بررسی و  حذف علل مختلفی که باعث روشن نشدن ماشین می شوند فرآیند اساسی است که برای تعمیر ماشین باید مورد استفاده قرار گیرد .

حالا اگر موتور روشن نشد سوئیچ را باز بگذارید و ببینید که سیستم سوخت رسانی و جرقه سالم هستند یا نه اکثر مواقع ممکن است اشکال در این سیستم ها باعث روشن نشدن موتور شود . اگر خودروی شما از نوع کاربوراتوری است هواکش آن بیرون آورید و وضعیت سیستم سوخت رسانی بنزین آن را بررسی کنید . اما خودرو هایی جدید دارای سیستم کامپیوتری هستند که عیب یابی موتور را انجام می دهند .

گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی تولید می کند که حامی از بروز نقصی در یک قسمت ماشین است اگر هنگامی که برای  متوقف کردن خودرو روی ترمز فشار دادید و صدای جیغ ممتد از ترم شنیده شد این نشان آن است که لنت های ترمز تمام شده است و نیاز به تعویض دارد .

اگر دود غلیظ و آبی از اگزوز خودرو خارج می شود نشان دهنده ر وغن سوزی یا وجود ترک در سیلندر و یا خرابی واشر سر سیلندر است که در چنین حالتی نیاز است که خودرو را برای تعمیر به تعمیر گاه ببرید .

لازم است که بطور مرتب سیالات موجود در خودرو را چک کنید از جمله چک کردن روغن موتور که باید در موعد مقرری که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است تعغویض گردد  . هر از چند گاهی هم باید چک شود که سطح روغن به اندازه کافی است و روغن کم نکرده است .

 

بروز صداهای مختلف ازموتور از جمله صدای چک چک یا صدای تلپ تلپ  می تواند بدلایل متعددی باشد .  اشکال بوجود آمده در خودرو در این حالت می تواند ناشی از خرابی سوپاپها یا پیستون ها یا میل لنگ باشد  

داشتن این اطلاعات حتی اگر منجر به درست کردن ماشین نشود لااقل می تواند کمکی باشد که تعمیر کارانی را که قرار است روی خودروی شما کار کنند تا سریع ترو بهتر خودروی شما را تعمیر کنند .

 

 

....................................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 16 اسفندماه 1385

منبع :

http://www.helium.com/tm/67980

 


محمد توکلی

جعبه دنده انتقال قدرت :

Monday, March 12, 2007

 

Power-shift Transmission

جعبه دنده انتقال قدرت :

مقدمه :

دستگاههای مختلف حمل و نقل و جابجایی و از جمله انواع مختلف کرین و جرثقیل علاه بر اینکه دارای موتورهای دیزلی محرکه هستند نیاز به جعبه دنده ای هم دارند که این نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخها و نیز جهت استفاده در سیستم هیدرولیک منتقل کند این جعبه دنده ها با جعبه دنده خودروهای سواری  تفاوت زیادی دارند و چون تخصصی تر هستند کار طراحی و ساخت آنها بر عهده شرکت های خاصی است مثلا کرین های تادانوی مدل سال 1992 که در بانک ماشین آلات و حمل و نقل سنگین مورد استفاده هستند جعبه دنده هایی را مورد استفاده قرار می دهند که ساخت شرکت نیگاتا niigata converter co. ltd می باشند اما شرکت هیتاچی که خودش سازنده انواع ماشین آلات سنگین و از جمله کرین های هیتاچی است کار ساخت این جعبه دنده ها را خود انجام می دهد .

در زیر برخی مشخصه های این نوع چرخ دنده بصورت فرهست وار آمده است و  دو نوع چرخان و نوع با ملیه هرزه گرد دار با هم مقایسه شده است

 

 

این نوع جعبه دنده که ساخت شرکت هیتاچی است دارای محورهای دو طرفه countershaft type construction

است و  در مقایسه با نوع چرخان یا سیاره ای planet type power-shift transmission.   مشخصات خیلی عالی تری دارد .

بر حسب تعداد می تواند بین 1 تا 6 مرحله داشته باشد . این جعبه دنده را می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد از جمله استفاده در بیل مکانیکی , لودر , جرثقیل های مورد استفاده در جاده های ناهموار  rough terrain crane و نظائر آن مورد استفاده قرار داد .

 

 

.......................

مشخضه ها :

اگر تعداد دندانه های چرخ دنده تغییر کنند نسبت دنده ها هم تغییر می کند و از این جهت تجهیزات ریلی مشکل کمتری دارند به همین جهت است که بهترین کاربرد این گونه تجهیزات در وسایل نقلیه ریلی است .

 ساخت و آموزش این نوع جعبه دنده ها ساده است و به آسانی هم قابل حمل هستند . و نصب اتصالات آنها ( از قبیل پمپ روغن شیر و غیره ) در خارج از جعبه دنده است امکان چک کردن وبازرسی روزانه آن به آسانی  وجود دارد .

امکان نصب لوازم جنبی از قبیل ترمزهای هیدرولیکی retarder equipment (hydro-brake ترمز دستی parking brake

سرعت سنج  و در صورت لزوم  خروجی هایی برای پمپ های محرک وجود دارد .

 

 

.................................. مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 21 اسفندماه 1385 ماهشهر

 

منبع :

http://www.hitachi-nico.jp/en/product/industrial/transmission/power_shift/index.html

 

http://www.pertamina.com/pertamina.php?irwcontents=webpage&menu=40305&page_id=63&menu=40305&page_id=63

 


محمد توکلی

مهندسی تعمیر و نگهداری

Wednesday, March 07, 2007

 

مهندسی تعمیر و نگهداری

Tips for identifying car engine repair needs

نکاتی که باید هنگام  تعمیر خودرو مورد توجه قرار بگیرند :

 

مقدمه :

هیچ چیز برای یک خودرو بدتر از این نیست که شما می خواهید از آن استفاده کنید ولی وقتی استارت می زنید یا استارت نمی زند و یا ماشین روشن نمی شود حالا فرض کنید شما کار مهمی هم داشته باشید . در چنین شرایطی غیر از عصبی شدن کار دیگری هم می توان انجام داد و آن یک سری چک کردن ها ساده و ابتدایی است تا اگر مشکل پیش آمده جزیی باشد خودمان بتواین آن را رفع کنینم حقیقت این است که هر چقدر اطلاعات و دانش ما درمورد خودرو بیشتر باشد راحت و سریع تر می توانیم به رفع عیب بپردازیم ضمن اینکه صرفه جویی زیادی هم در وقت و هزینه ها می شود .

حالا اگر یک فرد عادی که تخصص اش چیز دیگری است اطلاعات دقیق و حتی اطلاعات کلی از تعمیرات ماشین آلات نداشته باشد ایرادی ندارد ولی فاجعه اینجاست که آنهائیکه عناوین مکانیک و استاد کار و متخصص را یدک می کشند در کار خود تجربه و مهارت لازم را نداشته باشند و با بی تجربگب خود باعث سردرگمی و اتلاف وقت و هزینه مشتریان خود شوند و ما بسیار شاهد بوده ایم که با روش های سعی و خطا به رفع عیب ماشین می پردازند .

یک بار ماشین من روشن نمی شد تعمیر کار ابتدا گفت دستور داد یک دست شمع بخرم بعد فیوز و پلاتین گرفتم بعد گفت وایر شمع  ها را باید عوض کنیم و خلاصه همینطور روند تعویض قطعات ماشین ادامه  داشت و فکر می کنم اگر به همین منوال ادامه پیدا می کرد تمام قطعات ماشین را باید  عوض می کردیم !

دست آخر هم بعد از ساعت ها کار روی آن معلوم شد چرخ دنده د لکو چرخیده است و باید جهت دلکو را بر خلاف وضعیت عادی اش قرار دهد تا بالاخره ماشین روشن شد . بعد هم گفت که تا بحال هیچ ماشینی این همه وقت مرا نگرفته است و دستمزد زیادی هم گرفت .

متاسفانه نظیر این داستان نه تنها برای خودروهای دیگر و در اغلب جاها تکرار می شود حتی درواحدهای صنعتی نیز این اتفاق به کرات رخ می دهد .

ما باید این روش تعمیر کردن شانسی و سعی و خطا را کنار بگذاریم .

توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد که ما باید در وهله اول عیب خودرو را پیدا کنیم و این عیب یابی نیاز به مهارت و تجربه و تیز هوشی دارد بعد از آن رفع عیب کردن کار چندان پیچیده ای نیست .

 

 

مراحل تعمیرو عیب یابی خودرو :

 

اولین کار  در تعمیر خودرو این است که مشخص کنیم خودرو دچار چه اشکالی شده است و بر این کار لازم است که به علائمی که ماشین دارد توجه کنیم حتی اگر شما متوجه شده اید که خودرو چه عیبی دارد لازم است که اندکی در مورد آن تامل کنید .

اگر ماشین شما روشن نمی شود باید بررسسی کنید که علت چیست ؟ آیا استارت اشکال پیدا کرده است ؟ و یا مثلا اتوماتیک استارت یک صدای کلیک می دهد اما کار نمی کند ؟ آیا اصلا باک ماشین شما بنزین دارد ؟! برخی از این موارد را می توانید از روی علائم جلوی داشبرد هم مورد بررسی قرار دهید .

هنگامیکه خودروی شما روشن نمی شود در وهله اول باید باطری و استارت آن را چک کنید . برای این کار کاپوت ماشین را بالا بزنید و وضعیت باطری را برسی کنید با استفاده از یک ولت متر بررسی کنید که آیا ولتاژ باطری روی 12 ولت است یا نه ؟ البته مقدار ولتاژ باطری را می توانید از روی علائم موجود در داشبرد بخوانید این درصورتی است که خودرو شما از نوعی باشد که خودش ولت متری بر روی داشبرد دارد و میزان ولتاژ باطری را نشان می دهد . بعد از اینکه از سالم بودن باطری مطمئن شدید  ممکن است اشکال از اتوماتیک استارت یا خود موتور باشد .

این روش بررسی و  حذف علل مختلفی که باعث روشن نشدن ماشین می شوند فرآیند اساسی است که برای تعمیر ماشین باید مورد استفاده قرار گیرد .

حالا اگر موتور روشن نشد سوئیچ را باز بگذارید و ببینید که سیستم سوخت رسانی و جرقه سالم هستند یا نه اکثر مواقع ممکن است اشکال در این سیستم ها باعث روشن نشدن موتور شود . اگر خودروی شما از نوع کاربوراتوری است هواکش آن بیرون آورید و وضعیت سیستم سوخت رسانی بنزین آن را بررسی کنید . اما خودرو هایی جدید دارای سیستم کامپیوتری هستند که عیب یابی موتور را انجام می دهند .

گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی تولید می کند که حامی از بروز نقصی در یک قسمت ماشین است اگر هنگامی که برای  متوقف کردن خودرو روی ترمز فشار دادید و صدای جیغ ممتد از ترم شنیده شد این نشان آن است که لنت های ترمز تمام شده است و نیاز به تعویض دارد .

اگر دود غلیظ و آبی از اگزوز خودرو خارج می شود نشان دهنده ر وغن سوزی یا وجود ترک در سیلندر و یا خرابی واشر سر سیلندر است که در چنین حالتی نیاز است که خودرو را برای تعمیر به تعمیر گاه ببرید .

لازم است که بطور مرتب سیالات موجود در خودرو را چک کنید از جمله چک کردن روغن موتور که باید در موعد مقرری که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است تعغویض گردد  . هر از چند گاهی هم باید چک شود که سطح روغن به اندازه کافی است و روغن کم نکرده است .

 

بروز صداهای مختلف ازموتور از جمله صدای چک چک یا صدای تلپ تلپ  می تواند بدلایل متعددی باشد .  اشکال بوجود آمده در خودرو در این حالت می تواند ناشی از خرابی سوپاپها یا پیستون ها یا میل لنگ باشد  

داشتن این اطلاعات حتی اگر منجر به درست کردن ماشین نشود لااقل می تواند کمکی باشد که تعمیر کارانی را که قرار است روی خودروی شما کار کنند تا سریع ترو بهتر خودروی شما را تعمیر کنند .

 

 

....................................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 16 اسفندماه 1385

منبع :

http://www.helium.com/tm/67980

 


محمد توکلی

تکنولوژی نوین احیاگری مکانیکی (Revitalization

 

Wednesday, March 07, 2007

 

 بهره گیری از تکنولوژی نوین احیاگری مکانیکی (Revitalization)

 

روشهای تعمیر و نگهداری در سالهای اخیر دچار تحول اساسی شده است بطوریکه دیگر کمتر از آن روشهای سنتی برای این کار استفاده می شود .

 

 امروزه روشهای رفع عیب بدون نیاز به توقف بهره برداری  تجهیز، به مانند مصرف دارو در دوره درمان به مرور رایج می شوند.یکی از این روشها احیای مکانیکی (Revitalization) است .

 

احیاگری مکانیکی  :

 

یکی از نتایج حاصل از بازرسی های CM  و خصوصاً آنالیز روغن وجود درصد بالای فلز در روغن آنالیز شده و نشان از وجود خوردگی فلزی است که در سطوح درگیر رخ می دهد.

 

سرمت که ماده ای ترکیبی از سرامیک و فلز است طبق تکنولوژی نوینی که در چند کشور جهان به ثبت رسیده است ساخته شده که به محلهای خوردگی همراه روانکار (روغن یا گریس) تزریق می شود. درصورتی که محیط انرژی لازم یعنی دما و فشار مناسب را جهت واکنش ها داشته باشد ، سرمت باعث می شود ذرات فلز موجود در ماده روانکار به سطوح خورده شده بازگشته و به مرور زمان خوردگی ترمیم شده و علاوه برآن سطحی بسیار صیقلی حاصل شود.

 

اصطلاح "Revitalization " از واژه لاتین (vita)  به معنی زندگی گرفته شده  که به معنای احیای مجدد است.کشف پدیده احیاگری مبتنی بر فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی خاصی  است که تحت شرایط مخصوصی در محل هایی که مستعد اصطکاک هستند بکار گرفته شود

 

سرمِت(cermet)  که ترکیبی از دو نام سرامیک (ceramic) و فلز (metal) است و حاوی یک نوع ماده اولیه و یک کاتالیزور است، انرژی اضافی حاصل از اصطکاک گرما و فشار را صرف تشکیل سطحی جدید بر روی قطعات می کند.فرآیند احیاگری به محض آنکه شکل هندسی قطعه(یا قطعات دستگاه) ترمیم شده و به شکل اولیه بازگردد، پایان می یابد.با انجام عملیات احیاگری قطعاتی که در تماس با یکدیگر هستند با هم کاملاً انطباق می  یابند.پس از احیاگری سطوح قطعات به مانند شیشه صیقلی می گردد.

 

تعویض  به جای تعمیر=  (Replacement) :

در این تفکر از تجهیز در طول دوره عمر آن بهره برداری شده و به محض خرابی، قطعات آن  تعویض و جایگزین می گردد.این دیدگاه عمدتاً نسبت به تجهیزاتی همچون وسایل خانگی و در کشورهای جهان اول رایج است.

 

تعمیر بعد از خرابی =  (BM: Breakdown maintenance):

 در این شیوه که پیش از پیدایش نگهداری پیشگیرانه رایج بوده است از تجهیز تا زمانی که به مرحله شکست و خرابی نرسیده  بهره برداری می شود و در موقع خرابی نسبت به تعمیر اقدام می گردد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه = (preventive maintenace) :

 نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.

نگهداری بر اساس وضعیت = (CM/CBM: Condition Base Monitoring) :

 

  در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.

معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.

 

 

سیستم نگهداری و تعمیرات به مانند یک پزشک به معاینه تجهیزات پیش از وقوع خرابی می پردازد.شاید ارتعاش سنجی به نوعی همان نوار قلب و آنالیز روغن نیز به مانند آزمایش خون انسان عمل نماید.

 

پزشک با تشخیص بیماری و یا عیب در سیستم بدن داروی مناسب تجویز می کند اما تجویز سیستم نت جهت تجهیزات معیوبی که عیب آنها با استفاده از روشهای مذکور مشخص شده است چه می تواند باشد؟

 

آیا هر بیماری می بایست به اتاق عمل کشانده شود؟

 

پس آیا با کشف عیب در تجهیز می بایست نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات پیش از از کارافتادگی اقدام کنیم؟ روشی که امروزه معمول است.

 

در این روش نیازی به توقف تجهیز نبوده و تعمیر در حین کار و بهره برداری عادی تجهیز صورت می پذیرد.

 

 

ضخامت این لایه های بازسازی شده بر روی قطعات فرسوده پمپها چند میکرون، در مورد موتور خودروها تا دهها میکرون و بر روی چرخ دنده ها تا صدها میکرون می رسد.

 

این فرایند در حقیقت نوعی  "تعمیر در حین کار"  می باشد .

 

ویژگی روش سرمت  :

 

سختی لایه های سرمت بسیار زیاد بوده ، همچنین به شدت صیقلی ست و در مقابل خوردگی شیمیایی بسیار مقاوم است

 

میزان سختی میکروسکپی به 650-750 کیلوگرم بر میلیمتر مربع است.

 

زبری میکروسکپی اکثر سطوح قطعات فلزی نو بین 0.9 تا 2.1 در واحد Ra  است.در حالیکه سرمت سطحی صیقلی تر با زبری 0.6 ایجاد می کند

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0