بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


زمان تعويض روغن موتور

Sunday, January 09, 2005

 زمان تعويض روغن موتور

مقدمه :

روانكاري درست و تعويض به موقع روغن موتور از جمله مهم ترين عواملي است كه تضمين كننده كاركرد درست ماشين بوده اثر زيادي در بالا بردن عمر كاري ماشين دارد . در كشورهايي غربي و صنعتي بدليل گران بودن روغن و بالابودن هزينه تعويض آن و از همه مهم تر توجهي زيادي كه خصوصا در سالهاي اخير به پاكيزگي محيط زسيت صورت مي گيرد باعث شده است كه نوع جديدي از روغن ها به نام روغنهاي سنتتيك ساخته شوند كه زمان تعويض روغن را بسيار طولاني تر مي كنند ( يعني مثلا بجاي تعويض روغن در هر   3 هزار كيلومتر به حدود  هر 100 هزار كيلومتر  يك بار تغيير كرده است ) و اين بسيار پيشرفت مهمي است كه شركتهايي مثل بنز از پيشگامان اين روش هستند .

 درايران اما بدليل ارزاني نسبي روغن و هزينه هاي نه چندان گران تعويض آن و از طرفي گراني بيش از اندازه ماشين و بي توجهي به آلودگي محيط زيست ... همه و همه باعث شده كه دفعات تعويض روغن ، حتي خيلي زودتر از موعدي كه شركت سازنده گفته است صورت گيرد .

جالب است كه ما از دارندگان عمده منابع نفت هستيم و هنوز استفاده  از روغن هاي سنتتيك در اينجا متداول نشده است .

مطلب زير بحث كوتاهي در زمينه چگونگي تعويض روغن موتور است :

 

تعويض روغن موتور ماشين به عوامل متعددي بستگي دارد .

·       سال ساخت ماشين :  ماشين هاي قديمي و كهنه بدليل فرسودگي قطعات آنا نياز به تعويض روغن به دفغات بيشتري دارند .

·       نوع موتور و طراحي آن

·       هشداري كه توسط علائم هشدار دهنده( مثلا لامپ ) "idiot lights  به راننده داده مي شود  كه در ماشين هاي مختلف متفاوت است .

·       در ماشينهاي آمريكايي شمارشگري روي صفحه جلوي راننده وجود دارد كه بطور معكوس ، ساعات كار ماشين تا زمان فرارسيدن تعويض روغن آن را مي سنجد . ولي بهرحال  عوامل ديگري هم هستند كه ممكن است در اين ميان ناديده گرفته شوند از جمله :

·       در جه حرارتي كه موتور در آن درجه استارت مي شود

·       زماني كه موتور ايستاده روشن مي ماند يا در ترافيك مانده است

·       سرعتي مكه ماشين مورد استفاده قرار مي گيرد

·       مدت زماني كه موتور مورد استفاده بوده است

·       استفاده از ماشين در مسافتهاي كوتاه يا طولاني صورت مي گيرد

·       تعداد دفعات روشن و خاموش كردن ماشين

·       و در نهايت درجه حرارتي كه ماشين در آن شرايط خاموش مي شود  همه عواملي هستند كه باعث مي شوند اين زمان تعويض روغن كوتاه تر شود .

·      آناليز روغن :

تنها روشي كه مي تواند بطور دقيق به ما بگويد كه كيفيت روغن مورد استفاده در ماشين چونه است و آيا زمان تعويض آن فرا رسيده است يا نه استفاده از روش آنالايز ( تجزيه ) روغن در آزمايشگاه است . كه البته اين روش بريا ماشينهاي معمولي مقرون به صرف نيست و فقط در مورد ماشينهاي بزرگ و با اهميت مثلا توربينهاي گاز يا بخار و كمپرسورهاي بزرگ كه هزاران ليتر روغن در انها وجود دارد و حجم زيادي از روغن را بايد تعويض كرد ، توجيه اقتصادي دارد .

بعضي از ماشينهاي علائم اخطار دهنده مناسبي ندارند و بايت خسارلاتي كه از اين طريق متوجه مصرف كنندگان مي شود مي توان آنها رابطور قانوني مورد بازخواست قرار داد

مثلا مشكلي كه در مورد ماشين بنز وجود دارد اين است كه علامت هشدار دهند "idiot lights  در اين ماشين بر اساس استفاده از روغن هاي تركيبي ( سنتتيك ) عمل مي كند در صورتيكه مصرف كننده ممكن است از روغن معمولي براي اين كار استفاده كنند . . چون عمر كاري روغن هاي نتتيك خيلي بيشتر از روغن هاي معمولي است همين موضوع مي تواند باعث اشكال در كار موتور و از كار افتادن موتور گرديده كه شركت مرسدس بابت اين امر ميلونها دلار در آمريكا و كانادا خسارت پرداخت كرده است .

و در حال حاضر در  دستور العمل ها و كتابچه هاي راهنمايي كه مرسدس بنز به همراه ماشين ارائه مي دهد برچسبي وجود دارد كه مي گويد : فقط از روغن سنتتيك استفاده شود .

منبع : مترجم : محمد توكلي –ماهشهر 20ديماه 1383

·       http://www.dodgedakotas.com/boards/gen/3164.html


محمد توکلی

Emergency One, Inc. (E-One)

Emergency One, Inc. (E-One)

 

مقدمه :

حدودا تعداد 3 دستگاه ماشين آتش نشاني از نوع E-ONE در پتروشيمي بندر امام وجود دارد . مطلب زير توضيح كوتاهي در مورد شركت اصلي سازنده اين دستگاه است كه در اوكالاي  فلوريدا  ، قرار دارد.

 

E-ONE كه در واقع كوتاه شده همان شركت : Emergency One, Inc. (E-One)

 

مي باشد كه  از زير مجموعه هاي موسسه فدرال سيگنال آمريكاست  و  در بورس سهام نيويورك هم حضور دارد و دفتر مركزي آن در اوكالا در فلوريدا واقع است . اين شركت از پيشگامان ساخت ماشين هاي آتش نشاني و امدادي در آمريكا ست و هم انكون بيش ار 23000 دستگاه از توليدات ان در سراسر دنيا مشغول بكار هستند . و  گواهينامه ISO9001  را براي ساخت اينگونه ماشينها  دريافت كرده است .

اين شركت همكاري نزديكي با شركت موتور اينديانا پوليس دارد تا بهترين خودروها را براي كاربر هاي خاص تهيه نمايد .

 در سال 2003 اين شركت دو مدل جديد ماشين آتش نشاني براي عمليات سريع را عرضه كرده است كه مناسب براي حوادث غير مترقبه اي از اين نوع هستند .

اين نوع دستگاهها بر روي شاسي : GMC C5500 با كاتر پيلار 3126275  و اليسون MD3060  با دنده اتوماتيك قرار گرفته اند .قدرت مانور آن 152اينچ  مي باشد و هر دستگاه قادر است 320 گالن آب را به همراه 20 گالن فوم ( كف ) حمل كند با

با ظرفيت : 750 گالن در دقيقه با فشار PSI  150

---------------------------------------------------------------------------------------------

نوشته توسط : محمد توكلي 15 ديماه 1383ماهشهر

منبع: http://www.e-one.com/pressrelease_display.asp?id=67

 

 


محمد توکلی

عيب يابي در بخش هاي خروجي دود :

عيب يابي در بخش هاي خروجي دود :

هر گاه صافي هاي موجود بر سر راه ورودي هواي مو تور مشكل داشته باشند يا مانعي بر سر اين مسير وجود داشته باشد اين امر اثرات نامطلوبي بر روي   عمر كاري توربو شارژر از خود باقي مي گذارد . به اين جهت نبايد اجازه داد كه كه اين حالت پيش بيايد .

توربو شارژر را بايد به صورت دوره اي و به شرح زير مورد بازرسي قرار داد :

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دقت :

هنگام باز كردن توربو شارژر در حالتي كه مو تور روشن است بايد دقت كافي به عمل آيد كه حركت پره هاي آن باعث آسيب رسيدن به دست نشود . به اين منظور از يك پنجره محافظ استفاده شده است . اين پنجره محافظ هم باعث حفاظت تعمير كاران در برابر تماس اتفاقي با پره ها ي توربو شارژر مي شود و هم از ورود اشياء به داخل توربو شارژر و صدمه ديدن پره هاي ان ممانعت به عمل مي آورد .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دقت :

براي حفاظت از خودتان و از دستگاه : هنگاميكه موتور روشن است دريچه هاي ورودي هواي توربو شارژر را برنداريد يا آنها سفت را نكنيد

دقت :

هر گاه از دريچه هاي توربو شارژر  يا فيلتر هوا و يا كانالهاي ورودي آن نشتي وجود دارد در اين حالت از روشن كردن موتور خودداري كنيد .چون گرد و غبار ورودي به توربو شارژر مي تواند باعث صدمه ديدن موتور و خود توربو شارژر شود .

1-  محل نصب ، دريچه هاي ورودي ، و اتصالات توربو شارژر را بطور روزانه مورد بازرسي قرار دهيد .دقت كنيد كه اين بازرسي ها هم در حالتي كه موتور روشن است و هم د رحالت خاموش بودن موتور بايد صورت گيرد .

2-  دريچه ورودي هوا به كمپرسور  توربو شارژر را برداريد و بررسي كنيد كه دوده و كربن و روي محفظه و پره هاي آن وجود نداشته باشد . . جمع شدن بيش از اندازه اينگونه مواد نشان دهنده وجود نشت در سيتم يا خرابي سيستم فيلتر كنندگي دستگاه است . تمام اين موادد اضافي را پاك كنيد .

3-  وقتي دريچه خروج دود را برداشتيد . پره هاي توربين را با دست بچرخانيد . چرخش اين پره ها بايد به آساني و به راحتي انجام گيرد تا اختلالي در كار توربو شارژر پيش نيايد .

4-  پره هاي كمپرسور و توربين را از نظر اينكه دچار خوردگي نشده باشند مورد بازرسي قرار دهيد هردو اين پره ها بايد بصورت دقيق بالانس شده باشند . هر گونه شكستگي يا خم شدگي در اين پره ها باعث بر هم خوردن بالانس و كوتاه شدن عمر كاري دستگاه فوق مي شود .

5-  لوله هاي ورود و خروج روغن و اتصالات مربوطه  را مورد بازرسي قرار دهيد . نبايد هيچگونه فرو رفتگي يا خم شدگي در آنها وجود داشته باشد . چون هر گونه خم شدگي در اين لوله هاي مي تواند از جريان طبيعي روغن كه تحت جاذبه صورت مي گيرد ممانعت كند .

6-  اطمينان حاصل مكنيد كه لوله هاي ورودي روغن پر از روغن هستند و و روغن تميز به محفظه توربو شارژر وارد مي شود .

7-  محفظه توربو شارژر را از نظر هر گونه نشت روغن احتمالي مورد بررسي قرار دهيد . دقت : روغن تحت فشار به مركز محفظه توربو شارژر جايي كه محور ان قرار دارد فرستاده مي شود . در حالتي كه محور ايستاده است روغن در محل وجود دارد ولي با چرخش محور اين روغن پراكنده مي شود .

8-  فيلترهاي هوا را مورد بررسي قرار دهيد . فيلتر هاي كثيف يا آنهايي كه بيش از اندازه كوچك هستند مي تواند باعث مكش بيش از اندازه و كشيده شدن روغن گردد.

9-  روغني كه در مجراي ورودي و خروجي وجود دارد مي تواند ناشي از وجود نشت در سيستم باشد و نياز دارد كه توربو شارژر نياز به تعميرات اساسي دارد . به بخش 6.6.2 مراجعه كنيد .

علت نشت در سيستم روغن توربو شارژر مي تواند عبارت باشد از :

1- سائيدگي يا نقص در سيتم نشت بندي كننده .

2- وجود مانعي در سر راه سيتم ورودي هوا .

3-استفاده طولاني مدت و توام با استفاده زا موتور به عنوان ترمز و خصوصا در سرازيري ها و شيب ها

براي رفع نشتي به يكي از موارد زير عمل كنيد :

محفظه كمپرسور را برداريد و ورق پشتي آتن را از نظر نشتي دادن بررسي كنيد.هر گاه اين سطح چرب و مرطوب است نشانه نشت در سيستم است . و بايد كمپرسور را عوض كرد .

هر گاه در اين آزمايش هيچگونه نشتي مشاهده نكرديد بررسي كنيد كه نشت بند روغن را به شكلي مناسب نصب كرده ايد يا نه ؟

دستورالعمل زير را براي اطمينان از كار آمد بودن نشت بند انتهاي محور كمورسور توربو شارژر انجام دهيد :

 

 ادامه دارد...

1-

 

 


محمد توکلی

روانكاري :

Saturday, December 18, 2004

روانكاري :

سطح روغن موجود در موتور را بايد هنگامي كه موتور خاموش است چك كرد . بدين ترتيب كه بعد از خاموش كردن موتور بايد به مدت 20 دقيقه صبر كرد تا روغني كه در قسمت هاي مختلف وجود دارد دوباره به كارتل بر گردد . درصورتيكه سطح روغن پائين تر از حد معمول است مقدار كمبود آن را با روغن مناسب جبران كنيد .

كارتل موتور بابد همواره به اندازه اي روغن داشته باشد كه ميله نشان دهنده در بالاترين حد آن باشد . وارد شدن موادي مانند سوخت يا مبرد ها به درون روغن باعث رقيق شدن روغن و وارد شدن صدمه جدي به موتور مي شود .

1-   كارتل تا اندازه اي از روغن پر كنيد كه نشانگر روي علامت حداكثر باشد .

2-   موتور را روشن كرده و به مدت 10 دقيقه بگذاريد كار كند .

3-   موتور را خاموش كنيد و بگذاريد به مدت 20 دقيقه خاموش باقي بماند

4-   در صورت كم بودن مقدار روغن ، كمبود ان را جبران كنيد.

توجه :

هر بار كه فيلتر روغن را عوض مي كنيد  لازم است 2 كوارت ( 9/1 ليتر ) روغن اضافي در كارتل بريزيد .

اطراف فيلتر و لوله هاي روغن را با چشم چك كنيد تا مطمئن شويد كه نشتي روغن وجود ندارد .

عوض كردن روغن بايد در فواصل معين و طبق ليست زير صورت گيرد :

·        موتور هاي كاميون و قطار ها .....24000 كيلومتر (15000 مايل )

·        ترامواي درون شهري .....9600 كيلومتر ( 6000 مايل ) يا هر سه ماه يكبار

·        وسائط نقليه درون شهري با توقف هاي مكرر و مسير هاي كوتاه ...19000 كيلومتر ( 12000 مايل )

·        موتورهاي كشاورزي صنعتي ، و دريايي ...هر 150 ساعت يك بار

·        موتورهاي ثابت كه پيوسته كار مي كنند ....هر 300 ساعت يا هر سه ماه يكبار

·        موتورهاي ثابت كه بصورت آماده بكار ( استند باي ) مورد استفاتده قرار مي گيرند ...هر 150 ساعت يكبار يا هر يك سال يكبار .

جدول بالا - حداكثر فاصله  زماني براي تعويض روغن – در حالت شرايط كاري عادي موتور با سوختي كه ميزان گوگرد ان كم باشد ( كمتر از 5/. % )

جدول براي حداكثر فاصله زماني تعويض روغن براي  سوختهايي با گوگرد بالا ( بالاتر از  5/. % گوگرد )

براي تعيين بهترين زمان تعويض روغن بايد از روش آناليز روغن استفاده كرد.

·        موتور هاي كاميون و قطار برون شهري ....هر 16000 كيلومتر ( 10000 مايل )

·        وسائط نمقليه درون شهري ......هر 6400 كيلومتر ( 4000 مايل ) يا حداكثر هر سه ماه يكبار

·        واسائط نقليه درون شهري با توقف هاي مكرر و مسير هاي كوتاه مدت ..هر 12500 كيلومتر ( 8000 مايل )

·        موتورهاي كشاورزي ، صنعتي و دريايي .... هر 150 ساعت يا هر يك سال

·        موتورهاي ثابت كه مستمر كار مي كنند ......هر 200 ساعت  يا هر يك ماه

·        موتورهاي ثابت كه بطور آماده بكار هستند .... هر 100 ساعت يكبار يا هر 8 ماه

هر گاه براي تعويض روغن از معيار اندازه گيري :  TBN / خاكستر  روغن استفاده مي كنيد هنگاميكه ميزان آن به نصف مقدار روغن تازه رسيد بايد روغن را عوض كرد .

بعلت اينكه تركيبات روغن هاي تجاري موجود در بازار بسته به نوع مارك آنها متفاوت است زمان و ميزان كاهش مقدار TBN  آنها هم  با يكديگر فرق مي كند و اين موضوع بر روي فواصل تعويض روغن اثر مي گذارد 

گاهي بر اساس تجزيه روغني كه توسط شركت هاي سازنده روغن ارائه داده مي شود دفعات تعويض روغن مشخص مي شود .

سعي كنيد كه تخليه روغن بالافاصله بعد از خاموش كردن موتور صورت گيرد يعني زمانيكه هنوز ذرات موجود در روغن در ته كارتل رسوب نكرده اند و بدين ترتيب راحت تر مي توان آنها را تخليه كرد .

تخليه روغن :

بايد به روش زير صورت گيرد :

·        موتور را در موقعت هم سطح زمسين قرار دهيد .

·        اگر موتور خاومش است آن را روشن كنيد تا گرم شود .

·        دقت كنيد روغن داغ به شما آسيب نرساند وسائل ايمني را بپوشيد

·        درپوش تخليه روغن را برداريد تا روغن تخليه شود .

·        دفع روغن در محيط زيست بايد طبق استانداردهاي EPA  آمريكا صورت گيرد .

·        روغن را در ظرف مناسبي تخليه كنيد .

·        درپوش روغن را با چسب نشت بندي لاكتيت 567 يا معادل آن ببنديد

·        با آچار مخصوص و با گشتاور 45 تا 56 نيوتن متر ( 33 تا 41 پوند فوت ) محكم كنيد .

·        هر بار كه روغن موتور را عوض مي كنيد لازم است فيلتر ان را هنم تعويض كنيد

بررسي وضعيت نشت از سيستم روغن :

هر گاه نتيجه انالايز روغن نشلان داد  كه سوخت يا مبرد وارد سيستم روغن شده است موارد زير را انجام دهيد :

ياتاقانهاي اصلي و تحتاني موتور را بايد چك كرد

پوسته ياتاقانها را بايد چك كرد كه آسيب نديده باشند .در صورت آسب ديدن بايد بلافاصله عوض شوند .

هر گاه رقيق شدن روغن موتور قبل از رسيدن موتور به زمان عادي تعميرات كلي اتفاق افتاده باشد ولي موتور آسيب نديده باشد بايد ياتاقانهاي تحتاني را در زمان 5000 ساعت كار عوض كرد .

در غعير اينصورت ميل لنگ بدون اينكه از طرف ياتاقانها به خوبي نگه داشته شود كار مي كند و سبب خواهد شد كه به نشيمن گاه هاي ميل لنگ اسيب وارد شود .

نشت ماده مبرد به داخل محفظه روغن هم باعث مي شود كه روغن رقيق گردد در اين حالت بايد سيستم روانكاري روغن را بلافاصله تخليه كرد .

و اقدامات زير را انجام داد .

* چون بعضي از ماد شيميايي بشدت تحريك كننده   پوست هستند و مي توانند باعث وارد آمدن آسيب جدي شوند بايد احتياطا ت لازم را بعمل آوريد .

بايد ياتاقانهاي تحتاني هم چك شوند  تا مشخص شود آسيبي نديده اند

-======================================================

مخزن سوخت :

براي جلوگيري  از بروز حادثه بهتر است هميشه قبل از انجام كار بر روي مخزن سوخت آن را با مايعي مانند آب پر كنيد تا از بروز انفجار جلوگيري شود .

همواره مخزن سوخت را پر از سوخت نگه داريد تا از تشكيل قطرات آب در سيستم سوخت ممانعت بعمل آيد .

بعد از هر 48000 كيلومتر ( هر 30000 مايل ) دريچه تخليه مخزن سوخت را باز كنيد تا آب هاي احتمالي موجود در آن را تخليه كنيد .

هر 12 ماه يا هر 192000 كيلومتر ( 120000 مايل ) يا هر 600 ساعت كار برد صنعتي دستگاه  تمام نگه دارنده هاي مخزن سوخت را سفنت كنيد .

هيچگاه براي مخزن سوخت و اتصالات ان از مواد گالوانيزه استفاده نكنيد . چون سوخت با فلز روي موجود در ورق هاي گالوانيزه تركيب مي شود و باعث مسدود شدن فيلتر ها و صدمه زدن به پمپ تزريق سوخت مي گردد.

درپوش مخزن سوخت را از نظر نشت دادن چك كنيد همچنين بررسي كنيد كه سوراخ تنفس آن درست باشد وضعيت لوله هاي قابل انعطاف سوخت را بررسي كنيد .

قطعات و لوازمي كه آسيب ديده اند و نياز به تعويض دارند عوض كنيد .

 لوله ها و اتصالات قابل انعطاف مخزن سوخت :

تمام اين اتصالات سوخت رساني و برگشت سوخت را از نظر نشت دادن با چشم بررسي كنيد چون مخزن سوخت در حين حركت در جاده مستعد آسيب ديدن است قسمت تحتاني آن را هم چك كنيد .

موتور و  قطعات وابسته به ان و عملكرد درست  آنها بستگي كامل به سالم بودن  قطعات جنبي ان دارد قطعاتي مانند :

لوله هاي قابل انعطاف لوله هاي انتقال روغن روان كننده و لوله هاي هوا و امثال آن . بنابر اين براي كار كردن اقتصادي و با راندمان بالا موتور بايد همواره اين قطعات جنبي در موقيت مناسبي باشند .

 


محمد توکلی

توربو شارژر و سوپر شارژر :

 

 

 

Monday, December 27, 2004

 

توربو شارژر و سوپر شارژر :

 

 توربو شارژر و سوپر شارژر در واقع نوعي كمپرسور هوا مي باشند  كه جهت مكش هواي بيشتري به درون موتور و فشردن هوا مورد استفاده است و به  اين طريق باعث مي شود كه هواي بيشتري به درون  هر سيلندر فرستاده  شود . همين امر باعث مي شود كه سوخت بيشتري هم به درون هر سيلندر فرستاده شود  كه مفهوم آن اين است كه انفجار قوي تري در هر سيلندر صورت گيرد . ميزان فشار  هوايي كه به درون هر سيلندر فرستاده مي شود بر حسب : پوند بر اينچ مربع  psi  اندازه گيري مي شود .

 سوپرشارژر از طريق تسمه اي نيروي خود را از موتور مي گيرد درست مانند دينام كه از اين طريق نيروي چرخشي خود را  از موتور مي گيرد.

اما توربو شارژر انرژي خود  را  از گازهاي خروجي مي گيرد و توربيني دارد كه اين انرژي گازهاي داغ خروجي را به انرژي مكانيكي براي فشردن هوا استفاده مي كند

منبع : http://www.bmw-forums.com

توبو شارژر و سوپر شارژر :

 

Turbocharger vs Supercharger

توربو شارژر و سوپر شارژر  هر دو وسلئلي هستند كه چندين دهه است كه در موتور ها  و براي فشردن كردن هواي ورودي آنها مورد استفاده قرار مي گيرند تا حداكثر توان ممكن را در موتور ايجاد كند .  هر كدام از اينها خصوصياتي دارند كه باعث مي شود كه يكي را بر ديگري ترجيح دهند . ولي در عمل هم سوپر شارژر و هم توربو شارژر نقاط ضعف و قوت  خودشان را دارند.

سوپر شارژر : The Supercharger

سوپر شارژرها كمپرسور هايي  هستند كه توان مورد نياز خود را  براي فشردن هوا از موتور مي گيرند . و توربو شارژر ها  ، همان سوپر شارژر هايي هستند كه نيروي محركه خود را از دودهاي خروجي از اگزوز مي گيرند .

سه نوع سوپر شارژر وجود دارد :

  • نوع دمنده اي roots blower
  • نوع گريز از مركز centrifugal superchargers,
  • و نوع مارپيچي screw-type

كه همگي آنها قدرت رانشي خود را بطريقي از ميل لنگ موتور مي گيرند بطوريكه سرعت بالاتر موتور ، لاعث سريع تر چرخيدن آنها مي شود .

دو نوع اول با سرعتي معادل : 15000 دور در دقيقه و نوع سوم يا گريز از مركز با سرعتي معادل : 40.000 دور در دقيقه مي چرخد .

توربو شارژر : The Turbocharger

اما توربو شارژرها با استفاده از انرژي دودهاي خروجي از اگزوز به حركت در مي آيند و حداكثر سرعتي كه يك توربو شارژر مي چرخد به 150.000 دور در دقيقه هم مي رسد .

مقايسه توربو شارژر و سوپر شارژر :

The Comparison: Turbocharger vs Supercharger

زمان در سرويس قرار گرفتن :

سوپرشارژرها بلافاصله بعد از روشن نمودن و چرخش  موتور،  در سرويس قرار مي گيرند و هواي فشرده ار در اختيار موتور قرار مي دهند هر چند اين ميزان تقويت اوليه بريا موتور ، خيلي اندك است ولي بتدريج با دور گرفتن موتور افزايش مي يابد و حاصل آن افزايش آرام و يكنواخت توان موتور است .

اما در مقابل  توربو شارژر ها نقطه ضعفي دارند كه آن را تاخير در واكنش نشان دادن مي نامند . چون لختي كه توربو شارژر ها در آغاز كار دارند و بايد ابتدا دودهاي خروجي داغ توليد شوند تا دور بگيرند (spool up) باعث مي شوود كه مدتي طول بكشد تا هوا را براي فرستادن به موتور فشرده كنند و بنابراين تا دور موتر بالا نرفته است نمي توانند هوا را به شكل دلخواه فشرده كنند.

در حالتي كه دريچه هواي ورودي آنها باز باشد (wide open throttle =wot) معمولا يك افزايش ناگهاني در قدرت توربو شارژر پديد مي آيد ( اين موضوع در دورهاي حدود rpm  3000 صورت مي گيرد و در اين حالت اگر شما خودرويي را كه توربو شارژر دارد رانده باشيد   ضربه هايي  را كه وارد مي شود حس خواهيد كرد .

 البته اين امكان وجود دارد كه توربو شارژر ها را در اندازه اي ساخت كه واكنش اوليه انها سريع تر باشد . مثلا موتور هاي ديزلي وجود دارد كه توربو شارژر هاي آنان به اندازهاي كوچك است كه دور ان به 1700- 2000  دور در دقيقه مي رسد . عيب عمده اي كه اين نوع توربو شارژر ها دارند اين است كه نوانهاي بالايي را نمي توان از آنها گرفت .

افت توان غير قابل اجتناب : Parasitic Power Loss.

سوپر شاژرها بعلت اينكه نيروي خود را از موتور مي گيرند باعث مي شوند كه بخشي از توان توليد شده توسط موتور را مصرف كنند اين افت توان غير قابل اجتناب مي تواند حتي از 50 اسب بخار هم تجاوز كند البته اين سوپر شارژر ها بيش از آنچه انرژي مصرف مي كنند به توان موتور اضافه مي كنند . ولي توربو شارژر ها بعلت اينكه هيچگونه انرژي را از موتور مصرف نمي كنند ولي انها نيز با ايجاد مانع در جريان دودهاي خروجي از موتور و افزايش فشار پس زدن سبب مي شوند بخشي ا از توان موتور بطور غير مستقيم كاسته شود . چون در اين حالت پيستون بايد انرژي بيشتري را براي بيرون راندن دودهاي خروجي از سيلندر صرف كند ولي از طرف ديگر استفاده از توربو شارژر باعث مي شود كه هواي فشرده با فشار وارد سيلندر شود و همين موضوع باعث مكم به پائين رفتن پيستون و دادن انرژي به ان مي شود كه با انرژي كه قبلا گفته شد خنثي مي شود و اين بحث دنباله داري است بهر حال استفاده از توربو شارژر بعلت اينكه تواني بريا كار كردن از موتور نمي گيرد و باعث بالا رفتن توان موتور مي شود معمول تر  از سوپر شارژر است .

توليد حرارت : Heat Production

هواي ورودي هنگاميكه خنك تر باشد متراك تر و چگال تر است كه بدين مفهوم است كه اكسيژن بيشتري در واحد حجم به موتور مي رسد . اكسيژن بيشتر به مفهوم توان بيشتر است سوپر شارژر هاي دمنده اي از اين جهت كه توليد گرما مي كنند مطلوب نيستند اين گرماي توليد شده حاصل ناكافي بودن تراكم هواي ورودي است و از اين توربو شارژرها كارآيي بيشتري نسبت به سوپر شارژر ها دارند .

 اما سوپر شارژر هاي گريز از مركز مي توانند ازاين  اين جهت بهتر از توربو شارژر ها  باشند و قابليت انعطاف ببشتري را از خود بروز دهند با قرار دادن لوله  هواي وردوي به موتور در نزديكي دود هاي خروجي مي توان هواي ورودي به موتور را گرمتر كرد . سوپر شارژر هاي گريز از مركزي كه خوب طراحي شده باشند مي توانند اين گرماي را از طريق نصب خنك كننده كاهش دهند .

قابليت اطمينان : Reliability

 مردم اغلب مي گويند كه سوپر شارژر ها نسبت به توربو شارژر ها قابليت اطمينان بيشتري دارند . و اين بدان علت است كه توربو شارژرها اب حرارت بالا كار مي كنند و توسط روغن روانكاري مي شوند و هر گاه قبل از خنك شدن آنها موتور خودرو را خاموش كنند اين روغن در معرض حرارت قرا ر مي گيرد و باعث كوتاه شدن عمر كاري توربو شارژر مي شود . اما با تعمير و نگهداري و مراقبت هاي لازم از توربو شارژر مي توان برا اين مشكل هم فائق آمد.

ميزان تقويت : Boost Levels

از نظر حداكثر توان مطلق توليدي ع استفاده از توربو شارژر امكان بالاتري براي تقويت قدرت موتور رائه مي دهد تا استفاده از سوپر شارژر . مثلا در تراكتور هايي كه جهت كشش مورد استفاده قرار مي گيرند استفاده از سه توربو شارژر بصورت سري باعث مي شود كه سطح تقويت هواي ورودي فشاري   معادل psi  200 توليد كند !

 

 

Turbochargers

Roots Blowers

Twin-Screw Superchargers

Centrifugal Superchargers

Response

3000 RPM

Fast

Very Fast

3000 RPM

Power Drain

Very Low

High

High

High

Heat Production

Moderate

Very High

Moderate

Moderate

Reliability

Good

Very Good

Excellent

Very Good

Boost Levels

Very High

Low

Low

Moderate

Manufacturers

Garrett, Holset, KKK, Mitsubishi

Eaton

Whipple, Kenne Bell

Vortec (Vortech), Paxton

 

 

نتيجه گيري : توربو شارژر يا سوپر شارژر ؟

با توجه به مطالب گفته شده خودتان مي توانيد قضات كنيد كه اظهار نظر در مورد اينكه استفاده از كداميك توربو شارژر يا سوپر شارژر بهتر است كاري مشكل است .

 مهم ترين مزيت سوپر شارژر اين است كه زمان واكنش نشان دادن آن كم است و به سرعت در سرويس قرار مي گيرد (البته غير از نوع گريز از مركز آن )  و استفاده از آن هم ساده است.

از ان طرف عمده ترين مزيت توربو شارژر ، كارايي بالاي آن و توليد حداكثر توان است .

اين دگر بستگي به نظر خريداران خودرو دارد كه تصميم بگيرند كدام نوع را براي وسيله خود انتخاب كنند .

منبع : http://www.turbocalculator.com/turbocharger-supercharger.html

مترجم : محمد توكلي – ماهشهر 7 ديماه 1383

 

 

 توربو شارژر و سوپر شارژر در واقع نوعي كمپرسور هوا مي باشند  كه جهت مكش هواي بيشتري به درون موتور و فشردن هوا مورد استفاده است و به  اين طريق باعث مي شود كه هواي بيشتري به درون  هر سيلندر فرستاده  شود . همين امر باعث مي شود كه سوخت بيشتري هم به درون هر سيلندر فرستاده شود  كه مفهوم آن اين است كه انفجار قوي تري در هر سيلندر صورت گيرد . ميزان فشار  هوايي كه به درون هر سيلندر فرستاده مي شود بر حسب : پوند بر اينچ مربع  psi  اندازه گيري مي شود .

 سوپرشارژر از طريق تسمه اي نيروي خود را از موتور مي گيرد درست مانند دينام كه از اين طريق نيروي چرخشي خود را  از موتور مي گيرد.

اما توربو شارژر انرژي خود  را  از گازهاي خروجي مي گيرد و توربيني دارد كه اين انرژي گازهاي داغ خروجي را به انرژي مكانيكي براي فشردن هوا استفاده مي كند

منبع : http://www.bmw-forums.com

توبو شارژر و سوپر شارژر :

 

Turbocharger vs Supercharger

توربو شارژر و سوپر شارژر  هر دو وسلئلي هستند كه چندين دهه است كه در موتور ها  و براي فشردن كردن هواي ورودي آنها مورد استفاده قرار مي گيرند تا حداكثر توان ممكن را در موتور ايجاد كند .  هر كدام از اينها خصوصياتي دارند كه باعث مي شود كه يكي را بر ديگري ترجيح دهند . ولي در عمل هم سوپر شارژر و هم توربو شارژر نقاط ضعف و قوت  خودشان را دارند.

سوپر شارژر : The Supercharger

سوپر شارژرها كمپرسور هايي  هستند كه توان مورد نياز خود را  براي فشردن هوا از موتور مي گيرند . و توربو شارژر ها  ، همان سوپر شارژر هايي هستند كه نيروي محركه خود را از دودهاي خروجي از اگزوز مي گيرند .

سه نوع سوپر شارژر وجود دارد :

  • نوع دمنده اي roots blower
  • نوع گريز از مركز centrifugal superchargers,
  • و نوع مارپيچي screw-type

كه همگي آنها قدرت رانشي خود را بطريقي از ميل لنگ موتور مي گيرند بطوريكه سرعت بالاتر موتور ، لاعث سريع تر چرخيدن آنها مي شود .

دو نوع اول با سرعتي معادل : 15000 دور در دقيقه و نوع سوم يا گريز از مركز با سرعتي معادل : 40.000 دور در دقيقه مي چرخد .

توربو شارژر : The Turbocharger

اما توربو شارژرها با استفاده از انرژي دودهاي خروجي از اگزوز به حركت در مي آيند و حداكثر سرعتي كه يك توربو شارژر مي چرخد به 150.000 دور در دقيقه هم مي رسد .

مقايسه توربو شارژر و سوپر شارژر :

The Comparison: Turbocharger vs Supercharger

زمان در سرويس قرار گرفتن :

سوپرشارژرها بلافاصله بعد از روشن نمودن و چرخش  موتور،  در سرويس قرار مي گيرند و هواي فشرده ار در اختيار موتور قرار مي دهند هر چند اين ميزان تقويت اوليه بريا موتور ، خيلي اندك است ولي بتدريج با دور گرفتن موتور افزايش مي يابد و حاصل آن افزايش آرام و يكنواخت توان موتور است .

اما در مقابل  توربو شارژر ها نقطه ضعفي دارند كه آن را تاخير در واكنش نشان دادن مي نامند . چون لختي كه توربو شارژر ها در آغاز كار دارند و بايد ابتدا دودهاي خروجي داغ توليد شوند تا دور بگيرند (spool up) باعث مي شوود كه مدتي طول بكشد تا هوا را براي فرستادن به موتور فشرده كنند و بنابراين تا دور موتر بالا نرفته است نمي توانند هوا را به شكل دلخواه فشرده كنند.

در حالتي كه دريچه هواي ورودي آنها باز باشد (wide open throttle =wot) معمولا يك افزايش ناگهاني در قدرت توربو شارژر پديد مي آيد ( اين موضوع در دورهاي حدود rpm  3000 صورت مي گيرد و در اين حالت اگر شما خودرويي را كه توربو شارژر دارد رانده باشيد   ضربه هايي  را كه وارد مي شود حس خواهيد كرد .

 البته اين امكان وجود دارد كه توربو شارژر ها را در اندازه اي ساخت كه واكنش اوليه انها سريع تر باشد . مثلا موتور هاي ديزلي وجود دارد كه توربو شارژر هاي آنان به اندازهاي كوچك است كه دور ان به 1700- 2000  دور در دقيقه مي رسد . عيب عمده اي كه اين نوع توربو شارژر ها دارند اين است كه نوانهاي بالايي را نمي توان از آنها گرفت .

افت توان غير قابل اجتناب : Parasitic Power Loss.

سوپر شاژرها بعلت اينكه نيروي خود را از موتور مي گيرند باعث مي شوند كه بخشي از توان توليد شده توسط موتور را مصرف كنند اين افت توان غير قابل اجتناب مي تواند حتي از 50 اسب بخار هم تجاوز كند البته اين سوپر شارژر ها بيش از آنچه انرژي مصرف مي كنند به توان موتور اضافه مي كنند . ولي توربو شارژر ها بعلت اينكه هيچگونه انرژي را از موتور مصرف نمي كنند ولي انها نيز با ايجاد مانع در جريان دودهاي خروجي از موتور و افزايش فشار پس زدن سبب مي شوند بخشي ا از توان موتور بطور غير مستقيم كاسته شود . چون در اين حالت پيستون بايد انرژي بيشتري را براي بيرون راندن دودهاي خروجي از سيلندر صرف كند ولي از طرف ديگر استفاده از توربو شارژر باعث مي شود كه هواي فشرده با فشار وارد سيلندر شود و همين موضوع باعث مكم به پائين رفتن پيستون و دادن انرژي به ان مي شود كه با انرژي كه قبلا گفته شد خنثي مي شود و اين بحث دنباله داري است بهر حال استفاده از توربو شارژر بعلت اينكه تواني بريا كار كردن از موتور نمي گيرد و باعث بالا رفتن توان موتور مي شود معمول تر  از سوپر شارژر است .

توليد حرارت : Heat Production

هواي ورودي هنگاميكه خنك تر باشد متراك تر و چگال تر است كه بدين مفهوم است كه اكسيژن بيشتري در واحد حجم به موتور مي رسد . اكسيژن بيشتر به مفهوم توان بيشتر است سوپر شارژر هاي دمنده اي از اين جهت كه توليد گرما مي كنند مطلوب نيستند اين گرماي توليد شده حاصل ناكافي بودن تراكم هواي ورودي است و از اين توربو شارژرها كارآيي بيشتري نسبت به سوپر شارژر ها دارند .

 اما سوپر شارژر هاي گريز از مركز مي توانند ازاين  اين جهت بهتر از توربو شارژر ها  باشند و قابليت انعطاف ببشتري را از خود بروز دهند با قرار دادن لوله  هواي وردوي به موتور در نزديكي دود هاي خروجي مي توان هواي ورودي به موتور را گرمتر كرد . سوپر شارژر هاي گريز از مركزي كه خوب طراحي شده باشند مي توانند اين گرماي را از طريق نصب خنك كننده كاهش دهند .

قابليت اطمينان : Reliability

 مردم اغلب مي گويند كه سوپر شارژر ها نسبت به توربو شارژر ها قابليت اطمينان بيشتري دارند . و اين بدان علت است كه توربو شارژرها اب حرارت بالا كار مي كنند و توسط روغن روانكاري مي شوند و هر گاه قبل از خنك شدن آنها موتور خودرو را خاموش كنند اين روغن در معرض حرارت قرا ر مي گيرد و باعث كوتاه شدن عمر كاري توربو شارژر مي شود . اما با تعمير و نگهداري و مراقبت هاي لازم از توربو شارژر مي توان برا اين مشكل هم فائق آمد.

ميزان تقويت : Boost Levels

از نظر حداكثر توان مطلق توليدي ع استفاده از توربو شارژر امكان بالاتري براي تقويت قدرت موتور رائه مي دهد تا استفاده از سوپر شارژر . مثلا در تراكتور هايي كه جهت كشش مورد استفاده قرار مي گيرند استفاده از سه توربو شارژر بصورت سري باعث مي شود كه سطح تقويت هواي ورودي فشاري   معادل psi  200 توليد كند !

 

 

Turbochargers

Roots Blowers

Twin-Screw Superchargers

Centrifugal Superchargers

Response

3000 RPM

Fast

Very Fast

3000 RPM

Power Drain

Very Low

High

High

High

Heat Production

Moderate

Very High

Moderate

Moderate

Reliability

Good

Very Good

Excellent

Very Good

Boost Levels

Very High

Low

Low

Moderate

Manufacturers

Garrett, Holset, KKK, Mitsubishi

Eaton

Whipple, Kenne Bell

Vortec (Vortech), Paxton

 

 

نتيجه گيري : توربو شارژر يا سوپر شارژر ؟

با توجه به مطالب گفته شده خودتان مي توانيد قضات كنيد كه اظهار نظر در مورد اينكه استفاده از كداميك توربو شارژر يا سوپر شارژر بهتر است كاري مشكل است .

 مهم ترين مزيت سوپر شارژر اين است كه زمان واكنش نشان دادن آن كم است و به سرعت در سرويس قرار مي گيرد (البته غير از نوع گريز از مركز آن )  و استفاده از آن هم ساده است.

از ان طرف عمده ترين مزيت توربو شارژر ، كارايي بالاي آن و توليد حداكثر توان است .

اين دگر بستگي به نظر خريداران خودرو دارد كه تصميم بگيرند كدام نوع را براي وسيله خود انتخاب كنند .

منبع : http://www.turbocalculator.com/turbocharger-supercharger.html

مترجم : محمد توكلي – ماهشهر 7 ديماه 1383

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0