بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


لزوم استفاده از انژكتور

Monday, April 12, 2004

كاربراتور يا انژكتور ؟

سيستم هاي تزريق سوخت چگونه كار مي كنند ؟

 

 HOW FUEL

 INJECTION SYSTEM WORK ?

 در سالهاي اخير قوانين سختي در مورد ميزان گاز هاي آلاينده متصاعد شده از اگزوز اتومبيلها و مقدار كارآيي سوختي كه مصرف مي كنند وضع شده است و به همين جهت و به منظور رعايت اين موارد در سيستم سوخت اتومبيل هاي جديد تغييرات زيادي  بوجود آمده است .

سوباروي  1990 آخرين اتومبيل كاربوراتوري بود كه در آمريكا به فروش رفت . مد لهاي بعدي همگي داراي سيستم تزريق سوخت بودند (انژكتوري )

اما استفاده از روش تزريق سوخت و انژكتور از دهه 1950 شناخته شده بود ولي كاربرد گسترده آن بصورت انژكتور هاي الكترونيكي از دهه 1980 آغاز شده است .

هم اكنون تمام اتومبيلهايي كه در ايالات متحده آمريكا به فروش مي رسد  همگي داراي سيستم  انژكتور مي باشند .

در حال حاضر روش هاي ديگري مثل ورودي هاي چند گانه تزريق سوخت:

 ( MULTI-PORT FULE INJECTION ) نيز رايج شده است .

در مورد جزئيات اين روش بعدا بحث خواهيم كرد . ولي آنچه در اين جا قابل ذكر است اينكه :

استفاده از كاربوراتور و روش هاي قديمي مثل آن بدليل محدوديت هايي كه دارند نمي تواند ديگر كارآيي لازم را داشته باشد و لازم است در كشور ما هم اينگونه اتومبيلها سريعا از چرخه كاري خارج شوند .

 جاي تاسف است كه با وجود اينكه در اروپا و امريكا دهها سال است كه ديگر اتومبيلهاي كاربوراتوري توليد نمي شوند در ايران هنوز اينگونه ماشينها در حجم انبوه توليد مي شوند . پيشرفت تكنولوژي الكترونيك و رسوخ ان به صنايع اتومبيل باعث شده امروزه با استفاده از تراشه هاي الكترونيكي كنترل دقيقي بر روي ميزان مصرف سوخت داشته باشيم واز اين طريق ضمن كاهش مصرف سوخت و صرفه جويي در قيمت ان از الودگي هوا و انتشار آلاينده ها هم جلوگيري به عمل آيد .

ضمن اينكه تمام كساني كه تجربه رانندگي با اتومبيلهاي انژكتوري را دارند خوب مي دانند كه شتاب و كارايي اينگونه ماشينها چقدر با نوع كاربراتوري متفاوت است

 

 


محمد توکلی

و اينك : بانك ماشين آلات ...

Sunday, April 11, 2004

و اينك : بانك ماشين آلات ...

 

بعد از اين همه كار در شركت ؛ حالا آخرين ايستگاهي كه فعلا مرا پياده كرد ه اند همين بانك ماشين آلات است .

البته هنوز براي قضاوت در مورد وضعيت اينجا كمي زود است ولي آنچه مسلم است اينكه فضاي موجود در اينجا با بقيه قسمت هاي شركت و حتي بقيه نقاط اين سرزمين فرق چنداني نمي كند و به قول معروف آسمان همه جا همين رنگ است هرچند اين اسمان هم در بعضي جا ها خوش رنگ تر است و بعضي جاها گرفته و غبار آلود !

 

در ديداري كه همان روزهاي اول از سايت و كارگاه اينجا داشتم در هم ريختگي اوضاع كاملا مشهود بود . طبق معمول انجام كارها را به پيمانكار داده اند و وضعيت تعميرگاه كاملا اسف بار است .

يك كرين CRANE 50 تن فقط بدليل اندكي نشت از خنك كننده روغن اش مدتها است به حال خود رها شده است و كار رفع عيب آن به كندي در حال انجام است بگذريم از اينكه همين نشت دادن و صدمه ديدن سيستم خنك كننده روغن بدليل بي تجربگي و ندانم كاري تعمير كاران بوده است كه در واقع آن را معيوب كرد ه اند و اين فقط دكتر ها نيستند كه باعث صدمه زدن به بيماران و احيانا مرگ آنها مي شوند تعمير كاران نا وارد زيادي هم وجود دارند كه همين كار را  با دستگاهها مي كنند مي كنند .

روال انجام كار هاي تعميراتي بسيار نا بسامان است و اين را از همان اولين جلسه اي كه در دفتر بانك ماشين آلات در شنبه گذشته برگزار شد مي شد كاملا فهميد : ليفتراك يا جرثقيلي را تعمير مي كنند و اندكي بعد موتور آن بدليل از كار افتادن پمپ آب اش گرم مي كند و مجبور مي شوند دوباره آن را به تعميرگاه ارجاع دهند و از اين فبيل نمونه ها فراوان است چون مثلا دستگاهها ي تعمير شده پرونده اي براي درج كارها و شناسنامه ندارند و اصولا نظارت درستي بر روي انها صورت نمي گيرد . در يك كلام اينجا نيز مثل بقيه جاها كار به شيوه اي بازاري و غير صنعتي صور ت مي گيرد  علت واضح است چون در اين ديار نه كارگر نه كارمند نه تكنسين و نه مهندس هيچكدام ديد فني و صنعتي ندارند ( از معدود استثنا ها كه بگذريم )

نمي دانم بالاخره كي اين وضع مي خواهد درست شود ؟ ولي يك نكته مسلم است و ان اينكه تا زماني كه اين تحول اتفاق نيفتد ما كشوري صنعتي و پيشرفته نخواهيم شد حتي اگر منطقه را پر از واحدهاي پتر.وشيمي و ديگر واحد هاي صنعتي  كنيم !

 

 


محمد توکلی

طراحي سيكل ديزل : DESIGN OF DIESEL CYCLE

‏يکشنبه‏، 2004‏/04‏/11

طراحي سيكل ديزل : DESIGN OF DIESEL CYCLE

 

سيكل موتور ديزل شباهت زيادي به سيكل : اوتو otto   دارد و  هر دو را مي توان به عنوان سيكل بسته اي از موتور هاي احتراق داخلي مدلسازي كرد . تفاوت در اين است كه سيكل ديزل يك سيكل : تراكمي – احتراقي   است ( يعني در اثر گرماي ناشي از  تراكم هوا و سوخت احتراق صورت مي گيرد و نياز به جرقه شمع نيست )   ولي سيكل اوتو توسط جرقه شمع محترق مي شود .

 

سيكل  هاي تراكمي احتراقي از سوخت هايي استفاده مي كنند كه وقتي به آستانه فشار و حرارت مطلوب رسيدند شروع به احتراق مي كنند و بنابراين نيازي به شمع ندارند سوخت ديزل به گونه اي تركيب مي شود كه در زمان مناسب احتراق صورت گيرد و به همين جهت در سيكل ديزل موتور به شكل مطلوب كار مي كند

توجه داشته باشيد كه اغلب سوخت ها هنگاميكه به درجه حرارت و فشار معيني برسند شروع به اشتعال مي كنند اما اغلب اين اتفاق زود تر از موعد رخ مي دهد . به همين دليل است كه يك موتور بنزيني كه با سيكل اوتو كار مي كند وقتي بخواهد با نسبت تراكم بالاتري كار كند به حالت ديزل در مي ايد در صورتيكه سوختي كه استفاده مي كند بنزين است و قبل از زدن جرفه خود بخود مشتعل مي گردد . در اين هنگام خاموش كردن اين ماشين ديگر به سختي صورت مي گيرد چون قطع كردن سيستم جرقه هم مشكلي را حل نمي كند .

اتفاقا گاهي  اين حالت احتراق خود بخودي در ماشين هاي بنزيني پيش مي آيد : مثلا هنگاميكه بخشي از واشر سر سيلندر از محل خود خارج شده و وارد محفظه اختراق گرديده است كه چون  بعد از كار كردن موتور به حالت ملتهب در مي آيد باعث مي شود كه كار جرقه را انجام دهد و در اين حالت با وجوديكه  سوئيچ را مي بنديم ولي باز هم ماشين خاموش نمي شود ياهنگاميكه بدليل كف تراشي سر سيلندر ، حجم محفظه احتراق كاهش پيدا مي كند و در واقع نسبت تراكم موتور به هم مي خورد باز هم شاهد اين وضعيت هستيم .

مراحل سيكل ديزل :

سيكل ديزل شامل 4 مرحله است :

1-  تراكم

2-  احتراق

3-  انبساط

4-  سرد شدن

 

مرحله اول: تراكم : كه د راين مرحله از  هواي اتمسفر استفاده مي شود براي گرم كردن اين هوا آن را در سيلندر و توسط پيستون متراكم مي كنند در اين مرحله ما روي هوا كار انجام مي دهيم در يك سيكل ديزل ايده آل فرض بر اين است كه اين تراكم بصورت ايزنتروپيك isentropic   صورت مي گيرد . در اين مرحله است كه ما نسبت تراكم حجمي را تنظيم مي كنيم يعني حجم  سيال قبل از تراكم به حجم آن  بعد از تراكم كه اين نسبت را با r     نشان مي دهند .

پيستون : در اين حالت از نقطه مرگ بالا بطرف نقطه مرگ پائين حركت مي كند

مرحله دوم : احتراق :

بعد از اينكه سوخت به هواي فشرده اضافه شد و گرماي حاصل از احتراق باعث حركت پيستون از نقطه مرگ پائيني  شد بعلت اينكه در اين  بخش از  سيكل  پيستنون حركت مي كند مي گوئيم گرماي اضافه شده ايزو كوريك است مانند مرحله خنك شدن .

پيستون : شروع به حركت از نقطه مرگ پائين بطرف بالا مي كند

مرحله سوم : انبساط :

در سيكل ديزل احتراق سوخت باعث گرم شدن هوا  شده و يك نيروي رانشي را روي پيستون اعمال مي كند در اين مرحله است كه كار مفيد از سيستم گرفته مي شود و باعث چرخش ميل لنگ اتومبيل مي گردد در اينجا نيز فرض بر اين است با يك سيكل ايده آل ديزل سر و كار داريم و فرايند بصورت : ايزنتروپيك صورت مي گيرد .

پيستون: از نقطه مرگ پائين بطرف نقطه مرگ بالا حركت مي كند

مرحله چهارم : خنك شدن

آنگاه اين هواي  منبسط شده تا در جه حرارت محيط سرد مي شود در اتومبيل اين مرحله با خروج گازهاي دودكش و جايگزيني ان با هواي تازه صورت مي گيرد چون اين عمل هنگامي صورت مي گيرد كه پيستون در نفطه مرگ بالا قرار دارد و ديگر قادر به حركت نيست ما مي گوئيم اين فرآيند ايزوكوريك isochoric  است ( يعني تغييري در حجم ان صورت نمي گيرد )                                                                                                                                                                                                  

 

 

 


محمد توکلی

DIESEL CYCLE سيكل ديزل

DIESEL CYCLE     سيكل ديزل

 

ايده ساخت موتور هاي ديزل متعلق به :  رودلف ديزل  آلماني است كه امتياز ساخت ان را در سال 1892 بنام خود ثبت كرد . هدف او از ساخت اين كار ابداع  موتوري با كارآيي بالا بود

البته موتورهاي بنزيني در سال 1876 اختراع شده بودند ولي بخصوص در آن زمان اين موتور ها كارآيي و راندمان مناسب را نداشتند .

تفاوت عمده اي كه بين موتور هاي بنزيني و گازوئيلي وجود دارد بقرار زير است :

·       در موتور هاي بنزيني ، هوا و سوخت در خارج از موتور با  هم تركيب مي شوند و سپس اي مخلوط پس از تراكم در سيلندر توسط جرقه اي كه شمع مي زند محترق شده و نيروي لازم براي حركت موتور را فراهم مي كند           

·         اما در موتور گازوئيلي ابتدا هوا متراكم مي شود و سپس

سوخت به درون اين هواي متراكم پاشيده مي شود و گرماي زياد

     ناشي از تراكم هوا باعث اشتعال مي شود و به شمع نيازي نيست

 

·       نسبت تراكم در موتور هاي بنزيني 8:1 تا  12:1 است               

·        در صورتيكه در موتور هاي گازوئيلي اين نسبت : 14:1  تا 25:1 است

و به همين جهت است كه  راندمان آنها از موتور ها ي بنزيني بيشتر است                                                                                همين نسبت تراكم بالا در موتور هاي گازوئيلي است كه باعث مي شود  كه

  راندمان انها از موتور هاي بنزيني بيشتر باشد

·       موتور هاي بنزيني معمولا از كاربوراتور يا انژكتور

براي تركيب هوا و سوخت در خارج از موتور استفاده مي كنند      

·          ولي در موتور هاي ديزلي سوخت بطور مستقيم توسط انژكتور به درون

  سيلندر پاشيده مي شود

·       ***********************************************************

·       در موتور هاي بنزيني بدليل اينكه سوخت و هوا با هم تركيب شده اند از نظر مقدار فشرده كردن اين مجموع محدوديت وجود دارد چون ممكن است كه اين تركيب زودتر از موعد مقرر به دليل احتراق خود به خود  محترق شود . باعث اخلال در سيكل مي شود . اما در موتور هاي گازوئيلي بدليل اينكه فقط هواي بدون سوخت متراكم مي شود از نظر بالا بردن نسبت تراكم محدوديتي نداريم و همين امر باعث بالا بردن راندمان موتور مي شود./                            

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0